Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BleachBit  (gelezen 3904 keer)

Offline bentdarco

  • Lid
BleachBit
« Gepost op: 2016/04/26, 00:12:14 »
Ik kom geen schijf ruimte te kort, maar is BleachBit nodig op een Linux systeem, of is dit overbodig?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/26, 00:18:32 »
BleachBit is niet alleen overbodig, maar onder omstandigheden zelfs uitermate schadelijk. Vermijd deze programmatuur-sloopkogel en maak alleen veilig schoon:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Offline jan11000

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/26, 05:36:56 »
Ik gebruik deze vaker, en er gebeurd niks verkeerd.(misschien bij een oudere versie waren er problemen).
Dus je kunt het gewoon gebruiken.
Maar wel niet alles aanvinken, want bleachbit maakt je firefox bijv ook goed schoon, dus je wachtwoorden etc ook leeg.
Dus goed kijken wat je aanvinkt. Wachtwoorden kun je dus ook uitzetten.
Voor firefox gebruik ik hem bijv, om de cache leeg te maken, niet voor de wachtwoorden.
Ook voor systeem files, de cache te wissen kun je bleachbit gebruiken.

Ja ook alles heb ik eens aangevinkt, en dat is ook geen probleem, duurt alleen erg lang.
Alleen moet je bleachbit niet onderbreken, want dan kan het zijn dat er files achter blijven, maar deze kun je wel wissen, wat lang duurt.

youpie123

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/26, 14:52:51 »
Ook voor Firefox heb je Bleachbit niet nodig Jan. In de instellingen van Firefox kan je dit allemaal regelen. Zodra je Firefox afsluit maakt hij alles leeg als je dat wilt.

Re: BleachBit
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/26, 21:03:55 »
Toch vraag ik mij af na Pjotr's reactie waarom BleachBit dan nog steeds in de *ubuntu repository's zit?
Het zou toch duidelijker zijn als Canonical dit soort programmatuur/sloopkogel verwijderd had uit de repository's.

Ik weet het wel ik breng weer een oude discussie naar voren.
Maar toch ben ik wel benieuwd naar de antwoorden! (al heb ik er al sommige van gelezen op dit forum)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: BleachBit
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/26, 21:17:35 »
Maar wel niet alles aanvinken, want bleachbit maakt je firefox bijv ook goed schoon, dus je wachtwoorden etc ook leeg. [...] Voor firefox gebruik ik hem bijv, om de cache leeg te maken, niet voor de wachtwoorden.
Hallo, kun je mij een goede reden geven waarom je de cache van Firefox leeg zou willen maken (anders dan bezoekjes aan *zekere* sites voor je vriendin verbergen)? Die cache legen heeft tot gevolg dat FF langzamer werkt (want moet reguliere content opnieuw ophalen ipv. uit de lokale cache te vissen).

Mijn punt is - Bleachbit "schoont je Ubuntu op", maar is dat wel zo? Is Ubuntu sneller nadien? Op nogal wat sites zul je je inloggegevens opnieuw moeten invullen. Dat is op zichzelf niet erg, maar waarom zou je die Bleachbit-operatie überhaupt doen in de eerste plaats (yep, vet anglicisme!).

youpie123

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/26, 21:23:53 »

Hallo, kun je mij een goede reden geven waarom je de cache van Firefox leeg zou willen maken (anders dan bezoekjes aan *zekere* sites voor je vriendin verbergen)? Die cache legen heeft tot gevolg dat FF langzamer werkt (want moet reguliere content opnieuw ophalen ipv. uit de lokale cache te vissen).

Ik maak zelfs niet eens een cache aan (geschiedenis) omdat dit voor toepassingen als Google,Facebook en andere cornuiten een zeer dankbare manier is om uit te vinden waar en wat jij doet op Internet. Daar passen ze ook hun advertentie-aanbod op aan.
Dat Facebook daar iets langzamer van wordt is amper merkbaar.

Offline Nollie

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/26, 21:28:19 »
Deze discussie is al 20 x gevoerd met elke keer dezelfde reacties. Er is niet 1 antwoord. Nodig en Overbodig zijn ook 2 uitersten.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

youpie123

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/26, 21:46:14 »
Deze discussie is al 20 x gevoerd met elke keer dezelfde reacties. Er is niet 1 antwoord. Nodig en Overbodig zijn ook 2 uitersten.
Deze discussie zal ook nooit verdwijnen, net als die van wel of geen virusscanner. Geeft ook niet, iedereen is vrij te doen en laten wat hij/zij noodzakelijk acht. Het lijkt me echter wel goed om gebruikers te informeren!

Re: BleachBit
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/26, 21:47:35 »
Precies Nol,
En daarom zou ik weleens willen weten waarom Canonical dit project nog; of nog steeds ondersteund.

Terwijl er genoeg mensen zijn die dit afwijzen dan wel ondersteunen?

Is het nu de voorzichtigheid, of het recalcitrante gedrag van mensen dat ze zelf besluiten wat het "beste" voor hen is?

Ik ben heel benieuwd!

Al zal ik hier niet gauw op reageren.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: BleachBit
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/26, 22:04:01 »
Is het nu de voorzichtigheid, of het recalcitrante gedrag van mensen dat ze zelf besluiten wat het "beste" voor hen is?
Ik ben voorzichtig noch recalcitrant, maar ik laat mijn pc niet behandelen door software waarvan ik niet op voorhand weet wat het gaat doen of niet of misschien wel of ten dele.

Simpeler kan ik het niet verwoorden.

En ja, ik weet echt vele stukken beter wat goed voor mij en mijn pc is dan een of ander stuk onbenullig en verstandsloos stukje software, that's eg helegaar 4 sure! :-)

Re: BleachBit
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/26, 22:10:16 »
Dat ben ik helemaal met je eens!
Maar daarmee is nog niet de vraag beantwoordt:
Citaat
Het zou toch duidelijker zijn als Canonical dit soort programmatuur/sloopkogel verwijderd had uit de repository's.
Is het wel?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

youpie123

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/26, 22:18:37 »
Toen ik een paar jaar geleden overstapte van Windows naar Ubuntu voelde ik me ineens heel erg kaal. Heel raar ineens een systeem voor je te hebben waarvan het harddisklampje uitging na het opstarten van het besturingssysteem. Baah wat kaal..... brrrr. Ik kon niet eens de disk defragmenteren, er was geen virusscanner om te updaten. Er kwamen geen foutmeldingen en ik had geen enkel hulpprogrammaatje meer om mij bij te staan in deze kale koude wereld.
Ook kreeg ik geen domme vragen meer van het systeem zoals ik gewend was van Windows. Ik hoefde niet 10 keer meer te bevestigen of ik het zeker wist. Wel werd ik soms om een wachtwoord gevraagd. Gek werd ik ervan. Geen Registry meer om schoon te vegen, geen TEMP bestanden meer opruimen, geen hulpprogrammaatjes meer installeren, Tsjee.... wat moest ik nou met die computer aan?? Zelfs onder DOS had ik al Norton Utilities en PC-Tools draaien en nu had ik niets anders meer dan een werkend systeem.

Het went wel  ;)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/26, 23:22:51 »
@pederoco: vraag creëert aanbod.... Ook in Linux. Zelfs al die vraag onzinnig is.

Bovendien zit sloopkogel BleachBit niet in de pakketbron Main, die door Canonical wordt beheerd. Maar in de pakketbron Universe, die wordt beheerd door de gemeenschap. In Universe zit werkelijk van alles, variërend van zeer nuttig tot volstrekt nutteloos.

@youpie23: mooi verwoord!   :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: BleachBit
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/27, 09:44:03 »
Waarvoor is BleachBit te gebruiken:

 - Stel je probeert een tijdje een alternatief programma, bijvoorbeeld Chromium als browser. Na enige tijd besluit je Chromium niet meer te gebruiken. Dan blijft de persoonlijke opslag (cache, cookies, favorieten, opgeslagen wachtwoorden enz.) staan in je persoonlijke map (/home). Met Bleachbit kan je deze opslag in 1 keer, of selectief wissen. Niet alleen voor Chromium maar voor tientallen toepassingen.

 - Stel je wil om privacy redenen op een gedeelde computer de historie van recent geopende bestanden of bezochte websites wissen. Dat kan met Bleachbit.

 - Stel je wil bepaalde bestanden echt definitief wissen. Bestanden die je wist zijn vaak nog terug te halen (met tools als testdisk). Met Bleachbit kan je deze bestanden “shredden” zodat ze niet meer zijn te herstellen.

 - Stel het back-uppen van je computer duurt steeds langer. Met Bleachbit kan je overbodige (tijdelijke) bestanden wissen om de back-up te versnellen.

 - Stel je wil een zo klein mogelijke image back-up maken van een virtuele machine. Om de image back-up optimaal te kunnen comprimeren kan je eerst de vrije ruimte met Bleachbit wissen.

Enz. Zie https://www.bleachbit.org/features of http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit voor meer informatie.
   
Voor de volledigheid, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Vaak kan hetzelfde resultaat worden bereikt met terminalopdrachten of een ander programma.

Als laatste,
 - Stel je weet niet wat Bleachbit is maar vindt het een leuke programmanaam. Je start Bleachbit (as root) en vinkt lukraak wat aan, ook functie die waarschuwen dat het lang kan duren of experimenteel zijn. Na enige tijd breek je Bleachbit hardhandig af (power-off). Dan kan ik mij voorstellen dat je een leuke uitdaging hebt om je computer weer in de oude staat terug te brengen...
« Laatst bewerkt op: 2016/04/27, 12:18:35 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/27, 10:21:12 »
Ik ben nieuwsgierig geworden door deze discussie en Bleachbit geïnstalleerd.
Kan Pjotr, of iemand anders, mij (ons) uitleggen: welke van de onderstaande schoonmaakopties is erg gevaarlijk  voor je systeem? Waar zit de sloopkogel?

Citaat
APT
Pakketbeheer

autoclean: Verwijder verouderde bestanden

autoremove: Verwijder verouderde bestanden

clean: Leeg het buffergeheugen

Pakketlijsten: Leeg het buffergeheugen

Citaat
Bash
Opdrachtregeltoepassing


Geschiedenis: Verwijder de opdrachtgeschiedenis

Citaat
Webbrowser


Buffergeheugen: Leeg het buffergeheugen, dat de laadtijd verkort wanneer u websites opnieuw bezoekt

Cookies: Verwijder cookies, die informatie bevatten zoals websitevoorkeuren, authenticatie en tracking-identificatie

Huidige sessie: Verwijder de huidige sessie

DOM-opslag: Verwijder HTML5-cookies

Formuliergeschiedenis: Verwijder de formuliergeschiedenis ingevoerd in websites

Geschiedenis: Verwijder de geschiedenis met bezochte websites, downloads en miniatuurafbeeldingen

Wachtwoorden: Een database met gebruikersnamen en wachtwoorden en een lijst met websites die geen wachtwoorden op mogen slaan

Zoekmachines: Verwijder de zoekgeschiedenis en de zoekmachines die niet standaard geïnstalleerd zijn, sommige ervan zijn automatisch toegevoegd

Optimaliseren: Defragmenteert de database om ruimte te besparen en de snelheid te verhogen, zonder data te verwijderen

Citaat
LibreOffice
Kantoorpakket


Buffergeheugen: Leeg het buffergeheugen

Geschiedenis: Verwijder de gebruikersgeschiedenis

Citaat
Miniatuurafbeeldingen
Pictogrammen voor bestanden in het systeem


Buffergeheugen: Leeg het buffergeheugen

Citaat
Gebroken menu- en bestandsverwijzingen: Verwijder gebroken programma-menu-items en bestandsverwijzingen

Vrije schijfruimte: Overschrijft de vrije schijfruimte om verwijderde bestanden te verbergen

Taalbestanden: Verwijder bestanden van niet gewenste talen

Geheugen: Wis de swap en het vrije RAM-geheugen

Recente documentenlijst: Verwijder de lijst met recent gebruikte documenten

Geroteerde logbestanden: Verwijder de oude systeemlogbestanden

Tijdelijke bestanden: Verwijder de tijdelijke bestanden

Prullenbak: Prullenbak legen

Offline ajjp

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/27, 10:28:24 »
Citaat
Je start Bleachbit met sudo en vinkt lukraak wat aan, ook functie die waarschuwen dat het lang kan duren of experimenteel zijn. Na enige tijd breek je Bleachbit hardhandig af (power-off). Dan kan ik mij voorstellen dat je een leuke uitdaging hebt om je computer weer in de oude staat terug te brengen...
Ook ik heb dit een keer gedaan. En inderdaad zat ik met een bijna eindeloze hoeveelheid lege mappen opgezadeld.
Het was even zoeken naar een goede oplossing; veel gesuggereerde oplossingen werkten niet.
Ik heb twee dingen geleerd:
1. Je systeem wordt niet verwoest; alles bleef werken zoals voorheen.
2. Voor elk probleem is er ook een oplossing te vinden.

En kenmerkt niet elk leerproces zich door vallen en opstaan?

Of Bleachbit echt nodig is, daar durf ik geen uitspraak over te doen. Wel constateer ik dat Bleachbit altijd weer zaken vindt om op te ruimen die ik zelf niet gevonden had. Maar ook zonder dat opruimen draaide mijn systeem wel verder.


Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/27, 10:48:50 »
Pjotr, ik wil je niet iriteren, maar je kan alles vinden op internet:
https://www.google.nl/search?hl=nl&q=ziek+van+paracetamol&meta=&gws_rd=ssl

M'n vraag was, welke actie, of welk onderdeel, in Bleachbit is, of kan, werken als een sloopkogel?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/27, 10:54:42 »
M'n vraag was, welke actie, of welk onderdeel, in Bleachbit is, of kan, werken als een sloopkogel?
Het antwoord op die vraag kun je zelf wel vinden in de webkoppelingen die ik je in mijn eerdere bericht heb gegeven. Als een overbodig programma *in de praktijk* regelmatig voor grote problemen blijkt te zorgen, dan weet ik genoeg. Overbodig + problemen = afblijven.

Ik ga er niet verder induiken, want ik besteed m'n tijd liever aan zinvollere zaken dan aan een overbodige en soms zelfs gevaarlijke sloopkogel.  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/04/27, 11:06:47 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/27, 11:04:00 »
Heel voorzichtig BleachBit gebruikt, de eerste schoonmaakoptie gebruikt
Autoclean.

resultaat:
Citaat
Error in execution of <bleachbit.Command.Function instance at 0x7f8b68da61b8>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/share/bleachbit/bleachbit/Worker.py", line 84, in execute
    for ret in cmd.execute(self.really_delete):
  File "/usr/share/bleachbit/bleachbit/Command.py", line 131, in execute
    func_ret = self.func()
  File "/usr/share/bleachbit/bleachbit/Unix.py", line 353, in apt_autoclean
    raise RuntimeError(line)
RuntimeError: E: Kon het vergrendelingsbestand /var/cache/apt/archives/lock niet openen - open (13: Toegang geweigerd)

Vrijgekomen schijfruimte: 0
Verwijderde bestanden: 0
Fouten: 1

bleachbit werkt perfect  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: BleachBit
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/27, 11:07:39 »
Toen ik een paar jaar geleden overstapte van Windows naar Ubuntu voelde ik me ineens heel erg kaal.
<<< tekst verwijderd >>>
Het went wel  ;)
En dan ben je er aan gewend, en dat moet je ergens een ander OS gaan installeren, dan komen al die nachtmerries weer boven :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

youpie123

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/27, 11:11:54 »
In ieder geval weet je dan weer waarom je bent overgestapt  =D =D =D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: BleachBit
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/27, 11:16:25 »
Heel voorzichtig BleachBit gebruikt, de eerste schoonmaakoptie gebruikt
Autoclean.
Voor de APT opties als Autoclean zijn beheerrechten nodig en kan je het icoon "Bleachbit (as root)" gebruiken. Voor de meeste (andere) opties is dat niet nodig.
voor uitzonderlijke acties zoals het wissen van APT bestanden zijn beheerrechten nodig.

Uiteraard is het effect vergelijkbaar met de terminalopdracht:
sudo apt-get autoclean
Klik links bovenin op Documentatie

Frederik

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #24 Gepost op: 2016/04/27, 11:24:24 »
Vanwege de - mijn inziens onterechte waarschuwingen en bangmakerij - BB geïnstalleerd, maar éérst een Systeem Image gemaakt en extern opgeslagen, voor het geval dat...

Na opstarten BB (niet als root) alles geselecteerd, behalve Systeem (vanwege de waarschuwingen).
Alles laten opschonen in nog geen halve minuut.

Vrijgekomen ruimte: 189,4 MB
Te verwijderen bestanden: 2159
Speciale opties: 27

Geen sloopkogel gezien. Na herstart niks kapot, geen foutmeldingen, alles doet het zoals het moet een geen foutmeldingen.

Als ik nu kijk naar de winst van 189 MB aan vrijgekomen ruimte, had ik het daarvoor niet hoeven doen.
Maar de vraag was: is dit programma schadelijk voor je systeem?  Bij mijn weten en uit deze ervaring: Nee, niet schadelijk.