Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op een DVD rewriter  (gelezen 3910 keer)

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Gepost op: 2005/11/19, 19:43:13 »
Onder windows kan ik de DVD rewriter als een soort harde schijf gebruiken.
Het file systeem is dan UDF.

Is daar support voor in Ubuntu, zodat ik een installatie kan doen op zo'n DVD-RW?

Ik bedoel dus niet een Live DVD, maar wel een werkend systeem.
Deze DVD writer is bootable.
Ik heb n.l. geen plaats meer op een harde schijf om een Ubuntu systeem te installeren.

Dank bij voorbaat.

maarten84

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/20, 10:59:40 »
Over welke DVD-schrijver spreek je dan?

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/20, 11:42:58 »
Citaat van: maarten84
Over welke DVD-schrijver spreek je dan?
Een NEC 3500 dubbelle laag schrijven mogelijk.
Ik gebruik echter alleen de enkele laag DVD +RW's

Ondertussen de live ISO gedownload en uitgeprobeerd.
Een aantal devices, zoals HD, tweede CD-Rom, Floppy werden wel gezien, maar waren niet toegankelijk.
De ethernet kaart werdt gezien, maar de er op aangesloten ADSL modem niet.
De firewire werd niet gezien.
De modem op de com poort werd niet gezien.
USB apparaten zoals de Nikon D70 en CF kaartlezer in de Epson printer werden gezien en waren bruikbaar.

De Nec 3500 (het boot apparaat) werdt uiteraard gezien maar gezien de media alleen als CD-ROM

Ik ben twee keer vast gelopen. De tweede keer moest ik gewoon power off doen.

Waarschijnlijk is de Live versie maar een kleine subset vandaar de vraag om de DVD writer als een soort HD of grote floppy te kunnen gebruiken.

Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/20, 16:28:40 »
Het zo moeten kunnen, maar dit wil je echt niet, believe me! DVD is verschrikkelijk traag vergeleken bij een harde schijf en zo vaak kun je een DVD-RW niet overschrijven...

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/20, 17:42:02 »
Ik begrijp, dat zo'n installatie traag is, maar het was maar om een evaluatie te doen vooraleer ik mij een eventuele nieuwe/extra HD zou aanschaffen.
Op deze manier heb ik een volwaardig systeem waarmee ik meer flexibiliteit heb en kan schrijven hetgeen met de LiveCD niet mogelijk is.

Ik heb nog eens geprobeersd met de LiveCD zowel op een desktop als op een laptop. Een firewire verbinding is niet herkend, de HD is niet toegankelijk.

Ooops ik heb zojuist begrepen dat in systems/administration/disks ik een toegangspad moet zetten, b.v. / Nu krijg ik de aanduiding dat de HD (hda1 ntfs en hda2) toegankelijk zijn.
In Configuration Editor/storage heb ik alles aangevinkt om te displayen, maar ik alleen de cdrom, niet de HD partities. Miischien moet er ergens nog een mount gedaan worden, maar dat heb ik niet gevonden.

In de UBUNTU device database collection blijft de network test hangen.
Daar is dus ook nog een probleem

De firewire verbinding is wel belangrijk.
Ik zie wel een entry in Device Mager voor deze interface (1394) maar geen devices. De poort is dus niet gedefini

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/20, 18:03:14 »
Je zal inderdaad heel wat moeten aanpassen. Maar het is dus mogelijk. Uw harde schijf is waarschijnlijk NTFS? Dat wordt ook niet standaard ondersteund, en het is trouwens afgeraden om het te doen. Voor je het weet krijg je een soort foutmelding bij het booten van XP dat het bestandssysteem is veranderd sinds de laatste logoff en doet hij een hele scan. Dan ben je weer even 45 minuten zoet, als het daarna nog werkt...

Ik heb niet onmiddelijk een oplossing voor uw firewire (heb dat niet :))

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #6 Gepost op: 2005/11/20, 18:13:35 »
Citaat van: zappa
Je zal inderdaad heel wat moeten aanpassen. Maar het is dus mogelijk. Uw harde schijf is waarschijnlijk NTFS? Dat wordt ook niet standaard ondersteund, en het is trouwens afgeraden om het te doen. Voor je het weet krijg je een soort foutmelding bij het booten van XP dat het bestandssysteem is veranderd sinds de laatste logoff en doet hij een hele scan. Dan ben je weer even 45 minuten zoet, als het daarna nog werkt...

Ik heb niet onmiddelijk een oplossing voor uw firewire (heb dat niet :))
Dank u.
Een partitie is NTFS en wordt als zodanig herkend, maar is niet te zien.
De andere partitie is Fat.
Ik heb al een freeze gehad en moest de PC power off doen en inderdaad bij de boot van XP deed die een filecheck. Gelukkig was er niets aan de hand.
De scan duurde slechts een minuu gelukkig.

Het zal niet eenvoudig zijn misschien, daar ik eerst de install iso van de cd-rom moet doen booten (staat nu op de dvd-rw), zodat de dvd-rw vrij is om op te schrijven.

Het zal waarschijnlijk beter zijn om een blanke dvd te formateren in XP en dan zien of er support is voor een UDF file systeem in ubuntu.
Ofwel moet de dvd geformatteerd worden als deel van de install procedure.
Ik hoop, dat de procedure duidelijk genoeg is, zodat ik niet de HD formateer i.p.v. de dvd.

Dank voor de info.

yesplease

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #7 Gepost op: 2005/11/20, 18:33:41 »
Het beste advies is mijns inziens om hier onmiddelijk mee op te houden :) en Ubuntu naast windows te installeren. Als de hard disk niet te vol is kan de bijv FAT partitie naar ext3 geformatteerd worden tijdens install. Het is zelfs mogelijk tijdens installatie om de ntfs partitie te verkleinen om zo ruimte te maken voor een nieuwe partitie

Het is echt beter om de tijd te investeren in eventuele configuratie problemen na installatie (persoonlijk had ik geen probleem). Ubuntu is makkelijk te verwijderen als het niet bevalt en verricht geen schade.

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #8 Gepost op: 2005/11/20, 19:17:03 »
Dank u.
Ik begrijp dat ik een beetje onconventioneel bezig ben.
Het probleem is, dat alle HD partities bijna vol zijn, in ieder geval toch niet vrij genoeg om een installatie Linux op te doen. Een tweede HD is een optie ook, maar dan wil ik eerst wat zekerheid of alle devices ondersteund zijn.

De LiveCD biedt geen ondersteuning voor Firewire, hetgeen een must is.
Ik weet niet of Firewire

yesplease

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #9 Gepost op: 2005/11/20, 19:54:06 »
In dit verband is het belangrijk om te weten dat het soms nodig is om na installatie nog zaken te veranderen, zoals een configuratie file. Dit is niet zomaar mogelijk met de live cd mdat bij default het schrijven naar de harde schijf is uitgezet voor live CD.

Firewire wordt ondersteund, maar  iemand die dit ook daadwerkelijk gebruikt kan betere informatie geven.

Soms is er voor zeer nieuwe of exotische hardwire geen driver.

Er is sprake van 2 modems, welke zijn dat?

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #10 Gepost op: 2005/11/21, 00:08:06 »
Bedankt.
Het is geruststellend om te weten, dat Firewire ondersteunt wordt. Dat geeft mij moed om verder te gaan.

Echter ik vrees, dat ik meer en meer vragen heb dan oplossingen.

Om op internet te gaan heb ik een ppp0 verbinding en heb de gegevns zoals userid/passw en te bellen tel n

yesplease

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #11 Gepost op: 2005/11/21, 01:22:57 »
Bij wijze van aanmoediging kan ik melden dat mijn speedtouch 510 4poorts automagisch geinsatalleerd werd door Ubuntu (DHCP). Daar staat tegenover dat de live CD dit bij mij ook kon en dat is in dit geval nog niet bewezen. Wellicht gaat het hier om een ander speedtouch modem, wie zal het zeggen?

maarten84

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #12 Gepost op: 2005/11/21, 09:28:16 »
[quote=B

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #13 Gepost op: 2005/11/21, 10:00:59 »
Citaat van: yesplease
Bij wijze van aanmoediging kan ik melden dat mijn speedtouch 510 4poorts automagisch geinsatalleerd werd door Ubuntu (DHCP). Daar staat tegenover dat de live CD dit bij mij ook kon en dat is in dit geval nog niet bewezen. Wellicht gaat het hier om een ander speedtouch modem, wie zal het zeggen?
Het is een Alcatel Speed Touch Home modem. Een netwerk aansluiting en de tel aansluiting. Nu heb ik wel de modem aangesloten terwijl de Live versie al geladen was.
Zal eens proberen om eerst de modem aan te sluiten en dan pas de Live CD te booten.

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #14 Gepost op: 2005/11/21, 10:18:20 »
Citaat van: maarten84
[quote=B

maarten84

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #15 Gepost op: 2005/11/21, 10:38:05 »
[quote=B

Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #16 Gepost op: 2005/11/21, 11:05:12 »
[quote=B

B

  • Gast
Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #17 Gepost op: 2005/11/21, 23:14:36 »
Citaat van: Dennis
[quote=B

Installatie op een DVD rewriter
« Reactie #18 Gepost op: 2005/11/21, 23:22:29 »
nee, modem is ppp, pppoe is adsl. Voor modems is er een handig appletje voor in de taakbalk. Firewire lan weet ik zelf niet veel van af, maar dit zou mogelijk moeten zijn. Een echt lan is wel sneller :)