Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten  (gelezen 7971 keer)

Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten
« Gepost op: 2007/12/24, 20:41:04 »
Ik ben hier gisteren een topic gestart over de iMac die ik gekocht heb en waar ik Linuxop wil zetten. Maar ik heb ook nog een pc en daar heb ik een probleem mee.  Dus dat wilde ik ook even voorleggen.

Mijn oude voeding van mijn pc was doorgebrand, er kwam een vlam en rook uit en dat is natuurlijk niet zo mooi. Ik was bang dat er ook iets mis zou zijn met het moederbord dus die is uit de pc gehaald om te worden getest. Gelukkig bleek alles nog te werken. Bij het terugzetten van het moederbord liep ik echter tegen een probleem aan. Insteekkaarten zijn makkelijk terug te plaatsen en voedingskabels en andere stekkers is ook makkelijk te doen. Ik heb echter een bundeltje stekkers waarvan ik niet weet waar ze zaten. Het gaat om de volgende stekkers: Speaker, Power Led, H.D.D Led, Reset SW en S/B SW. Helaas ben ik het boekje van het moederbord kwijt dus daarin kan ik niet opzoeken hoe ze aangesloten zaten. Wat er op het moederbord staat is het volgende: Led, Power Led, Power SW, HDD, -Speaker+, Reset. Ik heb ze aangesloten zoals het het meest logisch leek. Het zijn volgens mij ook niet echt belangrijke stekkers, ze zorgen er alleen voor dat lampjes blijven branden en dat er een pieptoon te horen is tijdens het opstarten, toch? Maar nu komt mijn werkelijke probleem: het lukt me de computer op te starten, maar tijdens het opstartproces blijft het systeem 'hangen', voordat er een besturingssysteem geladen wordt. Het enige dat ik zie is een DOS scherm met een knipperend streepje. Alles wordt wel herkend, het geheugen is in orde, mijn 2 harde schijven zijn herkend en ik zie ook mijn dvd-rom staan. Volgens mij moeten de Master-Slave instellingen ook goed zijn (de Jumpers staan goed ingesteld volgens mij). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hieronder staat een foto van het laatste scherm dat te zien is, na het bericht 'Verifying DMI Pool data' gebeurt er niets meer.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/17, 20:53:00 door indianajoost »

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/24, 21:03:36 »
Om te testen kun je het beste eerst alleen maar de power switch aansluiten. Start het pc dan wel op?

Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/24, 21:33:46 »
Citaat van: Kiwinote
Om te testen kun je het beste eerst alleen maar de power switch aansluiten. Start het pc dan wel op?
Wat bedoel je met power switch?

Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/24, 21:38:29 »
met powerswitch wordt bedoeld dat je alleen maar het stekkertje met Power moet aansluiten; de rest dus even loshalen. Wat voor merk en type moederbord heb je? De specs zijn vaak wel terug te vinden op internet bij de fabrikant.

Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/24, 21:46:28 »
@Maarten123: ik krijg de computer opgestart door 2 pinnetjes te laten kortsluiten. Mijn moederbord is een MSI Turbo. Ik zal de site van MSI eens doorpluizen. Volgens Tweakers.nl zou ik de bios kunnen resetten. Als dat niet lukt dan het volgende:
Citaat van: tweakers troubelshooter
Hangen op Verifying DMI Pool Data, zelfs na een BIOS reset en/of een verse BIOS flash: ontkoppel alle IDE apparaten, zet de 'drive type' in de BIOS op 'None' of 'Not Installed', schakel de CPU Internal en External cache uit in de BIOS, herstart je systeem en sluit je systeem af wanneer het geheugen en de IDE apparaten zijn gecheckt. Sluit hierna de IDE apparaten weer aan en start de PC opnieuw op, waarna je de BIOS settings herstelt. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492/
Ik ben niet zo thuis in hardware, dus ik vind dit alles behoorlijk lastig.

Pc blijft 'hangen' tijdens het opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/27, 01:40:57 »
Opgelost! Het resetten van de Bios zorgt ervoor dat mijn pc weer gewoon opstart en niet meer blijft hangen.