Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8  (gelezen 7294 keer)


Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/08, 22:23:21 »
Slecht nieuws voor Xfce me dunkt, dat kost extra ontwikkeling in de toekomst. Hopelijk vinden ze een makkelijke work-arround.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/08, 22:57:41 »
Te populair blijkbaar:
Citaat
the presence of fallback mode is having a negative impact on the quality of the primary GNOME 3 user experience

Met andere woorden: we gaan Gnome 3 shell door de strotten rammen. Ondanks deze vage aankondiging:
Citaat
The GNOME developers didn't forget about the users who prefer a GNOME 2-like layout, and it looks like they will compile and maybe help maintain a list of GNOME Shell extensions that provide such a layout.

Ik voorspel hierbij: ze maken Gnome nog onbelangrijker dan het nu al is. Er rennen nog meer gebruikers weg. De welbekende arrogantie van de Gnome-ontwikkelaars zal tot niets leiden.

Xfce en LXDE redden zich wel; die hebben de toekomst. Samen met oplossingen als Unity (Ubuntu), Mate, Cinnamom en dergelijke (Mint!). Wij zijn Linux, en we laten ons niks dicteren. We maken zelf uit wat we gebruiken. En anders coderen we het zelf wel.

Gnome is dood. Het ruste in vrede. Met het heilig kruis na.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/08, 23:03:35 door Pjotr »

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/08, 23:14:44 »
* Vistaus wacht nog even op de GNOME Shell-fanboys die het GNOME-team nog steeds geweldig vinden en niks willen weten van weglopende gebruikers :rolleyes:

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/08, 23:27:40 »
Ik verneem steeds meer duistere verhalen uit de hoek van Gnome-ontwikkeling. Het lijkt wel een doodlopend pad te worden.
Maar, laten we ook de GUI niet heiliger maken dan het is, of je bv. nu linksboven of linksonder een starter hebt, is dat nu zo revolutionair?

Dat de motor eronder goed loopt, is misschien wel belangrijker. Denk ik  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/09, 00:04:17 »
Een goed lopende motor is het belangrijkste, maar de rest eromheen moet zijn zoals de gebruiker dat graag wilt, zo moeilijk kan dat niet zijn het is er al. Anders rijden we strak allemaal in Trabantjes, bij wijze van spreken.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/09, 00:06:02 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/09, 02:41:46 »
Nog een lang en duister verhaal over de ontwikkelingen binnen Gnome: https://igurublog.wordpress.com/2012/11/05/gnome-et-al-rotting-in-threes/

Functies die zomaar verwijderd worden, het veranderen van API's en de manier waarop ze dat doen en hoe ze dat met de rest van de wereld communiceren... brr het lijkt de verkeerde kant op te gaan.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/09, 07:56:35 »
Wellicht door de sterke opkomst van de tablet en smartphone 'moet' het nu dus ook anders voor de desktop: Unity, Gnome3 en Metro.
Weg met de taakbalk, weg met het menu.  Weg met het denken aan programma's of applicaties, maar doe je ding! Start je activiteiten..

Heb gisteren weer zitten spelen met Gnome 3.7.1.  Ik begrijp de logica van de hele opzet goed, die is m.i. beter/consequenter dan die van Unity maar het werkt op een groot scherm niet prettig.  Een volledig scherm voor applicaties eh,.. activiteiten is niet nodig (dus extra klikken om te verkleinen), voortdurend van scherm wisselen om tussen draaiende programma te schakelen, overdreven grote icons. 

Nee, dan bevalt de opzet van KDE me beter (gisteren een update naar 4.9.3, heerlijk stabiel en snel): door de modulaire opbouw met plasmoids kan je ieder gewenste opzet van de desktop maken.  Ik denk dat ik de klassieke taakbalk met menu nog niet afschrijf.

Misschien dat Mint de ontwikkeling van de GUI in een goede richting duwt?
edit: straks ff testen: http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/testing/
« Laatst bewerkt op: 2012/11/09, 08:04:31 door Ramana »

Offline Dave

  • Lid
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/09, 12:05:44 »
Ben nog steeds heel tevreden met de classic look maar niets is blijvend nu eenmaal.
Denk wel dat het nog een hele tijd prima gebruikt kan worden

Citaat
The GNOME developers didn't forget about the users who prefer a GNOME 2-like layout, and it looks like they will compile and maybe help maintain a list of GNOME Shell extensions that provide such a layout.

Ubuntu users don't have to worry about this just yet, since the next Ubuntu version - 13.04 Raring Ringtail -, will continue to use GNOME 3.6 for the most part and not the latest GNOME 3.8 which will ship without the fallback mode.

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/09, 12:20:35 »
Wellicht door de sterke opkomst van de tablet en smartphone 'moet' het nu dus ook anders voor de desktop: Unity, Gnome3 en Metro.

Nee, de smartphone en tablet gaan op den duur de desktops en laptops vervangen dus er 'moet' helemaal nog niks anders voor de desktop voorlopig.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/09, 21:08:26 »
Wellicht door de sterke opkomst van de tablet en smartphone 'moet' het nu dus ook anders voor de desktop: Unity, Gnome3 en Metro.

Nee, de smartphone en tablet gaan op den duur de desktops en laptops vervangen dus er 'moet' helemaal nog niks anders voor de desktop voorlopig.

Niet op alle gebieden maar ik denk ook dat de pc zoals we hem nu kennen zal veranderen en dat veel mensen thuis hun pc zullen inruilen voor een tablet achtig systeem.

Gnome 3 lijkt zich meer en meer op puur touch te gaan richten als ik dat zo lees.
Ik begrijp er voor de desktop steeds minder van.

Tevens heb ik het idee dat Unity en Xfce en zo zich niet druk maken om wat Gnome doet. Het zijn nou geen dingen die ze zelf niet kunnen doen en ik denk dat ze ook wel blij zijn als mensen weg trekken van Gnome. Krijgen hun er juist gebruikers bij.
Ben alleen benieuwd wat andere distro's doen die nu hun desktop met Gnome leveren. Cononical zal blij zijn dat ze hun eigen weg in zijn geslagen zodat ze zelf controle over alles hebben net als Mint dat ook heeft gedaan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/09, 21:46:27 »
Gnome3 en Unity hebben allebei een interface gekregen die veel beter bruikbaar is met een aanraakscherm, maar ze gaan daarin lang zo ver niet als Microsoft met Windows 8. Persoonlijk vind ik Gnome3 en Unity allebei nog véél beter bruikbaar met een toetsenbord en muis zonder aanraakscherm dan Win8.

Voorlopig heb ik van andere desktopomgevingen zoals XFCE en LXDE de indruk dat zij niet van plan zijn zich te gaan richten op aanraakschermen.

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/09, 22:20:52 »
Gnome 3 is qua gebruikersgemak een enorme jump voorwaarts! Het is nu donders makkelijk om Linux te gebruiken! Geen ingewikkelde en vooral onlogische menus, nu is het 'just type it'. Ok, voor de ervaren 10-terminals-by-default-gebruikers is het er niet beter op geworden, maar die redden zich wel weet ik uit ervaring :) Kritiek komt met name van de meest invloedrijke mensen in de community, meestal niet echt newbies meer...

Unity is voor mij wat chaotisch en minder strak dan Gnome 3 shell.

Kudos voor het Gnome team, ze hebben van Linux, bekend om z'n vreselijk ingewikkeld en onoverzichtelijke interface een makkelijk te gebruiken systeem gemaakt!
« Laatst bewerkt op: 2012/11/09, 22:22:54 door .zamorano »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/09, 23:27:09 »
Kudos voor het Gnome team, ze hebben van Linux, bekend om z'n vreselijk ingewikkeld en onoverzichtelijke interface een makkelijk te gebruiken systeem gemaakt!
Wat was er nou zo vreselijk ingewikkeld en onoverzichtelijk aan Gnome 2 en Gnome Fallback?  :o

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/09, 23:37:25 »
Ik vind persoonlijk Unity wat fijner voor de desktop dan Gnome 3.
Toch verkies ik Xfce boven Unity omdat het voor mij ook niet werkt.
Dat zoeken is juist iets wat ik dus totaal niet fijn vind. Wil klikken en bij Xfce heb je daar een zeer fijn menu voor en bij Windows een stuk minder fijn maar zo is het altijd geweest, een desktop vol iconen.
Menu gebruik ik amper in Win 8 tot eigenlijk niet. Zit net als bij Win 7 alleen op de desktop.

Ben niet zo een voorstander van al dat zoeken en het allemaal menu's met iconen en je eigenlijk verplichten om het zoek venster te gebruiken om het makkelijk te maken.

Het meeste wat mij bij Gnome 3 tegen zit is eigenlijk heel iets anders. Ik mis de verschillende bureaubladen die je constant hebt. Dat is nu vervangen door losse bureaubladen die er bij komen als je meer open zet.
Ik houd er van om alles een vaste plek te geven en ondanks dat ik niet altijd alles open heb, staat het bij mij wel iedere keer op de zelfde plek en kan ik alles blindelings vinden. Dat lukt mij niet bij Gnome 3 en was voor mij de grootste afknapper. Ik vind dat erger dan het menu.

Maar nu kleden ze het meer en meer uit en ook hun file manager word een kale kip.
Ik kan het niet volgen wat ze doen.

Maar goed er zullen best mensen zijn die het juist prettig vinden, ik niet ik ben meer van de oude stempel.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/10, 08:07:37 »
@ Emiel: er is hoop! ik zag dat je in Gnome 3.6 de dynamische bureaubladen kunt uitschakelen.  Een vast aantal is dan instelbaar.  De positie blijft wel gelijk, rechts half in beeld.

Edit: zie net dat het in Cinnameon 1.66 in de komende Mint mooi is opgelost: bureaubladen (aantal instelbaar) tonen zich mooi verdeeld in het scherm, met daarin de draaiende applicaties. Dit is nu gelijk aan KDE, de muis naar de linkerbovenhoek toont bureaubladen met applicaties.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 08:26:41 door Ramana »

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/10, 09:59:30 »
Ik kreeg een berichtje wat wel een paar dingen duidelijk maakt waarom ze het doen :

The fallback mode, also known as the classic GNOME session, will no longer be included starting with GNOME 3.8, the next stable GNOME release. Users running computers without graphical acceleration can use GNOME Shell through llvmpipe, which is already supported for some releases.

    I'm writing to inform you that the release team discussed ["Drop or Fix Fallback Mode"] yesterday. We've come to the conclusion that we can't maintain fallback mode in reasonable quality, and are better off dropping it.


The GNOME 3.8 features page mentions some of the reasons behind the decision to drop the fallback mode of which, the most important one seems that "it's in maintenance mode", without no new features or active development for a long time. Other reasons include:

*    nearly nobody actively tests it
*   the presence of fallback mode is having a negative impact on the quality of the primary GNOME 3 user experience
*    several apps such as Totem or Cheese now require Clutter and can't work without GL. Thus they won't work in fallback mode
*    some changes in the architecture require additional work to keep things somewhat working in fallback, even though they won't offer the full experience


Dropping the follback mode doesn't just mean there will be no more classic GNOME session. With it, some GNOME modules might go away, like Metacity, GNOME Panel, GNOME Applets, notification-daemon, GNOME Screensaver, polkit-gnome and nm-applet. Further more, this decision affects Unity, LXDE or Xfce too because they make use of some fallback components like tray icons of GNOME Settings Daemon.

But not all is bad, because dropping the fallback mode means that some modules like GNOME Control Center, GDM or Nautilus could be simplified, mentions the "Drop or Fix Fallback Mode" page.

The GNOME developers didn't forget about the users who prefer a GNOME 2-like layout, and it looks like they will compile and maybe help maintain a list of GNOME Shell extensions that provide such a layout.

Ubuntu users don't have to worry about this just yet, since the next Ubuntu version - 13.04 Raring Ringtail -, will continue to use GNOME 3.6 for the most part and not the latest GNOME 3.8 which will ship without the fallback mode.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/10, 10:39:02 »
@Gandyman: Dat stond ook in de link uit de eerste post...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/10, 10:55:48 »
Dan ben ik eigenwijs, ik wil een taakbalk, waar alle lopende programma's instaan, zodat ik snel kan schakelen tussen diverse programmaś.
Deze taakbalk wil ik ook snel kunnen aanpassen aan de behoeften van dat moment, met een simpele muisklik.
Dit lukt mij maar met 2 desktop-systemen, XFCE en KDE, waarvan ik voor simpel en strak heb gekozen.
Het oude Gnome-2 systeem was het mooiste en het makkelijkste, maar helaas ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/10, 11:02:34 »
Dan ben ik eigenwijs, ik wil een taakbalk, waar alle lopende programma's instaan, zodat ik snel kan schakelen tussen diverse programmaś.
Deze taakbalk wil ik ook snel kunnen aanpassen aan de behoeften van dat moment, met een simpele muisklik.
Dit lukt mij maar met 2 desktop-systemen, XFCE en KDE, waarvan ik voor simpel en strak heb gekozen.
Het oude Gnome-2 systeem was het mooiste en het makkelijkste, maar helaas ...........

Is MATE dan niks voor jou?

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/10, 11:20:46 »
Ben er nog steeds op aan het wachten totdat men door heeft dat KDE/Qt jaren voorstaat op alles wat met GTK+ werkt...

Noot aan fanboys: dit is objectief, bekijk a) het aantal en de mogelijkheden van de APIs b) het gebruikgemak van de APIs c) de onderlinge integratie van de verschillende APIs. En dan hebben we het nog niet over de features van de desktop zelf.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/10, 11:22:24 »
Gelukkig Debian komt terug vd visieloze switch naar XFCE en gaat terug naar Gnome 3 als default. XFCE is een stap in de geschiedenis en ook in vergelijking met Gnome2 een stap terug voor de Linux-Desktop. Als het aan sommige conservatieven hier ligt, zitten wij over 10 jaar nog met een op Win95 gebaseerd Desktop design.

Dat Debian naar XFCE was geswiched geeft wel aan waarom we het zo moeilijk hebben op de Desktop en we steeds weer een slag missen (zoals ook met de tablets en mobile phones). Gebrek aan een toekomstbestendige visie.

Komt Windows een keer met een modern design, denken ze hier op het forum dat daarom iedereen naar Ubuntu switched (als dat met Vista niet gebeurt gebeurt het nooit niet). Nee Windows innoveert eindelijk, maar hier op het forum willen ze met ingewikkelde menu's blijven werken. Wie is hier nou niet innovatief?  :|

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/10, 11:25:34 »
Dat Debian naar XFCE was geswiched geeft wel aan waarom we het zo moeilijk hebben op de Desktop en we steeds weer een slag missen (zoals ook met de tablets en mobile phones). Gebrek aan een toekomstbestendige visie.

Dus dat Canonical zich nu focust op tablets en smartphones dat heb je volledig gemist? Dan ben je zelf dus ook niet up-to-date...

Maar ik ben het wel met je eens dat Xfce een stap terug in de tijd is.

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/10, 11:34:01 »
Ubuntu focused op phone en tablets? Hallo, kun jij mij vertellen wanneer de eerste iphone met iOS op de markt kwam? Precies, 2007! En de eerste iPad? Dat is dus precies wat ik bedoel.

Hier zit men te verkondigen dat Gnome 3 dood is en dat XFCE de toekomst is. Tja dan snap je het gewoon niet, zeg ik als Fluxbox gebruiker.

Re: Fallback Mode gaat verdwijnen vanaf GNOME 3.8
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/10, 11:37:50 »
Ubuntu focused op phone en tablets? Hallo, kun jij mij vertellen wanneer de eerste iphone met iOS op de markt kwam? Precies, 2007! En de eerste iPad? Dat is dus precies wat ik bedoel.

Hier zit men te verkondigen dat Gnome 3 dood is en dat XFCE de toekomst is. Tja dan snap je het gewoon niet, zeg ik als Fluxbox gebruiker.

Hahaha en dat zelfde argument kan ik gebruiken voor jou Windows 8. Windows 8 op tablet pas dit jaar i.t.t. iPad 2010 en Windows Phone kwam ook veel later dan 2007.