Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegang tot mijn Unbunto werkstation d.m.v Externburoblad vanaf windows p.c.  (gelezen 1154 keer)

Offline mvsanten

  • Lid
Hallo,

Sinds gisteren Unbuntu geinstalleerd (is trouwens mijn eerste kennismaking met.)
Wat ik graag wil instellen op mijn Unbuntu pc is toegang tot mijn werkstation d.m.v externburoblad vanaf de  windows p.c.
Ik heb op mijn Unbunto pc de workstation versie draaien.
Kan ik het evt met de server versie ????
Kan ik ook de luisterpoort veranderen ??

Alvast bedankt Sam  :evil: :evil: :evil:



Offline Wiley

  • Lid
ik denk dat je bedoelt dat je de normale (niet server) Ubuntu draait. Je kan die heel goed overnemen met een Windows PC.

Misschien heb je het menu "Systeem-Voorkeuren-Bureaublad op afstand" al gevonden? Als ik me goed herinner activeert dat een VNC server op de standaard poort. Met bijvoorbeeld TightVNC of RealVNC client (voor Windows) kun je dan vanaf je Windows machine naar Ubuntu.

Als je meer wil, bijvoorbeeld een eigen (andere) VNC server (zoals x11vnc) en beveiligde verbinding via SSH dan kun je dit artikel eens bekijken: https://help.ubuntu.com/community/VNC?action=show&redirect=VNCOverSSH. Werkt voor mij perfect: met Putty een SSH tunnel opzetten van XP naar je Ubuntu machine om vervolgens met UltraVNC of TightVNC je bureaublad over te nemen.

Succes.

Offline mvsanten

  • Lid
Hallo


Aller eerst bedankt voor je antwoord
Weet jij of er ook een mogenlijkheid is om met externburoblad van af windows in te loggen

Alvast dank

Offline ruujan

  • Lid
Ja die is er wel, maar dan je moet een RDP-server installeren onder Linux. Ik heb dat vorig jaar eens geprobeerd. Het is nog wel een beetje experimenteel, dus wees gewaarschuwd. Niet alles zal meteen werken. Je vindt hier hoe het werkt: http://xrdp.sourceforge.net/

Hij zit zelfs in de repositories, zoek in synaptics maar eens op xrdp.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/17, 21:03:31 door ruujan »

Luisterpoort kan veranderd worden onder Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand. Om op Windows het bureaublad van je Windows-pc te zien, moet je een VNC-client installeren op Windows zoals hierboven uitgelegd.