Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer  (gelezen 935 keer)

Deevay

  • Gast
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Gepost op: 2007/02/18, 11:12:04 »
Goede morgen allemaal,

Het lijkt erop dat ik mijn goed werkend systeem toch naar de kl*te heb kunnen helpen.
Na het installeren van wat software voor het bekijken van DVD's en het inleggen van een dvd om te bekijken, reageerde mijn systeem helemaal nergens meer op.
Heb toen met de aan/uitknop mijn pc uitgeschakeld en vanaf dat moment kom ik eigenlijk niet verder dan Grub.

Ik heb al geprobeerd te starten in recovery mode, met de install cd en ook met de alternate install, om zodoende "Rescue a broken system" te kunnen doen. Helaas geen van deze opties werkt.

Ben ik nu echt aangewezen op een herinstallatie, of zijn er nog opties die ik kan proberen??

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/18, 11:15:54 »
Wat zijn de foutmeldingen die je krijgt?

Een herinstallatie kan altijd natuurlijk en is zelfs heel eenvoudig als je je /home folder op een andere partitie hebt staan. Maar probeer er uiteraard eerst zo eens uit te geraken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Deevay

  • Gast
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/18, 11:22:34 »
De laatste melding die weergegeven wordt in de boot is (bij rescue broken system):

io scheduler cfq registered.
Na dat punt gaat de boot gewoonweg niet verder.

Als ik probeer te booten in recovery mode, kom ik tot hetzelfde punt.

Veder is er in de getoonde regels weinig leesbaar dat duidt op een fout :S

Edit: Na het toevoegen van de optie nofb in de boot (zoals vermeld op http://deekayen.net/node/1058 kom ik wel weer verder.

Nu  eens kijken of ik die optie moet blijven gebruiken, of dat dit eenmalig was.

Edit 2: na een herstart gaat het nu wel weer goed. Gelukkig...
Wat kan nu het probleem zijn?? Kan Linux er echt zo slecht tegen als je de pc gewoon uit (moet) zet(ten)??

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/18, 11:27:18 »
Als je boot, ga dan eens rond in de getty's; ik denk dat ctrl + alt + F1 je meer info zal tonen zodat je ons beter kan zeggen waar de fout is.

Desnoods live cd, hd mounten en in de logs in /var gaan kijken.

Alleszins, wat ik anders zou doen is livecd, mounten en copy wat je nodig hebt. Dan reïnstall (Edgy ;-))

Deevay

  • Gast
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/18, 11:29:40 »
Citaat van: zappa
Als je boot, ga dan eens rond in de getty's; ik denk dat ctrl + alt + F1 je meer info zal tonen zodat je ons beter kan zeggen waar de fout is.

Desnoods live cd, hd mounten en in de logs in /var gaan kijken.

Alleszins, wat ik anders zou doen is livecd, mounten en copy wat je nodig hebt. Dan reïnstall (Edgy ;-))
Ik heb geprobeerd te booten vanaf de live-cd, maar dat ging ook niet. Echter na de stappen van mijn vorige post heb ik het wel weer voor elkaar. Toch mag je me (als je wil uiteraard ;) ) wat meer uitleg geven over die "getty's"...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/18, 11:42:59 »
Met die getty's bedoelt zappa een soort terminal scherm waarin alle stappen die de computer doet vermeld staan. Dus ook de fouten ... die je dan hier zou kunnen posten.

Blij dat 't allemaal opgelost is en waarschijnlijk heeft 1 van die programma's die je geïnstalleerd hebt een fout veroorzaakt. Hebt ge deze geïnstalleerd via synaptic of via een andere bron?

Een computer herstarten kan nooit zo'n fout veroorzaken, daar is wel wat meer voor nodig.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Deevay

  • Gast
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/18, 11:47:16 »
Programma was netjes via Synaptic geinstalleerd...

Daarna heb ik zoals gezegd geprobeerd een DVD af te spelen, maar daar reageerde het systeem niet op, waarschijnlijk als gevolg van het nog ontbreken van css-decoder-spul ofzo...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/18, 12:02:20 »
Om dvd's te kunnen afspelen hebt ge inderdaad een codec nodig, deze vind je in de link onderaan mijn post bij "multimedia afspelen"
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Deevay

  • Gast
Ubuntu 6.06.1 LTS start niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/18, 12:13:54 »
Citaat van: bartek
Om dvd's te kunnen afspelen hebt ge inderdaad een codec nodig, deze vind je in de link onderaan mijn post bij "multimedia afspelen"
Dan zal ik daar gelijk maar eens kijken ;)
Thnx.