Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?  (gelezen 26579 keer)

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Gepost op: 2011/05/11, 08:18:53 »
Het makkelijkst is de Engelse term gewoon over te nemen, maar daar ben ik geen voorstander van. Juist in deze beginfase van Unity kan je mensen laten wennen aan een nieuwe term, net zoals dat voor de Dash geldt.
Ik wil graag een paar suggesties doen waarop ik hoop reacties te krijgen:
1. (Het) overzicht 2. (Het) snelkoppellingenoverzicht 3. (De) verzamelplaats 4. De sneltrein 5. De expres
Wie heeft er nog meer suggesties?
Ubuntu Dutch Translators

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/11, 08:37:08 »
snelkoppelingenrangeerplaats

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/11, 09:29:53 »
snelkoppelingenrangeerplaats
LOL :D

Wat dacht je van Snelmenu?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/11, 09:47:08 »
Met Dash kunt u zoeken naar applicaties en bestanden, die recentelijk zijn gebruikt
Zou Dash niet een samensmelting van afkortingen zijn.
Deactivate/activate
Applications
Search
Help

Om dat te vertalen ??  ;) wellicht ook een samensmelting van afkortingen
Deactiveren/activeren
Toepassingen
Zoek
Help
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/11, 10:01:16 »
Dash, vermoedelijk een dubbele betekenis:

to dash: snel afmaken, sprinten
dashboard: paneel instrumentenboard

Omdat het "the Dash" is lijkt het woord op iets als een bijnaam. Bijvoorbeeld, bankiers kunnen graaien, een bijnaam kan dan zijn "de Graaier", of een bepaalde snelle auto kan "het Monster" genoemd worden. Ik zou het leuk vinden als ook in het Nederlands een dergelijke bijnaam voor "the Dash" gekozen zou worden. Dat geeft een bepaalde speelsheid die ik wel vind passen bij Ubuntu.

Een goede bijnaam, vergelijkbaar met "the Dash" zou ik zo trouwens niet weten. ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/11, 10:34:10 »
Voorlopig: Snelmenu +1

Meteen te begrijpen voor beginners, want het is geen "magische geheimtaal". En juist op beginners mikt Canonical hiermee.....

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/11, 10:50:14 »
Zoals sommige misschien wel wisten heb ik wel vaker de voorkeur voor om Engelse termen te behouden. Toch wil ik even mijn standpunt in deze uitleggen.
Ik vind het onnodig om iets nieuws in het Nederlands te bedenken. Dit introduceert alleen maar spraakverwarring tussen de NL en Engelstalige gebruiker (veel Nederlanders gebruiken Ubuntu in het Engels). Dash is ook niet iets dat je simpel (1-op-1) kunt vertalen (zoals bijvoorbeeld dog=hond). Daardoor zal iemand die de Nederlandstalige Ubuntu nooit gebruikt niet zo snel weten wat er wordt bedoeld denk ik.

Ik ben er dus sterk voor om het gewoon Dash te laten. Dash is simpel kort. Zoals Thomas zei kan het meerdere betekenissen hebben. En dashboard is een Nederlands woord.

edit: snelmenu kan ik wel mee leven :P
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 10:52:01 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/11, 11:06:53 »
Voorlopig: Snelmenu +1

Meteen te begrijpen voor beginners, want het is geen "magische geheimtaal". En juist op beginners mikt Canonical hiermee.....

zoals:  "wat is het snelmenu van de dag" in dit restaurent? (Gebakken peren meneer.)
serieus? Snelkoppelingen paneel. Dash kan ook. Unity paneel. (tweetalig)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/11, 11:51:49 »
Zoals sommige misschien wel wisten heb ik wel vaker de voorkeur voor om Engelse termen te behouden. Toch wil ik even mijn standpunt in deze uitleggen.
Ik vind het onnodig om iets nieuws in het Nederlands te bedenken. Dit introduceert alleen maar spraakverwarring tussen de NL en Engelstalige gebruiker (veel Nederlanders gebruiken Ubuntu in het Engels).

En dat voor een lid van de vertalersploeg....  XD

Het Nederlands is geen Zuid-Hottentots dialect, maar een volwaardige moderne taal met een rijke woordenschat. Het getuigt van weinig respect voor het Nederlands, wanneer men klakkeloos woorden overneemt uit andere talen. Ik vind het initiatief van Parbo dus uitstekend!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/11, 11:57:19 »
@leoquant: het keuzeprogramma in een besturingssysteem heet nu eenmaal generiek "menu". Zelfs in het Engels: http://library.gnome.org/admin/system-admin-guide/stable/menustructure-13.html.en

Er is dus geen enkele reden om het woord "menu" direct af te schieten. Al dan niet in de vorm van "Snelmenu".

Offline Drummies

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/11, 12:07:42 »
Dash oftewel een koppelteken,The Dash is een koppeling die verwijst naar een menu met meerdere mogelijkheden/keuze´s.
(Snel)Koppelingsmenu als vertaling voor The Dash mogelijk ??
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/11, 12:08:50 »
@leoquant: het keuzeprogramma in een besturingssysteem heet nu eenmaal generiek "menu". Zelfs in het Engels: http://library.gnome.org/admin/system-admin-guide/stable/menustructure-13.html.en

Er is dus geen enkele reden om het woord "menu" direct af te schieten. Al dan niet in de vorm van "Snelmenu".

ik schiet enkel met losse flodders, echt! menubalk misschien, of bedieningspaneel? Of menu-overzicht?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 12:15:46 door leoquant »

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/11, 12:25:43 »
Zoals sommige misschien wel wisten heb ik wel vaker de voorkeur voor om Engelse termen te behouden. Toch wil ik even mijn standpunt in deze uitleggen.
Ik vind het onnodig om iets nieuws in het Nederlands te bedenken. Dit introduceert alleen maar spraakverwarring tussen de NL en Engelstalige gebruiker (veel Nederlanders gebruiken Ubuntu in het Engels).

En dat voor een lid van de vertalersploeg....  XD

Het Nederlands is geen Zuid-Hottentots dialect, maar een volwaardige moderne taal met een rijke woordenschat. Het getuigt van weinig respect voor het Nederlands, wanneer men klakkeloos woorden overneemt uit andere talen. Ik vind het initiatief van Parbo dus uitstekend!
+1.
Ja, ik gebruik zelf Ubuntu in het Engels, precies om de reden die Rachid noemt.
Maar ik vind dat nog geen argument om Engelse termen in het Nederlands onvertaald te laten.
Aan een dergelijke instelling is in Nederland ook al ons (hoger) onderwijs te gronde aan het gaan.

Linux = keuze.
Wil je spraakverwarring vermijden, dan kies je voor de Engelse versie.
Maar men moet ook kunnen kiezen voor een goed en volledig vertaalde Nederlandse versie.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/11, 13:11:37 »
En dat voor een lid van de vertalersploeg....  XD
Dat heeft er niets mee te maken ;)

Ik had wel verwacht dat mensen het niet met mij eens zouden zijn. Maar wilde wel kwijt hoe ik erover denk. Er zijn tal van woorden die wij uit het Engels lenen overigens. Ik denk dat mensen liever e-mail zien dan e-post bijvoorbeeld. Verder krijg je bijvoorbeeld hier op het forum dat mensen twee namen voor hetzelfde gaan gebruiken. Maargoed, ik ben niet uit op een discussie over het al dan niet vertalen.
Mijn mening is Dash zo laten, punt.
En als de meerderheid het liever vertaald ziet, dan wordt het vertaald, punt.

Wel wil ik aanraden om als er dan toch vertaald wordt, te letten dat het woord simpel en makkelijk blijft. Iets als snelkoppellingenoverzicht vind ik te gekunsteld. Snelmenu bekt/onthoudt al beter.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/11, 15:25:13 »
Ik ben het geloof ik met Femke eens. Gewoon Dashboard. Dat is Nederlands (staat in de van Dale), eenvoudig, begrijpelijk, en geeft volgens mij beter aan wat het is dat iets met menu. Bij een menu denken de meeste mensen toch aan een menu, en niet aan Dash. ;) Plus dat ook de verwijzingen op het forum gewoon duidelijk blijven. De link tussen "Dash" en "Dashboard"  is zo gemaakt, dat snapt iedereen.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/11, 15:27:22 door Thomas de Graaff »

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/11, 15:32:26 »
Zoals sommige misschien wel wisten heb ik wel vaker de voorkeur voor om Engelse termen te behouden. Toch wil ik even mijn standpunt in deze uitleggen.
Ik vind het onnodig om iets nieuws in het Nederlands te bedenken. Dit introduceert alleen maar spraakverwarring tussen de NL en Engelstalige gebruiker (veel Nederlanders gebruiken Ubuntu in het Engels). Dash is ook niet iets dat je simpel (1-op-1) kunt vertalen (zoals bijvoorbeeld dog=hond). Daardoor zal iemand die de Nederlandstalige Ubuntu nooit gebruikt niet zo snel weten wat er wordt bedoeld denk ik.

Ik ben er dus sterk voor om het gewoon Dash te laten. Dash is simpel kort. Zoals Thomas zei kan het meerdere betekenissen hebben. En dashboard is een Nederlands woord.

edit: snelmenu kan ik wel mee leven :P

Waarom zou dat verwarring opleveren? Ik moest in E17 ook "Everything Launcher" vertalen; zo heet dat ding gewoon (soort Dash ook). Maar om dat nu zo te laten, is natuurlijk niet lekker in een Nederlandse vertaling. Wat vertaald kan worden, moet vertaald worden IMHO tenzijn het echt om een bepaalde term gaat. Maar Dash kan prima vertaald worden zonder verwarring op te leveren. Anders mag je direct Snelstarter ook terug veranderen in Launcher (de zijbalk van Unity dus).

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/11, 16:17:15 »
Cockpit?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/11, 16:55:34 »
Cockpit?

??? ??? ??? ???

Ik ben wel vóór 'Snelmenu' of anders misschien 'De Starter' ?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/11, 17:06:43 »
Als je starter gaat gebruiken raken beginners in de war met bureaubladsnelkoppelingen (leuk galgjewoord overigens), en ik denk dat "Dashboard" een mooie vertaling is, maar dan is "snelmenu" iets dat wat meer zegt, je weet meteen dat het om een menu gaat, dat snel is, en bij dashboard heb je dat niet. Als we er niet uit kunnen komen laten we het toch gewoon dash? Maar ik ga voor snelmenu...

Zo, weten jullie mijn mening ook ;) XD

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/11, 17:20:47 »
Cockpit?
Ik ben wel vóór 'Snelmenu' of anders misschien 'De Starter' ?
De Starter bestaat al (Launcher).
Ik ben erg blij met ALLE reacties. Het is hopelijk een doorsnee van onze gebruikers. Er komen 2 woorden boven drijven: snelmenu en dashboard. Het probleem met 'snelmenu' is dat ook het rechtermuisknopmenu zo genoemd wordt. Toch kan het wel denk ik.
Bij Apple is Dashboard: een verzamelplaats voor widgets. Maar goed, apple-gebruikers zijn geen Unity-gebruikers. Zelf vind ik dit woord in ieder geval beter dan Dash.
In tegenstelling tot Rachid ben ik geen voorstander van klakkeloos Engelse termen overnemen. Sommige termen zijn ingeburgerd, maar de Dash is totaal nieuw, dus ook nog niet ingeburgerd. We zullen in het VT nog een robbertje gaan vechten hierover, Rachid  =D. Maar jouw mening is even waardevol als alle andere.
En komen er meer goede suggesties, dan nemen we die gewoon mee.
Ubuntu Dutch Translators

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/11, 20:37:44 »
Zelf noem ik het menu dat je met de rechter muisknop opent 'contextmenu'.
Maar je hebt gelijk, de term Snelmenu past daar ook goed bij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/11, 21:59:06 »
Zelf noem ik het menu dat je met de rechter muisknop opent 'contextmenu'.

Ik ook.... Altijd al zo gedaan.  :P

Citaat
Maar je hebt gelijk, de term Snelmenu past daar ook goed bij.

Hmmm.... Zou kunnen. Maar ik zou die term liever reserveren voor de Dash.  :)

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/12, 11:12:17 »
@Parbo: Kleine correctie: ook bij Kubuntu is er een Dashboard voor widgets. Is ook wel geen Unity, maar het is tenminste Linux ;)

Ik ga voor Snelmenu i.p.v. Dash en anders gewoon Dash.

Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/12, 11:25:56 »
Lastig hoor om voor een ander te bepalen wat hij/zij een logische naam vindt.

Persoonlijk heb ik geen probleem met Dash, ook niet met Dashboard maar dat zal waarschijnlijk al snel afgekort worden tot... Juist ja, Dash ;-)

Snelmenu lijkt me dan weer minder handig. Dat wordt voor mijn gevoel al op zoveel plaatsen gebruikt dat mensen daar een ander idee bij hebben. De functionaliteit van Dash is bovendien ruimer dan alleen die van een snel menu. De Launcher is in zekere zin ook een snel menu (de spatie is opzettelijk).

Just my 2cents ;-)

Offline JvH

  • Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/12, 12:43:32 »
De reden dat ik 'Snelmenu' voorstelde, was dat (zoals ik het opvat althans) Dash snelheid uitdrukt.
Met de Dash kun je snel bij de gewenste bestanden/programma's op je systeem komen.
Menu omdat je alle opties, ook terwijl je aan het zoeken bent, in een soort menuvorm gepresenteerd krijgt.