Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers  (gelezen 1033 keer)

Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Gepost op: 2017/01/04, 21:32:24 »
Ok. Er moet (nog steeds) e.e.a. gaan gebeuren met (wat) pc('s) hier omtrent nieuwe installatie(s).
Maar ik loop even aan tegen backup vragen, waar het meerdere gebruikers betreft.
Het betreft dan .home naar een externe disk.

Ik heb gebruikers:
A =admin
B = beperkte gebruiker
C = beperkte gebruiker

Optie 1: Als ik vanuit B een backup naar ext.disk schijf kan deze de backup gebruiken. Maar C en A krijgen een slotje.
Optie 2: Als ik met sudo nautilus -H een backup maak van B krijgt deze altijd een slotje, ook voor B.

Optie 2 geeft ongemakken met rechten en behoeft dan meer handelingen omtrent het weer toekennen ervan. Dit lijkt mij een omweg.
Optie 1 lijkt mij dan het handigste in verband met de rechten. Want hoe behoud ik deze rechten op een nieuwe installatie.

Klopt het dan dat gebruiker B met dezelfde naam en password in de nieuwe installatie gewoon de backup van de oude B weer kan terughalen?
En is dit ook als er een andere versie Ubuntu gebruikt wordt? Bijvoorbeeld Xubuntu.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/05, 05:37:41 »
Wat ga je back-uppen?
Welke software gebruik je om te back-uppen?

Indien home files, dan kun je ,met krusader recursive(alle onderliggende mappen veranderen) alle files naar je gebruiker zetten.

Misschien een back-up software zoeken die wel gebruikers rechten vasthoud.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/05, 08:48:04 »
Als je een reservekopie zou maken met "rsync -av" dan worden zowel de bestanden als de instellingen ervan (eigenaar, permissies) perfect gekopieerd - op voorwaarde dat je bestemming geformatteerd is in een bestandsformaat dat permissies ondersteunt.

Citaat
Klopt het dan dat gebruiker B met dezelfde naam en password in de nieuwe installatie gewoon de backup van de oude B weer kan terughalen?
En is dit ook als er een andere versie Ubuntu gebruikt wordt? Bijvoorbeeld Xubuntu.
Niet volledig: intern wordt immers het gebruikersnummer gebruikt, niet de gebruikersnaam. Gebruiker "partyrabbit" op computer A met UID 1000 is niet dezelfde als gebruiker "partyrabbit" met UID 1001 op computer B. Als "vanadium" op computer B de eerst aangemaakte gebruiker was (op de Ubuntu familie dan toch), dan zal die UID 1000 hebben en de bestanden die op A van partyrabbit waren, zonder problemen kunnen openen. Dit geldt minstens voor alle mogelijke linux systemen.

Ee gebruiker krijgt een nummer in de orde dat de gebruiker wordt aangemaakt. Als je op computer B gebruikers in dezelfde volgorde aanmaakt, zullen zowel logins als UID's overeenkomen. Op de commandolijn is het mogelijk naderhand de UID van een gebruiker aan te passen.

Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/05, 13:22:32 »
Ok. Backup programma ga ik overwegen.

Maar er wordt toch altijd gezegd dat het met .home ook gaat?
Ik moet nu toch echt aan de slag met het installeren want nu heeft ook mijn beeldschermdriver weer meer problemen.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 13:31:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/05, 13:50:13 »
Wat ga je back-uppen?
Welke software gebruik je om te back-uppen?

Indien home files, dan kun je ,met krusader recursive(alle onderliggende mappen veranderen) alle files naar je gebruiker zetten.

Geen software. Ik heb altijd begrepen dat je .home gewoon kunt door kopiëren.
En met de rechten is het al eens niet helemaal goed gegaan maar dat is toen opgevangen met
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/GEBRUIKER/
of zo iets.

Ik zoek uiteraard naar de makkelijkste weg. En dat zou zijn .home backuppen, en dan .home weer terug zetten waarna alles weer werkt.

Ik ben trouwens een ander topic gestart over een volledige upgrade wat hard nodig begint te worden maar ik zwaar tegenop zie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/05, 14:05:41 »
De gemakkelijkste weg is volgens mij:
sudo rsync -av /home /media/mijnexternehardeschijf/
Alles wat na /media/ komt, moet natuurlijk aangepast worden naar het eigenlijke aankoppelpunt van je externe harde schijf.

Terugzetten zou ik niet zomaar doen. Je waardeert een besturingssysteem op, en (zeer waarschijnlijk) zijn er hier en daar configuratiebestanden gewijzigd. Je wil je nieuwe systeem niet vervuilen met oude configuratiebestanden, of, erger, configuratiebestanden die niet samen werken met de nieuwere versie van de software. Plaats daarom enkel de gebruikersdata terug:
sudo rsync -av  /media/mijnexternehardeschijf/home/gebruiker_A/Documenten /home/gebruiker_A/
sudo rsync -av  /media/mijnexternehardeschijf/home/gebruiker_B/Documenten /home/gebruiker_B/
...

Terug eerst het correcte aankoppelpunt controleren.
Mogelijk wil je ook selectief informatie uit bepaalde configuratiebestanden terugplaatsen, zoals bijvoorbeeld lokale mail van thunderbird.

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/05, 14:56:37 »
Wat betreft de /home mappen: Een nieuwe installatie is een prima gelegenheid om deze eens op te splitsen. Maak een afzonderlijke patitie voor de data. Voor elke gebruiker maak je daarin een pseudo-home met enkel de te bewaren mappen. Voor de doorsnee gebruiker zijn dat Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Muziek en Video's. Maak daarom volgende indeling (voorbeeldje uit mijn /data):/data/nero/
├── Documents
│   ├── Bank
│   ├── Manuals
│   .
│   .
│   .
│   ├── Raspberry
│   ├── Scans
│   └── .....
├── Downloads
│   ├── Android
│   .
│   .
│   .
│   ├── Iso
│   .
│   .
│   .
│   └── .....
├── Dropbox
│   ├── Camera Uploads
│   └── Photos
├── Music
│   ├── Flac
│   ├── MP3
│   └── OGG
├── Pictures
│   ├── Canon_EOS_1100D
│   ├── GT_I9070
│   └── Worked_EOS
├── Projects
│   ├── lua
│   ├── maildir-deduplicate-2.0.1
│   ├── Mdedup
│   └── pyWinUSB
├── Videos
│   ├── Canon_EOS
│   └── VHS
└── VirtualBox VMs
    ├── Seven
    ├── Test
    └── VirtualBox VMs
Na de (her)installatie vervang je voor iedere gebruiker de aangemaakte mappen door symbolic links naar de data:
ln -s /data/<gebruiker>/Afbeeldingen Afbeeldingen
ln -s /data/<gebruiker>/Documenten Documenten
...
Dit kan eenvoudig met een scriptje:
for i in Documents \
Downloads \
Music \
Pictures \
Videos \
VirtualBox\ VMs \
.mozilla \
.thunderbird \
.config/VirtualBox \

do
  if [ -d "/data/$USER/$i" ] ; then
    if [ -d "$HOME/$i" ] ; then
      if [ ! -h "$HOME/$i" ] ; then
if [ "$(ls -A $HOME/$i)" ] ; then
  mv "$HOME/$i" "$HOME/$i.bak"
else
  rmdir "$HOME/$i"
        fi
      fi
    fi

    [ -h "$HOME/$i" ] || ln -s "/data/$USER/$i" "$HOME/$i"
  fi
done
Korte uitleg: Deze loop gaat voor elk van de vermelde mappen na of deze bestaat in /data/<gebruiker>. Is die gevonden dan wordt gekeken of deze ook in de /home/<gebruiker> aanwezig is. Is die er dan wordt een map met inhoud hermoend naar ~.bak, een map zonder inhoud word verwijdert. Tenslotte wordt de symbolic link aangemaakt.

Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/05, 14:59:39 »
Terugzetten zou ik niet zomaar doen. Je waardeert een besturingssysteem op, en (zeer waarschijnlijk) zijn er hier en daar configuratiebestanden gewijzigd. Je wil je nieuwe systeem niet vervuilen met oude configuratiebestanden, of, erger, configuratiebestanden die niet samen werken met de nieuwere versie van de software. Plaats daarom enkel de gebruikersdata terug:

Terug eerst het correcte aankoppelpunt controleren.
Mogelijk wil je ook selectief informatie uit bepaalde configuratiebestanden terugplaatsen, zoals bijvoorbeeld lokale mail van thunderbird.

Ja joh. Thunderbird zet je toch terug door .thunderbird terug onder /home te plaatsen? Thunderbird zal hierin ook het grootste issue zijn.
Instellingen van andere programma's daar kom ik wel uit als dat niet meteen lukt (al zou het bij de settings van sommige programma's wel handig zijn).
De Email is het belangrijkste.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 15:01:17 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/05, 15:12:21 »
Zoals je kan zien in mijn vorige bijdrage maak ik doorheen de diverse installaties (multiboot en re-install) ook symlinks voor .mozilla (Firefox) en .thunderbird. Zelfs sommige submappen van .config worden steeds weer hergebruikt.

Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/05, 15:19:00 »
Thanks. Wordt me steeds duidelijker. :thumbsup:

Maar ik moet dit nog een keer vragen want daar moet ik eerst mee aan de gang.

Beperkte gebruiker, backup ... maken vanuit beperkte gebruiker?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Backup vraagje ivm meerdere gebruikers
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/05, 15:38:09 »
Als je een backup maakt met sudo kan je in een opdracht alle gebruikers opslaan, zowel deze met admin rechten als de beperkte users.sudo rsync -av /home/ /<extern device>/home-bak/ --exclude=.thumbnails/ --exclude=.cache/Deze 2 mappen kunnen nogal groot uitvallen en worden toch weer opgebouwd na de installatie.