Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DD-WRT of Tomato?  (gelezen 6405 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
DD-WRT of Tomato?
« Gepost op: 2011/12/24, 23:58:06 »
Ik heb op een Linksys WRT54GL router lange tijd DD-WRT gedraaid, maar ik heb er onlangs Tomato op gezet. Om uit te proberen. En ik moet zeggen: tot nu toe vind ik Tomato wat makkelijker om in te stellen.

Bovendien is het instellen van QoS veel makkelijker, met een stabielere verbinding als resultaat (zo lijkt het).

Nu is Tomato natuurlijk slechts beschikbaar voor een veel kleiner aantal routers dan DD-WRT. Maar voor die routers waarvoor je wel de keuze hebt tussen die twee, lijkt Tomato de betere keuze.

Wat zijn jullie ervaringen?

Offline atomos

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/25, 10:46:26 »
Mijn ervaring met Tomato is goed tot heel goed.
Mijn eerste ervaring met Tomato is ook de WRT54GL, begonnen met Tomato 1.24 (http://www.polarcloud.com/tomato/) en later overgegaan naar nieuwere versies 1.27
DD-WRT uitgeprobeerd, die deed niet dat gene wat ik wilde. Ik gebruik o.a. OPENDNS en DyNDNS en dat is niet fijn in te stellen in DD-WRT.
Nu gebruik ik een linksys e2000 van sisco met tomato "Tomato Firmware v1.28.0486 MIPSR2-Toastman-RT-N K26 Std"  (http://www.4shared.com/dir/v1BuINP3/Toastman_Builds.html) met extra functies. QoS is fijner in te stellen :) en je kunt o.a. een adblock lijst instellen (een lijst met url's die je geblokt wilt hebben voor je netwerk, blacklist)
Voor extra info http://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware.33/
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline joop905

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/25, 22:20:57 »
Gebruik nu Tomato Version 1.28    Linksys WRT54G (3.1)
Ook begonnen met DD-WRT

ben met beide tevreden
verder vind ik dat Linksys erg warm wordt vergeleken met ander merken

Offline letstrynl

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/25, 23:29:16 »
Het is niet helemaal on topic, maar heb je OpenWRT wel eens geprobeerd ?

Kun je net als onder Ubuntu de boel zelf instellen.

Heb op m'n eigen router niet meer aangezet dan ik ook daadwerkelijk nodig heb.
Wel zelf alles gebuild.

Je moet bij OpenWRT trouwens wel bereid zijn om een beetje te sleutelen.
Ik was niet erg blij met de defaults.

Maar goed, is natuurlijk niet een 'kant-en-klaar' image, zoals Tomate of DD-wrt..
« Laatst bewerkt op: 2011/12/26, 12:13:54 door letstrynl »

Offline atomos

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/25, 23:53:17 »
Ik heb er wel naar gekeken omdat openWRT ook Heart-beat (https://www.sixxs.net) ondersteund. Had alleen geen puf/zin/inzicht/tijd (streep daar wat niet van toepassing is)
om er in te duiken en te compileren. Tomato doet zijn/haar werk goed, De tomato van Toastman Builds ondersteunen ook IPv6 (jammer genoeg geen heart-beat die sixxs.net nodig heeft) Ik wil alle systemen ,hier in huis, van IPv6 voorzien die ik zelf in de hand heb. p.s. geen toredo die heb ik geblokt ( is weer een verhaal apart)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline letstrynl

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/26, 00:24:36 »
Had alleen geen puf/zin/inzicht/tijd...

Kan ik me erg goed voorstellen.

Het build systeem van OpenWRT is te groot om inzichtelijk te zijn.
Het heeft me ook aardig wat tijd gekost om uit te vogelen hoe e.e.a. werkte.

Maar ik heb het nu wel exact zoals ik het zelf wilde...
Vind ik wel belangrijk voor een router/firewall.

Offline Ed

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/26, 10:01:58 »
Ik gebruik ook Tomato Version 1.28   met  Linksys WRT54GL.
Jarenlang de Linksys firmware gebruikt en ineens was het afgelopen, wilde absoluut niet meer goed werken.
Toen Tomato erop gegooid en dat draait alweer driekwart jaar zonder problemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/27, 19:32:02 »
Ik ben nu Tomato RAF aan het uitproberen, wegens uitgebreidere QoS-mogelijkheden voor de Linksys WRT54GL:
http://victek.is-a-geek.com/tomato.html
Belangrijkste voor mij is, dat ik een "harde" bandbreedtebeperking per IP-adres kan instellen.

Ziet er veelbelovend uit; eerste proeven zijn goed verlopen.

Offline atomos

  • Lid
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/27, 19:51:13 »
Heeft die RAF versie een "Bandwidth Limiter - QOS"? want die moet je hebben. daar kun je per IP knijpen.
Anders duik eens in Toastman, daar moet je wel de R1 kernel van hebben > is voor de oudere routers o.a. WRT54GL en niet de R2.
Ik gebruik hier de Tomato Firmware v1.28.0486 MIPSR2-Toastman-RT-N K26 Std     > de R2 versie , die is niet de nieuwste maar wel stabiel voor de E2000.
Jij zou eventueel de tomato-ND-1.28.7628-Toastman-Std.trx kunnen gebruiken >> {voor de WRT54GL de standaard gebruiken} op http://www.4shared.com/dir/v1BuINP3/Toastman_Builds.html#dir=118752409
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/27, 23:58:24 »
@atomos: dank voor de webkoppeling! Ik had me suf gezocht bij Tomato USB voor het juiste bouwsel, maar ik kon geen bouwsel vinden met bandbreedtebeperking per IP-adres. Nu dus wel...

Overigens adviseert de ontwikkelaar om 29-2 te kiezen: http://www.linksysinfo.org/index.php?threads/b-w-limiter-missing-from-tomato-nd-1-28-7628-1-toastman-std.36126/
Zonder webkoppeling erbij, dus die kreeg ik echt niet gevonden.... Maar dankzij jou, nu wel.  :)

Voorlopig hou ik 't bij RAF, omdat ik die net heb ingesteld zoals ik wil.... Maar ik heb 29-2 alvast binnengehaald, voor het geval ik later toch Toastman wil.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DD-WRT of Tomato?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/28, 19:32:21 »
Tussendoor toch nog even Tomato Toastman geprobeerd (versie xxxxx29.2). Viel wat tegen: standaard stond de DHCP-server uit, dus ik moest via de terminal verbinding leggen met het configuratiescherm (Network Manager verbindt alleen wanneer de DHCP-server aanstaat). Vervelende ervaring; ik dacht even dat ik 'm om zeep had geholpen met deze Toastman-editie.

Verder stond uitzenden van de draadloze netwerknaam aangevinkt, maar was-ie in de praktijk toch verborgen.  ??? Duidelijk een zware bèta, al vindt Toastman 'm zelf eigenlijk al af.

Enfin. Op advies van een kennis van me, een professionele netwerkontwerper, ben ik weer teruggestapt naar de "oer"Tomato. Volgens hem hoef ik geen bandbreedtebeperking per IP-adres te gebruiken voor het doel wat ik ermee beoog, omdat de standaard-klassificering van de "oer"Tomato heel slim en effectief is. En bovendien heel simpel, veel simpeler dan de extreem uitgebreide en gecompliceerde standaard-klassificering van Toastman en RAF.

Hij adviseerde slechts enkele kleine verbeteringen. Verder was 't prima. In zijn woorden: "als ik 't zelf zou moeten bedenken, dan zou ik de klassificering bijna precies zo doen". Als een ervaren hooggeschoolde beroepsman dat zegt, dan vertrouw ik daar graag op.  =D

Ik ben benieuwd; volgende week ga ik 'm inzetten voor z'n eigenlijke taak. De harde praktijk zal 't verder uitwijzen....
« Laatst bewerkt op: 2011/12/28, 19:44:01 door Pjotr »