Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Linux lekt niet?  (gelezen 9570 keer)

Offline hadego

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #25 Gepost op: 2013/09/27, 10:07:49 »
Ik gebruik ubuntu nog niet zolang vandaar de volgende vraag;

werk met ubuntu 12.04lts + xfce desktop,  is hier het lek dan ook van toepassing ?

hoor graag

bvd en groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #26 Gepost op: 2013/09/27, 10:24:11 »
Ik gebruik ubuntu nog niet zolang vandaar de volgende vraag;

werk met ubuntu 12.04lts + xfce desktop,  is hier het lek dan ook van toepassing ?
Je hebt dus een Ubuntu die je zelf hebt omgebouwd naar Xubuntu, waarna je de werkomgeving van Ubuntu hebt verwijderd? Dan heb je er geen last van, want dan heb je de Amazon-gerelateerde programmatuur niet meer in je systeem. Hooguit heb je nog Zeitgeist, en ook die kun je verwijderen.

Overigens: als je Xubuntu installeert, met de installatie-CD van Xubuntu zelf, dan heb je al die dingen sowieso al niet.

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #27 Gepost op: 2013/09/27, 10:32:50 »
Persoonlijk zou ik niet voor LMDE gaan, maar eerder voor Debian zelf. In de repo's van Debian zit ongeveer alles wat je nodig hebt en je kan er meer van op aan een stabiele omgeving te hebben. Mint waarschuwt zelf met LMDE voor ruwe kantjes dat deze distro met zich meebrengt.

Maar is Xubuntu geen goed en volwaardig alternatief voor je ? (Of MintXfce)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #28 Gepost op: 2013/09/27, 10:51:27 »
1- Open een nieuw tabblad in Firefox, typ about:config. Na de waarschuwing (jaja) typ je in het zoekveld network.http.sendrefererheader. Die parameter staat default op 2, zet die op 0. Nu is het voor een site onmogelijk om te zien hoe je daar bent gekomen (dat is, via welke weg).

2- Installeer in Firefox de add-on en ultieme cookie- en trackerkiller Self Destructing Cookies. Je zal verbaasd staan wat die aan cookies (en vooral trackers) accepteert en daarna meteen weer delete. Vergeet DoNotTrack, die verstuurt alleen een verzoek (nou, dat zal helpen).

3- Installeer in Firefox de add-on BetterPrivacy, die killt permacookies/LSO cookies/flash cookies (kortom cookies on steroids) die op je systeem blijven staan en je blijven volgen.
Zeer interessant allemaal. Die tweede optie blijkt bij mij niet te werken (Debian, Iceweasel 17). Welke zou in dit geval als alternatief kunnen draaien?

Wat ik mij afvraag is het volgende: Het moet toch te doen zijn om je hele .mozilla directory op een RAMdrive te laten lopen (met een symlink in je eigen /home directory) ? Op en aparte locatie een originele .mozilla neerzetten en die dan (via een script) naar de RAMdrive kopiëren. Dan is alles bij een reboot toch gegarandeerd verdwenen?
Dan draait het volgens een Internetcafé concept en zou theoretisch ook nog sneller moeten werken omdat dan alles via de RAMdrive loopt?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #29 Gepost op: 2013/09/27, 11:03:51 »
Wat kanttekeningen:

- Linux Mint Debian Edition (LMDE) is minder stabiel en betrouwbaar dan de andere Mintversies, omdat het een rollende versie is. Je kunt er dus minder van op aan. Vastgezette versies zijn nu eenmaal per definitie betrouwbaarder en stabieler.

- Wat er op Prism-break gezegd wordt over de afgeleiden van Ubuntu, vind ik niet zinnig en nogal paranoïde. "We vertrouwen Ubuntu niet wegens de Amazon-advertenties, dus vertrouwen we ook de afgeleide versies zonder Amazon niet, want wie weet wat er allemaal nog meer in verstopt zit zonder dat de makers van die afgeleide versies het weten."

Ja, zo lust ik er nog wel een paar....  :o

Weten die Prism-break-jongens soms niet hoe open-bron-programmatuur werkt? Als je 't niet vertrouwt, kun je de code immers zelf nakijken. Naar mijn mening loopt Prism-break op dit punt FUD te verspreiden.

Ik denk niet dat het alleen FUD is, ik denk ook dat de jongens van die site een kopje thee hebben gedronken met meneer Stallman =D

Offline h2o

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #30 Gepost op: 2013/09/27, 11:05:15 »
Even een paar dingen over LMDE.
Je kunt de 'normale' Debian gebruiken en dan de Cinnamon en/of Mate repo' s toevoegen aan de sources.list en dan Cinnamon en/of Mate op Debian draaien.
Verder kun je ook de LMDE repo aan de sources.list en dan alleen díe onderdelen van LMDE gebruiken die je echt nodig hebt, bijv. Firefox i.p.v. Iceweasel (als je dat per se wil).

Deze regels moet je dan toevoegen aan je sources.list:
Citaat
Linux Mint DE:
deb http://packages.linuxmint.com/ debian main upstream import
deb http://debian.linuxmint.com/latest testing main contrib non-free
deb http://debian.linuxmint.com/latest/security testing/updates main contrib non-free
deb http://debian.linuxmint.com/latest/multimedia testing main non-free

Wel voordat je hieraan begint een bestandje /etc/apt.apt.conf aanmaken met de volgende inhoud:

Citaat
APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest "0";
APT::Install-Cache 67108864;
APT::Install-Release "wheezy";
Dan heeft 'wheezy' voorrang boven LMDE.

Verder voor de mensen die hoe dan ook niet op bepaalde website willen komen.
In het bestandje /etc/hosts kun je dergelijke sites via 127.0.0.1 laten routeren, gegarandeerd dat je dan nooit meer op dergelijke sites terecht komt. Voorbeeld uit mijn eigen situatie:

Citaat
127.0.0.1 doubleclick.net
127.0.0.1 ad.doubleclick.net
127.0.0.1 ad.ca.doubleclick.net
127.0.0.1 adremote.timeinc.net
127.0.0.1 adsremote.scripps.net
127.0.0.1 a.as-us.falkag.net
127.0.0.1 interclick.com
127.0.0.1 a1.interclick.com
127.0.0.1 media.fastclick.net
127.0.0.1 network.realmedia.com
127.0.0.1 doubleclick.net

#------ Media -----------------------
127.0.0.1 www.vk.nl www.volkskrant.nl
127.0.0.1 www.nu.nl
127.0.0.1 www.telegraaf.nl

#------ socialnetworks---------------
127.0.0.1   www.facebook.com
127.0.0.1   facebook.com
127.0.0.1  www.twitter.com
127.0.0.1  twitter.com
127.0.0.1   tweetboard.com
127.0.0.1   myspace.com
127.0.0.1   mylife.com
127.0.0.1   plus.google.com
127.0.0.1  1stplacesports.com
127.0.0.1  craigslist.com
127.0.0.1  craigslist.net
127.0.0.1  craigslist.org

Alle sites die ik nu bezoek met een referentie naar bijv. Facebook worden dan weergegeven met een kader op de plek war dan de Facebook-link staat en dat die niet kan worden weergegeven. Browsen naar Facebook werkt dan ook niet meer).
Uiteraard moet je /etc/hosts met root rechten aanpassen!!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #31 Gepost op: 2013/09/27, 11:06:09 »
Maar is Xubuntu geen goed en volwaardig alternatief voor je ? (Of MintXfce)
De benamingen van de LinuxMint versies vindt ik nogal verwarrend. Als ik vanuit de Homepage klik op Linux Mint 15 Xfce dan kom ik op een page waar het Linux Mint 15 “Olivia” Xfce. heet. En vervoilgens lees ik Linux Mint 15 features the following upstream components: Ubuntu 13.04 package base, Linux 3.8 kernel, MDM 1.2, Xfce 4.10.  en Linux Mint 15 is based on Ubuntu 13.04. Make sure to read the Ubuntu release notes. Dus toch weer Ubuntu
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #32 Gepost op: 2013/09/27, 11:45:01 »

De benamingen van de LinuxMint versies vindt ik nogal verwarrend. Als ik vanuit de Homepage klik op Linux Mint 15 Xfce dan kom ik op een page waar het Linux Mint 15 “Olivia” Xfce. heet. En vervoilgens lees ik Linux Mint 15 features the following upstream components: Ubuntu 13.04 package base, Linux 3.8 kernel, MDM 1.2, Xfce 4.10.  en Linux Mint 15 is based on Ubuntu 13.04. Make sure to read the Ubuntu release notes. Dus toch weer Ubuntu

Ja inderdaad is Mint gebaseerd op Ubuntu m.a.w. de motor van Ubuntu zit in Mint, maar Mint maakt van die distro een Ubuntu as it should be. (Is hun slogan)
Vele onderdelen (w.o. de gewraakte privacy-setting e.d.) worden in Mint niet gebruikt: Mint maakt eigenlijk haar eigen desktop op basis van de Ubuntu-motor. Dus hetgeen je vreest van Ubuntu zal je niet expliciet tegenkomen in Mint. Canonical en Mint hebben eigenlijk met elkaar niets te maken. Mint is echter een laagdrempelige distro met weinig of geen bijkomende moeilijkheden. Ik dacht dat Pjotr zelfs een ondersteuningspagina heeft gemaakt voor Mint. Maar nogmaals: Xubuntu springt ook compleet anders om met privacy-settings (standaard) dan zijn grote broer Ubuntu.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #34 Gepost op: 2013/09/27, 17:35:25 »
Die tweede optie blijkt bij mij niet te werken (Debian, Iceweasel 17). Welke zou in dit geval als alternatief kunnen draaien?

Ik vermoed dat deze add-on nog niet zo lang bestaat, en daarom niet beschikbaar is voor FF17. Hier draai ik FF21.
Een alternatief zou ik niet zo gauw weten, ik zoek al tijden naar degelijke tracker-killers en ik heb het idee dat deze als enige doet wat ik wil.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #35 Gepost op: 2013/09/27, 18:23:33 »
Als je dit hebt aanstaan in FF heb je geen addon cookie killer nodig formulier en zoek geschiedenis staan standaard uit bij mij.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #36 Gepost op: 2013/09/27, 20:12:21 »
Tjonge, een distro aanprijzen omdat er gevraagd wordt om een alternatieve distro is 1 ding maar het begint wel erg te lijken op een "kijk eens wat mijn geliefde distro zo geweldig doet"-draadje oftewel: marketing.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #37 Gepost op: 2013/09/27, 22:15:51 »
geschiedenis staan standaard uit bij mij.
Prima hoor maar in het licht van dit topic is dit een maatregel tegen "lekken" naar andere gebruikers van je eigen computer(netwerk)?
Voor (mij maar mogelijk voor) velen weegt het voordeel eerder bezochte website eenvoudig terug te vinden via de browsergeschiedenis op tegen dit risico. De ander gebruikers zijn hier familieleden die ik volledig vertrouw geen inbreuk te (willen/kunnen) maken op mijn 'privacy'.

Alleen als je in Firefox (bewust) "sync" instelt komen er gegevens van je browser op internet maar je mag verwachten dat alleen jij deze kan gebruiken (oké, mogelijk veiligheidsdiensten ook). Die functie is (best/alleen) handig als je Firefox ook gebruikt op andere apparaten (computers/smartphone).
(geen reclame, andere populaire browsers hebben deze functie ook)
Weten die Prism-break-jongens soms niet hoe open-bron-programmatuur werkt? Als je 't niet vertrouwt, kun je de code immers zelf nakijken.
De Ubuntu distributies bevatten uitvoerbare programmapakketten. Daarvan moet Canonical (vanwege de open source licentie) ook de broncode beschikbaar stellen. Deze broncode kan je zelf nakijken maar er is geen garantie dat deze broncode ook werkelijk is gebruikt om de pakketten te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/28, 13:27:06 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #38 Gepost op: 2013/09/28, 13:30:52 »
Het probleem is mij niet duidelijk. Als Ubuntu met de shopping-lens een privacyrisico is, en je gooit die er uit, dan is het probleem toch opgelost? En hoef je toch geen andere distro te nemen, hoe geweldig die ook zijn volgens sommigen hier?

Het verwijderen is zo gebeurd:
sudo apt-get remove unity-lens-shopping -y
En in 12.04 LTS heb die shoppinglens nog niet eens, dus daar ben je helemaal snel klaar.


Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #39 Gepost op: 2013/09/28, 13:33:13 »
Als je het niet gebruikt werkt het toch niet?
Of is het spyware?
 :police:
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #40 Gepost op: 2013/09/28, 13:38:53 »
Als je het niet gebruikt werkt het toch niet?
Of is het spyware?
 :police:
Die shoppinglens verzendt ook privacygevoelige info, ook als je die niet (bewust) gebruikt. In die zin zou je het spyware kunnen noemen, alhoewel het allemaal geen geheim is. Maar zoals gezegd: verwijder dat ding (bij Ubuntu > 12.04) en je hebt nergens last van.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/28, 15:05:12 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #41 Gepost op: 2013/09/28, 13:43:23 »
Dan zou ik Zeitgeist er ook even uitgooien, trouwens.....

Waarschijnlijk laat libzeitgeist zich niet zonder meer verwijderen, maar je kunt 'm wel hernoemen (bij mij heet-ie inmiddels libtijdgeest).  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #42 Gepost op: 2013/09/28, 13:45:12 »
Dan zou ik Zeitgeist er ook even uitgooien, trouwens.....
Zeitgeist werkt alleen lokaal en verzendt geen info over het internet.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/28, 13:54:28 door markba »

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #43 Gepost op: 2013/09/28, 14:03:41 »
Citaat
Online Search

You may restrict your dash so that we don’t send searches to third parties and you don't receive online search results. To do this go to the Privacy panel and toggle the ‘Include online search results’ option to off. The Privacy panel can be found in your System Settings or via a dash search. For a current list of our selected third parties, please see www.ubuntu.com/privacypolicy/thirdparties.

Dit komt letterlijk uit de 'legal notice' van het gebruik van de Dash; lijkt me toch niet echt een probleem .... je kan kiezen voor de opt-out zonder echt de shopping lens eruit te flikkeren (13.04-versie; ik neem aan dat 12.10 dat ook heeft).

Ik zie er nog steeds geen grote drama's in eigenlijk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #44 Gepost op: 2013/09/28, 15:06:33 »
Het verwijderen is zo gebeurd:
sudo apt-get remove unity-lens-shopping -y
Alleen in 12.10 en 13.04. Vanaf 13.10, die volgende maand wordt verwacht, is er geen unity-lens-shopping meer waarmee je eenvoudig de Amazon integratie kon uitschakelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #45 Gepost op: 2013/09/28, 15:30:05 »
Het verwijderen is zo gebeurd:
sudo apt-get remove unity-lens-shopping -y
Alleen in 12.10 en 13.04. Vanaf 13.10, die volgende maand wordt verwacht, is er geen unity-lens-shopping meer waarmee je eenvoudig de Amazon integratie kon uitschakelen.
Blijkbaar gaat dat, zoals je zelf schrijft met een setting:
gsettings set com.canonical.Unity.Lenses disabled-scopes "['more_suggestions-amazon.scope', 'more_suggestions-skimlinks.scope', 'more_suggestions-u1ms.scope', 'more_suggestions-ebay.scope', 'more_suggestions-etsy.scope']"

http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/geen-unity-lens-shopping-in-13-10/

Ja, het is wat bewerkelijker, maar toch zeker wel te doen.

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #46 Gepost op: 2013/09/28, 15:50:57 »
Je kan ook eens kijken naar een volledige free-software distributie zoals gNewSense. Verder qua browser kan je best Firefox (of IceWeasel) gebruiken, mogelijk de Tor Browser Bundle. Installeer adblock, noscript, ghostery, ssl everywhere, fake je user-agent (zie https://panopticlick.eff.org/), zet HTTP referrer uit, zet flash/java uit, whitelist/ask cookies, laat niet toe om content van andere sites te laden (vb images die op een ander domein staan). Als je geen Tor wilt/kan gebruiken, zoek naar een goede anonymiserende VPN. Afhankelijk van hoe paranoïde je bent, switch regelmatig van VPN-provider.

Voor wegwerp emailadressen, gebruik een disposable mail service zoals http://mailinator.com/, voor semi-permanente adressen, gebruik http://mail.com (zowel Google als Microsoft vragen tegenwoordig voor een GSM-nummer ter verificatie)

Ik stuur m 'n mail gecodeerd. Kan niemand lezen: 

D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3?  D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N.

(nou, ja niemand :) )

Lawl substitution cypher met visuele gelijkenis. Voor geheime e-mails, kijk naar PGP. Voor geheime en anonieme communicatie, zoek een chat client die OTR kan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/28, 15:57:35 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #47 Gepost op: 2013/09/28, 15:53:02 »
Blijkbaar gaat dat, zoals je zelf schrijft met een setting:
gsettings set com.canonical.Unity.Lenses disabled-scopes "['more_suggestions-amazon.scope', 'more_suggestions-skimlinks.scope', 'more_suggestions-u1ms.scope', 'more_suggestions-ebay.scope', 'more_suggestions-etsy.scope']"

http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/geen-unity-lens-shopping-in-13-10/

Ja, het is wat bewerkelijker, maar toch zeker wel te doen.
Zeker te doen in 13.10 al valt niet uit te sluiten dat er in volgende versie weer "more-suggestions"-scopes bij gaan komen (zeker als dit een succes wordt) en deze opdracht weer moet worden aangepast.

In tegenstelling tot voorgaande jaren kan ik nu niemand meer Ubuntu aanraden zonder erbij te vermelden dat Ubuntu standaard weinig respect heeft voor je 'privacy' en je hiervoor zelf (als eerste) actie op moet nemen door "privacy-instellingen" te wijzigen of dit (bewust) te accepteren en de afgestemde reclameberichtjes op de koop toe te nemen (of een andere distributie te kiezen :P).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #48 Gepost op: 2013/09/28, 16:27:40 »
(zowel Google als Microsoft vragen tegenwoordig voor een GSM-nummer ter verificatie)
Bedoel je dat je je mobiele telefoon kan gebruiken voor het extra beveiligen van je Google-account? https://support.google.com/accounts/answer/180744?hl=nl
Dat is geen inbreuk op de privacy, je beslist dan bewust daarvoor je telefoonnummer bekend te maken om een code te ontvangen (en je kan er ook voor kiezen een offline app te gebruiken).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Welke Linux lekt niet?
« Reactie #49 Gepost op: 2013/09/28, 19:40:05 »
(zowel Google als Microsoft vragen tegenwoordig voor een GSM-nummer ter verificatie)
Bedoel je dat je je mobiele telefoon kan gebruiken voor het extra beveiligen van je Google-account? https://support.google.com/accounts/answer/180744?hl=nl
Dat is geen inbreuk op de privacy, je beslist dan bewust daarvoor je telefoonnummer bekend te maken om een code te ontvangen (en je kan er ook voor kiezen een offline app te gebruiken).

Nee, ik bedoel dat wanneer je een account probeert aan te maken, je verplicht wordt om een GSM-nummer op te geven voordat je je account kan aanmaken. (Kan er ook iets mee te doen hebben dat ik via Tor heb proberen een account aan te maken, om spam te voorkomen). Outlook dwingt je sinds kort ook om binnen de 7 dagen een GSM toe te voegen, en anders wordt je account geblokkeerd.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net