Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PAE of non-PAE  (gelezen 3436 keer)

PAE of non-PAE
« Gepost op: 2014/08/07, 22:06:24 »
Voor een oude laptop (2005) die alleen gebruik wordt om wat te internetten....
Spec:
CPU: Intel Pentium M 1500 Mhz, bus 400 Mhz
Ram: 2 Gig
VGA: Intel 852/855 GM
OS: Lubuntu 14.04.1

Aangezien de Pentium M standaard de PAE vlag is uitgeschakeld, moest die worden ge-installeerd met de boot-optie forcepae.
Nu heb ik een ppa gevonden die voor *buntu 14.04 een non-PAE kernel aanbied:
https://launchpad.net/~apw/+archive/ubuntu/nonpae
Alleen deze staat een tijdje 'stil' [3.13.0-14.3+build2  (2014-03-03 )  linux-nonpae 22 weeks ago]

Vraagje:
Zijn er ppa's die wel actief zijn voor een non-PAE kernel, of gewoon blijven opstarten met de boot-optie forcepae.

Oh Ja,
Linux Lite 2.0 is ook gebaseerd op Ubuntu 14.04, deze heeft ook een kernel die expliciet om een PAE CPU vraagt.
Dus ik vermoed dat alle afgeleiden die op Ubuntu 14.04 is gebaseerd die PAE kernel hebben.
Om *buntu 12.04.3 te installeren met een non-PAE is geen optie.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/07, 22:14:45 »
Ik heb hier ook een oudere laptop met een non-pae cpu. Ik heb die op Lubuntu 14.04 gezet. Dat --forcepae was alleen nodig bij het booten van het installatiemedium (DVD of USB/Plop CD). Daarna nooit meer iets aan hoeven doen. Hij start/boot verder net als iedere andere installatie zonder enig extra gedoe. Je kan wel ergens zien dat die PAE check is uitgeschakeld als je het echt wilt weten.

Het oude laptopje doet het trouwens erg goed in Lubuntu. Alleen het beperkte geheugen van 1 RAM is minder als je tenminste meerdere zaken naast elkaar wilt draaien. Maar daar valt prima mee te leven.

Heb je hier wat aan?

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/07, 22:21:38 »
Bodhi Linux 3.0 is gebaseerd op Ubuntu 14.04 en heeft ook een non-PAE-versie :)

Directe downloadlink: http://sourceforge.net/projects/bodhilinux/files/3.0.0-rc1/bodhi-3.0.0-legacy-rc1.iso/download

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/07, 22:47:46 »
Waarom wil je eigenlijk een niet-PAE-kernel hebben? Een vriend van mij heeft ook een laptop met Pentium M en na het toevoegen van forcepae de opstartregel in /etc/default/grub (eenmalige actie) start hij prima.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/08, 06:06:07 »
Waarom wil je eigenlijk een niet-PAE-kernel hebben? Een vriend van mij heeft ook een laptop met Pentium M en na het toevoegen van forcepae de opstartregel in /etc/default/grub (eenmalige actie) start hij prima.

Simpel, als je bij het opstarten van de Lubuntu Live-CD zonder de forcepae optie, krijg je deze melding ....
http://zo0ok.com/techfindings/archives/1546

Dus om eventuele onverklaarbare problemen te voorkomen, heb je een non-PAE kernel nodig.
Tenzij deze melding alleen maar crap is.
Dat is eigenlijk de grote ham vraag.

Dat van die "taint the kernel", zo'n melding zie je ook als je bv de proprietary nVidia driver installeer.


Vistaus,
Naar die Bodhi Linux 3.0 zal ik deze dagen naar kijken.
Ben eigenlijk niets zo fan van Enlightenment, maar dat is een persoonlijke mening.
Maar als Bodhi Linux een non-PAE kernel onderhoudt....
Zet ik liever de repo/ppa van deze kernel bij mijn Lubuntu installatie.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/08, 08:52:42 »

Dus om eventuele onverklaarbare problemen te voorkomen, heb je een non-PAE kernel nodig.
Tenzij deze melding alleen maar crap is.
Dat is eigenlijk de grote ham vraag.


Die melding is geen crap, maar hij is ook niet helemaal volledig en zet jou waarschijnlijk nu op het verkeerde spoor.

Kijk eerst eens naar de  officiële Ubuntu documentatie . Als jouw PC start met --forcepae is de processor wel degelijk in staat om met PAE om te gaan. Alleen heeft men bij die vroege serie Pentiums   verzuimd "de vlag"  aan te brengen. Daarom is die --forcepae optie nodig. Dan checkt het systeem de aanwezigheid van die PAE vlag niet. Je hebt geen non PAE kernel nodig.

Bodhi 3.0 is overigens een heerlijk vlot systeem. Zeker het proberen waard! Goede tip van Vistaus.

Succes!

 
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/08, 09:13:36 »
Waarom wil je eigenlijk een niet-PAE-kernel hebben? Een vriend van mij heeft ook een laptop met Pentium M en na het toevoegen van forcepae de opstartregel in /etc/default/grub (eenmalige actie) start hij prima.

Simpel, als je bij het opstarten van de Lubuntu Live-CD zonder de forcepae optie, krijg je deze melding ....
http://zo0ok.com/techfindings/archives/1546

Dus om eventuele onverklaarbare problemen te voorkomen, heb je een non-PAE kernel nodig.
Tenzij deze melding alleen maar crap is.
Dat is eigenlijk de grote ham vraag.

Dat van die "taint the kernel", zo'n melding zie je ook als je bv de proprietary nVidia driver installeer.


Vistaus,
Naar die Bodhi Linux 3.0 zal ik deze dagen naar kijken.
Ben eigenlijk niets zo fan van Enlightenment, maar dat is een persoonlijke mening.
Maar als Bodhi Linux een non-PAE kernel onderhoudt....
Zet ik liever de repo/ppa van deze kernel bij mijn Lubuntu installatie.
Hoe moeilijk is het om één keer forcepae toe te voegen aan /etc/default/grub? Zoals ik net zei, dan werkt het verder zonder ingrepen en zonder "onverklaarbare problemen".
Zoals jvecht aangeeft, Pentium M-processors geven niet aan dat ze PAE aankunnen, terwijl dat wel zo is. forcepae dwingt Ubuntu om de check over te slaan en er gewoon vanuit te gaan dat het werkt. Meer dan dat is er niet nodig.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/08, 09:29:33 »
Hoe moeilijk is het om één keer forcepae toe te voegen aan /etc/default/grub? Zoals ik net zei, dan werkt het verder zonder ingrepen en zonder "onverklaarbare problemen".
Bij Lubuntu hoefde ik alleen bij de installatie --forcepae mee te geven. Ik heb ook Xubuntu geprobeerd, maar bij de eerste kernel-update ging het al mis.

Citaat

Summary

If you encounter an error related to PAE while installing Lubuntu 14.04 the solution is as follows:

At the boot menu screen the options are

    Install
    Command-line options
    Advanced options
    Help

With the cursor on the top choice press F6.

A menu with a number of options appear. The option 'forcepae' is not there, so press Escape to close the list.

Now a string of options is visible, often with 'quiet' or 'quiet splash --' at the end. Add 'forcepae' to the string after the two dashes.

Press return, and the installation begins. The warning about forcepae being experimental does not matter for Pentium M or Celeron M processors.

If everything appears to work you don't have to read further.

Technical note: After booting, "dmesg | grep -i pae" will now show "PAE forced!". You can use this as a check.


Dat moet met die toevoeging aan /etc/default/grub opgelost zijn? Hoe ziet die toevoeging er precies uit? Ik heb verder alles op Xubuntu 14.04 draaien. Liefst dan ook die kleine laptop. Hij draaide er ook best vlot op, tot het mis ging met de nieuwe kernel dan.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/08, 11:08:15 »
Dat moet met die toevoeging aan /etc/default/grub opgelost zijn? Hoe ziet die toevoeging er precies uit?
Waarschijnlijk zo:
GRUB_CMDLINE_LINUX="forcepae"
Gevolgd door:
sudo update-grub

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/08, 13:11:05 »
Dat moet met die toevoeging aan /etc/default/grub opgelost zijn? Hoe ziet die toevoeging er precies uit?
Waarschijnlijk zo:
GRUB_CMDLINE_LINUX="forcepae"
Gevolgd door:
sudo update-grub
Als ik me goed herinner heb ik het zo gedaan:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash -- forcepae"

En inderdaad gevolgd door
sudo update-grub
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/08, 13:21:27 »
Txs! Ik ga het later vandaag proberen. Eerst een kloon maken van mijn huidige Lubuntu installatie en van te voren kijken hoe grub er daar bijstaat.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/08, 21:16:59 »
Moeilijk is het niet op /etc/default/grub aan te passen en update....

Het gekke van dit verhaal met deze laptop.
Eens Lubuntu ge-installeerd is, start het zonder moeilijk te doen en zonder de forcepae optie op, zoals ook bij J. Vecht.
Ben er nog niet achter waar die PAE check zit. Zeker niet in grub.cfg.

Dat deze Pentium M serie wel degelijk overweg met de PAE instructie.
Maar om een of andere duistere reden deze Intel heeft uitgezet.
Daar ben ik ook al achter, dus voor mij mag die ook zo blijven.

Wel vreemd dat het bij het opstarten van de Live-CD hierover wel struikelt.
Recent verleden heb ik Linux Lite ge-installeerd op een nog bejaarde laptop,voor vermaak en plezier,  zonder moeilijk te doen.
Dell Latitude C610, Pentium III Mobile 1000 Mhz. 512 MB Ram, ATi Radeon als vga.
Even checken in deze laptop bij /proc/cpuinfo... Wat blijkt, heeft dus weldegelijk de PAE vlag!!

Aan kernel compileren, daar begin ik mij niet meer aan, redenen:
- Ver verleden heb ik eens aan gewaagd om op mijn toenmalige krachtige desktop een rpm te maken voor een laptop.
   Heeft er meer dan 24 uur over gedaan.
- Mij kennis voor het maken van deb bestanden is zeer gering.


« Laatst bewerkt op: 2014/08/08, 21:19:28 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/09, 12:27:47 »
Deze morgen even gespeeld via Live-CD bodhi-3.0.0-legacy-rc1 ...

Leuk en aardig, maar .....
Kernel is van 12.04 en niet van 14.04, uname -r geef: 3.2.0-4-486
Verklaar dus veel.
De Wifi op deze laptop kreeg ik niet aan de praat. Accepteerde niet mijn code ??

Maw. Ik blij bij Lubunt 14.04.1 en we zien wel wat het allemaal geeft.

Voor mij dus opgelost.

 
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/09, 12:40:09 »
@Maurice: De kernel van de PAE Bodhi 3.0 is van 14.04; de non-PAE Bodhi 3.0 is wel van 12.04 omdat dat de laatste volwaardige non-PAE-kernel is en dus beter beproefd is.

WiFi doet het trouwens prima hier in Bodhi :)

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/10, 08:39:32 »
Vistaus,

Ik ben belange na niet paranoia.....
De vraag is, wordt die 2 jaar oude kernel wel onderhouden....
De kernel is wel het belangrijkste van je systeem.

Wat betreft mijn WiFi, ik heb me daarin niet al te diep in verdiept.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/10, 11:49:33 »
@Maurice: Ja, die kernel wordt onderhouden door het Ubuntu-team en het Bodhi-team. Bodhi 3.0 (ook de Legacy-versie), gebaseerd op 14.04, wordt ondersteund tot 2019 (net als 14.04).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/10, 15:36:36 »
Tot mei 2017 zit je inderdaad nog goed met de 3.2-kernel, ook bij Bodhi.  :)

Maar na 2017 heb ik er geen vertrouwen meer in: ik denk niet, dat de Bodhi-ploeg in staat is om de 3.2-kernel eigenhandig te blijven onderhouden tot 2019. Lijkt me een veel te grote klus voor zo'n klein aantal ontwikkelaars. Met alle veiligheidsrisico's van dien....

Voor computers met een non-PAE-CPU, die niet geschikt is voor "forcepae", is het dus in 2017 waarschijnlijk "einde oefening". Enfin, het zijn oude beestjes, en aan alles komt een eind...
« Laatst bewerkt op: 2014/08/10, 15:41:38 door Pjotr »

Offline h2o

  • Lid
Re: PAE of non-PAE
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/11, 12:43:47 »
Voor computers met een non-PAE-CPU, die niet geschikt is voor "forcepae", is het dus in 2017 waarschijnlijk "einde oefening". Enfin, het zijn oude beestjes, en aan alles komt een eind...
Ik heb net even gekeken bij Debian (Jessie, de aankomende Stable) en die bied nog een kernel X486 aan.
https://packages.debian.org/search?keywords=kernel-image
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: PAE of non-PAE
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/11, 12:46:02 »
Voor computers met een non-PAE-CPU, die niet geschikt is voor "forcepae", is het dus in 2017 waarschijnlijk "einde oefening". Enfin, het zijn oude beestjes, en aan alles komt een eind...
Ik heb net even gekeken bij Debian (Jessie, de aankomende Stable) en die bied nog een kernel X486 aan.
https://packages.debian.org/search?keywords=kernel-image

En wat voor verschil maakt dat? Jessie wordt naar aanname niet langer ondersteund dan Bodhi (2019) dus maakt niet uit of je Jessie of Bodhi gebruikt voor non-PAE.