Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot  (gelezen 1075 keer)

Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Gepost op: 2020/05/12, 08:56:18 »
Hallo,


zou ik alstublieft hulp mogen vragen met het videobewerkingsprogramma OpenShot?

Gisteren heb ik dat gedownload en op een of andere manier open kunnen doen, nu lukt dat niet meer. Het programma staat nergens in mijn lijst van Audio en Video of nergens anders in een onderdeeltje.
Alleen in mijn persoonlijke map heb ik een mapje .openshot en eentje .openshot_qt

Weet iemand hoe ik het programma kan openen? Moet ik een terminalopdracht uitvoeren ofzo? De bestanden zijn uitgepakt want ik kan alleen maar inpakken, maar ik ken eigenlijk amper iets ervan als je een programma hebt gedownload en het zo in een mapje staat met al die onderdelen.

Wat ik nodig heb van OpenShot, is alleen maar stukjes kunnen knippen uit een fimpje. Om fouten eruit te halen, om het foute stuk of de foute stukken eruit te knippen en dan het boeltje aan elkaar te plakken. Eigenlijk zoals je met Audacity uit muziek stukjes kan knippen en dat de rest er achteraan komt en je dan het bewerkte bestand kan opslaan.

Ik heb naar uitleg gezocht en wat filmpjes gezien van OpenShot, maar ik vind dat véél te ingewikkeld en het gaat over allerlei andere bewerkingen die ik niet nodig heb.

Als het mogelijk is, zou iemand een filmpje kunnen maken waarop ik precies kan zien hoe je in OpenShot stukken uit een video knipt? Eigenlijk beginnen bij laten zien hoe je een bestand in dat programma moet openen, hoe je dan stukken eruit knipt en hoe je het moet opslaan als het af is.
Als ik het kan zien is het veel gemakkelijker te volgen dan met een hoop tekstuitleg.

Duizendmaal dank alvast als iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes,

Els

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/12, 09:29:28 »
Weet je nog hoe je het hebt geinstalleerd?
Via "Ubuntu Software" ? Dan kun je gewoon eens proberen in de terminal om openshot in te geven.
Als je het hier https://www.openshot.org/download/ hebt gedownload dan is het een Appimage.
Probeer dat gedownloade bestand terug te vinden op je pc en er dan gewoon op dubbelklikken .
Wel eerst zorgen dat je het bestand Uitvoerbaar hebt gemaakt (rechtsklikken ,......)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/12, 10:26:41 »
De laatste optie, ik had het via de website gedownload. Na heel wat zoeken heb ik het gevonden, het staat bij Computer, ik zie daar de schijf van mijn computer staan en daaronder staat AppImage.
Probleem opgelost, ik heb het ondertussen kunnen downloaden bij Software en nu staat het wel in mijn lijstje bij Toepassingen -Audio en Video.

Het allerbelangrijkste is dat ik zo simpel mogelijk, liefst als iemand dat kan met een video 'ke, een uitleg kan zien over hoe ik moet stukken uit een filmke knippen. Daar zit mijn grootste probleem, ik snap niks van het programma. Alleen maar stukjes uit een filmke knippen zou ik moeten doen, als iemand daar mee kan helpen om te laten zien hoe dat moet, dan is mijn probleem opgelost.

Alvast heel vriendelijk bedankt nogmaals voor alle hulp, daar ben ik heel dankbaar voor.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 10:30:03 door Els Stevens »

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/12, 11:05:46 »
Misschien kom je hier verder mee, handleiding:
https://docplayer.nl/27937682-Video-s-bewerken-met-openshot.html
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/12, 11:34:25 »
Bedankt voro de link, waarschijnlijk ben ik oerlomp maar ik geraak al direct hopeloos verloren.

Om te beginnen lukt het niet om een Project te openen: het venster dat in de uitleg van uw link staat, komt niet (pagina 6, Nieuw project, het vak dat je zou moeten zien als je daar op klikt komt helemaal niet).

Bij Bestanden importeren kan ik wel een filmpje aanduiden op mijn laptop, maar dan absoluut geen flauw benul hoe ik de video moet afspelen, laat staan hoe ik er dingen uit kan knippen.

Het gemakkelijkste zou zijn als er een filmpje is waarin simpelweg getoond word hoe je iets moet knippen uit een video en het dan moet opslaan. Want ik ken absoluut niks van zo 'n dingen, ik gebruik dat nooit.
 
Het is niet eens voor mezelf dat ik er hulp om vraag, maar voor een tante die dat heel hard nodig heeft tijdens haar lesgeven van thuis uit nu. Zij is zo druk bezig met die lessen dat ze mij om hulp vroeg. Ze moet filmpjes maken van de lessen voor haar studenten maar maakt wel eens fouten, die wil ze eruit knippen, in plaats van 15 keer opnieuw te beginnen.
Zij is helemaal niet zo technisch dus zocht ik naar een manier om het zelf uit te proberen maar ik snap er ook niks van. Daarom dat ik hier wou vragen of iemand een filmpje kan maken van hoe je stukken uit een video moet halen. Want zij heeft geen tijd om ingewikkelde handleidingen te lezen, als ze ziet hoe het moet kan ze dat duidelijk volgen en achterna doen.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/12, 11:38:45 door Els Stevens »

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/12, 11:45:47 »
c'est dur la vie d'artiste

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/12, 12:00:08 »
Bedankt voor de tip, ik had gisteren al wat filmkes er van bekeken maar snapte er niks van. Nu eentje uit uw lijst bekeken van how to trim a video, het blijft chinees voor mij. Waarschijnlijk ligt dat gewoon aan mij, dat is allemaal veel te technisch en te moeilijk.

Ik heb het naar mijn tante doorgestuurd maar vrees dat zij er ook niks van zal verstaan. Verder in de dag ga ik nog wat bekijken. Bedankt voor alle hulp.

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/12, 13:38:41 »
Beste Els,

Ik heb ook Openshot op mijn computer staan om filmpjes te bewerken.
Als je nog even kan wachten zal ik een filmpje over knippen en plakken maken in OpenShot.

Tot later
Hensyr

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/12, 14:01:45 »
Meneer Hensyr, daar zou ik ongelofelijk blij mee zijn als u zo 'n filmpje kan maken. Natuurlijk kan ik daar wel eventjes op wachten. Ik ben zo blij dat u dat aanbied, heel vriendelijk bedankt daarvoor.

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/13, 22:43:58 »
Goeie dag Els, ik heb het filmpje klaar.
Zet uw geluid aan als je het bekijkt.
Je kan het filmpje hier bekijken: OpenShot Video maken

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/14, 11:13:09 »
Oooooo waaaaaaaaaauwwwwwwwwwww, hoe mooi! En zo duidelijk uitgelegd en er bij verteld wat er gebeurt, hoe blij ben ik daar mee! Dank u meneer, ik kan u niet genoeg bedanken.

Mijn tante gaat in de wolken zijn met zo 'n goeie uitleg! En ze kan altijd pauzeren als ze wil. Dat is een ongelofelijk goede uitleg. Daar zal ze het wel mee kunnen leren.

Dat had ik zelf nooit kunnen doen, wat ben ik blij dat ik mijn tante gelukkig kan maken met zo 'n duidelijke uitleg. Zelfs ik begin er al meer van te snappen.

Dank u meneer, u heeft mij en mijn tante heel blij gemaakt. Honderdduizend maal bedankt.

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/14, 13:33:51 »
Hoi beste Els,

Heel graag gedaan, alleen had ik gehoopt dat het geluid van het filmpje stereo zou zijn maar dat is het niet. Je moet dus het volume redelijk hoog zetten om mijn stem te horen.
Volgende keer zal ik er beter op toezien dat het geluid beter is.
In ieder geval ben ik heel tevreden dat ik u toch met dit filmpje heb kunnen helpen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/14, 14:13:32 »
(dit moet zowat de meest beleefde conversatie zijn die er al is doorgegaan op dit (overigens sowieso al erg vriendelijke) Ubuntu-forum. Ik draag bij deze deze conversatie voor als "tofste reactielijn" (voor zover zoiets bestaat))

En verder zwijg ik hier, want ik wijk af van het oorspronkelijke onderwerp. ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/14, 19:42:42 »
(dit moet zowat de meest beleefde conversatie zijn die er al is doorgegaan op dit (overigens sowieso al erg vriendelijke) Ubuntu-forum. Ik draag bij deze deze conversatie voor als "tofste reactielijn" (voor zover zoiets bestaat))

En verder zwijg ik hier, want ik wijk af van het oorspronkelijke onderwerp. ;-)
Met eens heel mooi voorbeeld van rustig topic en vriendelijk.Dame met klasse ...heren ook . :D
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline aartje

  • Lid
Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/14, 20:44:25 »
Goeie dag Els, ik heb het filmpje klaar.
Zet uw geluid aan als je het bekijkt.
Je kan het filmpje hier bekijken: OpenShot Video maken
@Hensyr  : Bedankt voor het filmpje, dat is nog eens een duidelijke en rustige uitleg ! Chapeau !!

Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/16, 10:19:59 »
Dat van het geluid is helemaal niet erg hoor, dan zetten we de boxen wat harder. U heeft een heel aangename stem om naar te luisteren. En zo 'n mooie poezen die in beeld komen!

Dank u allemaal voor de hulp en de vriendelijkheid. Ik denk dat er meer mensen dan alleen ik geholpen zijn met deze geweldige video. Mijn tante gaat in de wolken zijn, straks ga ik met haar videobellen om te overlopen of het lukt om zo zelf een video te bewerken.

Geniet allemaal van het mooie weer en het weekend!

Vriendelijke groeten met een zeebriesje erbij vanuit Middelkerke, Els

Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: Hulp gevraagd indien mogelijk met OpenShot
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/23, 13:46:44 »
Goeie dag beste Els,
Ik wens je alvast heel veel succes en ook je tante.
Als er vragen moesten rijzen mag je ze hier altijd stellen.