Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen  (gelezen 4482 keer)

Offline KeesS

  • Lid
[Opgelost] Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Gepost op: 2010/08/18, 16:37:42 »
Met dank aan Pjotr heb ik hier gelijk op antwoord #1 "meegelift" en ook mijn "systeemnaam" veranderd.

Ik heb een nieuwe "Ikbenstil"-computer aangeschaft met Ubuntu 10.04 daarop geïnstalleerd.
Bij de installatie is alles als "gebruiker" ingesteld/genoemd. (zowel de PC als ikzelf, de gebruiker)

Nu zou ik ook graag mijn "gebruikersnaam" willen veranderen in mijn "eigen"-naam.
Hoe kan ik dat doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 21:27:37 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: aanpassen systeemnaam
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 17:12:08 »
In het eenvoudigste geval maak je een nieuwe account aan, en geeft die alle rechten (inclusief beheersrechten).
Dan log je in op de nieuwe account en wist de oude. Praktisch volstaat dat. Lees alleen verder als je geïnteresseerd bent.

Wil je dat je gebruiker met uid 1000 blijft, dan kan je via de grafische interface de uid aanpassen. In dat geval wis je de oude account voorloppig niet, maar verandert de uid van 1000 in iets anders (vb 1002). Dan log je terug in op de oude account, en verandert de uid van je nieuwe account (van wellicht 1001) naar 1000. Pas dan wis je de oude account.

Via de terminal kan dit met "usermod" via één commando. Dan moet je echter ook een tweede account hebben met root bevoegdheid OF de root account activeren OF dit uitvoeren vanaf een recovery (single user) prompt.

Offline KeesS

  • Lid
Re: aanpassen systeemnaam
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 19:01:14 »
In het eenvoudigste geval maak je een nieuwe account aan, en geeft die alle rechten (inclusief beheersrechten).
Dan log je in op de nieuwe account en wist de oude. Praktisch volstaat dat. Lees alleen verder als je geïnteresseerd bent.

Wil je dat je gebruiker met uid 1000 blijft, dan kan je via de grafische interface de uid aanpassen. In dat geval wis je de oude account voorloppig niet, maar verandert de uid van 1000 in iets anders (vb 1002). Dan log je terug in op de oude account, en verandert de uid van je nieuwe account (van wellicht 1001) naar 1000. Pas dan wis je de oude account.

Via de terminal kan dit met "usermod" via één commando. Dan moet je echter ook een tweede account hebben met root bevoegdheid OF de root account activeren OF dit uitvoeren vanaf een recovery (single user) prompt.

Ik ben zeer geïnteresseerd, maar wat hier allemaal geschreven staat gaat mijn verstand vér te boven.
Is het mogelijk om een en ander wat eenvoudiger uit te leggen voor deze "beginneling" ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: aanpassen systeemnaam
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 19:06:57 »
In het eenvoudigste geval maak je een nieuwe account aan, en geeft die alle rechten (inclusief beheersrechten).
Dan log je in op de nieuwe account en wist de oude. Praktisch volstaat dat.

Dit is de eenvoudigste oplossing. Te bereiken via Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen.

Nog eenvoudiger is het, om alles te laten zoals het nu is.... uiteindelijk maakt het niks uit hoe de gebruikersnaam is; je kunt je computer immers volledig benutten, en daar gaat het om...  :)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 19:08:57 door Pjotr »

Offline KeesS

  • Lid
Re: aanpassen systeemnaam
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/19, 00:22:35 »
Dit is de eenvoudigste oplossing. Te bereiken via Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen.

Nog eenvoudiger is het, om alles te laten zoals het nu is.... uiteindelijk maakt het niks uit hoe de gebruikersnaam is; je kunt je computer immers volledig benutten, en daar gaat het om...  :)

Had ik maar naar je geluisterd Pjotr, ..maar ik was eigenwijs. Ik moest alles zo nodig op mijn eigen naam hebben, maar het resultaat is, dat ik nu niets meer heb. :'( :'( :'(

Ik viel terug op een heel kale installatie; al mijn aanpassingen (achtergrond en lettertypen) waren weg en ook al mijn mappen in Thunderbird, wat ik juist weer hersteld had, ben ik kwijt. Heel stom,....geen backup. >:(
Nu kan ik dat gelukkig voor een groot deel weer terug halen van een externe harddisk.

(Gelukkig heb ik op deze nieuwe PC nog Windows XP als dual-boot; zodoende kan ik daarmee nog in dit forum terecht)

Bij opstarten in Ubuntu 10.04 krijg ik nu een foutmelding:
Could not update ICE Authority file /home/ca/.ICEAuthority

Ik heb geen idee wat het betekent en/of wat ik daaraan moet of kan doen.
Als ik die melding wegklik opent Ubuntu wel, maar ik kan niet meer op internet want Mozilla Firefox werkt niet (goed) meer.
Als ik bijvoorbeeld www.ziggo.nl  (mijn provider) wil openen, verdwijnt Firefox van mijn monitor en krijg ik een leeg bureaublad.

Ik heb Firefox verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat mocht niet baten.
Hetzelfde effect, even de startpagina, die flitst weg en daarna heb ik weer een leeg bureaublad

Mozilla Thunderbird werkt nog wel, ik krijg wel mail binnen,  maar daar ben ik al mijn mappen (tijdelijk) kwijt.

Valt hier nog iets te redden, of is opnieuw installeren van Ubuntu 10.04 de enige oplossing?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Thijsg

  • Lid
Re: aanpassen systeemnaam
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/19, 10:57:50 »
Wat was de gebruikersmap voor deze operatie? Bij mij is het /home/thijs.

De klachten (achtergrond, Thunderbird en lettertypen) lijken op het ontbreken van de inhoud van die map. Heb je daar een backup van? Die kan je dan terugplaatsen op de nieuwe map.

Offline KeesS

  • Lid
Re: aanpassen systeemnaam
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/19, 13:40:33 »
Wat was de gebruikersmap voor deze operatie? Bij mij is het /home/thijs.

De gebruikersmap was "/Gebruiker"  (en ook de systeemnaam was "Gebruiker")

Citaat van: Thijsg
De klachten (achtergrond, Thunderbird en lettertypen) lijken op het ontbreken van de inhoud van die map. Heb je daar een backup van? Die kan je dan terugplaatsen op de nieuwe map.

Ik heb, heel dom, géén backup gemaakt.
Welke map moet dat dan zijn? Mogelijk kan ik daarvan de inhoud controleren.
Maar, ik had Thunderbird verwijderd en opnieuw geïnstalleerd; dan moet die "inhoud" er toch weer zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 13:42:45 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/19, 14:24:00 »
De map was dus /home/gebruiker? De inhoud daarvan zou in /home/ca of /home/kees geplaatst moeten worden.

De instellingen van Thunderbird staan (stonden) in de map /home/gebruiker/.thunderbird. Het is dus belangrijk dat die map behouden is gebleven. Instellingen zoals achtergrond en lettertypen staan in /home/gebruiker/.gconf. Daarom is de inhoud van /home/gebruiker zo belangrijk.

Is de map /home/gebruiker nog aanwezig?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/19, 14:42:03 »
@Thijsg,
ik zal een en ander opzoeken, maar dat duurt even want ik moet daarvoor opnieuw opstarten.
Dit forum beantwoord ik namelijk in Windows  >:( >:( omdat Firefox in Ubuntu niet beschikbaar is.

edit: of aanvulling:
de map /home/gebruiker is niet meer aanwezig
Ook /home/gebruiker/.thunderbird  en  /home/gebruiker/.gconf  zijn verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 16:19:49 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/19, 14:55:53 »
Als Firefox niet werkt, kan je bijvoorbeeld ook Chromium installeren. Dat is te vinden als chromium-browser. Dan hoeft XP niet gebruikt te worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/19, 14:59:59 »
Ik had niet vermoed dat je systeem al geheel geïnstalleerd was. Een nieuwe account aanmaken levert natuurlijk een "fabrieksstandaard" omgeving op, die je nog moet inrichten. Mijn "grafische" methode om de naam aan te passen, levert een fabrieksnieuwe account af. Alleen de methode met de terminal laat toe alle accountinstellingen te bewaren.

Zomaar "verplaatsen" van de inhoud van een account kan (en zal) ook de nieuwe account corrupt maken. Trouwens, je moet in dat geval niet vergeten de eigenaar van al die bestanden aan te passen.

Zorg er eerst voor dat je een goede standaard account hebt, waarop je normaal kunt inloggen en die normaal functioneert (= met internetverbinding: je zal terug je router paswoord moeten ingeven). Dan kan je die herinrichten, je gegevens van schijf terugplaatsen, en selectief gegevens uit een oude account (zoals thunderbird mail) recupereren.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/19, 15:18:26 »
Via de liveCD zou je die mappen nog kunnen zien/redden. Als je account niet verwijderd is natuurlijk.

En via de recovery mode (tweede lijn in het grub menu kiezen) kan je een nieuwe account aanmaken indien je dit wilt. Na de lap tekst die je voorbij ziet komen kom je in een klein menu terecht. Kies daar voor de rootshell en als je de root-prompt ziet tik je in:
adduser nieuwegebruikersnaamen klik Enter.

Daarna zullen waarschijnlijk nog vragen gesteld worden. Daar kan je alles aanvaarden wat er voorgesteld word (tussen [ ] haakjes) door op Enter te klikken.
Er zal ook gevraagd worden naar de Volledige naam van de gebruiker. Daar tik je dan wel even een volledige naam.
Er zal een wachtwoord gevraagd worden. En daarna zal je het nog eens moeten herhalen.

Typ daarna reboot achter de prompt. Nu herstart je computer en kan je inloggen als de nieuwe gebruiker.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 16:07:06 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/19, 16:02:19 »
Ik had niet vermoed dat je systeem al geheel geïnstalleerd was. Een nieuwe account aanmaken levert natuurlijk een "fabrieksstandaard" omgeving op, die je nog moet inrichten.

Omdat ik met mijn oude computer (te)veel problemen kreeg, heb ik bij MR Silent Computing NL in Amsterdam een nieuwe <Ikbenstil>-computer laten samenstellen die geschikt is voor Ubuntu 10.04.
Die mensen hebben op de computer een dual-boot van Windows XP en Ubuntu 10.04 geïnstalleerd en als, wat jij noemt, een "fabrieksstandaard" afgeleverd. (helemaal kaal zonder mappen en bestanden)

De systeem-naam (computer-naam) stelden zij in als: "gebruiker"
Ook de gebruikersnaam (voor mij dus) stelden zij in als: "gebruiker".

Omdat ik die situatie niet prettig vond, wilde ik gebruik maken van de aanwijzingen in de topic van Gijsbert over het aanpassen van de systeem-namen.
Ik wilde als gebruikers-naam: "ca" en als computer-naam: "ca-Desktop"

Daarbij ging het, wegens onvoldoende kennis van Ubuntu, mis. :'( :'(
Wat ik wél wist, maar niet deed, >:( was een back-up maken en dat breekt me nu op.

Citaat van: vanadium
Mijn "grafische" methode om de naam aan te passen, levert een fabrieksnieuwe account af. Alleen de methode met de terminal laat toe alle accountinstellingen te bewaren.

Het werken met de terminal is voor mij (nog) te hoog gegrepen. Van al die commando's snap ik niets.

Citaat van: vanadium
Zomaar "verplaatsen" van de inhoud van een account kan (en zal) ook de nieuwe account corrupt maken. Trouwens, je moet in dat geval niet vergeten de eigenaar van al die bestanden aan te passen.

Zorg er eerst voor dat je een goede standaard account hebt, waarop je normaal kunt inloggen en die normaal functioneert (= met internetverbinding: je zal terug je router paswoord moeten ingeven). Dan kan je die herinrichten, je gegevens van schijf terugplaatsen, en selectief gegevens uit een oude account (zoals thunderbird mail) recupereren.

Ik krijg nu allerlei "probleem- of fout-meldingen" en Firefox is in Ubuntu onbruikbaar (ik type dit onder Windows)
Valt er in deze chaos nog iets te redden, of kan ik beter Ubuntu 10.04 maar opnieuw installeren?
De gegevens van /home/gebruiker ben ik toch kwijt. Van een aantal mappen en gegevens heb ik nog een kopie op een externe harde schijf met een USB-aansluiting.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/19, 16:13:13 »
@heir4c ;  dank voor Uw hulp.

als ik het goed begrijp dienen Uw aanwijzingen in de terminal uitgevoerd te worden.
Helaas is dat, zoals ik @vanadium  al schreef, voor mij 'te hoog gegrepen'.
Al die commando's zijn voor mij 'abacadabra'; daar begrijp ik niets van.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/19, 16:18:55 »
Welke is die topic van Gijsbert? Wat heb je precies gedaan?

Ben je wel zeker dat al die gegevens effectief gewist werden? De kans is groot dat ze nog op je schijf staan onder een oude account.

Zijn er voor het ogenblik andere accounts (vb de oude "Gebruiker") waar je wel op kan inloggen?

Heb je nog beheerdersrechten op je huidige account?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/19, 16:36:07 »
Welke is die topic van Gijsbert? Wat heb je precies gedaan?
Sorry de topic was niet van Gijsbert, maar van Thom:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/aanpassen-systeemnaam/msg636157/#msg636157

Citaat van: vanadium
Ben je wel zeker dat al die gegevens effectief gewist werden? De kans is groot dat ze nog op je schijf staan onder een oude account.
100% zeker ben ik daar niet van; maar ik heb geen idee hoe en waar ik ze zou kunnen vinden.
Daarvoor ontbreekt mij de kennis van Ubuntu en computeren in het algemeen.

Citaat van: vanadium
Zijn er voor het ogenblik andere accounts (vb de oude "Gebruiker") waar je wel op kan inloggen?

Heb je nog beheerdersrechten op je huidige account?
Ook hier ontbreekt me de kennis om te weten wat je met "beheerdersrechten" bedoeld.
En hoe en waar zou ik kunnen inloggen op het oude : Gebruiker"-account?
(sorry, ik ben geen 'jonkie' meer, maar nog wel 'beginner' met een computer)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 16:41:48 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/19, 16:43:33 »
Elke gebruiker krijgt een eigen persoonlijke map in de map /home. Bij mij staat alles bijv. in de map /home/wazzzaaa
Kijk eens in de /home map...
Heb jij misschien nog een map /home/OUDE_GEBRUIKERSNAAM ?
Zo ja, dan staan daar nog alle bestanden in denk ik.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/19, 17:33:13 »
@heir4c ;  dank voor Uw hulp.

als ik het goed begrijp dienen Uw aanwijzingen in de terminal uitgevoerd te worden.
Helaas is dat, zoals ik @vanadium  al schreef, voor mij 'te hoog gegrepen'.
Al die commando's zijn voor mij 'abacadabra'; daar begrijp ik niets van.

Je kan dit ook in de terminal intikken.
Dan bekom je zoiets als het onderstaande:

(Groen gekleurde tekst is het commando dat je moet invullen achter je eigen prompt.)
(De blauwe tekst heb ik zelf toegevoegd. Dit is dus commentaar van mij die je niet op het scherm zal zien.)



mezelf@mezelf-desktop:~$ sudo adduser test #Het woordje test moet je vervangen door de nieuwe gebruikersnaam.
[sudo] password for mezelf: #tik hier je wachtwoord, je zal niets zien ook geen sterretjes dat is normaal. Klik daarna op Enter.
#Hetgeen hieronder staat gebeurd automatisch, dus het word automatisch weergegeven.
Gebruiker `test' toevoegen...
Nieuwe groep `test' (1001) toevoegen...
Nieuwe gebruiker `test' (1001) met groep `test' toevoegen...
Thuismap `/home/test' aanmaken...
Bestanden kopiëren van `/etc/skel'...
Nieuw UNIX-wachtwoord invoeren: #Tik hier het nieuwe wachtwoord in.
Nieuw UNIX-wachtwoord herhalen: #Tik nogmaals het wachtwoord in. Dit word gevraagd om eventuele tikfouten na te gaan.
passwd: wachtwoord is met succes aangepast
Changing the user information for test
Enter the new value, or press ENTER for the default
   Full Name []: #Vul hier je volledige naam in.
   Room Number []: #Dit en de volgende kan je leeg laten.
   Work Phone []:
   Home Phone []:
   Other []:
Is de informatie correct? [J/n] #Klik hier op Enter. Het staat default op J dus Ja. Als je ziet dat er iets niet klopt aan de gegevens die je ingetikt hebt, dan kan je hier dus N (nee dus) tikken.
mezelf@mezelf-desktop:~$
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/19, 18:07:17 »
Elke gebruiker krijgt een eigen persoonlijke map in de map /home. Bij mij staat alles bijv. in de map /home/wazzzaaa
Kijk eens in de /home map...
Heb jij misschien nog een map /home/OUDE_GEBRUIKERSNAAM ?
Zo ja, dan staan daar nog alle bestanden in denk ik.
Ik heb een map: /home/ca
Bij 'Eigenschappen staat vermeld:
Eigenaar: ca
Inhoud 11 items totaal 140.8 KB
Rechten op bestanden in de map toepassen
en
Ik heb een map: /home/gebruiker
Bij 'Eigenschappen staat vermeld:
Eigenaar: 1000-user #1000
Inhoud 9 items totaal 32.2 KB
U bent niet de eigenaar en kunt dus geen eigenschappen wijzigen.

Het zegt mij allemaal niet veel; ik weet niet of je hier iets aan hebt.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/19, 18:12:14 »
Ik denk, dat een schone herinstallatie voor jou het makkelijkste is. Recht-toe, recht-aan. Als volgt te doen:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Het beste is, om hiervoor een nieuwe CD te branden met Ubuntu 10.04.1 (10.04 met "Service Pack 1"), die gisteren is verschenen: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Brand 'm op lage snelheid, 8x is ideaal.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/19, 19:48:54 »
Ik denk, dat een schone herinstallatie voor jou het makkelijkste is. Recht-toe, recht-aan. Als volgt te doen:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Het beste is, om hiervoor een nieuwe CD te branden met Ubuntu 10.04.1 (10.04 met "Service Pack 1"), die gisteren is verschenen: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Brand 'm op lage snelheid, 8x is ideaal.

Pjotr bedankt,
ik zal dit keer beter naar je luisteren en je advies opvolgen.
De nieuwe versie van Ubuntu heb ik inmiddels gedownload.
Hij staat op mijn PC bij mijn documenten in Windows.

Nu nog de CD branden.
Ik heb ergens in jouw "Tips en Trucs" iets gelezen over een geschikt brand-programma in Windows.
Helaas kan ik dat "brandertje" nu niet zo snel vinden; kan je mij vertellen hoe dat programma heet en waar ik dat kan downloaden?

Nog een vraagje: Waarom géén home-partitie?
Is het niet zo, dat bij installatie van een nieuwe Ubuntu-versie, al mijn mappen en bestanden in die /home-partitie gewoon blijven bestaan?  Of heb ik dat verkeerd begrepen?
(was wel prettig geweest als ik dat nu ook had gehad) :'(
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 19:52:35 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg


Offline vanadium

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/19, 20:51:07 »
Niet te snel.

* Als je gegevens kwijt bent, dan staan die nog onder /home/gebruiker, je oorspronkelijke account
* Mogelijk is het account "gebruiker" nog niet beschadigd, en dan kan je daarop inloggen als voorheen, en vind je alles terug als voorheen.

Dan volstaat het voortaan weer als "gebruiker" in te loggen tot je wat meer ervaring hebt in het configureren van een Linux systeem.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Systeemnaam aanpassen;... en nu grote problemen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/19, 23:05:35 »
Branden:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

Als bewijs dat het branden gelukt is dit bericht.
Dit bericht is gemaakt vanaf de Live-CD van Ubuntu 10.04.1

De Live-CD bevat 0 fouten  :) :)
Morgen verder met installeren; bedankt Pjotr en anderen die geholpen hebben  :-* :-*
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg