Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?  (gelezen 701 keer)

Offline Ed

  • Lid
Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Gepost op: 2013/03/06, 09:48:36 »
Er komen voor alle gerelateerde distro's die als motor Ubuntu hebben grote veranderingen aan lees ik in dit artikel, begrijp ik dit goed en wat houd dit in voor de verdere ontwikkeling van b.v Xubuntu en Lubuntu.
Ik draai zelf Mint 14 Cinnamon maar misschien wordt dat dan toch in de toekomst LMDE.

http://www.webupd8.org/2013/03/ubuntu-to-build-its-own-display-server.html

Re: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/06, 10:12:02 »
Ubuntu is eigenlijk al met de eerste release in 2004 een eigen weg ingeslagen. Toen ging het om gebruiksgemak, iets waaraan het veel Linuxdistributies destijds ontbrak. Ook bij een hoop andere zaken (softwarecentrum, vensterknoppen naar links, Unity, e.d.) hebben ze afgeweken van veel andere distributies.
Dingen veranderen levert altijd weerstand op, maar X vervangen is toch iets wat veel voordelen kan opleveren. Ik vermoed zelf dat het nog wel even mogelijk zal blijven om X te gebruiken i.p.v. een opvolger.

Mint heeft voordelen: als de gebruikersgroep iets wil (bijvoorbeeld een DE dat op Gnome 2 lijkt) dan doen ze dat meestal ook. Ik heb persoonlijk wel het idee dat Ubuntu iets minder bugs heeft, en Mint heeft geen standaardmogelijkheid voor automatische updates.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/06, 11:32:29 »
Ubuntu gaat inderdaad zijn eigen weg. De keuze om basale onderdelen van Ubuntu niet transparant en open te ontwikkelen is zo'n keuze. Wie het niet langer eens is met keuzen van Canonical, die staat het vrij om iets anders te gaan gebruiken.

Ik gebruik zelfs inmiddels Debian testing als mijn desktop OS, met Gnome3. Het bevalt me eigenlijk prima. :D

Ik blijf voorlopig geloof ik nog wel als vrijwilliger Ubuntu Nederland ondersteunen, het hele Ubuntu ecosysteem biedt volgens mij de beste kansen om een succesvol open source besturingssysteem te leveren voor het grote publiek. En als mir echt goed is, wie weet wordt het dan ooit door een stel vrije jongens geforked en aangepast voor Debian. :)

Re: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/06, 11:35:38 »
Mensen, we hebben hier al een topic over dus om het centraal te houden lijkt het me het handigst om daar verder te gaan: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/canonical-komt-mogelijk-met-eigen-display-server/

Offline Ed

  • Lid
Re: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/06, 11:57:41 »
Ik wilde even zien hoe er hier over gedacht wordt want niet alleen dit maar ook het idee om van Ubuntu een rolling release te maken van de tussentijdse uitgaves. http://www.webupd8.org/2013/02/official-ubuntu-rolling-release-proposal.html
Dat zijn toch behoorlijke veranderingen.
Ikzelf zal voorlopig zeker bij Mint blijven omdat ik het de meest stabiele distro vindt die er momenteel is, maar dat is mijn ervaring.

Re: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/06, 12:21:22 »
je kan ook de mods even waarschuwen, die zijn er voor.


Dat heb ik al gedaan maar omdat het topic populairder wordt dacht ik zelf ook maar even een verwijzing te zetten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Is Ubuntu z'n eigen weg ingeslagen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/06, 13:32:04 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.