Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Matlab ISO installeren  (gelezen 2800 keer)

Offline Whyaken

  • Lid
[OPGELOST] Matlab ISO installeren
« Gepost op: 2011/04/07, 21:54:03 »
Avond samen,

de reden dat ik windows nog gebruikte was omdat ik gebruik maak van Matlab. Nu vond ik dat Matlab ook voor Linux bestaat, dus die heb ik gedownload, en ondertussen draai ik enkel nog Ubuntu.
Maar nu kom ik er geen wijs uit hoe ik Matlab moet installeren. Ik heb dus enkel een Matlab ISO file, niet op DVD. Ik heb het volgende geprobeerd:

- De ISO file mounten, door middel van rechtermuisklik op de ISO file en dan kiezen voor: Open with Archive Mounter. Dan zie ik de ISO file gemount, maar als ik er op dubbelklik zijn er geen bestanden aanwezig.

- De ISO file uitpakken met behulp van "Open with Archive Manager" en de hele inhoud naar een nieuwe map slepen. In de bijgevoegde PDF stond dat ik dan "install" moest typen. Aangezien er een bestand is dat install heet, heb ik deze bij de eigenschappen op executable gezet, en gedubbelklikt. Dan komt een schermpje waarin staat of ik hem wil runnen of bekijken, kies ik voor Run in terminal.  "Preparing installation files" is dan wat ik zie, waarna de terminal sluit.
Ik mis een melding, dus ik open de terminal, ga naar mijn uitgepakte map, typ install. Dat doet ie niet, hij moet meer operands hebben. Geen idee wat dat is, dus in de PDF kijken en daar staat dat ik ./install moet doen.
Dit werkt wel, weer de melding preparing installation files, en dan de foutmelding:

Preparing installation files ...
Installing ...
eval: 1: /tmp/mathworks_2025/java/jre/glnx86/jre/bin/java: Permission denied
Finished

Magische woord om iets gedaan te krijgen binnen Linux is sudo, dus: sudo ./install
Dezelfde java melding, dus voor mij stopt het hier.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen hiermee.

Alvast bedankt.

Gr. Sven
« Laatst bewerkt op: 2011/04/08, 22:31:19 door Whyaken »

Re: Matlab ISO installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/08, 01:25:56 »
Het uitpakken van de iso en daarna de ./install werkt idd niet.
Ergens worden de bestanden niet goed uitgepakt.

Voor het mounten van deze iso had ik Gmount-iso gebruikt.
Mijn ervaring is dat Archive Mounter vaak niet geschikt is voor de handelingen die ik wil doen.

Vanaf de gemount schijf of map heb ik dan ./install gedaan.
Bij mij zat er ook een pdf bij met uitleg over hoe je de installatie moet doen.
De stappen daarvan verder uitgevoerd.

Re: Matlab ISO installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/08, 06:26:35 »
Whyaken,

Andes de ISO mounten van uit een terminal met sudo in /mnt.

Dus aan maken map:
sudo mkdir -p /mnt/Iso
Koppelen:
sudo mount -o loop bestand.iso /mnt/Iso
Ont-koppelen:
sudo umount /mnt/Iso
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Matlab ISO installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 13:19:25 »
Terwijl ik gmount-iso aan het installeren was, heb ik de codes geprobeerd die Maurice adviseerde, en het werkte!

Het programma is nu aan het installeren, maar heb er nog één vraagje over: Hij wilde standaard in /usr/local de map Matlab2010b aanmaken en installeren, maar daarbij gaf ie aan dat hij de map niet aan kon maken. Heeft dit met permissies te maken?
Ik heb nu een map in mijn home directory aangemaakt. Kan dit problemen gaan geven? Ik dacht dat alle uitvoerbare bestanden binnen linux op dezelfde plaats staan? Binaries ofzo?

Re: Matlab ISO installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 14:39:39 »
Ik kwam het zelfde tegen.
In je home map plaatsen is geen probleem.

MatLab houd zich idd niet aan de standaard indelingen van Linux.

Als je hem specifiek in /usr/local wilt plaatsen kan dat misschien door
sudo ./installMaar dan heb je kans dat voor het opstarten van MatLab dan elke keer je wachtwoord moet geven om op te starten.

Of dit klopt weet ik niet.
Ik heb het nooit geprobeerd.

Re: Matlab ISO installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 20:49:31 »
Als je wilt installeren buiten je eigen home-map, moet dat via sudo
Anders heb je daar geen rechten op.

Ben je de enigste gebruiker op het systeem maak het niet uit waar je het installeer.
Zijn de meerdere, dan heeft de voorkeur met sudo in /usr/local of /opt
Dan hoef je maar EEN keer te installeren, en elke gebruiker kan deze aanroepen. Paswooord is niet nodig.




MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Whyaken

  • Lid
Re: Matlab ISO installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/08, 22:30:51 »
Hij staat nu dus gewoon in mijn home map, maar toen ik hem probeerde te runnen, door de "matlab" file te dubbelklikken in de /bin directory, kreeg ik wel het opstartscherm maar daarna niks meer. Misschien dat ik een foutmelding miste, dus toen via de terminal gedaan, maar daar wilde hij helemaal niks van weten.

Het vreemde is dat wanneer ik op het bestand dubbelklik en kies voor "Run in terminal" doet ie het wel!
Zodra ik het terminalvenster sluit, dan sluit ook heel Matlab af.

Is dit vreemd, en zo nee, hoe kan dit? Er verschijnt verder niets in het terminal venster, dus ik vraag me af waarom dit open moet staan.

Re: [OPGELOST] Matlab ISO installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/09, 07:36:09 »
Whyaken,

Ik ken Matlab van Mathworks en wat je mee kan doen maar zelf kan er niets mee.

Matlab4Linux is min of meer een terminal-opdracht.
Het start van uit een terminal met de opdracht matlab
Wil je een snelstarter maken zonder de terminal, zal je als opdracht: <het-pad-waarin-matlab-staat>/bin/matlab -desktop

Veel plezier ermee.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556