Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld  (gelezen 1444 keer)

Martin Franssen

  • Gast
Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Gepost op: 2012/11/10, 23:21:27 »
Hallo,

Ik had in juni Xubuntu 12.04 geïnstalleerd.
Vanwege diverse problemen opnieuw gedownload en geïnstalleerd.
Nieuwe versie blijkt af te wijken van de oudere (toch beiden 12.04!!??): bijv. nu gmusicbrowser als standaard  audiospeler (voorheen Alsa?), Abiword ter vervanging van libre, etc.

Tot nu toe 2 nieuwe problemen:

1. De volumeregeling en mute-knoppen op het toetsenbord (logitec)  geven geen resultaat meer, dus volume niet meer te regelen via deze knoppen
      (ze worden wel als zodanig door software herkend; dat bleek toen ik probeerde deze functies opnieuw toe te wijzen, maar dat is dus niet gelukt);

2. Tijdens opstarten allerlei vreemde, gekleurde horizontale strepen in beeld, die dan weer verdwijnen, dit is op zich geen probleem maar wel vreemd);

Iemand enig idee hoe deze zaken te verhelpen ???

Groet,

Martin

Offline Tom

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/10, 23:52:23 »
Kijk eens bij Toepassingenmenu - extrastuur-programma´s en laat die eens lopen als er zijn waar aanbevolen bijstaat klikken om te install - dan reboot.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/11, 01:10:49 »
Hallo Wanda,

Daar zijn alleen maar een paar programma's, die betrekking hebben op versnelling van  NVIDIA, voor 3D - versnelling.
Lijkt me niet zinvol die te installeren ??

Groet,
Martin

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/11, 08:28:17 »
Om geluid goed in te stellen,
rechtsboven op geluid icoon drukken,
onderste regel kiezen,
dan heb je meerdere tabbladen,
rechter tab configuratie,
daar je geluid uit apparaat kiezen,(andere hardware uitzetten)

reboot,
kontroleer of het werkt,
anders configuratie weer kontroleren,
dan heb je nog "output devices"(3e tab) en "playback"(1e tab), ook kontroleren),(hier hardware kiezen en of geluid sterkte regelen)
(geluid sterkte is ook voor elke software programma apart te regelen, dmv elke geluid programma starten, dus vlc etc.)
dan zou het moeten werken.


Strepen met opstarten is het beeld dat grub wilt maken en blijkbaar niet voldoet aan je hardware, vermoedelijk moet je je grub scherm kleiner maken, 800x600.
http://askubuntu.com/questions/54067/how-do-i-safely-change-grub2-screen-resolution
kies 800x600

Libre office is nooit bij xubuntu install aanwezig geweest, dus je hebt of zelf iets gedaan of iets uit een oude installatie meegenomen, hetzelfde voor het geluid.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/11, 08:39:23 door jan11000 »

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/11, 11:56:16 »
Hallo Jan,

Positieve bericht: de strepen bij opstarten zijn inmiddels vanzelf verdwenen; in plaats daarvan verschijnt nu even het standaard Xubuntu-scherm, zoals het hoort.

Negatief: je raad opgevolgd; zonder resultaat;
Kanttekening: ik geloof dat ik een ander scherm krijg, dan jij aangeeft: onderstaand 2 schermafdrukken.
Bij configuratie: onder tab profiel een hele rits mogelijkheden (verdwijnen als ik scherm foto maak), zoals: - digitaal stereo .....
                                                                                                                                                                                                              - analoog surround ....    etc.
Bij uitvoerapparaten:  zie scherm, met onder de tab 'tonen' :    all ..    hardware..    virtual devices


Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/11, 12:21:46 »
Ik gebruik alles in het engels, je schermen zijn hetzelfde.

Idee is dat je bij configuratie, maar 1 utvoer instelt, dus wat jij gebruikt, dus usb of 3.5 mm box aansluiting, bijv.
rebooten
dan de 2 andere schermen volume regelen, en misschien bij 3e tab nog hardware wijzigen.

In multimedia kun je nog kijken of je daar geluid kunt wijzigen of instellen.
Je kan nog proberen dit te installeren, en kijk of je hier het geluid kunt aanzetten, alsamixergui, qasmixer.

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/11, 20:31:32 »
Hallo Jan,

alle mogelijkheden nagelopen.
Helaas, geen resultaat.

Enig idee of ik de volumeregeling aan de toetsen kan toekennen, via 'Instellingenbeheer toetsenbord?
Dan zou ik moeten weten welke bestanden ik aan de betreffende toetsen moet koppelen.
Bijvjvoorbeeld  met een verwijzing naar de 'pulseAudio-volumeregelig'  of eventueel naar één van de alternatieven.

Groet,
martin



Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/12, 18:39:59 »
Hallo Jan en Wanda,

Het audioprobleem is nog niet opgelost,
ik ga dezelfde vraag met een ander 'kop'  stellen, in de hoop op meer succes,
in  ieder geval bedankt voor jullie reacties,

Groet,
Martin

Martin Franssen

  • Gast
Opgelost ! Re: Installatie Xubuntu 12.04 Volumeregeling + opstartbeeld
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/14, 23:38:30 »
Opgelost.

Audioprobleem opgelost (hoe simpel kan het zijn):  was niet aangevinkt in het autostartmenu. ;)

Groet,

Martin