Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dit wordt het jaar van Linux op de tv  (gelezen 6233 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Gepost op: 2015/01/10, 16:57:31 »
Tv-producenten zetten Linux in voor hun smarttechnologieën. Smart-tv-platforms met de Linux-kernel als Android, Tizen en Firefox stormen de huiskamer binnen.

De smart-tv is de huiskamer binnengedrongen en ze draaien voor een groot deel op software met de Linux-kernel in de basis. Het jaar van Linux op de desktop, tja, dat is er nooit van gekomen. Maar 2015 uitroepen tot het jaar van Linux in de woonkamer is geen rare claim.

Bron: http://computerworld.nl/open-source/85014-dit-wordt-het-jaar-van-linux-op-de-tv

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/10, 18:26:25 »
Gezien de reacties op de site, er is nog geen enthousiasme.
Wij hebben thuis allang een smart TV, de desktop van Mint werkt prima  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/10, 18:34:29 »
Leuk, en op zichzelf positief nieuws voor Linux.  :)

Maar hopelijk kun je wel bij alle apparaten de wifi ervan uitschakelen..... Ik wil beslist geen "slimme" TV, thermostaat, koelkast, wasmachine, fietspomp en blikopener, die op het internet gaan lopen rondspoken en dingen over mij gaan vertellen aan god weet wie allemaal. En op een gehackte CV-ketel zit ik al helemaal niet te wachten. :evil:

De *enige* apparaten waarbij ik internetverbinding wil, zijn m'n computers en m'n slimfoon.

Het "Internet Der Dingen" vind ik een gruwelijk perspectief. Bij de apparaten in m'n eigen huis zal ik dat saboteren waar ik maar kan.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/10, 18:47:19 door Pjotr »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/10, 19:04:34 »
Wij hebben al 6 jaar een smart TV, alleen heb ik die nog maar een paar keer gebruikt. Bij ons is het namelijk zo dat de TV voor mijn vrouw is, en die wil niets met internet te maken hebben zo dat zij er alleen maar TV er op kijkt, en ik kijk bijna geen TV dus ga ik haar niet storen om dat ik boven mijn computer kamer heb.

En die smart TV kan ik aansluiten met een utp kabel op mijn router waar ik de Wifi aan en uit kan zetten, maar de utp kabel is allang uit de router daar ik het toch niet gebruik, ik heb hier 4 computers staan waar van een laptop en daar heb ik meer dan genoeg aan. Dus als ik de Laptop gebruik dan druk ik even op de Wifi knop en kan ik daar mee ook op het internet.  =D

Maar als ik weer eens even tijd en zin heb zal ik toch die smart TV weer eens even aansluiten om te kijken of er nieuwe up-date's zijn.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/10, 19:06:42 door Henkp »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/10, 19:46:39 »
Vergeet Ubuntu TV niet, TV for human beings

Het "Internet Der Dingen" vind ik een gruwelijk perspectief. Bij de apparaten in m'n eigen huis zal ik dat saboteren waar ik maar kan.
Zeker als er Ubuntu op draait.
De toekomstige release, versie 15.04, verschijnt naar verwachting in april volgend jaar. Die versie zal zich volgens de Ubuntu-voorman toespitsen op het internet-of-things.

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/10, 19:51:13 »
En we vergeten het sterkste argument voor Linux in de strijd met Microsoft Windows.
Het is een publiek 'geheim' dat de servers van MS draaien onder een LAMP-environment (Linux, Apache, MySQL, Php)
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/10, 20:31:49 »
En natuurlijk wordt webOS weer nergens genoemd, terwijl LG daar hoog op inzet met hun nieuwe webOS-TV's... achja. Wat maakt het mij ook uit, ik zie het voordeel van Smart TV's tóch niet in. Voegt naar mijn mening helemaal niks toe.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/10, 20:52:16 »
En natuurlijk wordt webOS weer nergens genoemd, terwijl LG daar hoog op inzet met hun nieuwe webOS-TV's... achja. Wat maakt het mij ook uit, ik zie het voordeel van Smart TV's tóch niet in. Voegt naar mijn mening helemaal niks toe.

Is dat niet een beetje te kort door de bocht?, Je kan het ook anders bekijken, namelijk dat als je geen computer wilt gebruiken kan je dat ook via de smart-tv doen, dus het is maar waar voor je kiest. Ik zelf zit er ook niet om verlegen zoals ik al eerder schreef. Maar er zijn genoeg andere mensen die er anders over denken en mee om gaan.  =D

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/10, 21:28:29 »
SmartTV. De jaarlijkse beurs CES geeft weer deining. in een artikel in nrc "Liever smart dan moe"- te lezen achter de betaalmuur, of gratis in de bieb - van 10 januari, staat te lezen waar het aan schort met de huidige generatie TV's: hardware laat het afweten: te traag om écht nutig te zijn. En op tweakers.net is in de commentaren te lezen dat de updates van de software op die tv's uitblijven. 

Offline Tom

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/10, 21:37:55 »
Sluit mij o.a aan bij Pjotr ,daarbij als ik al eens kijkt *free to air*  alles via sateliet (schotel) en dit al jaren tot grote tevredenheid.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline siegi

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/11, 00:03:18 »
En we vergeten het sterkste argument voor Linux in de strijd met Microsoft Windows.
Het is een publiek 'geheim' dat de servers van MS draaien onder een LAMP-environment (Linux, Apache, MySQL, Php)
Lijkt me eerder een hardnekkig gerucht. Ik kan me niet voorstellen dat microsoft zo'n risico zou lopen. Het zou toch op een of andere manier uitkomen.
Het is wel zo dat hotmail tot enkele jaren na de overname door microsoft nog op apache draaide.

Maar welke strijd linux heeft op alle vlakken gewonnen buiten de uitstervende desktop :)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/11, 00:05:03 door siegi »

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/11, 00:30:53 »
En natuurlijk wordt webOS weer nergens genoemd, terwijl LG daar hoog op inzet met hun nieuwe webOS-TV's... achja. Wat maakt het mij ook uit, ik zie het voordeel van Smart TV's tóch niet in. Voegt naar mijn mening helemaal niks toe.

Is dat niet een beetje te kort door de bocht?, Je kan het ook anders bekijken, namelijk dat als je geen computer wilt gebruiken kan je dat ook via de smart-tv doen, dus het is maar waar voor je kiest. Ik zelf zit er ook niet om verlegen zoals ik al eerder schreef. Maar er zijn genoeg andere mensen die er anders over denken en mee om gaan.  =D

Lol. Jij bent degene die steeds valt over het gebruik van mobiele telefoons/smartphones, maar nu mag ik niet een keer vallen over Smart TV's?

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/11, 12:17:13 »
Leuk, en op zichzelf positief nieuws voor Linux.  :)

Maar hopelijk kun je wel bij alle apparaten de wifi ervan uitschakelen..... Ik wil beslist geen "slimme" TV, thermostaat, koelkast, wasmachine, fietspomp en blikopener, die op het internet gaan lopen rondspoken en dingen over mij gaan vertellen aan god weet wie allemaal. En op een gehackte CV-ketel zit ik al helemaal niet te wachten. :evil:

De *enige* apparaten waarbij ik internetverbinding wil, zijn m'n computers en m'n slimfoon.

Het "Internet Der Dingen" vind ik een gruwelijk perspectief. Bij de apparaten in m'n eigen huis zal ik dat saboteren waar ik maar kan.
Ik ben het volledig mee eens met dit van jou!Je ziet het wel eens op de reclame dat ze met een tablet door de kamer lopen en dan allerlei dingen gaan uit schakelen of aan schakelen.Inclusief het spel van de man!Grrr! >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/11, 12:39:14 »
We gaan allemaal mee in de vaart der techniek, vaak gedwongen. Ik en vele van mijn leeftijd genoten hebben de opkomst meegemaakt van de telefoon, tv, huishoudelijke apparaten, computers. Een klein groepje mensen is er die af en toe tegen de stroom in blijven roeien, is ook een weg, niet de makkelijkste. Ik zelf omarm de techniek, ben al 50 jaar bezig met techniek, alleen op een voor mij acceptabele wijze. Dus laat maar komen al die mooie spulletjes, zolang ik de regie heb of over kan voeren. Anders hadden we beter kunnen blijven socializen rond het kampvuur voor onze grot.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/11, 13:08:04 »
@Gijsbert: Zo is het. Helaas is het alleen zo dat een aardig deel van de mensheid je niet accepteert als je een keer tegen de stroom inroeit. Want "je bent jong dus je moet wel altijd meegaan met het nieuwste van het nieuwste" en dat soort rare vooroordelen.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/12, 10:42:34 »
Hmm hier staat een smart TV van LG, waarmee ik makkelijk films vanaf een USB stick kan kijken. Ik wilde graag een platte TV en was toe aan een nieuwe. Maar de tv mag van mij niet meer op internet, heb hem geblokkeerd in de router. Hij heeft teveel een eigen wil.

Al je gegevens worden bijgehouden en doorgegeven aan derden door LG. Hiervoor moet je expliciet toestemming geven voordat de smartfuncties op de tv actief worden. Geef je geen toestemming, dan geen films kijken vanaf je eigen USB, of internetten, of Uitzending gemist, of..
Het apparaat draait inderdaad op een Linux kern. Dat vind ik in dit geval helaas geen geruststelling.

Neej, je kunt beter een Linuxlaptopje hebben en er een grote domme monitor aan hangen, dan heb je tenminste zelf in handen wat ermee gebeurt, nu en in de toekomst.

@ Femke.. ik ken dat gevoel over een andere loopbaan als je nu opnieuw kon kiezen in deze tijd. Ik ben wel blij dat ik ooit nog eens heb geleerd hoe een analoge camera werkt, dat soort kennis heb ik dan wel meegekregen op mijn opleiding. De overgangstijd van analoog naar digitaal is wel een bijzondere om mee te maken. Ik moet vaak denken aan de industriële revolutie en de uitvinding van de boekdrukkunst als soortgelijke schakelmomenten in de tijd. Wij maken er nu ook eentje mee, heel interessant.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/12, 14:29:10 »
Ja,wat dat betreft is er gelukkig een groot verschil met vroeger!Alhoewel het nog beter kan..Maar ik heb dus ook de overgang van buizen naar transistors mee gemaakt,jaja.. =D
Zag laatst nog een filmpje over een klassieke Pontiac auto,heel luxe,en er zat dus ook een autoradio in.En dat was me toch een bak!!!! =D =D Zat aan de passagierskant en was zeker een meter lang en zo'n 40cm hoog en diep!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/12, 14:49:30 »
Ja, die TV's van vroeger waren groooot. Herinner ik me nog als de dag van gisteren ook al ben ik pas 22... Pas in 2012 gingen we dan eindelijk over op een platte TV nadat de grote, oude steeds minder werd. Mijn oom en tante (en diens kinderen - zijn nog vrij jong) zijn zelfs pas vorige maand overgegaan van grote, oude TV naar nieuwe platte TV.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/12, 16:32:43 »
Ik heb er nog steeds eentje!Werkt nog steeds perfect,zie ook verschil tussen normaal digitaal en HD,dus waarom een nieuwe kopen?(80 cm digionaal)Maar ik had het over een AUTORADIO met buizen in een klassieke Pontiac.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/12, 16:35:47 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/12, 16:41:24 »
Een goed argument vóór die platte tv's is dat het stroomgebruik veel lager ligt. En ze schelen inderdaad ruimte en rugklachten als je er eentje wilt verplaatsen. Was mijn oude bak niet 30 kilo?

Gaaf Femke, dat je jezelf al die computerzaken hebt aangeleerd.
Ik heb meegelift met een broer en die vindt het helemaal prachtig dat ik zo digitaliseer. Kunnen we daar over bomen als we ons vervelen. Veel heb ik ook mezelf aangeleerd, vooral op software gebied in combinatie met kunst: tekenprogramma's, fotobewerken, dat soort zaken. Ik ben net afgestudeerd voordat computers verplichte kost werden.

Tegen de stroom ingaan is eigenlijk dingen doen die later meer algemeen worden. Zo kijken mensen nu raar op van iets wat je doet, maar kan het best zijn dat over een paar jaar ze je groot gelijk geven.

Goh Vistaus, ben jij pas 22? Leuk om te weten. Het lijkt me trouwens een hele mooie grap om in zo'n oude -lege- dikkont tv een super monitor te plaatsen en een razendsnelle computer.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/12, 18:27:02 »
Ik neem eigenlijk nooit iets nieuws enkel om mee te gaan met de stroom. Al moet ik wel zeggen dat het bij niet aanvoelt als 'tegen de stroom ingaan'. Maar mijn omgeving is op dat punt denk ik anders dan die van Vistaus en femke98. Zowel mijn grootouders als (in iets mindere mate) mijn moeder hebben net als ik toch de instelling dat je geen dingen wegdoet die hun werk nog goed doen. Dat scheelt naast een hoop rommel ook een hoop geld en een hoop afval.

Zo bel ik nog steeds met een 'domme' telefoon (Nokia 6230i, bijna 10 jaar oud en een T65 met draaischijf, 37,5 jaar oud) en zet ik nog koffie met een 45 jaar oud apparaat, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik heb zelfs nog een zwart-wittv van 41 jaar oud die ik heb weten aan te sluiten op een digitale decoder!

Om even op het Linux-op-tv-onderwerp te komen: ik zie Ubuntu op de TV best wel zitten eigenlijk (is in 2012 al aangekondigd, dacht ik). Momenteel sluit ik wel eens mijn laptop aan op de TV, maar dat is toch lastig met snoeren, beeldscherminstellingen en bediening (TV-kijken gaat toch handiger als je een afstandsbediening hebt). Een TV waarin Ubuntu is ingebouwd lijkt me dan erg handig. Als die daadwerkelijk op de markt zijn wanneer mijn huidige het begeeft (is nu 6,5 jaar oud) zal ik er zeker één overwegen. :)
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Henkp

  • Lid
Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/12, 19:07:40 »
Wat een smarten, na het bericht van een smart-tv!  =D =D

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/12, 20:16:56 »
Maar we hadden het toch ook niet over 'wegdoen'? Ik heb mijn 8 jaar oude Motorola Razr V6 Maxx nog steeds prominent hier liggen. Zowel als backup-telefoon als eerbetoon. Maar ik gebruik mijn smartphone toch het meest dezer dagen. En zo kan ik nog wel meer opnoemen.

Met die TV konden we niks aan doen. Repareren had geen zin meer, dus werd het tijd voor een nieuwe. En dan kom je al gauw in de platte TV-wereld terecht. (wat, zoals Kirstie ook zegt, wél beter is voor het stroomverbruik c.q. milieu) Die platte TV die we kochten was gewoon een simpele Samsung van 100 euro, geen bling-bling dus en al helemaal geen smartgebeuren (gelukkig!).

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/12, 22:17:13 »
Een goed argument vóór die platte tv's is dat het stroomgebruik veel lager ligt. En ze schelen inderdaad ruimte en rugklachten als je er eentje wilt verplaatsen. Was mijn oude bak niet 30 kilo?

Gaaf Femke, dat je jezelf al die computerzaken hebt aangeleerd.
Ik heb meegelift met een broer en die vindt het helemaal prachtig dat ik zo digitaliseer. Kunnen we daar over bomen als we ons vervelen. Veel heb ik ook mezelf aangeleerd, vooral op software gebied in combinatie met kunst: tekenprogramma's, fotobewerken, dat soort zaken. Ik ben net afgestudeerd voordat computers verplichte kost werden.

Tegen de stroom ingaan is eigenlijk dingen doen die later meer algemeen worden. Zo kijken mensen nu raar op van iets wat je doet, maar kan het best zijn dat over een paar jaar ze je groot gelijk geven.

Goh Vistaus, ben jij pas 22? Leuk om te weten. Het lijkt me trouwens een hele mooie grap om in zo'n oude -lege- dikkont tv een super monitor te plaatsen en een razendsnelle computer.
Dat is een mythe,je aan gepraat door de TV makers!Ik heb eens een keer een wattmeter er aan gehangen,kwam op 33 watt als gebruik,nou dat is heel wat minder dan er door de TV makers is beweerd.En het is echt een top TV toen van Philips,met allerlei snufjes die je nu ook in een redelijke TV kan vinden.Ik kan b.v. gewoon het beeld stil zetten,naar de WC gaan en daarna op play drukken,en dan gaat hij weer verder,dus zit er geheugen in..Het is dus niet zo dat er nog allemaal buizen in zitten!De beeldbuis is de enigste,de rest is allemaal IC's!En dus ook de laatste snufjes in stroomvermindering.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/12, 22:19:25 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/12, 22:59:14 »
@Lowlands: Het is niet helemaal een mythe. Een hoop TV's van 2012 en nieuwer (die platte dus) zijn over het algemeen wel minder stroombehoevend. Maar e.e.a. hangt, net als bij smartphone-schermen, ervanaf wat erin zit. Het ene scherm vreet meer stroom dan het andere en ook de grootte (aantal inch) speelt behoorlijk mee. Maar er zitten er best wel wat tussen die echt een stuk minder stroombehoevend zijn.