Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.  (gelezen 748 keer)

Het is dan 4:3,terwijl het breedbeeld is,dus iedereen is erg slank van postuur.. =D
Hoe krijg ik dat bij afspelen weer breedbeeld?Als ik de DVD er in doe krijg ik het menu,ik kies  en dan gaat Totem het afspelen,als ik via Dash het afspeel met VLC is het ook geen breedbeeld.Bovendien heb ik daar in dan geen geluid.Wie weet de oplossing?
Ubuntu 12.04 LTS
Ook in Windows XP geprobeerd in de VLC speler,maar daar precies hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/26, 11:00:39 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/26, 12:03:47 »
Zie je op een breedbeeldTV zwarte balken aan de zijkanten? Dit klinkt alsof de video wel degelijk 16:9 is, maar de aspect ratio van de DVD werd door de PVR op 4:3 gezet, zodat afspeelsoftware of een DVD speler het beeld als 4:3 afspelen.  Je zal het in eerste instantie bij de instellingen van je PVR moeten zoeken, denk ik.

Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/26, 12:35:44 »
Met de "A" toets kan je in Totem en VLC de beeldaspectratio aanpassen tijdens het afspelen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/26, 12:42:47 »
Zie je op een breedbeeldTV zwarte balken aan de zijkanten? Dit klinkt alsof de video wel degelijk 16:9 is, maar de aspect ratio van de DVD werd door de PVR op 4:3 gezet, zodat afspeelsoftware of een DVD speler het beeld als 4:3 afspelen.  Je zal het in eerste instantie bij de instellingen van je PVR moeten zoeken, denk ik.
Nee,op de TV via de PVR zie ik gewoon perfect breedbeeld.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/26, 12:49:36 »
Met de "A" toets kan je in Totem en VLC de beeldaspectratio aanpassen tijdens het afspelen.
Jaa!Dat doet het 'em! :) Nou nog die rare kleine witte streepjes aan de linker bovenkant,maar daar zal je wel geen oplossing voor hebben?Maakt niet uit welke ratio ik kies..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/26, 16:09:00 »
Normaal zouden ook Totem en VLC automatisch van de DVD de info moeten krijgen dat het 16:9 weergave betreft. De witte streepjes zijn  wellicht een gevolg van het feit dat een computer het ganse opgenomen videobeeld toont. Op een klassieke TV worden enkele percentjes marge niet getoond, waardoor die randartefactjes die je hebt bij het omzetten van analoge video naar DVD niet zichtbaar zijn.

Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/26, 18:47:31 »
Ja,de PVR uitgang en ook ingang  is eigenlijk analoog,ook al is hij verder helemaal digitaal,want neemt op een Harddisk.Is al een oudje.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/27, 00:18:26 »
Een analoog breedbeeld signaal is qua opbouw voor veel analoge apparatuur eigenlijk een uitgerekt 4x3 signaal.
Alleen met PALplus word er de extra informatie (in de zwarte balken boven/onder) verwerkt.
PAL plus heeft 625 lijnen breedbeeld, In 4x3 zonder PALplus vallen daar de lijnen in de zwarte balken af.
Uit kostenoverwegingen word er in de meeste analoge apparatuur geen PALplus maar een automatische omschakeling van de beeldhoogte en breedte toegepast, zodat de zwarte balken buiten beeld vallen.
Je analoge PVR neemt bij een breedbeeld uitzending stomweg het 4x3 signaal op.
Dat zie je op je PC. De analoge TV schakelt automatisch over bij zwarte balken detectie.
De huidige digitale TV's doen het bij analoge ontvangst nog steeds zonder PALplus, vandaar dat digitaal beeld er zo'n stuk beter uitziet.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Door PVR op genomen beeld op DVD wordt niet breedbeeld op PC.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/27, 11:46:34 »
Ok,we zullen dit maar als op gelost beschouwen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.