Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS vraagje  (gelezen 1960 keer)

NAS vraagje
« Gepost op: 2010/11/14, 16:39:49 »
Ik heb even een vraagje;

Doordat mijn ubuntu partitie een beetje klein is wil ik graag mijn documenten en downloads rechtstreeks op mijn nas opslaan
Bij bijv open office kan ik gewoon als opslaglocatie een gemount (netwerk) volume kiezen, maar bij bijv Chrome, firefox of transmission niet....
Iemand enig idee of en hoe ik dit kan doen?

~frankyboy707

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/14, 16:51:10 »
Het verwondert mij dat het in Openoffice wel gaat, en in Firefox of Transmission niet. Alle gebruiken dezelfde bestandsdialogen.

Bekijk ook eens of je geen andere partitie dan je Ubuntu partitie kan gebruiken voor gegevensopslag. Mocht ik een dual-boot systeem hebben (Ubuntu + Windows), dan zou ik ook vanuit Ubuntu rechtstreeks in mijn Windows "Documenten" directory werken.

Re: NAS vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/14, 17:04:33 »
@femke, ik begrijp het wel hoor, kende die functie echter niet, maar helaas werkt het niet...
krijg de volgende foutmelding:
Fout bij het aanmaken van een verwijzing naar [mapnaam].
Dit doel ondersteunt geen symbolische verwijzingen.

@vanadium
ja dat kan wel in de aangegeven programmas, maar weet eigenlijk nog niet zeker of ik dat wil, zou het toch handiger vinden op mijn nas ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 17:07:44 door frankyboy707 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 18:12:18 »
Symbolische links kan je inderdaad maar aanmaken op een bestandssysteem dat symbolische links ondersteunt. Je zou wel links kunnen maken door in plaats van rechts te klikken Ctrl+Shift in te drukken, en naar de plaats te slepen waar je de link wil. Echter, waarschijnlijk zal die link niet werken.

Wat wel werkt, is via de commandolijn een link maken naar de folder van de netwerkschijf in ~/.gvfs

Bijvoorbeeld:
ln -s ~/.gvfs/public\ on\ mybookworld/Shared\ Music/ testlinkje

Dit heb ik getest met een netwerkschijf die via Samba is gemount.

Waarom het grafisch niet lukt door slepen vanuit .gvfs, is mij een raadsel...

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/14, 18:26:59 »
Ondertussen heb ik de zaak nog wat nader bekeken, en ... inderdaad, mijn gemounte NAS wordt niet getoond in de bestandsdialoog van Firefox, wel in die van OOo. Rarara, waar is de consistentie?

De neige manier om vanuit Firefox wel naar de NAS te navigeren, is via .gvfs. Dit biedt namelijk toegang tot netwerkmounts voor programma's die de "gnome-namespace" niet ondersteunen.

De meest praktische werkwijze zal toch die zijn van Femke, en dat is: het maken van een link. Anders moet je steeds naar een verborgen folder navigeren. Zoals in mijn vorige postje gemeld, kan dat blijkbaar alleen met de commandolijn.

Ik toon je eens hoe het kan. Open een terminal en geef het commando (je kan kopiƫren uit mijn bericht en plakken in de terminal: Ctrl+Shift+v)

ls ~/.gvfs
Dit geeft je een oplijsting van de directories in je verborgen .gvfs folder. Dit is waar nautilus alle netwerkverbindingen aankoppelt.

Bij mij geeft dit:

vanadium@vanadium:~$ ls ~/.gvfs
public on mybookworld
vanadium@vanadium:~$

Ik kan nu een symbolische link, genoemd Mybookworld, maken naar die netwerkschijf met het commando "ln -s"

ln -s ~/.gvfs/public\ on\ mybookworld/ Mybookworld
De backspace \ dient om ervoor te zorgen dat de spatie als deel van de naam gezien wordt. ~ is een korte schrijfwijze voor je home directory.

De link Mybookworld in mijn home directory zal natuurlijk enkel werken als de NAS aangekoppeld is.

Dit werkt allemaal mooi, ook vanuit Firefox. Ik heb het getest.

Re: NAS vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/14, 18:32:17 »
grappig trouwens dat jij ook een mybookworld hebt, kon dus het laatste stukje van je code gebruiken

Werkte eerst niet, maar het zat er in dat ik een nl versie van ubuntu gebruik en dat je public oP [nasnaam] moet gebruiken ipv on... handig zon NL vertaling ;)

Nu nog even testen of ik alles er naartoe kan opslaan
maar thx iig

Getest en het werkt :D

Bedankt trouwens voor de duidelijkere uitleg, maar gelukkig begreep ik het al door de vorige uitleg hoor, de \ 's en ~ kende ik al ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/14, 20:59:56 door frankyboy707 »