Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geforce NVIDIA GTX 760 (twin frozen, game)  (gelezen 869 keer)

Geforce NVIDIA GTX 760 (twin frozen, game)
« Gepost op: 2014/03/23, 02:36:03 »
Ik krijg met geen mogelijkheid mijn videokaart Geforce GTX 760 aan de praat op Ubuntu 13.10 of 12.04, of Linux mint.

ik ben hier nu al een paar weken mee bezig, maar ik kom er nu echt niet meer uit. :-[
ik heb ook al verschillende versie's geprobeerd (waaronder bèta driver)...uiteindelijk lukt het wel om de driver te installeren als ik via CTRL/Alt/F2  het bureaublad verlaat, en daar in de kernel (corrigeer AUB als ik het verkeerd zeg, ik ben leek namelijk) de driver installeer met toverspreuk sudo sh ~/Downloads/NVIDIA-Linux-x86_64-331.49.run (andere versie 334.16.run is de bèta)
Bij Ubuntu is het dat programma"lightdm" wat blokeerd, waardoor ik het niet gewoon via de terminal kan installeren, maar ook in de kernel moet ik dan eerst "sudo /etc/init.d/lightdm stop" in bonken, anders vind hij de driver niet. Bij Linux mint is het "sudo /etc/init.d/mdm stop" voordat die driver installatie start.
Alleen bij linux mint krijg ik een zwart scherm na de installatie, en ben 3 uur verder voor ik weer gewoon beeld heb, en heb gefaald met de driver.
Bij Ubuntu is het me tot dusver wel gelukt om te installeren, alleen zie ik de driver niet staan bij software & updates, en hij onthoud ook mijn configuratie settings niet (ook niet als ik het via de terminal invoer)
Geen idee of het klopt, maar ik geloof dat ik ook eerst bumblebee/additional drivers/NVclock moet hebben, om uberhoubt de driver te kunnen installeren.

Een ander probleem is, dat ik DirectX 9C  met geen mogelijkheid aan het werk krijg. Ik weet ook niet, of het één en het ander met elkaar te maken heeft. Ik ben namelijk een groot fan van Guild wars. Is een erg oud spel al maar vereist toch DirectX 9c en een minimale videokaart.
Ik heb namelijk al via Wine en Winetricks DirectX 8 weten te installeren...maar krijg de game niet aan de praat. ligt aan de videokaart of verkeerde versie Directx ( en mijn computer expertise natuurlijk)
Ik heb dit ook geprobeerd http://www.dedoimedo.com/games/wine-directx.html    maar de terminal commando's pakt hij op een gegeven moment niet meer.
Ik ben echt te einde raad :'(   Ik hoop echt niet, dat ik weer terug moet naar dat irritante Microsoft Windows, omdat ik zo'n oud spel en mijn videokaart niet fatsoenlijk aan het werk krijg op linux...na al mijn moeite >:(
A.U.B HEELP!!

Groeten emile
« Laatst bewerkt op: 2014/03/26, 12:57:39 door emile pieters »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geforce NVIDIA GTX 760 (twin frozen, game)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/23, 09:47:28 »
Windows nog op je pc laten voor spellen die niet werken onder linux, maak dus een dual boot.(heb ik ook om 3 spellen te spelen).

Directx is voor windows, zoek met google of je directx of je spel aan het lopen krijgt, anders toch in windows blijven gebruiken met dual boot om bepaalde spellen te spelen.
Veel spellen in de toekomst gaan ook werken met linux.

Videokaart driver, denk dat je de meeste kans hebt bij de laatste nieuwe versie van ubuntu, of probeer 14.04 is toch al bijna uit.
Linux heeft bij nieuwe hardware soms niet direct een driver beschikbaar, en 12.04 heeft dit zeer zeker niet.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/23, 09:50:48 door jan11000 »

Re: Geforce NVIDIA GTX 760 (twin frozen, game)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/23, 22:31:42 »
Nou ik heb genoeg youtube films gezien van mensen die guild wars op linux spelen, en ook van mede gamers hoor ik dat het prima zou moeten werken.

Maar ik maak hier dus uit op dat guild wars 1 uit 2005 "met mijn videokaart" niet mogelijk is te laten draaien op linux??
En daarbij dat het sowieso niet mogelijk is deze videokaart op Linux te laten draaien, tot de update voor de driver er eindelijk is?

Ik wil eigenlijk helemaal van Windows af, met al die ellende die je erbij krijgt...


Re: Geforce NVIDIA GTX 760 (twin frozen, game)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/24, 18:50:26 »
De drivers van de grafische kaart hoef je niet van de nVidia site te downloaden en met een terminal te installeren.
Voor 12.04 heb je de tool "Extra stuurprogramma's" die dit voor je doet.
Met 13.10 staat het ergens in een tabblad in de "software bronnen".

Verder voor het spelen van Guildwars kan je Wine of PlayonLinux gebruiken.

Re: Geforce NVIDIA GTX 760 (twin frozen, game)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/25, 12:52:19 »
Nou ik ben inmiddels met Ubuntu 14.04 Beta bezig..(prettig programma BTW)
maar ik kan echt nergens een tool vinden waar ik mijn Videokaart mee kan installeren, sterker nog mijn videokaart lijkt niet eens te bestaan. Ook op 12.04 en 13.10 leek dat niet te kunnen.
Met die Engelse tool voor stuurprogramma's kreeg ik geen enkel recht iets te installeren. (of ik doe iets vreselijks verkeerds)
De meeste sites zeggen allemaal dat ik het via CTRL+Alt+F2 moet installeren om recht genoeg te hebben....dat lukt uiteindelijk ook maar dan word mijn configuratie setting niet erkent en bij software & downloads is de driver niet te zien.