Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: acer aspire one 150  (gelezen 2679 keer)

Offline edwinv

  • Lid
acer aspire one 150
« Gepost op: 2008/11/16, 10:51:28 »
hallo,

ik heb een acer aspire one 150 met linpus linux. ik begon net te wennen aan ubuntu (op mijn desktop pc)

linous is toch net iets anders

kan ik op mijn acer ubuntu installeren en zo ja welke versie

ubuntu 8.10 desktop of ubuntu eee

Re: acer aspire one 150
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/16, 11:06:47 »
Waarom wil je Linpus verwijderen? Het werkt toch prima zo. Ik hobby zelf ook veel met computers, maar gebruik de One gewoon zonder de dingen willen veranderen.

Bovendien is Ubuntu eee en die andere gemaakt voor de Asus eee. Daarin zit een kernel die speciaal daarvoor aangepast is. Jij hebt een Acer. Daar zit geloof ik wel dezelfde chipset in, maar ik zou er toch niet helemaal op vertrouwen.

Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline edwinv

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 11:14:03 »
dat klopt - maar ik ben nu zo een beetje ubuntu gewoon - the acer heeft nog openoffice 2.4 en ik wil 3 er op zetten - ik wil ook evolution als mail - ik weet hoe ik die in ubuntu moet installeren maar in linpus weet ik het niet  (zijn ook rpm bestanden denk ik)

zijn de commando's hetzelfde als in ubuntu ?

Offline eXtreem

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 11:16:45 »
Ik heb op een EEE pc van Asus (zo'n gratis geval van Tele2) laatst Ubuntu EEE geinstalleerd. Draait hadstikke mooi, maar op een EEE pc met 2 GB diskruimte zou ik dit niet aanraden. De 2 GB is hij namelijk volledig nodig en je zult het dan zonder SWAP moeten doen, omdat er anders te weinig ruimte is voor installatie.

Als ik zo zoek naar de specs van jouw Acer heeft deze 120 GB ruimte, dus dat zou geen probleem mogen opleveren.

Zie hier iemand over zijn ervaringen met Linux op de Aspire One:

http://www.pdatotaal.info/forum/showthread.php?s=8614fe8001f3091590dec59289cd785a&t=11446

In de eerste post staan een aantal linkjes waar hij veel info weg heeft gehaald...

Ik zou in elk geval zeggen, probeer eerst op de diverse fora iemand te vinden die dit al met succes gedaan heeft en dit goed heeft beschreven, voordat je allerlei onvoorziene problemen gaat krijgen met hardware compatibiliteit enzo meer...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Ramana

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 11:24:49 »
8.10 draait prima op de acer one, alleen veel problemen met Wifi. Helaas heeft de acer het nu opgegeven, dus het wachten is op reparatie of een nieuwe (zal wel even duren, omdat Acer niet reageert op mail en telefonisch moeilijk bereikbaar is).

Offline edwinv

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/16, 11:30:13 »
ok dank u allen voor de uitleg - ik ga nog eens verder zoeken en misschien toch nog even wachten tot de
wifi out of the box draait in ubuntu


Offline shappie

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/17, 09:21:45 »
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Re: acer aspire one 150
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/17, 10:02:16 »
ok dank u allen voor de uitleg - ik ga nog eens verder zoeken en misschien toch nog even wachten tot de
wifi out of the box draait in ubuntu
Ik heb ook een Acer Aspire One, 8.10 is makkelijk te installeren. De Wifi is wat lastig te installeren, maar wel te doen http://sites.google.com/site/computertip/atheros vergeet niet de wifischakelaar aan de voorkant van de Acer te activeren. Ik zit nu niet op mijn eigen PC, zal vanavond ook de link doorgeven om de Wifi ledjes te activeren, rechts onder op het toetsenbord, zilverkleurige stripje met een radar symbool.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Volgens mij al eerder vermeld deze link https://help.ubuntu.com/community/AspireOne onder punt 3 staat WIRELESS LED
« Laatst bewerkt op: 2008/11/17, 15:40:30 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline edwinv

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/17, 18:04:56 »
allen bedankt voor de hulp,

ik ga deze week ubuntu 8.10 installeren en zien hoe het afloopt. Indien ik nog verder hulp nodig heb, zal ik mij zeker tot dit forum wenden. Gelukkig is er zo een forum met bereidwillige mensen die een nieuweling fantastisch goed opvangen. Ik ga proberen zoveel mogelijk uit dit forum te leren zodat ik later zelf kan bijdragen tot het helpen en aanraden aan anderen om ubuntu gebruiken

allemaal hartelijk bedankt

Re: acer aspire one 150
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/18, 20:43:25 »
hallo edwin,

ik heb ook een aspire one, en ik had er ubuntu 8.04 er op geinstalleerd, maar als je linpus "open breekt" (staat hier wel ergens beschreven: www.aspireoneuser.com/forum/viewforum.php?f=17), dan kan je gewoon gebruik maken van de repo's van fedora. ook hoef je dan je wifi niet meer opnieuw in te stellen na een kernel update en... het start zoveel sneller op  :D

veel plezier,
steef

Re: acer aspire one 150
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/18, 21:24:57 »
Steef, het is juist zo leuk om Ubuntu er op te installeren. :)
Edwin wat de leds betreft deze krijg ik niet aan de praat het stukje over 8.04 en 8.10 spreken elkaar een beetje tegen.  ???

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline edwinv

  • Lid
Re: acer aspire one 150
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/20, 18:55:18 »
ik ben de laatste 2 dagen bezig met het installeren van ubuntu 8.10 op mijn aspire one 150 met harde schijf

wifi werkt met dank aan pjotr (link naar instellen nieuwe driver)

echter de card reader werkt niet   === ondertussen opgelost via website aspireone
en ik kan de computer niet afsluiten  ====== opgelost dit kwam omdat de visuele effecten aan stonden
« Laatst bewerkt op: 2008/11/20, 22:25:49 door edwinv »