Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van Linux lukt niet in Dual boot => krijg GRUB niet aan de praat  (gelezen 1293 keer)

Ik heb op een goed werkende dual-boot een nieuwe Linux versie geïnstalleerd, nu krijg ik GRUB helemaal niet meer aan de praat.
Volgende partitielayout :
Sda1 = SYSTEM => boot windows
sda2 = windows10
sda3 = windows reserved
sda4 = windows reserved (recovery)
sda5 = linux mint
sda6 = ubuntu 20,04
sda7 = data partitie
sda8 = data partitie
sda9 = ubuntu 18,04
sda10 = vrije kleine FAT partitie

boot-repair krijg ik niet uitgevoerd, krijg steeds volgende melding :
The current session is in Legacy mode. Please reboot the computer, and use this software in an EFI session. This will enable this feature. For example, use a live-USB of Boot-Repair-Disk-64bit (www.sourceforge.net/p/boot-repair-cd), after making sure your BIOS is set up to boot USB in EFI mode.

Ik boot-repair op een USB pen staan die ik kan booten om alzo te trachten.
Zowel vanuit mijn Windows als vanuit Linux op HDD alsoook Linux vanop boot pen steeds hetzelfde.

op /sda1 staat een EFI folder met volgende inhoud, ik veronderstel dat deze gebruikt wordt door de Windows boot loader ?
Q:\EFI>dir
 Volume in drive Q is SYSTEM
 Volume Serial Number is 5E74-8203

 Directory of Q:\EFI

25/11/2015  15:58    <DIR>          .
25/11/2015  15:58    <DIR>          ..
25/11/2015  15:58    <DIR>          Microsoft
15/10/2019  09:16    <DIR>          Boot
               0 File(s)              0 bytes
               4 Dir(s)     239 198 208 bytes free

Q:\EFI>


Graag advies om dit probleem opgelost te krijgen.

JorisC

  • Gast
Dat is al geen Dual boot meer maar 3 linux distro's naast windows 10 op dezelfde schijf .
linux Mint
Ubuntu 18.04
Ubuntu 20.04

Als het jou lukt om met een Ubuntu Live USB stick de PC te booten en de Live versie uitproberen kun je Gparted gebruiken en een screenshot maken hoe de schijf ingedeelt is , en die als bijlage eens toe te voegen in een nieuw antwoord .

Als je van plan bent om W10 te behouden , misschien best ook een herstel USB stick of schijfje maken , daar dient die recovery partitie voor . (sda4) .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/16, 20:03:13 door JorisC »

Dit betekent volgens mij dat in je BIOS instellingen de UEFI mode aanstaat (ook wel Legacy mode genoemd). Dat is een beveiliging op je boot proces waardoor bootrepair geen toegang krijgt tot bepaalde bestanden.  Dat kun je dus aanpassen in je BIOS instellingen.

Nu heb ik zelf geen ervaring met bootrepair maar aangezien kunnen booten vrij belangrijk dus misschien is het verstandig om eerst voor een goede backup van je bestanden te zorgen voordat je reparatie pogingen gaat doen.

Lees vooral ook even dit: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html
« Laatst bewerkt op: 2020/06/17, 11:04:07 door DirkJan »

JorisC

  • Gast
Citaat van: DirkJan
Dit betekent volgens mij dat in je BIOS instellingen de UEFI mode aanstaat (ook wel Legacy mode genoemd).

Legacy modus is nog het gewone BIOS .
Volgens mij komt het omdat de Windows bootloader als eerste in de opstartlijst staat in het UEFI BIOS , of bij installatie niet aangeduid werd op welke partitie de GRUB geinstalleerd staat .
« Laatst bewerkt op: 2020/06/17, 11:39:35 door JorisC »

N.a.v. aanvulling JorisC: @Patrick je heeft aan "ik krijg GRUB helemaal niet meer aan de praat". Wat bedoel je daarmee? Wordt Windows direct opgestart of krijg je een keuzemenu maar werkt de selectie niet? Of werkt één of meerdere van die keuzes niet?