Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu NL documentatie team  (gelezen 11530 keer)

Ubuntu NL documentatie team
« Gepost op: 2007/04/15, 20:36:42 »
Op dit moment wordt de Nederlandstalige documentatie nogal los-vast georganiseerd op de wiki. Hier moet wat meer organisatie en inhoud voor komen. Dit forum is bedoeld als coordinatiepunt voor de documentatie.

Ten eerste zijn er 2 of 3 mensennodig die de leiding van het documentatieproject op zich willen nemen. Wie voelt zich geroepen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/15, 21:28:57 »
Ik heb wel interesse om mee te werken aan de Nederlandse documentatie :)

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/16, 06:37:59 »
Je mag mij wel achter de hand houden.

Groet

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/16, 17:09:48 »
@Dennis: wat houdt dit precies in? Weet niet of ik er tijd voor heb, maar ben wel nieuwsgierig ;)

Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/16, 19:02:56 »
Wat voor een documentatie team manager belangrijk is:

* Organiseren van de documentatie op help.ubuntu.com
* Proeflezen van dingen op wiki.ubuntu.com en integreren in help.ubuntu.com
* Bijhouden van de documentatie frontpage
* Priorititen stellen wbt documentatie schrijven
* Mensen aansporen die prioriteiten te volgen.

Rosalie

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/01, 16:34:21 »
Ik heb een opzetje gemaakt voor de beginpagina met meerdere categorieen.
https://wiki.ubuntu.com/NlDocumentatieTodo#head-7b6c234920b726a159fe202888bae5001a3434b3

Kunnen jullie er commentaar op geven?


Wat mij opvalt is dat er geen wikipagina is mbt de videokaart ondanks de vele vragen op het forum over video-problemen, misschien kan een video-goeroe dit oppakken?

Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/02, 15:01:40 »
Heel goed!

Rosalie

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/06, 21:37:51 »
Ik ben na een weekje maar zo vrij geweest om de startpagina een beetje te restylen. Mijn eerste officiele verandering in de wiki... en direct de beginpagina.

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/26, 11:36:36 »
Hoe zit het eigenlijk precies met de organisatie van de mensen die de Nederlandstalige wiki onderhouden en aanvullen?
Is er al iemand gevonden die het wil coördineren?

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/08, 12:49:21 »
hoe is de stand van zaken is er een documentatie team ja of nee ?

zo ja wie ?

zo nee wie is formateur van documentatie kabinet 1 ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/24, 21:03:21 »
De documentatieploeg is inmiddels gevormd en bestaat uit Johanvd, Sander50 en mijzelf. Ik ben het aanspreekpunt.

Hulp van anderen blijft natuurlijk welkom!

@Dennis: wanneer kun je ons de volgende zaken ter beschikking stellen:
1. een afgeschermd deel van het forum, voor onderling overleg (bijvoorbeeld getiteld "Documentatieploeg")
2. een beperkt wijzigbaar deel van de wiki (alleen te wijzigen door leden van de documentatieploeg)

Groet, Pjotr.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/25, 23:38:00 »
Omdat het documentatie team vanaf heden compleet is en aan het werk gaat, leek het mij wel handig om uit te leggen wat we precies gaan doen en waar je terecht kan met je vragen, opmerkingen en hopelijk ook je bedankjes :)

Het documentatieteam is een groep van vrijwilligers uit de community  die de documentatie op de wiki beheert.
Onze taak bestaat uit het schrijven, vertalen, bewerken en updaten van de documentatie. https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie is de plek waar de Nederlandstalige documentatie te vinden is.

Omdat een deel van de Nederlandstalige documentatie niet goed geordend is, verouderd is, van slechte kwaliteit is of gewoon niet klopt, gaan we de komende tijd een hoop pagina's verwijderen, verplaatsen en anders indelen. Op dit moment zijn we bezig om alle Nederlandse pagina's na te kijken en te beoordelen op kwaliteit. Slechte pagina's verwijderen we.
De bedoeling is dat we over een tijdje precies weten wat we precies hebben aan goede documentatie, dat deze geordend is en makkelijk te vinden is. Hierdoor kunnen we makkelijker bepalen wat er mist en dus nog geschreven moet worden. Schrik dus niet als de wiki er ineens heel anders uitziet of als er pagina's missen.

Zoals Pjotr123 in een eerdere post schreef, bestaat het documentatie team  uit Sander50, Johanvd en Pjotr123. Voor vragen, opmerkingen en dreigbrieven kan je terecht in dit forum en kan je ons mailen.

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/26, 07:17:40 »
Hier de eerste dreigbrief dan maar ;)

Succes en geweldig hoe snel jullie starten....

Thumbs up dus, en vergeet de goede index niet, daar loopt mijn schoonmoeder steeds op vast.

Groet

Qurmo

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/26, 07:45:34 »
eerst en vooral wil ik jullie feliciteren/bedanken om dit te doen en dan volgt nu de dreiging, ik ben een oongeloofelijke beginneling in ja laten we zeggen Linux, dus raad ik jullie aan die documentatie volledig te maken of ik doe jullie wat ;).  Nu ff terug serieus, laten jullie iets weten als die documentatie af is (vermoedelijk ten vroegste binnen een paar maand).

Het geen waar een beginner als ik bv. naar opzoek is, is hoe kan ik mijn huidige Windows gebruik, voortzetten in Ubuntu
- (bv. Word, excel,..) => OpenOffice
- Mijn games die ik speel, hoe kan ik die laten draaien onder Ubuntu
  (als dit al enigs mogelijk is) bv World Of Warcraft
- Drivers die niet op de site van de fabrikant staat betekent dat, dat ik
  die dingen niet meer kan gebruiken
- ...

Ik hoop jullie hiermee toch enigsinds geholpen te hebben, en er antwoorden op te vinden/krijgen, momenteel zoek ik ongeveer alle forum's etc af om hier antwoorden op te krijgen/vinden.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/26, 08:23:32 »
@qurmo
een soort basisdocumentatie zal idd afgemaakt kunnen worden. maar er zullen altijd ontwikkelingen zijn die "oude" documentatie zullen inhalen, zoals de ontwikkeling rond compiz in gutsy bijvoorbeeld. daarom zal ook nooit "het boek" over ubuntu geschreven kunnen worden.( elk half jaar is er immers een nieuwe release...)
verder is het de kunst documentatiewerk niet twee keer te doen, en de documentatie-organisatie eerst aan te pakken. (zoals eerder opgemerkt)

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/26, 08:45:12 »
@Quermo

Op 27 oktober kun je het ze zelf vertellen en tevens alle andere vragen uiten en direct beantwoorden.
Persoonlijk praat makkelijker en je krijgt dan enorm veel zoektips etc. van zeer ervaren gebruikers.

Dus ?????

Hilversum https://wiki.ubuntu.com/DutchTeam/ReleaseParty

Groet

Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/26, 13:33:26 »
Laten jullie anders ook hier op dit topic of op de wiki weten welke delen wikipagina's jullie nog graag zien geschreven of vertaald worden, de wiki pagina hierover is hopeloos veroudert.
Ik ben altijd bereid te vertalen of te schrijven ;-
Succes :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/26, 13:43:58 »
De organisatie van de documentatie is momenteel het belangrijkste:
Als de inventarisatie af is hebben we een overzicht van wat we allemaal al hebben aan documentatie. Hierna kunnen we bepalen welke pagina's er nog geschreven moeten worden.
Als het zover is, dan laten we dat zeker weten, want alle hulp is welkom :)

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/26, 17:30:42 »
mooi !

afwachten wat we overhouden dan aan bruikbare documentatie

komt er ook een goeie introductie/info over hoe nieuwe documentatie geschreven en geplaatst moet worden ?

zodat na al het pureren en op nieuw indelen de nieuwe structuur behouden blijft zeg maar

schoappied

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/27, 20:31:31 »
Vroeger kon je via de documentatie makkelijk commando's vinden, om te onderzoek welke hardware etc je hebt...
Deze commando's kan ik nergens meer vinden en dat vind ik een gemis!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/27, 20:51:44 »
Citaat van: schoappied
Vroeger kon je via de documentatie makkelijk commando's vinden, om te onderzoek welke hardware etc je hebt...
Deze commando's kan ik nergens meer vinden en dat vind ik een gemis!
systeem: voorkeuren:hardware-informatie
verder: lspci geeft een overzicht van de PCI bus waar alle insteekkaarten op aangesloten zijn
lsusb geeft je een overzicht van de USB apparatuur
cat /proc/cpuinfo geeft informatie over je processor
cat /proc/meminfo geeft informatie over je geheugen
ifconfig -a geeft informatie over je netwerkkaarten
iwconfig geeft informatie over draadloze netwerken
sudo fdisk -l (dat is een kleine L) geeft een overzicht van de aagesloten harde schijven

Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/27, 21:10:02 »
Citaat van: schoappied
Vroeger kon je via de documentatie makkelijk commando's vinden, om te onderzoek welke hardware etc je hebt...
Deze commando's kan ik nergens meer vinden en dat vind ik een gemis!
Dat document is er nog steeds: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/informatieverzamelen/ ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

schoappied

  • Gast
Ubuntu NL documentatie team
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/27, 21:40:54 »
Citaat van: asilnevs
Citaat van: schoappied
Vroeger kon je via de documentatie makkelijk commando's vinden, om te onderzoek welke hardware etc je hebt...
Deze commando's kan ik nergens meer vinden en dat vind ik een gemis!
Dat document is er nog steeds: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/informatieverzamelen/ ;)
ok, ik heb niets gezegd ;)