Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN router i.c.m. netwerkschijf - externe toegang?  (gelezen 1238 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
VPN router i.c.m. netwerkschijf - externe toegang?
« Gepost op: 2008/05/18, 12:35:04 »
Hallo,

Dit is niet echt een specifieke Ubuntu vraag, maar ik zet 'm toch maar hier.....

Als ik een router heb met VPN mogelijkheden, en een losse netwerkschijf die via een ethernetkabel aan deze router hangt, kan ik dan via het internet bestanden delen (VPN-verbinding naar de netwerkschijf)?

Ik stel deze vraag omdat ik momenteel op mijn werk (we zitten er alleen met z'n drietjes) een volledige server draai, maar dat ding vreet stroom, het onderhoud kost veel tijd en het is eigenlijk gewoon een overkill voor mijn situatie. Ik heb ook te weinig kennis om het goed te doen: zo merk ik bijvoorbeeld dat na een jaar mijn emaildatabase corrupt begint te raken, terwijl ik niet echt weet hoe ik het moet repareren. (om maar eens iets te noemen). Ik wil dus van mijn server af en deze op verschillende manieren vervangen:
- Netwerkprinter i.p.v. printserver met USB printers.
- Groupware module besteed ik uit bij een provider van hosted exchange.
- File-server vervangen door een losse netwerkschijf (met ethernet aansluiting)
- Externe bestandstoegang via VPN router i.c.m. met netwerkschijf (indien mogelijk dus)

Ik had al eens gekeken naar de Freecom Storage gateway: http://www.freecom.nl/ecproduct_detail.asp?ID=2964&CatID=8070&sCatID=1146617&ssCatID=1146617 Maar ik zat te denken dat zelfs dit al een beetje een zwaar apparaat zou zijn voor wat ik wil.

Ik hoor graag of het mogelijk is om op bovenstaande wijze externe bestandstoegang te regelen, en meningen over mijn oplossingen en dat freecom apparaat.

Alvast bedankt!

Hendrikdegraaf

  • Gast
VPN router i.c.m. netwerkschijf - externe toegang?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 12:55:48 »
Van dezelfde fabrikant heb ik inmiddels een ander product gevonden dat volens mij aan mijn verwachtingen voldoet. Het is gewoon een netwerk HD, maar in de data-sheet staat het volgende:
Office use: • Store all your spreadsheets, documents, presentations on one central location • Data accessible for everyone in the office network or remote securely via internet • Make a backup of all important business documents and files • Share data between computers and networks

http://www.freecom.nl/ecProduct_detail.asp?OID=10462&ID=3400&catID=&sCatID=&ssCatID=

Ik zet 'm op opgelost...