Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?  (gelezen 3378 keer)

Sef

  • Gast
De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Gepost op: 2009/08/27, 16:23:51 »
Hallo,

Al lang zijn hier plannen over een thuis servertje. Ik ben ICT-gek en Open Source freak. Ik zit al erg lang te onderzoeken of het volgende mogelijk is.

Hardware: Een energiezuinige thuis server met ondersteuning voor hardwarematige virtualisatie (AMD Athlon 64 X2, 780G, 4GB DDR2, Dual Gigabit Ethernet NIC (Intel Pro 1000GT)

Software:

Ubuntu server (commandline-based). Deze server moet van het internet blijven. Daarop gevirtualiseerd:

Ubuntu webserver (commandline met webmin + php5, mysql, apache, perl, etc) Hier moet de webmail (Atmail/Afterlogic Webmail) op komen, CGI-Proxy en nog wat php dingen om mee te experimenteren.

Een ubuntu LTSP server (jawel, ik wil experimenteren met Thin Client(s)). Maar hier breekt de klomp. De LTSP server word geinstalleerd met een GUI, en dit word als een groot beveiligings risico gezien) Hoe kan ik dit oplossen?

Ubuntu server (commandline-based). Deze hoeft niet veel te gebruiken. Wat ik hiermee wil is het publieke IP adres aan toewijzen (router-bridged) en een firewall (evt centrale virus beveiliging, maar dat lijkt me niet nodig met Linux (a)) + Samba LDAP. Kan ik dit laatste beter op de webserver doen?

Maar een ding weet ik niet: Welke virtualisatie software moet ik gebruiken, en waar moet ik beginnen?

Alvast heel hart bedankt,
Sef

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/27, 19:55:11 »
Hoi Sef, welkom op dit forum.

Goed plan om naar een energiezuinige server te kijken: maal (7*24*365) kan dat een leuk bedrag schelen. Virtualisatie heeft voordelen maar ik verwacht dat dit minder energiezuinig is.

Merk op dat webmin niet is opgenomen in Ubuntu. Zie https://help.ubuntu.com/community/WebMin voor verdere uitleg. Je kan het wel buiten Ubuntu om installeren en gebruiken maar je kan tegen rare dingen aanlopen omdat sommige dingen in Ubuntu anders zijn geregeld dan webmin verwacht.

Dat voor de LTSP een grafische omgeving nodig is lijkt mij logisch. De terminalsessie zal op de LTSP server draaien en die heeft daarvoor de grafische software nodig.

Het is geen open-source maar voor server virtalisatie heb ik een tijdje gebruik gemaakt van de (gratis) vmware server. Voordeel is dat het console op afstand kan worden overgenomen (via een browser plugin voor firefox).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/28, 00:28:51 »
Hoi Sef, welkom op dit forum.

Merk op dat webmin niet is opgenomen in Ubuntu. Zie https://help.ubuntu.com/community/WebMin voor verdere uitleg. Je kan het wel buiten Ubuntu om installeren en gebruiken maar je kan tegen rare dingen aanlopen omdat sommige dingen in Ubuntu anders zijn geregeld dan webmin verwacht.


Mag ik hier een voorbeeld van ?
vind het nogal een boute uitspraak omdat het aldoor precies afgestemd word op Ubuntu

En volgens mij loopt die link nogal een paar jaartjes achter.
Bij Webmin zelf of in de andere post http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/webmin-installeren/
Word aangeven hoe je Webmin precies installeerd.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 00:33:34 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/28, 00:31:14 »
Volg de linkjes even?
Deze bijvoorbeeld: https://answers.edge.launchpad.net/ubuntu/+question/2873
Die 3 linkjes naar Debian lijken me wel duidelijk.

Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/28, 00:34:49 »
Wederom overjarige linkjes toen was Ubuntu zelf ook nog brakke zooi.

Webmin staat niet stil.

EDIT
Als je netjes de source in je bronnen houd kan er nix gebeuren en ben je nergens afhankelijk van.

Feit is wel dat Webmin de LTS versie volgt.
En terecht
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 00:38:17 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/28, 01:26:30 »
Voorbeelden kan ik je niet meer geven, webmin gebruik ik niet meer: I love ssh!  O0

Het staat een ieder vrij om voor webmin te kiezen. Hier een how-to.  ;)

Goed dat je meldt dat de ontwikkeling van webmin niet stil staat. Webmin is te gebruiken. Het is een eenvoudige webinterface voor het beheer van je server. Veel onderdelen werken prima. Met het aangedragen alternatief eBox heb ik geen ervaring.

Wat ik weet van webmin (< Ubuntu 9.04 sry) was dat het soms toch nog nodig was handmatig configuratiebestanden aan te passen. Volgens mij werkte bijvoorbeeld procmail en/of fetchmail net anders dan het Ubuntu pakket het opzet. Vandaar mijn ondersteuning van de wiki dat je het heus wel kan gebruiken maar op moet passen.

De Engelstalige wiki pagina is niet "outdated" maar nog dit jaar nog bijgewerkt.  :P

Feit is wel dat Webmin de LTS versie volgt.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor mijn negatieve ervaring. Ik volg de niet-LTS server releases. Ook de Ubuntu server ontwikkeling staat niet (helemaal) stil. In de niet-LTS server releases zitten (op mijn minst leuke) verbeteringen. Voor mijn is de 9.04 de ideale thuisserver versie. Voor een "ideale" thuisserver mag twee maal per jaar een sudo do-release-upgrade doen geen spannende zaak zijn. Maar heeft iemand liever de de LTS versie, prima, doen!
Klik links bovenin op Documentatie

Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/28, 01:48:01 »
Webmin ondersteund atm ongeveer 85 soorten OS.
Kijk hier: http://www.webmin.com/support.html

Webmin zelf is vrij gecompliceerd omdat het nog eens meer dan 90 programma's moet beheren.
Daarnaast moet het superveilig zijn omdat veel bedrijven het gebruiken.

Je snapt wel dat ze bij Webmin geen zin hebben om de grillen van Ubuntu aldoor te herstellen als ze met tussenversies komen waarbij zaken verandert zijn.
Die later of achteraf weer verandert worden, de tussenversies blijven de testgronden voor de LTS versie.
 
Dus ze ondersteunen primair de LTS versie, die in principe ook veel beter is om als server te gebruiken, zeker kwa betrouwbaarheid.
En zo nu en dan stellen ze iets bij als het niet teveel werk is voor een tussenversie van Ubuntu maar over het algemeen niet.

In principe kan je tegen 1 ding aanlopen en dat zijn de rechten.
Soms staan de rechten niet goed in Ubuntu waardoor Webmin - Usermin  of Virtualmin niet de kans krijgen de config goed te zetten.
Dit is op te lossen natuurlijk maar is een lastige bijkomstigheid.

Citaat
Voor een "ideale" thuisserver mag twee maal per jaar een sudo do-release-upgrade doen geen spannende zaak zijn
Als je een beetje rommelt met een server en wat loopt te spelen kan je dit makkelijk doen.
Een productie server of een webserver die betrouwbaar moet zijn en altijd online moet zijn is dit natuurlijk een BIG NONO.

Laatst lagen er meer dan 40 site's uit, alleen maar omdat een 1 of andere grapjas zonder testen ff PHP had geupgrade naar een nieuwere versie.

Zomaar een voorbeeldje.......


BTW voor ondersteuning bij problemen altijd ff bij het Webmin forum aankloppen.
Je probleem word in no time verholpen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/28, 02:17:37 »
Webmin ondersteund atm ongeveer 85 soorten OS.
Kijk hier: http://www.webmin.com/support.html
Incl. Ubuntu Linux  :o. Ik zal een toontje lager zingen. ok?
Een productie server of een webserver die betrouwbaar moet zijn en altijd online moet zijn is dit natuurlijk een BIG NONO.
Nou, als je het niet zo ziet zitten vaak updates te doen is de LTS versie jou versie. Bijvoorbeeld als die altijd online moet zijn (het ging om een belangrijke en ideale thuisserver toch?). Ik heb anders geen idee waarom de 9.04 versie minder betrouwbaar (/stabiel/bruikbaar/sneller) is dan een 8.04-LTS.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/28, 02:32:18 »
Ik heb anders geen idee waarom de 9.04 versie minder betrouwbaar (/stabiel/bruikbaar/sneller) is dan een 8.04-LTS.
In de tussenversies worden de nieuwste snufjes gezet, uitgeprobeerd.
In dat 1/2 jaar worden de bugs eruit gehaald, waarna hij min of meer stabiel in de volgende versie komt.
Dit spelletje gaat door totdat alles uitgewerkt in de volgende LTS versie komt.

In basic komt het hierop neer.

Dus dat je aldoor de tussenversie gebruikt maakt niet uit maar je kan voor vreemde problemen komen te staan.

Snap trouwens niet waarom je aldoor met een server zo zou upgraden.

Veiligheids update's voor de kernel blijf je houden,
ook de nieuwe kernels krijg je in de LTS versie.
Waarbij de allernieuwste kernels meestal alleen drivers geven die voor bepaalde hardware dienen, en dit soort hardware gebruik je niet op een server.

Dan houd je nog over AMPP.
Nou die worden op de normale manier geupgrade dus blijft er eigenlijk nix over waarvoor je een tussenversie zou moeten gebruiken ?

Kijk ik heb er verder geen moeite mee, maar de zin of de logica ontgaat me volkomen waarom je het wel zou doen ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/29, 09:23:29 »
Hoe moest je dan ook al weer kernel upgraden zonder opnieuw op te starten

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: De Ideale Server, waar moet ik beginnen?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/29, 09:40:55 »
Hoe moest je dan ook al weer kernel upgraden zonder opnieuw op te starten
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/ubuntu-updates-zonder-reboot/
Mijn "ideale" thuisserver kan best af en toe herstart worden na een kernel upgrade. Ksplice (/uptrack) vereist wel enige kennis van zaken.

Over updates gesproken. Vanaf Ubuntu server versie 9.04 kan tijdens de installatie gekozen worden om security updates automatisch aan te brengen. Voor een thuisserver die niet dagelijks wordt bewaakt een interessante optie.
Deze optie zal geen herstart uitvoeren als het een security-update van een kernel betreft afaik.
Klik links bovenin op Documentatie