Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CIFS veranderingen??  (gelezen 1013 keer)

Offline h2o

  • Lid
CIFS veranderingen??
« Gepost op: 2015/08/03, 08:24:28 »
Beste forummers, op mijn werk maak ik gebruik van cifs om Windows directories aan mijn laptop te koppelen. Hiervoor maak ik gebruik van het commando:
mount -t cifs -o username=naam@locatie.nl,passwd=xxx //10.23.136.1/voorbeeld$ /mnt/koppelpunt(Ik heb vanwege privacy het een en ander aangepast.)

Dit commando werkte probleemloos onder Wheezy (Debian old-stable nu), maar onder Jessie werkt het niet en krijg ik een permission denied melding. Die naam@locatie.nl klopt trouwens wel omdat onze locaties deel uitmaken van een groter netwerk.
Voordat ik dit bericht heb gepost heb ik op locatie een Wheezy image teruggezet, en dat werkt met dit commando wél. Een verse installatie van Jessie niet en een upgrade van Wheezy naar Jessie ook niet.

Nu vang ik het op door met een virtuele Windows bestanden over te zetten van het netwerk naar mijn laptop, maar je begrijpt wel dat een goed werkend commando mij beter past.

Als ik Gigolo probeer, dan werkt het sowieso niet, ook niet bij Wheezy omdat daar kennelijk iets met de @ in mijn gebruikersnaam aan de hand is.

Alvast bedankt voor de reacties.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JohPoe

  • Gast
Re: CIFS veranderingen??
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/03, 09:02:34 »
Ik weet niet of er iets met eisen aan username is gewijzigd maar op mijn te doen lijstje staat op nummer 1:
installeer cifs-utils. Aangezien je het hebt over een verse installatie misschien nog te doen?

Offline h2o

  • Lid
Re: CIFS veranderingen??
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/03, 09:09:00 »
Ik weet niet of er iets met eisen aan username is gewijzigd maar op mijn te doen lijstje staat op nummer 1:
installeer cifs-utils. Aangezien je het hebt over een verse installatie misschien nog te doen?
Ik heb cifs-utils al geïnstalleerd op Wheezy en nu ook op Jessie.

Ook het commando
Citaat
mount.cifs //10.20.116.1/leraren$ /mnt/koppelpunt -o username=naam,passwd=wachtwoord,domain=domein-ipnr
doet het niet
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JohPoe

  • Gast
Re: CIFS veranderingen??
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/03, 09:27:47 »
input via credentials ipv username en passowrd?  credentials=filename

username=user@domain
password=mypassword



Offline EZ-man

  • Lid
Re: CIFS veranderingen??
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/03, 09:32:44 »
Ik zie een kleine spelfout in password

mount -t cifs -o username=naam@locatie.nl,passwd=xxx //10.23.136.1/voorbeeld$ /mnt/koppelpunt

mount -t cifs -o username=USERNAME,password=PASSWD //192.168.1.88/shares /mnt/share

De tweede regel is volgens onderstaande link correct :
      http://askubuntu.com/questions/101029/how-do-i-mount-a-cifs-share

Offline h2o

  • Lid
Re: CIFS veranderingen??
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/15, 10:39:21 »
Ik heb intussen van alles geprobeerd, maar krijg het niet werken. Via een 'omweg' kan ik intussen wel vanaf mijn laptop met Jessie op het Windows netwerk van mijn werk komen.
Ik heb een virtuele 'Wheezy' aangemaakt met een minimale installatie. Alleen ssh en smbclient draaien hierop en via de commandline kan ik een verbinding maken met mijn Windows 'werkomgeving'. Vervolgens kan ik met Gigolo via ssh een verbinding maken naar de virtuele 'Wheezy' en met 64 MB draait alles licht en soepel.
Alle benodigde scriptjes draaien vanaf die virtuele Wheezy probleemloos en bestanden kan ik via Gigolo uitwisselen. De virtuele Wheezy draait dus als een minimalistische brug tussen mijn laptop en het netwerk.

Iedereen bedankt voor het aandragen van oplossingen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex