Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdwaald in "Ubuntu software"  (gelezen 419 keer)

Offline jeroenhog

  • Lid
Verdwaald in "Ubuntu software"
« Gepost op: 2016/05/23, 16:48:56 »
Ik ben al een middag aan het lezen en prutsen, maar ik kom er niet uit. Misschien weet iemand hoe dit zit:
ik gebruik Ubuntu 16.0.4 LTS (nu nog de eval versie, Try)
in de launcher heb ik een app genaamd "Ubuntu software". Via System settings - Software en updates heb ik op het eerste tabblad alles aangevinkt en een server in Nederland gekozen.
Als ik nu zoek in "Ubuntu Software"  naar bijvoorbeeld Keepass dan krijg ik "No results"
Maar, als ik zoek met: sudo apt-cache search keepass
dan vind ik hem wel en kan hem ook installeren met apt, dat snap ik niet, ubuntu-sotware is in mijn beleving toch een grafische front-end voor apt?
En dan nog gekker, er is ook een package genaamd software-center. als ik deze met apt installeer en ik start deze op dan krijg ik hetzelfde icoon als ubuntu-software in de launcher maar het is een andere applicatie. En dit zogenaamde software-center kan wel pakketten vinden als Keepass. Hoe zit dit nou ? Of komt dit omdat ik de eval versie gebruik?

Erg benieuwd naar een verklaring
Gr Jeroen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verdwaald in "Ubuntu software"
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/23, 17:35:02 »
Ik heb ook gemerkt dat het met het nieuwe Ubuntu softwarecenter niet allemaal pluis is. Je vindt inderdaad niet altijd wat je verwacht. Het was ondermeer ook met Keepass dat ik het voorhad. Ik denk: wachten op volgende versies, en ondertussen vooral verdergaan op de oude manier met synaptic of op de nieuwe manier aan de commandolijn met "apt".

Offline jeroenhog

  • Lid
Re: Verdwaald in "Ubuntu software"
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/23, 18:00:09 »
Ok, duidelijk. Het is dus een bug in "Ubuntu Software". Dat verklaart wel het e.e.a. Totdat er een goede update is gebruik ik "apt".

bedankt voor je reactie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verdwaald in "Ubuntu software"
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/23, 18:03:27 »
Ik ben al een middag aan het lezen en prutsen, maar ik kom er niet uit. Misschien weet iemand hoe dit zit:
ik gebruik Ubuntu 16.0.4 LTS (nu nog de eval versie, Try)
Zijdelingse opmerking: de uitprobeersessie (live-sessie) is in beginsel niet bedoeld om er dingen in te installeren.... Als je dat wel doet, kunnen er problemen ontstaan in de uitprobeersessie.  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verdwaald in "Ubuntu software"
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/23, 18:47:23 »
Ik heb ook gemerkt dat het met het nieuwe Ubuntu softwarecenter niet allemaal pluis is. Je vindt inderdaad niet altijd wat je verwacht. Het was ondermeer ook met Keepass dat ik het voorhad. Ik denk: wachten op volgende versies, en ondertussen vooral verdergaan op de oude manier met synaptic of op de nieuwe manier aan de commandolijn met "apt".
of installeren via https://apps.ubuntu.com/cat/applications/keepass2/

Offline wilfried

  • Lid
Re: Verdwaald in "Ubuntu software"
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/25, 11:36:42 »
bij mij loopt het nieuwe  sofwarecentrum ook niet helemaal "lekker"
Gelukkig kun je daar ook nog wel het "oude ubuntu softwarecentrum vinden en die heb ik dan ook erbij  geïnstalleerd  ineens komen dan ook weer programma's in beeld die je niet in het nieuwe SC vind. bij Mij stond scribus er echt niet in en digikam  en back in time    niet (de root versie) en nog een paar andere ook niet. Bij het oude softwarecentrum kun je gelukkig onder aan nog altijd  extra's toevoegen zoals bij Gimp  wat plug ins waaronder de o zo fraaie G'mic plug in  dit geld ook voor aanvullingen bij andere programma's in het oude gewoon een kwestie van aanvinken en op wijzigingen doorvoeren.
dit kan niet bij het Nieuwe. ( tenminste ik zou niet weten hoe, ik vind dat wel een gemis )
tevens moet ik na een melding van de updates  (  In de rechter bovenhoek) even naar het  nieuwe softwarecentrum  gaan om deze te installeren onder het kopje updates. dit naast andere updates die wél gewoon worden weergegeven met update beheer, verwarrend en iets wat denk ik het up to date houden van je systeem niet ten goede komt ik las net in een ander draadje op deze webstek dat daar aan gewerkt wordt.