Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem  (gelezen 487 keer)

Hallo Ik ben Wim, nieuw in dit forum en nieuw in Linux.
Ik wil mijn oude computer (XP)verbouwen naar Linux. Ik heb daarvoor een DVD gemaakt en tracht nu te installeren.
Ik kies er voor om XP nog te laten staan en installeer Linux op een tweede harde schijf die geheel beschikbaar is (40 GB).
Bij installatie kies ik voor de optie: Iets anders en wijs deze schijf aan als installatie locatie.
In het venster daarna laat ik de grootte op max staan;
gebruiken als: ntfs
aankoppelpunt: /dos
daarna OK en vervolgens op Installeer NU.
Dan krijg ik foutmelding: er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd.

Hoe los ik dit op? Eigenlijk is dit de eerste handeling die ik doe en gelijk bingo. Kan iemand een verwijzing geven naar een knappe tutorial waarmee ik deze installatie kan uitvoeren.
Alvast bedankt voor de reacties.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/17, 22:15:08 »
Probeer het eens zo:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Als je de schijfindeling per se handmatig wil doen (maar waarom?), dan kan dat zo:
https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Moet lukken zo. Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/17, 22:56:12 door Pjotr »

Offline koos4401

  • Lid
Re: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/18, 10:43:11 »
Hoewel Pjotr's handleiding duidelijk is (Dank voor alle hulp daarmee aan mij geboden, Pjotr!), lees je misschien licht over een van de kernpunten heen: bij Linuxgebruik als formattering steeds kiezen voor ext4, niet voor ntfs.
Je stelt zelf in de beginpost - gebruiken als: ntfs - gekozen te hebben voor ntfs, en dat gaat niet.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/18, 11:01:31 »
Guys bedankt voor de respons. Koos, dat is inderdaad een waardevolle aanvulling. Ik ben nog niet zover dat ik het af ga maken maar zou zeer waarschijnlijk weer voor ntfs gekozen hebben. De terminologie van windows zit nog te zwaar in mijn denkpatroon.
Tot later. Wim

Re: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/18, 13:00:32 »
De instructie heeft in ieder geval geleid tot een installatie. Met dank aan Pjotr en koos4401. Ik moet nu alle aanbevolen vervolgstappen nog doen, maar eerst kom ik tegen een onverwachte wending van deze installatie aan. Het blijkt dat het overzicht van de te starten systemen zichtbaar wordt voor ik Linux start. Hierin vind ik mijn windows7 installatie terug als mogelijkheid. Echter wat ik verwachtte en ook zou willen is het oude bootmanager bestand voor windows waarin ik Linux kan kiezen of na een time-out windows7 doorstart.
Heb ik dan iets verkeerd gedaan of kan dat niet?

Wellicht moet ik dit in een nieuwe topic zetten, maar dat hoor ik wel.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/18, 13:05:52 »
Mooi dat 't is gelukt!  :)

Je kunt in het Grubmenu de standaardkeuze veranderen in Windows, zodat bij geen keuze, na een aantal seconden automatisch Windows wordt opgestart:
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Zou moeten lukken zo.

Re: installatie ubuntu 14.04 lukt me niet door bestandssysteemprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/18, 13:29:38 »
Bedankt weer! Het is zoals zovaak, het staat er wel maar waar......
Ik ga verder knutselen.

Wim