Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: remastersys + unetbootin.(Brand new official GUI remastersys-gui for 3.0.2-  (gelezen 11682 keer)

Offline Tom

  • Lid
De gemaakte ( Backup )  ISO 3.8 GB bij mij staat in > Computer > Home/Remasterys/Remastersys.
De grote van de gemaakte ISO hangt natuurlijk af van wat er allemaal op Uw PC staat  ... maar dat had u waarschijnlijk al vermoed nietwaar.
( U moet natuurlijk wel eerst uit de repro´s Unetbootin installeren om uw opstartbare USB stick ( 6 GB ) te maken ).
Van die ISO maakt u dus met Unetbootin een opstartbare  USB stick.
Bij herinstall via de remastersys backup USB stick kies voor  >  install-start the installer directly.
En verder wie gewoond de 7 gestelde vragen invullen na  11 min  is alles terug gezet.
Na de install: ( kopieren ) staat alles wie vanouds inclusief de configuraties iconen etc weer terug erop.
Maar in Ubuntu - Mint heeft hij nu  Popularity contest  +  ubuntu standard verwijderd  , dus  alleen het lege pakket verwijderen in synaptic (restje dus).
Waarschuwing u kunt dan wel geen Distro opgrade meer doen van b.v  10.10 naar 11.04  of van Julia naar weet ik veel ,maar een frisse install is zo wie zo een aanrader.
Dan even twee keer pakket verversen laten lopen in synaptic en klaar.
En kunt u weer een actuele Remaster backup maken scheelt weer een hoop aan updates installeren
Daarna ga naar Systeem - Beheer - Aanmeldscherm en u kunt hem dan eventueel terug zetten op automatische aanmelding , indien gewenst.
Ach ja  uw mapje in computer > Home/remastersys/remastersys is weer leeg .. opgeruimd staat netjes.
Alles tezamen kost mij dat   13   minuten.                                                                                                                 
Bij een normale install: inclusief sloop , duw en trek werk , progjes install , alles compleet configureren  etc  kost mij dat ruim 4  uren werk .
Dus  een  dikke  ruim 3,5  uren  werk uitgespaard  vind dat een  zeer goed  resultaat .
Werk zo al een hele tijd voor alle drie de PC´s en het gaat perfect.
Heeft u hier iets aan oke en wanneer niet verder klikken. XD

Remastersys haalt u hier.
http://www.geekconnection.org/remastersys/ubuntu.html

Voor Remastersys te installeren onderstaande bron toevoegen aan software bronnen.
Is voor Karmic , Lucid en nieuwer ook voor Mint..
Software bronnen - overige software - toevoegen en kopieer en plak onderstaande regel in het tapje - dan klik op toevoegen.
Klik op pakketten verversen en remastersys staat klaar voor te install.
deb http://www.geekconnection.org/remastersys/repository karmic/

De tip qua remastersys zelf  komt van ons lid @Dell kubuntu waarvoor mijn dank. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 09:16:26 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tipje.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/25, 20:27:25 »
dat is toch ook een programma waar je een ubuntu cd mee kan maken die bootble is?
standaard ubuntu met je eigen gekozen pakketten.

of was dat iets anders?
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline Tom

  • Lid
Re: Tipje.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/25, 20:42:17 »
Met unetbootin gaat dat inderdaad.
Maar met remastersys erbij maak je dus een complete copy van uw harde schijf  ,maar dan ook compleet.
Heb je de boel vermasseld zet je in 11 min de hele mik mak terug zuiver en clean zoals hij was na uw frisse install inclusief uw configuraties etc.
Dus de bedoeling is uw distro installeren ,haarscherp afstellen zoals u dat wenst configuraties etc en dan een remastersys iso maken.
Dan kunt u met unetbootin een opstartbare cd of USB stick maken en dat gaat uit de kunst.

Voor de mensen met een LTS Mint distro zit er nog een voordeel aan ,Mint kent geen punt versie´s dus krijgen die bij een her-install de hele mik mak aan updates voor hun kiezen vanaf dat die distro uitgebracht is.
En dat zijn er niet weinig ,tussen de punt 1 en de punt 2 versie´s liggen ongeveer 372 updates te wachten ... lekker vlot dan. :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 20:46:38 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Tipje.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 22:13:24 »
Zou je mij willen vertellen hoe je de boel terug zet ?

- bij een draaiend systeem (zit er ergens een Restore knop ?)
- bij een in de soep gelopen systeem (installeren in live cd (?) en dan terugzetten via ?)

Ik gebruik nu BackInTime, maar ik merk niet dat een snapshot iets terugzet.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tipje.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 22:47:20 »
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/4-terminal-comd---gconfig---url-s---multimedia---tips---configuraties-etc

Leest u hier maar eens bij Artikel 1 scrol naar onder naar remastersys.

Remastersys maakt voor u dus een ISO van uw hopelijk scherp en goed afgesteld systeem.
Met unetbootin maakt u van die ISO een opstartbare  USB stick of zoals u wilt een opstartbare DVD (de iso bij mij is 3.8 GB).
Als die stick klaar is kunt u met die stick meteen opstarten en installeren en voila die ISO die op uw originele systeem stond is weg en uw systeem staat daar fonkel nieuw.
Dan legt u die usb stick goed weg ,als u dan eens uw systeem vernagelt heeft  start u weer op met die stick en installeert de zaak weer.
En heeft u weer een scherp afgesteld systeem ,eventuele updates kunnen er nog bij  gezet worden natuurlijk.
Want u krijgt zeker nog af en toe updates erbij en om dan elke keer een remastersys te maken is te zot natuurlijk.
Ik maak altijd een remastersys op nieuw als een punt versie uitgekomen is van mijn systeem  anders moet u te veel updates inhalen.
Dus lees niet verkeerd he ik haal die nieuwe punt versie niet af en installeer die ,het is gewoon een datum die ik prik voor een nieuwe actuele remastersys te maken van mijn dan huidige systeem.
Wel kuis ik mijn systeem eerst op met Beachbit wat zeer goed gaat als u maar de juiste hokjes aanvinkt ,staat ook op mijn miniblokje. Art 7. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/03/03, 21:14:27 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/03, 19:40:14 »
Dankjewel! In plaats van USB kan dvd+R waarschijnlijk net zo goed (zolang binnen 4,7 Gb). Of is het geen opstartbare iso ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/03, 19:43:41 »
Zou ook moeten gaan. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/03, 21:10:59 »
Tip:maak regelmatig een nieuwe iso met remastersys van je systeem,dat scheelt weer een hoop updates extra naar binnen te trekken en je hebt een vrij recente kopie. ;)
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/03, 21:16:26 »
juist klaar daar mee voor alle drie de PC´s hoef ik die kernel , FF en Open jdk updates niet meer in te halen voor het geval dat etc. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/26, 08:55:09 »
Wanneer je gebruik maakt van Unetbootin als backup hulpmiddel is het erg handig om je systeem in te delen met een apparte partitie voor /home. Dan kan je Remastersys draaien met de dist optie ipv de backup optie, die slaat je home mappen over en bespaart je dus erg veel ruimte op je iso en natuurlijk tijd bij het maken en herstellen.

Ook kan je in de dist modus vrij gemakkelijk je eigen Ubuntu Remix maken, dat kan vanuit een werkelijke installatie of in een chroot omgeving. Over die laatste heb ik nog wel een handige tutorial gemaakt.

Nog een leuke tip voor wanneer je een remastersys backup hebt gemaakt is de Ubuntu Customisation Kit (uck), hiermee kan je gemakkelijk je backup iso's updaten en extras toevoegen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/26, 09:32:58 »
socialdefect  < Dat ga ik vanmiddag eens grondig doorlezen .. bedankt. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/27, 13:24:50 »
Ik heb hier gisteren nog een leuk tooltje bij gemaakt waarmee je meta-pakketten kan maken. Wanneer je dan je backup iso's wil updaten kan je dan gemakkelijk een pakketje maken wat al je extra programma's kan installeren. Je kan het natuurlijk ook gebruiken om je complete software selectie in op te slaan zoals bv in het ubuntu-desktop pakket. Zo word het ook erg gemakkelijk om een schone custom desktopcd te maken met UCK. Je neemt dan gewoon een Ubuntu iso naar keuze > open hem met UCK > doe de updates met synaptic of apt-get > kopieer je deb pakketje naar de UCK chroot (of gebruik wget of scp, wat je fijn vind) > installeer je meta-debje met software-center of dpkg > apt-get cache leegmaken > Kopieer eventueel gebruikersinstellingen uit je home naar /etc/skel in de chroot > hallo custom Ubuntu cd :)

Het voordeel van deze manier is dat je geen exacte kloon hebt van je systeem maar een schone ongebruikte buntu die is uitgebreid met jouw eigen aanpassingen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip remastersys + unetbootin.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/27, 14:05:04 »
Bedankt Top. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/08, 13:53:27 »
even offtopic. Voor de liefhebber: Heb een remaster gemaakt van Lucid 10.0.4.2:

Open Office vervangen door Libreoffice en Firefox door Chrome. Om binnen de 700 MB te blijven moest er een en ander verwijderd worden, ook Mono (en dus tomboy, gbrainy ed.) en HPlip, echter de basis is verder in orde en de verwijderde programma's zijn met enkele muisklikken weer te installeren. Zie verder in Synaptic: geschiedenis voor alle doorgevoerde veranderingen. Indien belangstelling graag reactie op uw bevindingen. :)

Links: http://dl.dropbox.com/u/27794230/ubuntu-10042-chrome-Libreoff-TEST.iso

http://dl.dropbox.com/u/27794230/md5.txt.zip


« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 22:14:18 door cjmanschot »

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/10, 10:57:42 »
Heb het web nog afgespeurd en inderdaad het project Remastersys is gestorven ,reden vragen om een vrijwillige donatie maar geen mens deed dat. :evil:
Zeer spijtig maar waar.
Ga nu een soort gelijk progje zoeken.

PS: Moest u remastersys nog op uw PC hebben staan kunt u die natuurlijk nog verder gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 11:50:00 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/10, 12:50:01 »
Jammer,heb remastersys er momenteel niet opstaan.Remastersys met Unetbootin was een fijne combinatie en ik had het willen gebruiken met de nieuwe uitgave van Lubuntu en Xubuntu.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/10, 14:09:00 »
Heb denk ik de remastersys fork gevonden moet nog alles door lezen.
http://sourceforge.net/projects/re-linux/files/ - hier staat het vermoedelijke speelgoed.
http://sourceforge.net/projects/re-linux/files/relinux_0.2.1b1.tar.gz/download - opgepast deze url download binnen 5 sec.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 14:10:55 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/10, 14:44:07 »
Dus als ik het goed begrijp dan kan ik mijn systeem installeren, software er op zetten die ik wil en de instellingen zetten zoals ik wil.
Dan dat programma draaien en een iso maken. Als ik dan mijn pc leeg gooi en zik zet bijvoorbeeld Windows er opnieuw op, dan kan ik dat er weer naast zetten en heb ik alles zoals het was?
Doet hij ook de grub instellingen meenemen of moet je die apart installeren?
Of doet hij dat zelf bij het terug zetten weer in orde maken zodat als ik er wat anders bij gezet heb, dat hij dat ook ziet?
Ik draai dual boot en ik zet er regelmatig wat linux versies bij vandaar.



Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/10, 16:01:18 »
Met remastersys ging dat ,dit program ken ik zelf verder nog niet ,heb het naar een bekende gestuurd die ook Engels kan en hoop dat die het een beetje vertaald en uitlegt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/10, 19:55:39 »
Zal even moeten wachten,want ik kom er nu nog niet aan toe.Zit een beetje in de rommel thuis. =D
kan zogauw de documentatie niet vinden,staat die daarbij wanda?Anders moeten jullie even wachten totdat ik de nieuwe xubuntu en Lubuntu heb geinstalleerd,en dit progje ervoor ga gebruiken om de aangepaste iso te maken. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/10, 20:00:25 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/10, 20:16:44 »
Als je tijd hebt ja er is een ,,lees mij,, bij in het Engels.
Ga er zelf ook nog eens naar kijken (proberen vertalen) en nog eens navragen op Ubuntu.de

Je kunt beter in de rommel zitten als in de verf . :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/10, 20:39:19 »
Nu is het zaagsel,Wanda. :D
Nu maar even ontopic:Ik heb dat bestandje nog niet uitgepakt gehad,zat me net te bedenken dat daar de docu wel eens in zou kunnen zitten.
Kubuntu 20.04

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/13, 13:48:44 »
Hallo,

In linux draait alles om 'keuze'. Vandaar een extra mogelijkheid om een installatie te backuppen en bij problemen te kunnen herstellen.

fsarchiver. Ik gebruik het in combinatie met een usb-stick met pmagic en het doet precies wat ik wil.

Te installeren via sotwarecentrum (of synaptic)

Bauke

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/01, 23:06:20 »
http://remastersys.sourceforge.net/  De Dev van Remastersys gaat dus toch weer beginnen en dus verder doen ,t´is alleen even nog wat geduld hebben. :)

I received a lot of emails and some donations since I decided to stop developing it.  As a result I have decided to continue it on.  The old board area will stay read only and any new issues will need to be posted here for support.

Thanks to all the loyal supporters of remastersys!

Regards,
Tony aka fragadelic
« Laatst bewerkt op: 2011/11/02, 23:38:24 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Tip: remastersys + unetbootin.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/01, 23:09:10 »
Goed nieuws,hoewel met Lubuntu niet veel valt te remasteren voor mij. XD
Kubuntu 20.04