Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount en unmount vista  (gelezen 3162 keer)

Offline mara

  • Lid
mount en unmount vista
« Gepost op: 2009/04/13, 20:47:51 »
Ik heb een dual boot vista/jaunty.
Bij de installatie van ubuntu heb ik de handleiding voor handmatig installeren gevolgd.
Men raadde daar aan om de partitie van vista te mounten in /media.
Dat is handig, omdat je met de huidige ntfs tools, vanuit ubuntu kunt lezen en schrijven op je windows-bestanden, zodat je eigenlijk geen schijfruimte verliest.
Die installatie-methode heeft tot gevolg dat, als je boot in ubuntu, vista automatisch aangekoppeld wordt.
Ik zou eigenlijk willen bereiken dat ik dat naar believen kan. Dat wil zeggen. Dat windows niet meer automatisch aangekoppeld wordt bij het booten. Maar dat ik hem kan aankoppelen indien nodig - om bestanden uit te wisselen.
Als ik hem met de partitionmanager loskoppel tijdens een ubuntu-sessie en ik herstart wordt hij automatisch weer aangekoppeld.
Waar moet dat gefixt worden. In de /etc/fstab file? Ik durf daar niet aan prutsen zonder te weten wat ik doe.
Hulp welkom.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: mount en unmount vista
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/13, 21:13:34 »
Je hebt inderdaad gelijk over fstab. Post hier maar de inhoudt van /etc/fstab dan kunnen wij deze voor jou aanpassen. Graag tussen [code][/code] tags plaatsen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/14, 12:12:45 »
Hoi mara,

...
Waar moet dat gefixt worden. In de /etc/fstab file? ...
Yep.

Kijk hier:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab  bij het gedeelte "Algemene opties:" .
Je moet alleen bij de opties de "auto" verwijderen (zou het er staan) en een "noauto" bijvoegen.
Met komma, zonder spatie uiteraard.  En alleen bij de regel voor de Vista-partitie.

Vriendelijke groet,

track

Offline siegi

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/14, 14:04:10 »
Ik zou de regel voor windows er persoonlijk gewoon uitlaten, uit fstab.
ubuntu en kubuntu heeft de mogelijkheid ze gewoon te mounten bij het aanklikken in de bestandsbeheerder.


Offline mara

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/14, 21:08:30 »
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda5 during installation
UUID=5814de59-ff46-4bac-82aa-26831fa868b9 /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sda7 during installation
UUID=43f5dc51-7d77-44f5-a18b-39b4a476bf86 /home           ext3    relatime        0       2
# /media/windows was on /dev/sda1 during installation
LABEL=VistaOS   /media/windows  ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0       1
# none was on /dev/sda6 during installation
UUID=2d1d676b-d0a3-4590-ba02-b4b47afefcf3 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

Zo ziet mijn /etc/fstab file er dus uit.
De aankoppeling van vista in /media is zeer handig om bestanden uit te wisselen. Je hoeft geen root te zijn om te lezen en te schrijven.

De reden dat ik hem naar believen zou willen loskoppelen is dat ik problemen heb met de wireless.
Als ik in Ubuntu gewerkt heb en iemand van mijn huisgenoten wil in vista werken (zij gebruiken geen ubuntu), zijn ze verplicht om de wireless weer in te stellen... dat geeft enig gemor. Ik denk dat het misschien komt omdat vista permanent gemount is.
Heeft iemand van jullie ook dat probleem bij een dual-boot?
Een collega van mij heeft dat wireless-probleem ook op zijn laptop waar hij XP en mint in dual-boot heeft en XP is ook bij de installatie gemount in /media.
Als het daar niets mee te maken heeft, moet het wel een universeel probleem zijn bij een dual boot en moeten de meeste mensen daar last van hebben.
Maar ik lees daar niet echt iets over.

Citaat van: siegi
Ik zou de regel voor windows er persoonlijk gewoon uitlaten, uit fstab.
ubuntu en kubuntu heeft de mogelijkheid ze gewoon te mounten bij het aanklikken in de bestandsbeheerder.

UH?!... niet duidelijk wat je daar mee bedoelt... een #voor de regel zetten? De bestandbeerder is nautilus... je wil zeggen dat als ik de regel of 'uncomment'(#) of gewoon verwijder, ik nog altijd een map voor vista zal aantreffen in mijn bestanden? ... waar?... onder /media dan?
Ik wacht op verder uitleg voor ik begin te prutsen.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/14, 22:18:02 »
Om een regel  "uit de fstab te verwijderen"  is een "#" ervoor voldoende. (hij is dan onzichtabaar)

Mijn voorstel was een beetje anders, gewoon de "noauto" er achter:
Citaat
LABEL=VistaOS   /media/windows  ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46,noauto   0       1
In twijfel kun je gewoon beide varianten testen en kijken met welke je beter uitkomt.
(het is in ieder geval ook gauw weer ongedaan gemaakt)

Vriendelijke groet,

track

Offline mara

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/14, 23:11:32 »
LABEL=VistaOS   /media/windows  ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46,noauto   0       1
Ik heb fstab zo ge-gedit enne... hoe mount ik vista weer als ik hem nodig heb ... met 'sudo mount' of noauto wissen... dat is nogal omslachtig.
Hoe moet dat mount-commando er uitzien? sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/windows Corrigeer mij... en dat zou betekenen dat ik alleen maar kan lezen en schrijven als root of niet?

Apropos... mijn ander probleem... trouble with the wireless. Niemand schijnt dat te hebben.
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/14, 23:22:55 »
Als je de bestanden browst heb je links een kolom  "Locaties" toch ?
Daar vind je normaal alle externe schijven en kunt hen gewoon aanklikken.
(en als je de het gnome Disk Mounter applet gebruikt staan ze er ook)

sudo mount /dev/sda1  of  mount /media/windows  kan natuurlijk ook.

track

Offline siegi

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/15, 01:04:40 »
Ik wou gewoon zeggen dat je onder ubuntu via het menu locaties of de bestandbeheerder de ongekoppelde schijven kan aanklikken.
Vervolgens wordt je wachtwoord gevraagd en wordt de schijf de aangeklikte schijf aangekoppeld.

Onder kubuntu heb je gewoon links in de bestandbeheerder (dolphin) de locaties staan.

Hier heb je totaal geen lijntje voor nodig in fstab. Daarom lijkt me dit ook gewoon het gemakkelijkste.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/15, 01:07:02 door siegi »

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/15, 01:15:52 »
Siegi:
lukt dat bij jou ook met een interne schijf die niet in de /etc/fstab  staat ?

Bij mij (7.10) namelijk niet,  ik vind die wél in het applet (en de "Locaties:" van nautilus)
maar niet in de [Locaties] van Gnome !
En zonder de regel in /etc/fstab komen zij ook daar niet te staan.

track

Offline siegi

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/15, 02:32:19 »
Sinds 8.10 of 8.04 is dit ondersteund.
Idd in 7.10 niet.

Offline mara

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/15, 20:21:38 »
Wel als ik wil mounten werkt dit:
~:$ sudo mount /dev/sda1 /media/windowsIk heb Jaunty 9.04

Unmounten:
~:$ sudo umount /dev/sda1

Dus in de fsab staat hij genoteerd als ,noauto zoals Track mij aangeraden had.
Ik kan via de terminal perfect mounten en unmounten naar believen. Thanks guys.

Grafisch is het een ander paar mouwen: Het icoontje van vista staat nog altijd in locaties.
Als ik er op klik, krijg ik dit:



Dus root-nautilus ik in Lacaties>computer krijg ik dit:



Dat gaat dus niet!

Het "gnome Disk Mounter applet" ken ik niet?!



Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/15, 21:10:25 »
Bij jouw rechterklik-probleem zou het interessant zijn wat hij onder  >[details]  zegt.  Dan vertoont hij namelijk de foutmeldingen.
Anders is het moeilijk een aanpak te vinden.

En jouw tweede plaatje snap ik niet.  Heb je dat vanuit gksu nautilus gekregen dan ?
Zoiets moet je niet doen, je kunt het systeem daarmee een beetje in de war brengen.
( -> http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo  en ook  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ksudo-of-sudo)

Het gnome drivemount applet is standaard geïnstalleerd, je kunt het aan de werkbalk toevoegen (zie rechte helft van het plaatje)
via rechterklik op een vrije plek - "+ toevoegen" - hoofdstuk "Systeem en hardware:"  -> "drivemount" (zie linke helft van het plaatje)

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/15, 21:13:20 door track »

Offline mara

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/16, 20:40:41 »
Bij jouw rechterklik-probleem zou het interessant zijn wat hij onder  >[details]  zegt.  Dan vertoont hij namelijk de foutmeldingen.
Anders is het moeilijk een aanpak te vinden.

En jouw tweede plaatje snap ik niet.  Heb je dat vanuit gksu nautilus gekregen dan ?
Zoiets moet je niet doen, je kunt het systeem daarmee een beetje in de war brengen.
( -> http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo  en ook  http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ksudo-of-sudo)

Het gnome drivemount applet is standaard geïnstalleerd, je kunt het aan de werkbalk toevoegen (zie rechte helft van het plaatje)
via rechterklik op een vrije plek - "+ toevoegen" - hoofdstuk "Systeem en hardware:"  -> "drivemount" (zie linke helft van het plaatje)

Vriendelijke groet,

track

Beste Track,
Dat Disk-mounter-applet doet hetzelfde als het vista icoon (dat er nog altijd staat in locaties, ook nadat je vista unmount hebt.)
Als je erop klikt krijg hetzelfde schermpje als hierboven - nu met de details:


Dat is overduidelijk dacht ik.

Daarom wou ik het op het vista icoontje klikken als root.
Je kan 'sudo nautilus' intikken bij de commando-line (cl) of je kan in het bestand gaan en het nautilus-script: "root-nautilus-here" uitvoeren. Zeer handig als je grafisch werkt.
Nautilus root in alle bestanden, behalve in de sectie "computer" zoals dat schermpje hierboven aangeeft.



Ik ga er natuurlijk van uit dat dit algemeen bekend is:
In je '.gnome2' map zit standaard een lege map die "nautilus-scripts" heet. Daar stop je scriptjes in zoveel je wil. Er zijn er horden te downloaden van het net. Zoals je ziet ben ik tevreden met twee. Maar twee zeer bruikbare: vooral ter plaatse een terminal openen is zeer handig!

Maar mount/unmount werkt met de cl en dat is mij voldoende! Door het toevoegen van ,noauto wel te verstaan!

Ik heb jaunty handmatig geïnstalleerd met de handleiding van het boek: "Basis cursus ubuntu" van Frits de Jong en Jan Stedehouder.
Zij raden aan windows te mounten in /media. Dat heeft als effect dat vista automatisch gemount wordt bij het opstarten van ubuntu en dat ik als gewone user op de bestanden van windows kan lezen en schrijven.

Verder stellen ze voor uw  bestandsysteem en home aan te koppelen op afzonderlijke logische partities.
Wat daar het voordeel van is weet ik niet.... 0m uw persoonlijke bestanden veilig te stellen voor het geval het fout loopt?

De bios van mijn laptop raakt blijkbaar in de war wat betreft de wireless-kaart. Gaat mijn petje te boven.
Ik dacht dat het te maken had met het permanent gemount zijn van vista... Daarom wou ik hem kunnen unmounten.
Ben er inmiddels achter dat het geen effect heeft op het probleem.
Maar eigenlijk vind ik het best handig dat ik nu vista kan mounten als ik hem nodig heb.

Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/16, 21:01:39 »
Nee Mara, bij mijn "fstab"-verhaal heb ik een detail over het hoofd gezien. (sorry, heb ik niet goed opgelet !)

Je moet best twee parameters aan die regel in de /etc/fstab  toevoegen (niet maar eeen):
Citaat
LABEL=VistaOS   /media/windows  ntfs    defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46,users,noauto   0       1
Bij  deze laat je het mounten/unmounten door iedere gebruiker toe, niet meer alleen door de eigenaar (root).
De "default" houdt dus ook "nouser" in, en daar had ik niet op gelet. (-> http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab )

Ik zou nog steeds niet in een script met root-rechten aan de slag gaan, als dat niet absoluuuuuut moet.

Het enige voordeel van een extra /home - partitie is dat je bij een nieuwe installatie de inhoud van de /home
niet handmatig terug hoeft te kopiëren. (vandaar heb ik ook gewoon de /home op de root-partitie ("/" dus) zitten)

En wat dat "wireless" betreft, heb je daar al een extra topic over ?   Het is immers een eigen punt,
maar als je de gegevens beschrijft (welke hardware, welke drivers en welke verschijnselen ?)  is het zeker te doen.

Vriendelijke groet,

track

Offline mara

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/17, 19:42:26 »
Beste Track,
Het toevoegen van de parameter "users", laat toe dat ik vista loskoppel. Maar bij aankoppelen krijg ik dit scherm:



Ik ben dan eens naar die site gaan kijken. Je kan iedereen privileges geven. Maar dat wordt sterk afgeraden. Trouwens: welk argument moet ik schrijven bij:   chown root $(which ntfs-3g)
  chmod 4755 $(which ntfs-3g)
En nog een verklaring waarom het toevoegen van het argument "users" niet werkt:
Why don't the 'user' and 'users' options work in /etc/fstab?
    The 'mount' command doesn't invoke the ntfs-3g binary with the needed privilege after it has checked and approved the user is entitled to mount a given device on a specified mount point, hereby the user can't open the device he got the approval in /etc/fstab. This is a problem in the 'mount' utility.
  Solution: Use at least NTFS-3G 1.2506 with setuid-root set and make sure the user has access rights to the volume and mount point.

Laten we het maar bij "sudo mount" en "sudo umount" houden.

 
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Offline track

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/17, 20:44:52 »
Dat hier nog een probleem zou schuilen had ik niet in de gaten. (ik gerbruik geen externe ntfs ...)

Akkord dus, sudo mount is de beste oplossing. 

Gemakshalve kun je hem op een starter zetten.  Rechterkilk op een werkbalk, "toevoegen", [gebruiker-eigen starter],
[naam].. , [commando] gksu mount /media/windows, op [symbool] klikken, eentje kiezen, uiteindelijk [OK], klaar.
Ontkoppelen gewoon via rechterklik.

Vriendelijke groet,

track

Offline mara

  • Lid
Re: mount en unmount vista
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/18, 07:33:13 »
Citaat van: Track
Gemakshalve kun je hem op een starter zetten.  Rechterkilk op een werkbalk, "toevoegen", [gebruiker-eigen starter],
[naam].. , [commando] gksu mount /media/windows, op [symbool] klikken, eentje kiezen, uiteindelijk [OK], klaar.
Ontkoppelen gewoon via rechterklik.

Dit is inderdaad een elegante oplossing.... bedankt.
Voor mijn part... opgelost!
Vrolijke groet, Mara
Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.