Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amarok 2.3  (gelezen 4280 keer)

Offline Emil

  • Lid
Amarok 2.3
« Gepost op: 2010/02/16, 23:04:06 »
Net een maand na de release van Amarok 2.2.1 is de eerste bèta van Amarok 2.3 uit: http://amarok.kde.org/fr/node/728

Te vinden in de Kubuntu backports: sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/beta (volledig op eigen risico natuurlijk ;))

Het eerste dat opvalt is natuurlijk de nieuwe play/pauze- en volumeknop:
(klik om te vergroten)
(de context view staat standaard nogsteeds in het midden maar opzij staat het veel minder in de weg en begin ik het zelfs nuttig ipv irritant te vinden)

Wat ik me vooral afvraag is wat er nu gaat gebeuren met de in 2.2.2 geherintroduceerde custom labels. Erg tof dat ze terug zijn, maar je kunt er nog helemaal niets mee doen :| Ik hoop dat je net zoals in 1.4 je collectie op label gaat kunnen sorteren, voor mij is dat de enige feature uit 1.4 die ik nog mis.

Re: Amarok 2.3
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/17, 12:57:42 »
Ik vind het zo jammer dat de interface er zo chaotisch uitziet. Inconsistent gebruik van lettertypen, kleuren en vormen. Lelijke lijnen alom. Veel te veel lelijke, lege, grijze vlakken. Verder is het een prima speler die helaas erg veel RAM oplsurpt.

Offline Emil

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/17, 14:33:39 »
Ik vind het zo jammer dat de interface er zo chaotisch uitziet. Inconsistent gebruik van lettertypen, kleuren en vormen. Lelijke lijnen alom. Veel te veel lelijke, lege, grijze vlakken. Verder is het een prima speler die helaas erg veel RAM oplsurpt.
Ik vind de interface helemaal niet chaotisch en kan je eigenlijk alleen maar ongelijk geven wat dat betreft. (oké, die grijze vakken zijn misschien niet übermooi, maar als er niets weer te geven is is er toch ook niets dat je daar kunt zetten? Beter niets dat iets dat er niet thuis hoort)

Wat geheugen gebruik betreft: minstens 60MiB en na wat liedjes af te spelen en de collectie een paar keer in de afspeellijst laden en weer verwijderen stijgt het geheugen gebruik tot zo'n 150MiB, + 50MiB als je het gedeelde geheugen meetelt (alles met een collectie van 13.000 liedjes). Geen idee of dit veel is of niet, ik heb 4GB RAM dus mij stoort het niet.

Re: Amarok 2.3
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/17, 20:49:22 »
Emil +1
150+50 is op zich niet heel veel voor een uitgebreide speler en een collectie van 13000 liedjes... Echt weinig ook weer niet, maar < 2 GB RAM heb je daar totaal geen last van.

En ik ben hartstikke blij met Amarok 2.3; Amarok 2.x is sowieso vet, maar 2.3 slaat echt alles :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/21, 16:38:04 »
Op fosdem was gezegd dat men  het venster van amarok wat meer symetrisch wilde maken.
Vandaar links play/pauze knop en rechts het volume.
De next/previous knop vind je nu terug op de vooruitgangsbalk.

De grijze vlakken zijn hiermee ook wat verbeterd tov de vorige versie.

Re: Amarok 2.3
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/06, 18:19:54 »
Ik ben nu ook de beta aan het proberen, maar hoe kun je de indeling aanpassen zoals in het screenshot? Ik vind amarok een fijne audio-speler, maar ik mis enkele features van Songbird, zoals playcounts syncen met Last.fm en slimme afspeellijsten. Komt er eigenlijk ook video support in amarok? Het zou tof zijn om ook bijvoorbeeld vodcasts af te kunnen spelen.

Re: Amarok 2.3
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/06, 20:31:33 »
Nope, videosupport staat niet gepland voor Amarok.

De interface kun je aanpassen door bovenaan View>>>Opmaak vergrendelen het vinkje weg te halen. Vervolgens kun je alle onderdelen verslepen.
De nieuwe toolbar (als je Amarok geupgraded hebt) kun je verkrijgen door met de rechtermuisknop de toolbar te klikken en te kiezen voor Hoofdwerkbalk.

Last.FM-support is te verkrijgen via een plugin. Plugins kun je downloaden via Hulpmiddelen>>>Scriptbeheerder>>>Meer scripts ophalen

Offline siegi

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/06, 22:23:13 »
Nope, videosupport staat niet gepland voor Amarok.
Ik kan toch al enige tijd video afspelen in amarok. Voeg gewoon het applet videoclip toe.
 
lastfm support is volgens mij zelfs een standaard meegeleverde plugin.

Re: Amarok 2.3
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/06, 23:17:15 »
@siegi: Ja, dat applet is voor YouTube-video's. Maar je kunt niet zomaar even een filmpje op je PC openen met Amarok.
En LastFM is niet standaard meegeleverd.

Offline siegi

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/07, 11:19:50 »

Dit is een avi bestand dat amarok zonder problemen afspeelt. Als ik zelfs dubbel klik op het videoclip kadertje dan krijg ik de video zelfs in fullscreen.


Zoals je kan zien heb ik geen lastfm scripts geïnstalleerd en toch heb ik lastfm support.

Offline Emil

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/07, 14:23:51 »
last.fm is standaard meegeleverd, daar ben ik 100% zeker van, kijk maar bij het menu internet. (Last.fm is ook de reden waarom Amarok bij het opstarten om je kde-wallet passwoord vraagt, zet je Last.fm uit bij instellingen > internetdiensten dan is stopt dat vervelend gedrag)
Amarok kan bij mij geen video's afspelen, soms wel het geluid. Maar ik heb dan ook geen avi bestanden. Technisch gezien zou het zeker niet moeilijk moeten zijn om Amarok  video te laten afspelen, Amarok maakt gebruik van Phonon en Phonon kan video's spelen.

Offline siegi

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/07, 15:12:50 »
@emil zoals je kan zien in de screenshot van mij heeft amarok totaal geen problemen met video.
Je moet natuurlijk wel zien dat de xine backend die phonon gebruikt, de nodige codexen heeft.
Maar dit zou na de installatie van kubuntu-restricted-extras geen probleem mogen zijn.

Offline Emil

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/07, 18:47:03 »
Ik heb Kubuntu-restricted extra's geïnstalleerd maar ik kan geen video's afspelen. Bij sommige video's geeft hij wel geluid, bij andere gebeurt er helemaal niets.

Re: Amarok 2.3
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/07, 20:12:51 »
Inderdaad, Emil +1 Video's spelen hier niet af, een enkeling met geluid, maar dat is het dan ook.

Offline Emil

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/07, 20:23:38 »
Ah, ik heb 'm door. Als je video bestanden afspeelt komt het beeld door langs de video applet. In ieder geval is het niet echt geavanceerd, ondertitels ed werken niet.

Offline Emil

  • Lid
Re: Amarok 2.3
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/28, 23:27:11 »
De eerste bèta van Amarok 2.3.1 is uit!
De enige optie die ik nog miste uit 1.4 is toegevoegd: Sorteren op custom labels. Voor mij is Amarok nu de ideale muziekspeler  :)