Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aMSN + Emesene = aMSN 2  (gelezen 24992 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Gepost op: 2008/06/12, 21:52:53 »
Bericht voor alle aMSN gebruikers: aMSN zal de komende maanden volledig herschreven worden in python (voorheen was het tcl/tk) gebruikmakend van een 3-lagen systeem: core + protocol + frontend.

De core zorgt voor alles, behalve voor interactie met het MSN-protocol en grafische vormgeving. Voor het protocol (verbinding met MSN) zal de library pymsn voor zorgen. Er zullen meerdere frontends geprogrammeerd worden voor de grafische vormgeving. Momenteel in ontwikkeling: EFL frontend, ncurses terminal frontend, GTK+ frontend, Qt 4 frontend (daar werk ik momenteel aan) en een Cocoa frontend.

Momenteel is aMSN 2 in een hele vroege alpha-status. Meer doen dan aanmelden en je contactlijst opvragen kan je nog niet :)

Ook leuk om te melden is dat de Emesene ontwikkelaars zich bij het aMSN team zullen voegen en de ontwikkeling van de GTK+ frontend voor hun rekening zullen nemen!

Meer informatie kan je hier vinden: http://www.amsn-project.net/forums/viewtopic.php?p=30871#30871

Interesse om mee te helpen aan het project? Neem contact op met de aMSN-ontwikkelaars of kom langs op het IRC kanaal #amsn op irc.freenode.net :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Rulus

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/12, 22:07:03 »
Coole ontwikkelingen! Hopelijk gaan ze ook praten met de Pidgin ontwikkelaars zodat hun libpurple backend verbeterd en uitgebreid kan worden.

Offline Double12

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/12, 22:15:04 »
Blijft Emesene wel bestaan? Worden beide projecten samengevoegd, of zijn het de ontwikkelaars van Emesene die meehelpen aan een aMSN-interface?

Hebben ze trouwens wel een nagedacht over een FLTK-interface? Dan wordt het pas echt snel! Is geschreven voor C++ maar schijnt ook met Python te werken.

pjvolders

  • Gast
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/12, 22:28:05 »
How!
Bedankt voor het nieuwtje, dit wordt iets om naar uit te kijken (ik vind aMSN nogal lelijk momenteel...)

groetjes
PJ

Offline eendje

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/12, 22:35:56 »
Ik heb aMSN een tijdje gebruikt, maar het is het telkens net niet. Ik denk dat ze hiermee de goede richting op gaan.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Ivan1986

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/12, 22:50:48 »
das wel cool, ik vond amsn allemaal wel goed maar ging altijd zooo traag dat ik het niet gebruik. door herschrijven zal dit ook wel trg sneller gaan. dze ga ik teste.
ooit hoop ik ook deel te kunnen uitmaken van zo'n projecten maar op dit moment kan ik echt nog niet veel programmeren :( spijtig

laat maar weten wanneer het af is (en hoe het vorderd natuurlijk)

Speedboy

  • Gast
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/12, 23:31:48 »
Dit is echt super nieuws!  De interface van emesene met de extra functies van amsn is iets waar ik al lang op wacht. ^^

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/12, 23:41:48 »
Citaat van: Double12
Blijft Emesene wel bestaan? Worden beide projecten samengevoegd, of zijn het de ontwikkelaars van Emesene die meehelpen aan een aMSN-interface?

Hebben ze trouwens wel een nagedacht over een FLTK-interface? Dan wordt het pas echt snel! Is geschreven voor C++ maar schijnt ook met Python te werken.
Sommige ontwikkelaars zullen aan Emesene blijven werken.

Een FLTK-interface is nog niet in de maak. Maar als je je geroepen voelt... Ik kan je wel op weg helpen :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/13, 08:36:35 »
Wow, cocoa frontend.... dat moet ik gewoon hebben...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/13, 10:46:17 »
Goed nieuws :)

Amsn is traag en lelijk maar heeft wel meer functies dan bijv. Pidgin. Ik hoop dat Amsn 2 het beste van beide kan combineren.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/13, 10:52:42 »
Johanvd: nu nog niet, maar op termijn hopelijk wel :) de aMSN ontwikkelaars zullen ook aan pymsn gaan werken om de ontbrekende functionaliteit erin te steken die wel reeds in de 'oude' aMSN zit. Sneller dan de vorige versie zal het ook worden, zonder twijfel
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/13, 11:00:56 »
Komt er dan ook een nieuwe naam?

Ik vind het geweldig nieuws :)
Ik heb aMSN een tijdje gebruikt en ik was tevreden over de functionaliteit. Maar het werkte gewoon niet lekker en het was ... nogal lelijk.
In elk geval heel wat anders dan wat Windowsgebruikers gewend waren.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/13, 11:03:09 »
blackdrive: de naam wordt gewoon "aMSN 2" :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/13, 11:11:14 »
Citaat van: profoX
blackdrive: de naam wordt gewoon "aMSN 2" :P
Ok, dat is wel duidelijk natuurlijk. :)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/13, 14:38:11 »
Huidige status van Qt 4 GUI.
Met onze test stylesheet ziet het er zo uit:



De Qt 4 front-end kan de stijl van de volgende systemen perfect overnemen en integreren met deze systemen: Windows 98, Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Mac OS X (nog geen Cocoa, maar vanaf Qt 4.5 wel), KDE 4, GNOME (vanaf Qt 4.5 QGtkStyle, maar voorlopig QCleanlooksStyle)

Ook zullen thema's ondersteund worden via QSS (Qt Style Sheets) zoals je in de screenshot kan zien, en zal de contactlijst via een QGraphicsView werken en de UI en animaties van die contactlijst zullen ook wat aangepast kunnen worden.

Ik ben nog aan het overwegen of het nuttig is om een volledige theming engine op poten te zetten voor de Qt 4 frontend zodat je kan bepalen waar alle items zich bevinden etc. in plaats van enkel de stijl/animaties wat aan te passen...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Double12

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/13, 15:33:26 »
Dit programma gaat volgens mij echt een succes worden! Het is ook goed dat in dit project allerlei mensen (ook die van Emesene) hun krachten bundelen om samen een goede en mooie open-source MSN-client te maken. Het had namelijk net zo goed gekund dat die luitjes van Emesene liever gewoon een concurrent bleven.

Ik heb het topic op het aMSN-forum even wat beter gelezen, en nu blijkt dus dat de standaard toolkit EFL wordt! Een hele leuke keuze, het is ook eens goed als een belangrijk software-project een andere toolkit neemt, dat houdt de markt een beetje fris. Mensen gaan nu heel cynisch zitten te doen over EFL en zeggen dat EFL de ondergang van aMSN wordt, maar als EFL je niet bevalt gebruik je toch gewoon aMSN met een andere interface?

In ieder geval lijkt de noodzaak voor een FLTK-interface me nu iets kleiner, het verschil met EFL (wat volgens mij ook een lichte toolkit is) zal denk ik niet heel groot zijn.
Maar ik ga wel FLTK leren en in de toekomst wil ik er ook nog wel eens wat mee gaan doen.

aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/13, 17:58:12 »
Ik ben echt super benieuwd!

Er zijn namelijk geen messengers met webcamsupport, mooie layout, veel mogelijkheden etc die ook nog eens stabiel draaien. En emesene en aMSN samen wordt een krachtige combinatie met de mogelijkheden van aMSN, de stabiliteit van emesene.

pjvolders

  • Gast
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/13, 21:38:10 »
Citaat van: vlerknozem
Ik ben echt super benieuwd!

Er zijn namelijk geen messengers met webcamsupport, mooie layout, veel mogelijkheden etc die ook nog eens stabiel draaien. En emesene en aMSN samen wordt een krachtige combinatie met de mogelijkheden van aMSN, de stabiliteit van emesene.
+1 !!

Offline Kev

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/14, 15:21:00 »
Citaat van: Double12
Dit programma gaat volgens mij echt een succes worden! Het is ook goed dat in dit project allerlei mensen (ook die van Emesene) hun krachten bundelen om samen een goede en mooie open-source MSN-client te maken. Het had namelijk net zo goed gekund dat die luitjes van Emesene liever gewoon een concurrent bleven.

Ik heb het topic op het aMSN-forum even wat beter gelezen, en nu blijkt dus dat de standaard toolkit EFL wordt! Een hele leuke keuze, het is ook eens goed als een belangrijk software-project een andere toolkit neemt, dat houdt de markt een beetje fris. Mensen gaan nu heel cynisch zitten te doen over EFL en zeggen dat EFL de ondergang van aMSN wordt, maar als EFL je niet bevalt gebruik je toch gewoon aMSN met een andere interface?

In ieder geval lijkt de noodzaak voor een FLTK-interface me nu iets kleiner, het verschil met EFL (wat volgens mij ook een lichte toolkit is) zal denk ik niet heel groot zijn.
Maar ik ga wel FLTK leren en in de toekomst wil ik er ook nog wel eens wat mee gaan doen.
Voor FLTK is er een mooie tutorial beschikbaar binnen de Ubuntu repo's, je moet maar eens rondneuzen in synaptic in het onderdeel documentatie.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/14, 21:08:49 »
Videootje van mijn veranderingen aan de Qt 4 front-end vandaag :)
http://85.17.105.113/~wesley/files/amsn_qt4_preview1.ogg

It fades!

Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/14, 21:40:21 »
Wow, profoX man.... dit is geweldig!

Offline Double12

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/14, 23:11:22 »
Citaat van: Kev
Voor FLTK is er een mooie tutorial beschikbaar binnen de Ubuntu repo's, je moet maar eens rondneuzen in synaptic in het onderdeel documentatie.
Mooi, maar die is nog van FLTK 1.1. De nieuwste versie is FLTK 2, waar Equinox Desktop Environment 2 ook gebruik van gaat maken.

@ profoX: Iemand op het amsn-forum suggereerde om contact op te nemen met de developers van Kmess om mee te werken aan de Qt-interface. Is daar sprake van of niet?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/14, 23:57:11 »
Double12: nee, die zijn niet gecontacteerd geweest, en ik denk ook niet dat we dat zullen doen, want zij maken geen gebruik van pymsn, noch van Python in het algemeen.. dat is dus compleet anders.

By the way, ik heb een bugje ontdekt in Qt 4.4 geloof ik ;)
http://85.17.105.113/~wesley/files/qt4_bug_qtreeview.ogg

Volgens de bugtracker was het al gefixt in 4.4, maar blijkbaar dus niet....
http://trolltech.com/developer/task-tracker/index_html?method=entry&id=168076
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Kev

  • Lid
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/15, 00:01:12 »
Citaat van: profoX
Double12: nee, die zijn niet gecontacteerd geweest, en ik denk ook niet dat we dat zullen doen, want zij maken geen gebruik van pymsn, noch van Python in het algemeen.. dat is dus compleet anders.

By the way, ik heb een bugje ontdekt in Qt 4.4 geloof ik ;)
http://85.17.105.113/~wesley/files/qt4_bug_qtreeview.ogg

Volgens de bugtracker was het al gefixt in 4.4, maar blijkbaar dus niet....
http://trolltech.com/developer/task-tracker/index_html?method=entry&id=168076
Hehe way to go, als ik tijd had zou ik me er ook mee bezig gehouden hebben maar tijd heb ik nu eenmaal niet. Gisteren nog zelfverdediging en dan nog school tja.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
aMSN + Emesene = aMSN 2
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/15, 19:20:28 »
Nieuwe default theme voor de Qt 4 interface wanneer StyleSheet theming ingeschakeld is..

Vrij hard gebaseerd op Windows Live Messenger, dus hopelijk krijg ik nu geen problemen met Microsoft :D
Maar het is eigenlijk maar een testje om te kijken hoe hard we het op WLM kunnen laten lijken via Qt StyleSheets.

Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)