Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) TB alleen in Ubuntu  (gelezen 1446 keer)

Offline hadego

  • Lid
(Opgelost) TB alleen in Ubuntu
« Gepost op: 2013/07/13, 20:01:53 »
Ik heb nu een situatie waar ik TB zowel vanuit W7 als vanuit Ubuntu kan opstarten, waarbij de situatie (mail-bestanden) volkomen identiek is.
De mailbestanden worden echter opgeslagen in W7

Op zich is dat mooi, maar omdat ik alleen nog met Ubuntu werk is dat lastig. Als ik nu een backup wil maken moet ik W7 weer opstarten en dat wil ik eigenlijk niet meer. ( Wellicht verwijder ik W7 binnenkort helemaal)

Ik wil nu de mailbestanden vanuit W7 verplaatsen naar Ubuntu, maar wil graag advies hoe dat moet gebeuren.

Er zijn 2 bijlagen zoals de gebruikte paden zijn.

Graag hulp / advies / tips om problemen met mijn mailbestanden te voorkomen ( ik heb zakelijke archieven van jaren die ik niet kwijt mag raken)

Bvd en groet
 
« Laatst bewerkt op: 2013/07/17, 09:09:52 door hadego »

Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/14, 08:50:41 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/14, 09:19:01 »
Ik kan je wel een andere tip geven,
Maak een google mail adres aan, en gebruik deze voor alle post.
Voordeel,
Nooit meer een andere email nodig, bij wisselen provider bijv
Nooit meer alle email adressen wijzigen bij alle website etc waar je dit gebruikt hebt.
Google mail kun je instellen dat deze alle post doorstuurt naar je provider, dus mail ophalen doe je gewoon bij je provider.
Gmail bewaar alle email, en je kunt zelf alles in het archive(backup) zetten van gmail, dit is dus je extra backup.
Thuis kun je natuurlijk ook een backup maken.
Omdat mail via gmail loopt, kun je via alle apparaten mail ophalen, maar alle apparaten zullen dezelfde mail krijgen.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
Enigste is dat je de email moet gaan wijzigen waar je je email hebt gebruikt.

Je kan nog extra gmail accounts maken, voor bijv betalingen op website's etc, dan kun je bepaalde dingen scheiden ivm beveiligen.
Ook bij gmail de 2 weg verificatie gebruiken, dit moet je bijna doen ivm beveiligen(geld ook voor andere website's indien dit aangeboden wordt).
« Laatst bewerkt op: 2013/07/14, 09:21:09 door jan11000 »

Offline Tom

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/14, 09:43:56 »
Hier idem als @jan11000 gebruik al jaren alleen Gmail tot volste tevredenheid ,u schrijft ook  ( ik heb zakelijke archieven van jaren die ik niet kwijt mag raken) prima maar vergeet ook niet een backup daarvan te maken in geval van. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/14, 10:11:07 »
de inhoud van de Windows 7 map
C:\Users\[user]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\gfye1qha.default
[user] is de gebruikersnaam.
gfye1qha als voorbeeld.
De C:\ heet in Linux (voorbeeld) /media/systeem/Users/[user]/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/gfye1qha.default


kopiëren naar de Ubuntu map (maak deze eerst even leeg)

/home/[user]/.thunderbird/4aoa7r4v.default
[user] is de gebruikersnaam.
4aoa7r4v staat er als voorbeeld.


Test Ubuntu, delete Win 7

P.S. als Thunderbird backup heb je alleen de inhoud van deze map nodig.
Deze kun je in iedere Thunderbird terugzetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/14, 10:16:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline HarzG

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/14, 11:02:09 »
Op zich is dat mooi, maar omdat ik alleen nog met Ubuntu werk is dat lastig. Als ik nu een backup wil maken moet ik W7 weer opstarten en dat wil ik eigenlijk niet meer. ( Wellicht verwijder ik W7 binnenkort helemaal)
Een back-up kan je gewoon met Ubuntu maken door deze Thunderbird-map van de Windows-partitie toe te voegen aan je mappen die moeten worden meegenomen.

Je hebt voor W7 betaald, misschien heb het ooit een keer nodig voor een site/programma's die niet met Linux willen samenwerken. Ik zou het gewoon laten staan. Je moet er wel om denken dat je 1x per kwartaal je de upgrade aandoet, d.w.z. OS/Adobe/Flash/Antivirus etc.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/14, 11:40:37 »
Citaat
Omdat mail via gmail loopt, kun je via alle apparaten mail ophalen, maar alle apparaten zullen dezelfde mail krijgen.

Ik heb hier een netwerk met 5 computers en op elke 5 computers kijrg ik dezelfde mail van mijn provider en/of hosting binnen. Ik hoef daarom helemaal geen gmail account aan te maken. Zonder gaat ook prima.


Betrek het toch niet zo op jezelf.

@jan: Helemaal met je eens. Ik gebruik GMail al heel lang en het is een hele fijne service :)

Offline hadego

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/14, 12:11:43 »
dank voor alle tips/adviezen.

@ jan11000 ik heb  eigen domeinnamen voor email, heb dus geen last bij het veranderen van provider.

@ HarzG
Citaat
Een back-up kan je gewoon met Ubuntu maken door deze Thunderbird-map van de Windows-partitie toe te voegen aan je mappen die moeten worden meegenomen.
Hoe moet ik dat doen ? , ik werk met Deja Dup, en kan daarin geen verborgen mappen selekteren.

Hoor graag.
bvd
« Laatst bewerkt op: 2013/07/14, 12:59:16 door hadego »

Offline vanadium

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/14, 12:47:21 »
Ik heb nu een situatie waar ik TB zowel vanuit W7 als vanuit Ubuntu kan opstarten, waarbij de situatie (mail-bestanden) volkomen identiek is.
De mailbestanden worden echter opgeslagen in W7

Dat betekent dan dat je in Ubuntu ook dezelfde maildata gebruikt van in Windows? Dat kan inderdaad door in thunderbird een andere lokatie op te geven voor je profiel, maar het kan ook met een symbolische link naar de data op de windows schijf. Uit jou bijlagen blijkt duidelijk dat jij op die laatste manier hebt gewerkt, met een symbolische link (= "koppeling").

Hoe dan ook, dat betekent dat die data op de Windows schijf ook beschikbaar zijn vanuit Ubuntu. Je kan daar dan, evengoed als van andere data onder Ubuntu, een reservekopie maken.

Concreet antwoord op je vraag:

Verplaatsen van de gegevens is natuurlijk even goed mogelijk.

(* Sluit natuurlijk eerst thunderbird af)
* Verwijder de bestaande koppeling /home/hans/.thunderbird/vu3xn2...
* Maak een folder aan met dezelfde naam als die koppeling
* Kopieer alle bestanden vanuit Windows naar die niewe folder, dus van /media/Acer/Documents and Settings/Hans/Appdata... 

Dit is risicoloos: je maildata staan nog onder windows, maar staan nu ook op de Ubuntupartitie. Test eens of alles normaal werkt wanneer je Thunderbird opstart. Indien wel, dan heb je het goed gedaan en kan je de data op de Win partitie verwijderen.


Offline HarzG

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/14, 13:29:11 »
@ HarzG
Citaat
Een back-up kan je gewoon met Ubuntu maken door deze Thunderbird-map van de Windows-partitie toe te voegen aan je mappen die moeten worden meegenomen.
Hoe moet ik dat doen ? , ik werk met Deja Dup, en kan daarin geen verborgen mappen selekteren.
In de bijlage zie je een plaatje uit het Duitstalige Ubuntu-forum. Via het plusteken kan je mappen toevoegen. ... gewoon bladeren naar de map die in /media/Acer/Users/Hans/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/04wvpwur.default?.
Wat namelijk wel  apart is (kijkend naar je plaatjes in het 1e bericht): de mapnaam wordt in je symbolic link op een andere manier genoemd, als een  link die uit het Windows XP tijdperk is ... met "Documents and Settings" en de profielnaam vu3xn2dk erin. Ik vraag mij nu af welke plaats en naam van de mailmap de juiste is. Standaard in Windows 7 staan user-data onder "Users" en bij XP onder "Documents and Settings". Dat daarnaast ook nog 2 verschillende mapnamen voor Thunderbird gebruikt worden, maakt het nogal verwarrend.
Voordat je iets verandert, zou ik eerst even bekijken welke profielnaam correct is.

Als je "nooit" meer met Windows werkt, loopt Windows ook achter bij de Thunderbird-versie en de versies van je add-ons & plugins die je in Ubuntu gebruikt. Dat gaat een keer fout als je beiden naast elkaar gebruikt zonder telkens voorafgaand aan de mails de updates in Windows binnen te halen.
Maarja, als je vrijwel nooit meer met Windows werkt, kan je misschien inderdaad een kopie maken van de data in je Thunderbird-profiel.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline hadego

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/14, 20:55:06 »
@ HarzG

[quoteAls je "nooit" meer met Windows werkt, loopt Windows ook achter bij de Thunderbird-versie en de versies van je add-ons & plugins die je in Ubuntu gebruikt. Dat gaat een keer fout als je beiden naast elkaar gebruikt zonder telkens voorafgaand aan de mails de updates in Windows binnen te halen.
Maarja, als je vrijwel nooit meer met Windows werkt, kan je misschien inderdaad een kopie maken van de data in je Thunderbird-profiel.][/quote]

Als niet techie zou ik graag advies hebben waarvan ik een kopie moet maken, mijn situatie is als onderstaand;

in Ubuntu heb ik een (verborgen) map thunderbird waarin staan;
map Crash reports
map vu3xnzdk.default  ( met een koppeling naar W7)
profiles.ini

In w7 heb ik een map Thunderbird waarin staan;
map Crash reports
map Profiles
profiles
registry.dat

In de map profiles staat 04wvpwur.default

Mijn vraag is dus; wat moet ik uit W7 kopieeren naar Ubuntu en wat moet ik in Ubuntu verwijderen ?

Nogmaals ik ben geen techie, werk nog niet zo lang met Ubuntu dus graag in "gewoon " nederlands

Hoor graag.
bvd en groet


Offline HarzG

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/14, 21:49:02 »
Als niet techie zou ik graag advies hebben waarvan ik een kopie moet maken, mijn situatie is als onderstaand;

in Ubuntu heb ik een (verborgen) map thunderbird waarin staan;
map Crash reports
map vu3xnzdk.default  ( met een koppeling naar W7)
profiles.ini

In w7 heb ik een map Thunderbird waarin staan;
map Crash reports
map Profiles
profiles
registry.dat

In de map profiles staat 04wvpwur.default
Juist dat is het probleem: als een "techie" begrijp ik niet dat je zegt "ik heb hetzelfde profiel gebruikt onder Windows en Linux" terwijl er een verschil is tussen de namen van de profielen in Ubuntu en in Windows. Ik kan hier dus geen advies geven van "kopie van A" of "kopie van B" omdat ik de configuratie niet begrijp. Misschien is iemand met een "Windows ernaast" geschikter als adviespartner.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/15, 10:52:03 »
Ik dacht dat ik al in stappen had aangegeven wat te doen. Het volstaat van de inhoud van het profiel over te kopieren. Die inhoud staat in Ubuntu onder vu3xnzdk.default. Misschien eenvoudiger om het zo te doen:
- *Kopieer* alles wat in vu3xnzdk.default staat naar een tijdelijke folder onder Ubuntu (vb.  /home/hans/temp)
- Verwijder  vu3xnzdk.default: dit is een symbolische link. Je verwijdert dus enkel een klein bestandje, en de data staan nog steeds op de Win partitie
- Maak nu een folder aan met als naam vu3xnzdk.default
- *Verplaats* nu alles van de tijdelijke folder in vu3xnzdk.default

Offline DeBaas

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/15, 13:42:36 »
check in ~/.thunderbird/profiles.ini of daar vu3xnzdk.default staat

profiles.ini
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=vu3xnzdk.default
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline hadego

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/16, 09:23:47 »
@ DeBaas

Dat staat er inderdaad.

@ vanadium

Ik heb eens goed gekeken naar de inhoud van vu3xn2dk.default (ubuntu) en dat vergeleken met de inhoud van 04wvpwdr.dafault (w7) en volgens mij zijn deze gelijk.

Om TB alleen in Ubuntu te gebruiken is het dan niet voldoende om in TB bij Serverinstellingen > lokale map  deze te wijzigen in vu3xn2dk.default ?

Hoor graag

Offline vanadium

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/07/16, 11:58:13 »
Natuurlijk zijn die gelijk, want vu3xn2dk.default (ubuntu) is nu een symbolische link die verwijst naar de data op de Windows partitie. Maar je wil die data verhuizen naar de Ubuntu partitie, voor zover ik begrepen heb.

Als Serverinstellingen > lokale map in TB nu rechtstreeks naar de Win gegevens zou wijzen, dan zal je dat inderdaad ook moeten wijzigen om te verwijzen naar vu3xn2dk.default. Dat, naast de noodzaak je gegevens te verplaatsen. Aangezien vu3xn2dk.default nu een symbolische link is, ging ik er van uit dat thunderbird al ingesteld is om naar vu3xn2dk.default te kijken. (Blijkbaar heb jij die configuratie niet geïnstalleerd?)
« Laatst bewerkt op: 2013/07/16, 12:01:07 door vanadium »

Offline hadego

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/07/16, 12:28:14 »
@ vanadium

Bij serverinstellingen in TB staat het onderstaande;

/media/Acer/Users/Hans/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/04wvpwur.default

Wat is dus eigenlijk wil is dat de 04wvpwur.default verplaatst wordt naar vu3xn2dk.default, zodat alles in Ubuntu "zit "

Hoor graag,

Nogmaals ik ben geen techie, dus het duurt wellicht wat langer voordat ik het begrijp, verder ben ik bang om fouten te maken die niet meer te herstellen zijn waardoor ik informatie ( emails) kwijt ben.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2013/07/16, 13:32:47 »
Staat er in de .thunderbird map
vu3xnzdk.default
of
vu3xnzdk.default (schuin geschreven) ?
Indien schuingeschreven kun je controleren met de rechter muisklik of deze link verwijst naar
/media/Acer/Users/Hans/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/04wvpwur.default
Zo ja, dan verwijder je vu3xnzdk.default (schuin geschreven)
Maak een nieuwe map vu3xnzdk.default (NIET schuin geschreven)
Kopiëer de inhoud van /media/Acer/Users/Hans/AppData/Roaming/Thunderbird/Profiles/04wvpwur.default
Naar de nieuwe ~/.thunderbird/vu3xnzdk.default map.

Op dit moment zijn de Lin en Win versies gelijk.
Na de eerste Thunderbird opstart niet meer.

Indien NIET schuingeschreven kun je controleren met de rechter muisklik dat dit een map is.
De juiste locatie en grootte worden aangegeven.
Als nu de inhoud gelijk lijkt te zijn aan die van Win gebruik je waarschijnlijk een IMAP mail provider.
Alleen de adresboeken komen nu niet overeen.
Dan is de keuze, welk is de best bijgewerkte versie, behoud je de Ubuntu versie (inhoud van de Lin vu3xnzdk.default map) of zet je de Win inhoud (van de Win 04wvpwur.default map) er overheen.

Door eerst een kopie van de beide .default mappen te maken kun je evt. nog terug ;)

Mooier kan ik 't niet beschrijven...................

Ed

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: TB alleen in Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2013/07/16, 13:45:16 »
Je instellingen in thunderbird verwijzen rechtstreeks naar de data op de win partitie. Je profiel in je .thunderbird folder is echter ook alleen maar een link naar die win partitie (blijkt uit schermafdruk in eerste post). Je moet twee dingen doen 1) de gegevens van de Win partitie overkopieëren naar de Ubuntu partitie en 2) de TB instelling zo aanpassen dat naar de gegevens op de Ubuntu partitie verwezen wordt. Voor 1) heb ik al stapsgewijze aanwijzingen gegeven.

Offline hadego

  • Lid
Re: (Opgelost) TB alleen in Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2013/07/17, 09:11:59 »
@ vanadium

@ DeBaas

Dank voor de uitleg en adviezen.
Ik ga het proberen.

groet