Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Wat is een goede firewall voor Android?  (gelezen 7126 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[OPGELOST] Wat is een goede firewall voor Android?
« Gepost op: 2013/11/03, 12:37:02 »
Ik zoek een goede vuurmuur voor Android, maar er is gewoon teveel keuze..... Wie heeft goede ervaringen met bepaalde vuurmuren voor Android?

Het gaat me vooral om het blokkeren van binnenkomend verkeer via Wifi. Zoiets simpels als ufw, maar dan voor Android. Aangezien m'n telefoon draait op CyanogenMod 10.1, is het geen probleem als root-toegang vereist is.

Ik ben benieuwd!  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 12:46:08 door Pjotr »

Re: Wat is een goede firewall voor Android?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/03, 17:41:13 »
Bij de gratis Firewalls is de eerste keuze die via Google-play binnenkomt meteen ook de beste; Android Firewall van jtschohl.
Let wel op : deze installeert in de Root (dus Super User app zeker installeren !!) , trouwens de meeste firewalls in de app-store doen dat.
Opstellen is redelijk eenvoudig MAAR niet zoals ufw; kan ook niet gezien vele apps in-en uitgaand verkeer nodig hebben (en dat is de zwakte van Android meteen blootgelegd).
Deze voorgestelde Firewall laat je toe om zowel regels te maken voor WiFi als voor Data (over het mobiele netwerk) maw je kan een ufw-situatie makkelijk creƫren via de Data-instellingen, helaas maakt dat meteen een deel features dood in Android.
Ook is soms niet meteen duidelijk of je een bepaalde service actief moet houden, of dat je die mag dichtgooien.

Een ufw-achtige firewall zocht ik al sinds Gingerbread, maar heb die nooit gevonden; bij XDA maakten ze meteen duidelijk dat dat ook niet kan door het Android-systeem zelf.

Ik hoop dat ik daarmee iets heb kunnen bijdragen .... Losse APK's zijn er ook, maar dat valt bij mij onmiddellijk in ongenade op een smartphone.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat is een goede firewall voor Android?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/03, 21:23:15 »
Dank voor je reactie!  :)

Ik ga met je suggestie aan de slag....

Re: Wat is een goede firewall voor Android?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/04, 17:23:33 »
Je zal er beslist geen spijt van hebben, vermoed ik.

Voor de ufw-achtige opstelling van de firewall zou ik in vertrouwde omgevingen (thuis, werk, familie, ....) de setting gebruiken 'all aplications allowed' wat je smartphone volledig operationeel maakt. Op publieke HotSpots (of FON-netwerken etc) zou ik de individuele instellingen gebruiken (wat JIJ wilt dat met het internet verbinding maakt), deze kan je simpel activeren door de all applications uit te vinken en vervolgens op Apply te drukken in de settings. Jammer genoeg is er geen globaliserende knop voorzien ....  ^-^ maar buiten dat doet deze app wat hij belooft; firewallen
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wat is een goede firewall voor Android?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/05, 12:30:25 »
Ik heb er gelijk maar even een handleiding van gemaakt, met schermafdrukken:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-2#TOC-Vergroot-de-veiligheid-met-een-firewall
(punt 5.9, rechterkolom)

Volgens mij moet je zo een flinke veiligheidsverbetering kunnen bewerkstelligen, zonder al te veel in te leveren aan gebruiksgemak. Ik houd me overigens aanbevolen voor verdere suggesties op dit gebied.....  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/05, 12:46:23 door Pjotr »

Re: [OPGELOST] Wat is een goede firewall voor Android?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/09, 09:21:09 »
Mocht je nog meer 'security' nodig hebben, dan raad ik eveneens avast mobile security aan vanuit de Play Store. Dan heb je een antivirus en een handige vuurmuur gecombineerd. De tip over android firewall boven in dit topic draai ik al eventjes op mijn slimfoons. Maar nu heb een tablet en daar liggen de opties iets ruimer. Avast valt goed mee qua belasting op het systeem, maar is groter in installatie. Het is een tip....
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wat is een goede firewall voor Android?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/09, 11:25:16 »
Mocht je nog meer 'security' nodig hebben, dan raad ik eveneens avast mobile security aan vanuit de Play Store. Dan heb je een antivirus en een handige vuurmuur gecombineerd. De tip over android firewall boven in dit topic draai ik al eventjes op mijn slimfoons. Maar nu heb een tablet en daar liggen de opties iets ruimer. Avast valt goed mee qua belasting op het systeem, maar is groter in installatie. Het is een tip....
Nut en noodzaak van antivirus op Android, daar ben ik nog niet helemaal uit.... Ik heb er zelfs een apart draadje voor gemaakt: http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/android-antivirus-nodig/

Antivirus op Android *lijkt* me alleen nuttig wanneer je veel onbekende applicaties installeert vanuit de Play Store. Voor zover ik het kan overzien, zit de dreiging van kwaadaardige programmatuur eigenlijk alleen in de applicaties.

Maar ik installeer slechts enkele, welbekende applicaties op m'n beperkte slimfoontje. Dan *lijkt* een antivirusprogramma me overbodig, en verwacht ik genoeg te hebben aan 'n vuurmuur.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/09, 11:27:05 door Pjotr »