Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Homeservertje setup vragen.  (gelezen 874 keer)

Offline Sandman

  • Lid
Homeservertje setup vragen.
« Gepost op: 2013/12/03, 23:17:44 »
Hallo,

ik wil thuis graag een ubuntu server zetten die een aantal taken zal moeten doen.

In eerste plaats voorzien in een centrale plaats voorzien voor documenten.
1)Ik wou hier graag samba voor voorzien, maar twijfel omdat ik ook graag had dat ik deze documenten veilig en eenvoudig op andere locaties over het internet zou willen benaderen. Eventueel is dit mogelijk via een vpn? of zijn er betere oplossingen? zichtbaar als een netwerkmap is ok... volledige homedirectory op de server houden is beter...

2) Ook mediafiles wil ik goed bereikbaar hebben. Streambaar over het net, best met nfs?? deze files moeten niet persé aan een useraccount gekoppeld zijn, ze zijn eerder vrij raadpleegbaar. Dacht gebruik te maken van xbmc, die dan met mijn haupauge tvkaart ook wat programma's kan opnemen...

3) ik had ook graag suggesties voor een gemeenschappelijke agenda en contactenlijst. ik twijfel tussen horde en Darwin calendar server vnl vanwege de caldav standaard.. .

 

Offline joop905

  • Lid
Re: Homeservertje setup vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/05, 10:33:06 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Homeservertje setup vragen.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/05, 11:11:25 »
Hallo,

ik wil thuis graag een ubuntu server zetten die een aantal taken zal moeten doen.

In eerste plaats voorzien in een centrale plaats voorzien voor documenten.
1)Ik wou hier graag samba voor voorzien, maar twijfel omdat ik ook graag had dat ik deze documenten veilig en eenvoudig op andere locaties over het internet zou willen benaderen. Eventueel is dit mogelijk via een vpn? of zijn er betere oplossingen? zichtbaar als een netwerkmap is ok... volledige homedirectory op de server houden is beter...
Gebruik je thuis ook Windows? Dan is Samba de beste methode om je bestanden bereikbaar te maken via je thuisnetwerk. Heb je alleen Linux en Mac, dan zou je ook voor NFS kunnen gaan. Dit is een stuk makkelijker en sneller.

Samba en NFS zijn niet bedoeld om via het internet gedeeld te worden. Een VPN kan een oplossing zijn maar dat is ingewikkeld om op te zetten. Hiervoor zou je OwnCloud kunnen gebruiken: http://owncloud.org/
Een alternatief is SparkleShare: http://sparkleshare.org/

Citaat
2) Ook mediafiles wil ik goed bereikbaar hebben. Streambaar over het net, best met nfs?? deze files moeten niet persé aan een useraccount gekoppeld zijn, ze zijn eerder vrij raadpleegbaar. Dacht gebruik te maken van xbmc, die dan met mijn haupauge tvkaart ook wat programma's kan opnemen...
Je kan de mediabestanden delen via NFS/Samba en dat zal op computers en zo prima werken. Alleen is dat geen streamen.
Streamen kan je doen met een DLNA server,  je hebt dan wel een TV, mediaspelert, tablet enz. nodig die dat ook ondersteunt. XBMC heeft zo'n server dacht ik, anders kan je kijken naar Plex, MythTV, PS3Mediaserver, Mediatomb en wat je zelf nog meer kan vinden via Google ;)

Streamen in je thuisnetwerk gaat prima, maar streamen over het internet vaak niet vanwege de lage bandbreedte van normale internetaansluitingen. Zit je op glasvezel of heb je een snel abonnement via de TV kabel, dan zou het misschien kunnen.

Citaat
3) ik had ook graag suggesties voor een gemeenschappelijke agenda en contactenlijst. ik twijfel tussen horde en Darwin calendar server vnl vanwege de caldav standaard.. .
Owncloud kan dat ook. Je kan ook nog gebruik maken van de diensten van Google (Thunderbird met de lightning plugin bijv.)

Offline tap

  • Lid
Re: Homeservertje setup vragen.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/05, 11:29:15 »
Ik vind als alternatief voor owncloud. Pydio heel erg prettig.

http://pyd.io