Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Linux lekt niet?  (gelezen 9548 keer)

Welke Linux lekt niet?
« Gepost op: 2013/09/26, 09:20:53 »
Vooropgesteld: Noem mij maar een complotdenker. En ja, ik lees regelmatig sites als www.niburu.co en www.niburu.nl. En ja, klopt: ik ben allergisch voor wat alles wat de aantasting van mijn privacy betreft. Dus om die reden: geen Windows meer waar je mailgegevens -als je niet ingrijpt- zich afspelen in de Cloud, geen Chrome , geen Google als zoekmachine, geen Ubuntu One, geen LastPass, geen Firefox dat -als je het niet uitschakelt (voor wat het waard is) - je surfgedrag volgt.
Maar nu ik hier lees dat zelfs Canonical, de bron van Linuxgegevens, ook niet helemaal meer te vertrouwen is vraag ik me het volgende af.

Met welke Linux-versie zou je vrij zijn van die -naar mijn mening voornamelijk Amerikaanse- bemoeizucht?
Zou je dan terechtkomen bij de minder bekende versies als bijvoorbeeld Puppy Linux of bij Oost-Europese Linux-distro's?
En welke zoekmachine zou je dan moeten kiezen? En waarmee zou je dan moeten e-mailen?
Ben benieuwd  :blank: :blank: :blank:

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/26, 09:35:16 »
Voor zoekmachine: startpage
Mail is sowieso uitgesloten met je wens voorop gesteld.
Als 'goede' distro zou ik Debian of OpenSuze nemen,  het 'lekgehalte' is daar redelijk beperkt.

Het is volgens mij niet goed dat je je compleet afschermt van
De 'bemoeizucht' van Amerikaanse systemen.

In tips en trucs kan je een topic vinden over het veranderen van je DNS.
Maar nogmaals:overdrijf niet met die dingen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/26, 09:37:19 »
Wanneer u gebruikt maakt van het internet "lekt" u. Dat is niet fraai, maar het is zo. Ubuntu specifiek, u kunt het gedrag van Ubuntu/gnome zelf veranderen bij privacy instellingen. Verder komt Ubuntu ook met releases zonder unity/shopping lens. Denk aan Lubuntu bijvoorbeeld.
U kunt het gedrag van de NSA en haar macht niet beinvloeden. Logisch toch? Helaas. Het internet, zo is recent wel gebleken, wordt gemonitoord. Het gebeurt.
Gebruik het gewoon, heb plezier en geniet. Laat u niet verleiden tot a never ending privacy ratrace tegen de "boze" buitenwereld. Het ontneemt u uw plezier.
Google en zogenaamde gratis diensten willen wat van u. Uw internetgedrag inzien. Zo is het gewoon.

Bent u een bevlogen mens met idealen. Met heel veel tijd. Er zijn volledige opensource linux besturingssystemen. In de marge. Maar maakt u op deze systemen toch weer gebruik van google/gmail/picasa/google zoekmachine/skype/flash/etc dan maakt zo'n opensource systeem niets uit.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/26, 10:49:11 »
Bij internetgebruik is volledige anonimiteit inderdaad niet mogelijk, zoals Soul-Sing al aangeeft.

Wat wel kan, is een optimum zoeken tussen een zo groot mogelijke mate van anonimiteit aan de ene kant, en gebruiksgemak aan de andere kant. Een redelijke balans, want het moet wel leuk blijven....

Met wat simpele ingrepen en gedragsveranderingen haal je al heel veel anonimiteit binnen. Daarbij geldt ook de wet van de afnemende meeropbrengst: als je al op een behoorlijk hoge mate van anonimiteit zit, wordt het bereiken van een nóg hogere mate steeds moeilijker en vooral: lastiger....

Wat ik zelf doe: geen Facebook, Xubuntu i.p.v. Ubuntu, een anoniem Google-account (nepnaam) voor m'n Samsung slimfoon, gebruik van spamvang-emailadressen, enzovoorts enzovoorts. Maar geen Tor en aanverwanten, want dat vind ik weer te belemmerend. Ook blijf ik daarom Gmail gebruiken, want die vind ik gewoon te fijn om te missen.

Maar ook: geen klantenkaarten voor winkels met mijn echte naam en adres, een anonieme bonuskaart van Albert Heijn (nogal actueel op het moment), et cetera.

Op die manier ontloop ik voor mijn gevoel de meeste van de ergste en kwalijkste privacybedreigingen. Persoonlijk ben ik daar wel redelijk tevreden mee, zo....
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 10:51:04 door Pjotr »

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/26, 11:11:54 »
Je provider is  verplicht om alle data op te slaan voor een bepaalde tijd en kun je je afvragen of er uberhaupt nog wel zoiets bestaat als anoniem op het internet zijn... Dus in tot hoever wil je gaan?
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/26, 11:19:29 »
Wat ik zelf doe: geen Facebook, Xubuntu i.p.v. Ubuntu, een anoniem Google-account (nepnaam) voor m'n Samsung slimfoon, gebruik van spamvang-emailadressen, enzovoorts enzovoorts. Maar geen Tor en aanverwanten, want dat vind ik weer te belemmerend. Ook blijf ik daarom Gmail gebruiken, want die vind ik gewoon te fijn om te missen.
Dat is precies wat ik ook doe.
Voor een aantal z.g.n. sociale media heb (had) ik aparte email adressen, als b.v. ron.twitterron.hyves en  ron.facebook.
Komt er spam binnen, dan weet/wist ik waar het vandaan komt/kwam en kan/kon ik mijn account daar opheffen en het email adres opheffen.

v.w.b. een veilige Linux distributie, Xubuntu kan alles wat ik wil en kan ik er uit laten zien, zoals ik wil, het is gewoon een goede en veilige distributie.
Voor zover bekend is (en toegegeven door Canonical) worden er alleen dingen doorgegeven vanuit de Unity Lens, en die zit alleen in Ubuntu en niet in een dochter distributie!

Tot slot:
Wanneer je een email verstuurt, dan kan jouw PC wel veilig zijn, maar wat gebeurt er met de mail servers die je mail transporteren en wat als (een overheid) een verbinding aftapt?
Dingen die levensbedreigend kunnen zijn kan je veiliger gewoon ouderwets met een postzegel mailen.
Wel vreemd, dat we wel een briefgeheim hebben, maar geen e-mail geheim, de wet loopt hier duidelijk enige decennia achter.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 11:21:00 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bertel

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/26, 11:22:08 »
Voor een algemeen overzicht van keuzemogelijkheden zie bijvoorbeeld:
https://prism-break.org/


Wat is vrije software?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/26, 11:23:09 »
Wel vreemd, dat we wel een briefgeheim hebben, maar geen e-mail geheim, de wet loopt hier duidelijk enige decennia achter.
Dat is inderdaad te gek voor woorden.... Bizar gewoon.  >:(

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/26, 11:37:17 »
Toch grappig hoe iedereen bij de NSA blijft hangen maar de AIVD tapt ons internet ook af en we hebben zelfs de meeste telefoontaps per jaar van heel de wereld! Maar nee, het gevaar zit nooit in eigen land :rolleyes:

Hoe dan ook: volledig anoniem bestaat inderdaad niet, zoals hierboven al aangegeven. Je kunt wel e.e.a. anoniemER maken, zoals DuckDuckGo gebruiken i.p.v. Google en Xubuntu i.p.v. Ubuntu maar toch, er is altijd wel 1 instantie die meer van je weet dat je misschien wel wil.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/26, 11:48:29 »
er is altijd wel 1 instantie die meer van je weet dat je misschien wel wil.
m.i. is het verzamelen veel gevaarlijker.
Op diverse sociale media zeg/schrijf je iets en op diverse websites geef je commentaar.
Er zijn bedrijven, die e.e.a. weten te combineren en zo dingen over je weten, die je buren/ouders/kinderen niet weten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/26, 12:43:32 »
En als ze echt niets kunnen vinden over je : screenen ze gewoon je IP-adres en alles wat er overheen gaat. Lijkt me niet verstandig om dat te bewerkstelligen met een té grote zucht naar absolute privacy.

Fake email-adressen en fake namen als email-adres worden langzaam maar zeker door Google weggewerkt. Ook Microsoft is/was met zo'n grote opkuisoperatie begonnen een tijdje geleden.

Een email met je echte naam biedt meer mogelijkheden dan adressen in de trand van 'ananaseterke 88' ; je komt in sommige instanties met zo'n fake naam gewoon niet binnen. Om in te loggen in webshops e.d. kan het een voordeel zijn om een fake email te gebruiken (spampreventie) maar in b.v. Outlook van Microsoft kan je héél makkelijk filteren wat je wenst te zien en wat niet (gewoon klik-klik).

Ook in gedachten houden dat jouw provider reële gegevens van je moet hebben gekoppeld aan je internetmogelijkheid; die providers moeten ten andere alles loggen op dat adres van jouw. Is het dan moeilijk voor b.v. de NSA om meteen alles van je te weten? Ik denk van niet, en zoals gesteld: teveel fake trekt meteen ook teveel aandacht. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/26, 12:53:32 »
je kunt bijvoorbeeld gentoo of slackware gebruiken, die zijn alleen te verkrijgen als broncode en moet je dus zelf compileren alvorens je t installeert, voordeel is wel dat je van tevoren ALLE broncode kunt doorlezen en als je echt paranoide bent ga je dat doen ook, dat is de enige garantie dat je systeem goed is, vervolgens moet je alle facebook-like-knoppen en all google+1 en alle retweet-knoppen blokkeren, want ookal ben je niet aangemeld bij dat soort sites, ze kunnen op basis van je IP uitzoeken op welke sites jij bent geweest omdat jij bij het openen van de pagina automatisch zo'n like-knop download en dus verbinding maakt met facebook.

absolute privacy is onbegonnen werk als je met computers wilt werken, enige alternatieve optie is gewoon "geen computer gebruiken" of een distro die automatisch TOR gebruikt voor alle verbindingen (en dan geen torrents, want die lekken je identiteit)

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/26, 13:42:54 »
Dankzij je vrienden heb je ook praktisch altijd een schaduwprofiel op bijvoorbeeld Facebook (maar Google doet dat neem ik aan ook). Wanneer zij hun e-mailaccount beschikbaar stellen aan Facebook om contacten te zoeken zien ze jou daar ook tussen. Een andere vriend laat ook zijn e-mail doorzoeken en daar vinden ze jouw naam etc. Zo weten ze jou toch in je sociale netwerk (social graph) te plaatsen zelfs als je geen account hebt. Dit zeg ik alleen maar om te onderstrepen wat er is gezegd: anonimiteit online bestaat praktisch niet (meer) of je nu Windows, Linux of Mac gebruikt om verbinding te maken.

Offline atomos

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/26, 14:14:27 »
Wat dat "gezichtenboek" betreft  :evil:   Ik heb 1 keer een account gehad bij hun, een stomme bui, was een facke naam en toch wisten ze waar ik woonde, mijn kinderen, wie mij broers en zussen waren, wie mijn vrienden waren.. brrrrr gruwelijk vind ik dat.
Ik gebruik sindsdien een addon die alles van die sociale netwerken tegenhouden. Je weet niet wat ze allemaal van je weten.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/26, 14:55:56 »
Ik stuur m 'n mail gecodeerd. Kan niemand lezen: 

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3?  D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N.

(nou, ja niemand :) )

Offline Nollie

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/26, 15:05:25 »
Ouwe man, ik lees ook www.niburu.co en www.niburu.nl. Dus geen schaamte. Maar http://xandernieuws.punt.nl gaat me te ver.

Canonical's samenwerking met Amazon vertrouw ik niet. Maar ik blijf Ubuntu gebruiken zolang er van alles uitgezet kan worden. En achter een proxy gaat mij ook te ver (en is te traag).

Ben wel blij dat niemand hier zegt dat hij/zij niks te verbergen heeft. Wij weten gelukkig beter.

@Ramana: knap hè, van onze hersenen.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/26, 16:44:31 »
Met welke Linux-versie zou je vrij zijn
Alles behalve Ubuntu.  :evil:
Voor zover ik weet is Ubuntu (specifiek de Unity zoekfunctie) de enige distributie die persoonlijke informatie over je computergebruik naar internet stuurt.
Nota bene ongevraagd en onaangekondigd maar... als een geluk bij een ongeluk kan je het zelf nog wel uitschakelen in de Privacy instellingen (probleem "opgelost").
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/26, 19:05:05 »
Wat dat "gezichtenboek" betreft  :evil:   Ik heb 1 keer een account gehad bij hun, een stomme bui, was een facke naam en toch wisten ze waar ik woonde, mijn kinderen, wie mij broers en zussen waren, wie mijn vrienden waren.. brrrrr gruwelijk vind ik dat.
Ik gebruik sindsdien een addon die alles van die sociale netwerken tegenhouden. Je weet niet wat ze allemaal van je weten.

Ik zeg niet dat Facebook heilig is ,in tegendeel maar dat ze de naam van uw  kinderen ,woonplaats etc weten ,dat heeft u er toch zelf ingezet .
Wat betreft u zoeken op uw E Mail dat kunt u zelf uitzetten ,en zo vele nog meer ,maar de meeste gebruikers gaan niet alle instellingen doorlopen ,en dat zijn er veel daar.
Voor de rest klop maar eens uw naam in google en je valt stijl achterover.
En ik ben nu de eerste hier ,maar mij interesseert het geen rooie biet ,heb alles scherp afgesteld en voor de rest laat maar waaien.... sorry.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 19:35:43 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline atomos

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/26, 19:54:25 »
Wat dat "gezichtenboek" betreft  :evil:   Ik heb 1 keer een account gehad bij hun, een stomme bui, was een facke naam en toch wisten ze waar ik woonde, mijn kinderen, wie mij broers en zussen waren, wie mijn vrienden waren.. brrrrr gruwelijk vind ik dat.
Ik gebruik sindsdien een addon die alles van die sociale netwerken tegenhouden. Je weet niet wat ze allemaal van je weten.

Ik zeg niet dat Facebook heilig is ,in tegendeel maar dat ze de naam van uw  kinderen ,woonplaats etc weten ,dat heeft u er toch zelf ingezet .
Wat betreft u zoeken op uw E Mail dat kunt u zelf uitzetten ,en zo vele nog meer ,maar de meeste gebruikers gaan niet alle instellingen doorlopen ,en dat zijn er veel daar.
Voor de rest klop maar eens uw naam in google en je valt stijl achterover.
En ik ben nu de eerste hier ,maar mij interesseert het geen rooie biet ,heb alles scherp afgesteld en voor de rest laat maar waaien.... sorry.

Ik had me alleen aangemeld meer niet, afgesloten met de gedachte: ik ga er later mee aan de slag.
Wat kreeg ik in mijn e-mail... kent U die,,, kent u die en die,, die en die.
Heb het een stel dagen aan gekeken en werd er niet vrolijker van.
Indien je op mijn naam google kom je niks tegen, ik ben van af het begin, en dat is al meer dan 13 jaar, actief op het Internet met facke namen en info. Door UPC heb ik een e-mail gekregen met mijn naam,,, en die gebruik ik alleen voor upc zaken  =D
Prive gegeven op het Internet bestaat niet dat weet ik, maar ik maak er een sport van om daar shit tussen te stoppen  :evil:
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/26, 20:23:35 »
Totale anonimiteit kun je vergeten.
Los nog van het feit, dat binnenkort cash geld gaat verdwijnen (al je transacties opvraagbaar), overal CCTV' s hangen, de RFID chips in opmars zijn, en binnenkort is alle 'smart' apparatuur, ook thuis, met snuffelwaren uitgerust.

Ik heb me voorgenomen om het in ieder geval 'the powers that be' niet onmogelijk, maar geweldig lastig te maken, en 1 van de belangrijkste dingen hierin is simpelweg 'niet opvallen'. Je kan ook terug naar brieven schrijven en babbelen in de kroeg, en dat is nog gezelliger ook.

Terug naar je vraag: er zijn diverse voorbeelden hierboven al genoemd. Zelf gebruik ik op de laptop Fedora, en die community herbergt behoorlijke fundamentalisten.

Extragraties tip: als je al dat getrack van jou op de intermeps wilt tegengaan, doe dan eens de volgende drie dingen in je browser:

1- Open een nieuw tabblad in Firefox, typ about:config. Na de waarschuwing (jaja) typ je in het zoekveld network.http.sendrefererheader. Die parameter staat default op 2, zet die op 0. Nu is het voor een site onmogelijk om te zien hoe je daar bent gekomen (dat is, via welke weg).

2- Installeer in Firefox de add-on en ultieme cookie- en trackerkiller Self Destructing Cookies. Je zal verbaasd staan wat die aan cookies (en vooral trackers) accepteert en daarna meteen weer delete. Vergeet DoNotTrack, die verstuurt alleen een verzoek (nou, dat zal helpen).

3- Installeer in Firefox de add-on BetterPrivacy, die killt permacookies/LSO cookies/flash cookies (kortom cookies on steroids) die op je systeem blijven staan en je blijven volgen.

Succes, en vergeet niet te genieten  ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 21:41:27 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/26, 20:28:44 »
Wat dat "gezichtenboek" betreft  :evil:   Ik heb 1 keer een account gehad bij hun, een stomme bui, was een facke naam en toch wisten ze waar ik woonde, mijn kinderen, wie mij broers en zussen waren, wie mijn vrienden waren.. brrrrr gruwelijk vind ik dat.
Ik gebruik sindsdien een addon die alles van die sociale netwerken tegenhouden. Je weet niet wat ze allemaal van je weten.

Ik zeg niet dat Facebook heilig is ,in tegendeel maar dat ze de naam van uw  kinderen ,woonplaats etc weten ,dat heeft u er toch zelf ingezet .
Wat betreft u zoeken op uw E Mail dat kunt u zelf uitzetten ,en zo vele nog meer ,maar de meeste gebruikers gaan niet alle instellingen doorlopen ,en dat zijn er veel daar.

Inderdaad Tom, wat je zegt is juist. Atomos heft zelf allerlei dingen opgegeven, Facebook weet standard helemaal niet wie je familie is enzo tenzij je zelf aangeeft in je profiel. Ik heb al heel lang Facebook dus ik weet wel hoe dat in zijn werk gaat...

Nota bene ongevraagd en onaangekondigd maar... als een geluk bij een ongeluk kan je het zelf nog wel uitschakelen in de Privacy instellingen (probleem "opgelost").

http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/
;)

Ben wel blij dat niemand hier zegt dat hij/zij niks te verbergen heeft. Wij weten gelukkig beter.

Klopt, dat heb ik vorige keren al gedaan hier. Nuja, het is niet dat ik niks te verbergen heb maar wel weinig. Bijna alles van mij is openbaar en ik ben ook een voorstander van de NSA (ja, dat lees je goed, ik meen het echt!).
« Laatst bewerkt op: 2013/09/26, 20:32:04 door Vistaus »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/26, 21:39:56 »
Nou zeg, nu verneem ik dat alle pincodes van credit-cards over de gehele wereld gehackt zijn, kijk maar: http://pastebin.com/2qbRKh3R  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/26, 22:09:13 »
Nu Old man. Wat vindt u er van? Wat wijzer geworden?

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/09/27, 01:21:12 »
Nu Old man. Wat vindt u er van? Wat wijzer geworden?
Jawel. Vooral de link naar https://prism-break.org/ gaf mee wat meer duidelijkheid.
Van alle distro's die ik onder VirtualBox heb bekeken beviel mij LinuxMint het beste. En zoals ik er nu tegenaan kijk denk ik mijn huidige Linux Mint 13 Maya (Ubuntu) versie maar in te wisselen voor een Linux Mint Debian versie. Op het Linux Mint forum werd mij geadviseerd daarmee evenwel te wachten tot de nieuwe LMDE iso's er zijn.
En aan alle mensen die (totnogtoe) op mijn vraag hebben gereageerd: Dankjewel voor de tips en adviezen!
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/09/27, 09:50:46 »
Wat kanttekeningen:

- Linux Mint Debian Edition (LMDE) is minder stabiel en betrouwbaar dan de andere Mintversies, omdat het een rollende versie is. Je kunt er dus minder van op aan. Vastgezette versies zijn nu eenmaal per definitie betrouwbaarder en stabieler.

- Wat er op Prism-break gezegd wordt over de afgeleiden van Ubuntu, vind ik niet zinnig en nogal paranoïde. "We vertrouwen Ubuntu niet wegens de Amazon-advertenties, dus vertrouwen we ook de afgeleide versies zonder Amazon niet, want wie weet wat er allemaal nog meer in verstopt zit zonder dat de makers van die afgeleide versies het weten."

Ja, zo lust ik er nog wel een paar....  :o

Weten die Prism-break-jongens soms niet hoe open-bron-programmatuur werkt? Als je 't niet vertrouwt, kun je de code immers zelf nakijken. Naar mijn mening loopt Prism-break op dit punt FUD te verspreiden.