Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BleachBit  (gelezen 3905 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #25 Gepost op: 2016/04/27, 11:27:17 »
@Testcees,  had ik al ontdekt, apt-get autoclean in terminal gaf dezelfde foutmelding.. 
Logisch, ik had het kunnen weten.. sudo vergeten

Offline Nollie

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #26 Gepost op: 2016/04/27, 11:31:55 »
Eindelijk positieve reacties !
Bleachbit sloopt niks als je niet alles aanvinkt (langzaam en experimenteel).
Het "voelt goed"om even op te schonen. Nodig ? Mwoah, maar waarom niet ?

Valt het iemand op dat de vraagsteller weg is ? Hoe zou dat komen ?

Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #27 Gepost op: 2016/04/27, 11:56:52 »
Met BleachBit m'n systeem schoongemaakt
Vrijgekomen schijfruimte: 342,4MB
Verwijderde bestanden: 262


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #28 Gepost op: 2016/04/27, 12:01:09 »
Valt het iemand op dat de vraagsteller weg is ? Hoe zou dat komen ?
Dat kun je beter aan hem zelf vragen.... Of wil je soms suggereren, dat het verkeerd is om kritiek te hebben op BleachBit?

Offline midas

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #29 Gepost op: 2016/04/27, 12:01:31 »
Toch erg oppassen met Bleachbit. Gebruik het nooit onder Sudo! In dat geval kan het je hele rechtensysteem om zeep helpen en systeembestanden wijzigen of zelfs wissen. Wanneer gebruikt enkel als gebruiker worden alleen bestanden in je persoonlijke map opgeruimd en kan er in feite niet veel gebeuren. Maar houd je verstand erbij...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #30 Gepost op: 2016/04/27, 12:09:05 »
Toch erg oppassen met Bleachbit. Gebruik het nooit onder Sudo! In dat geval kan het je hele rechtensysteem om zeep helpen en systeembestanden wijzigen of zelfs wissen. Wanneer gebruikt enkel als gebruiker worden alleen bestanden in je persoonlijke map opgeruimd en kan er in feite niet veel gebeuren. Maar houd je verstand erbij...
Ik heb onder sudo m'n systeem schoongemaakt, geen bijzondere processen ontdekt, de vraag is dan ook: wanneer gaat het fout?
Volgens mij kan het alleen fout gaan als je het schoonmaakproces afbreekt. BleachBit heeft geen statusbalk, er staat alleen dat je moet wachten en dat wachten kan op bepaalde systemen lang duren.

Offline Nollie

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #31 Gepost op: 2016/04/27, 12:18:05 »
Valt het iemand op dat de vraagsteller weg is ? Hoe zou dat komen ?
Dat kun je beter aan hem zelf vragen.... Of wil je soms suggereren, dat het verkeerd is om kritiek te hebben op BleachBit?

Ik geef geen oordeel. Ik doe een constatering. De vraagsteller heeft zich op 8-4 geregistreerd. Hij/zij stelt een simpele vraag en krijgt een berg aan informatie. Het lijkt weer op een strijd tussen voor en tegenstanders. Een beetje jammer.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #32 Gepost op: 2016/04/27, 12:21:52 »
Valt het iemand op dat de vraagsteller weg is ? Hoe zou dat komen ?
Dat kun je beter aan hem zelf vragen.... Of wil je soms suggereren, dat het verkeerd is om kritiek te hebben op BleachBit?

Ik geef geen oordeel. Ik doe een constatering. De vraagsteller heeft zich op 8-4 geregistreerd. Hij/zij stelt een simpele vraag en krijgt een berg aan informatie. Het lijkt weer op een strijd tussen voor en tegenstanders. Een beetje jammer.
Dus volgens jou is het verkeerd, als iemand veel informatie krijgt als antwoord op zijn vraag? En als er zowel mensen reageren die voor het gebruik van BleachBit zijn, als mensen die daartegen zijn?

Frederik

  • Gast
Re: BleachBit
« Reactie #33 Gepost op: 2016/04/27, 12:36:00 »
BleachBit is niet alleen overbodig, maar onder omstandigheden zelfs uitermate schadelijk. Vermijd deze programmatuur-sloopkogel en maak alleen veilig schoon:

Dit is niet alleen een constatering maar óók een oordeel, namelijk dat het onder omstandigheden (welke?) schadelijk is en beter is om niet te gebruiken.
Je zou wel stom zijn om het programma te gebruiken (mijn woorden).

Ondertussen heb ik dezelfde procedure nog een keer gevolgd maar dan met Systeem en alle waarschuwingen genegeerd. Het heeft meer dan een half uur geduurd  :o en er is 596 MB aan ruimte vrijgemaakt. Er wordt melding gemaakt van duizenden fouten  :o maar die hebben allemaal betrekking op 'locked folders' en programma's die niet gebruikt worden.
Na afsluiten van het programma en een herstart: Alles in orde en niks kapot :)

Is daarmee aangetoond dat het programma schadelijk is: Nee
Is daarmee aangetoond dat het programma nuttig is: Nee
Het is een hulpprogramma, niet meer en niet minder.

editt: om die laatste reden het programma BB weer verwijdert, ik heb het niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/27, 12:38:47 door Frederik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #34 Gepost op: 2016/04/27, 12:41:40 »
BleachBit is niet alleen overbodig, maar onder omstandigheden zelfs uitermate schadelijk. Vermijd deze programmatuur-sloopkogel en maak alleen veilig schoon:

Dit is niet alleen een constatering maar óók een oordeel, namelijk dat het onder omstandigheden (welke?) schadelijk is en beter is om niet te gebruiken.
Je zou wel stom zijn om het programma te gebruiken (mijn woorden).
Klopt. En dat heb ik ook onderbouwd:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96791.msg980212#msg980212

Mijn boodschap inzake BleachBit is heel simpel: overbodig + soms problemen = afblijven.

Wat men vervolgens doet met die boodschap moet men uiteraard geheel zelf weten. Interesseert me zelfs totaal niks. Even goede vrienden, hoor.  =D

« Laatst bewerkt op: 2016/04/27, 14:24:59 door Pjotr »

Re: BleachBit
« Reactie #35 Gepost op: 2016/04/29, 14:11:41 »
Hallo pjotr,
 
Ook ik heb altijd Bleachbit gebruikt in het verleden en zelf nooit problemen gehad. Ik zie deze topic en het enige wat ik van jou zie is alleen de woorden afblijven. Verder geen onderbouwing van jouw kant uit behalve dan een paar links gevonden op het internet, maar eigen persoonlijke ervaringen ontbreken. Graag ben ik benieuwd naar jouw eigen persoonlijke bevindingen. Verder erg vreemd dat je maar blijft ingaan op de meningen van mensen die wel succesvol werken met Bleachbit, alsof je dat niet wilt accepteren (kan me vergissen hoor)? Ik heb ondertussen wel vastgesteld dat de versie van Bleachbit die geleverd wordt met bv. 14.04 ouder is dan de versie die, ten tijde van het verschijnen van 14.04, beschikbaar was op de site van Bleachbit. Maw. de versie onder zowel Ubuntu als Mint is verouderd. Dit kan dus al een reden zijn dat Bleachbit bij sommigen schijnbaar minder goed werkt. Dat het wel fout kan gaan met Bleachbit, en dat heb ik zelf proefondervindelijk ook vastgesteld, is het abrupt afbreken van de schoonmaak proces. Lege mappen en lege bestanden waren het gevolg. Maar verder nooit iets gehad. Ik kan me totaal vinden in de meningen van de overige die aan deze topic deelgenomen hebben dat er niets mis is met Bleachbit zolang je maar weet wat je doet en het programma zijn werk laat doen. Op basis van 1 slechte ervaring van 1 persoon behoeft toch niet een gehele community het programma links te laten liggen? Lijkt mij kul! Kijk eerst es goed naar jezelf hoe je zelf omgaat met het programma. Ga je er mee aan de slag op de manier zoals het bedoeld is, geen problemen. Maar ga je tot het naadje en "molesteer" je het programma, tja, verwacht dan ook ellende. Er zijn zoveel externe factoren die mede bepalen of een programma  goed werkt of niet, dit kan op het gebied van software zijn (bugs e.d.), hardware (instabiele/slecht werkende componenten) en de gebruiker zelf. Ik denk niet dat Bleachbit een slechte programma is, t'is wat er ook al door pjotr gezegd werd, sommige programma's voldoen ook aan een vraag van de gebruikers zelf. Valt Bleachbit hier onder? Ja dat wel. Is het een onnodige programma? Ja en nee. Voor het gebruik van Bleachbit zou je eigenlijk de volgende 2 vragen moeten stellen:

1) Kan je je systeem schoonhouden met enkele (eenvoudige) terminal programma's om installatiebestanden e.d. op te ruimen en het goed instellen van bepaalde applicaties zodat deze hun "troep" zelf opruimen? Dan is het antwoord vast nee
2) Wil je een centrale plek hebben waar je zonder veel moeite op een overzichtelijke manier alle overbodige bestanden, tijdelijke bestanden, logbestanden, webbrowser bestanden (cookies/geschiedenis/etc.) kan opruimen met enkele muisklikken? Het antwoord is dan waarschijnlijk ja

Voor mij maakt het niet uit of iemand wel of niet Bleachbit gebruikt. Het is een eigen keuze en daarom is het niet verdedigbaar dat een individueel iemand zijn/haar mening/ervaring aan een ander opdringt omdat hij/zij zelf ooit een keer een slechte ervaring met een applicatie heeft gehad. Draait Linux niet om de gedachte van vrije keuze???

Bleachbit gebruik ik nog sporadisch en daarnaast gebruik ik een andere cleaner genaamd deborphan welke nog gevaarlijker is dan een standaard doorsnee cleaner als Bleachbit. En nooit een keer wat voor probleem gehad dan ook.



Offline vanadium

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #36 Gepost op: 2016/04/29, 14:35:25 »
Eigenaardige discussie steeds. Bleachbit is ongetwijfeld technisch een zeer goed programma, vrije software en open bron, met enthousiasme gemaakt, maar het wordt in de handen van de onervaren gebruiker een behoorlijk risico: op internet zijn zeker wel verhalen te vinden van gebruikers die net iets te veel gewist hebben. Dit, samen met het gegeven dat Bleachbit eigenlijk weinig meerwaarde biedt, laat besluiten dat de gewone gebruiker best aangeraden wordt, er vandaan te blijven. De meer technisch onderlegde gebruiker daarentegen weet zelf wel wat hij/zij doet. Zoals je zegt, kies je daarvoor, en dat is je volste recht.

Citaat
1) Kan je je systeem schoonhouden met enkele (eenvoudige) terminal programma's om installatiebestanden e.d. op te ruimen en het goed instellen van bepaalde applicaties zodat deze hun "troep" zelf opruimen? Dan is het antwoord vast nee
sudo apt-get autoclean; sudo apt-get autoremove

Tegenwoordig nog eenvoudiger: laat de -get achterwege.
Citaat
2) Wil je een centrale plek hebben waar je zonder veel moeite op een overzichtelijke manier alle overbodige bestanden, tijdelijke bestanden, logbestanden, webbrowser bestanden (cookies/geschiedenis/etc.) kan opruimen met enkele muisklikken? Het antwoord is dan waarschijnlijk ja
Je cache en cookies kan je opruimen in de plek waar ze aangemaakt worden: de browser. Verder hoeft de gewone gebruiker niet wakker te liggen van de misschien 100 MB aan bestanden die mettertijd op een systeem achterblijven zonder dat ze nog gebruikt worden. Het is trouwens een goed idee nu en dan eens ves op te waarderen, v.b. na 5 jaar, als er een nieuwe LTS is: zo heb je periodiek een echte Grote Schoonmaak.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #37 Gepost op: 2016/04/29, 15:19:26 »
het wordt in de handen van de onervaren gebruiker een behoorlijk risico: op internet zijn zeker wel verhalen te vinden van gebruikers die net iets te veel gewist hebben. Dit, samen met het gegeven dat Bleachbit eigenlijk weinig meerwaarde biedt, laat besluiten dat de gewone gebruiker best aangeraden wordt, er vandaan te blijven. De meer technisch onderlegde gebruiker daarentegen weet zelf wel wat hij/zij doet. Zoals je zegt, kies je daarvoor, en dat is je volste recht.
Precies.

Offline h2o

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #38 Gepost op: 2016/04/29, 15:25:56 »
Bleachbit is zeker wel eens nuttig, maar ook risicovol. Maar dat geldt met meer zaken bij Linux. In principe is het ondeskundig gebruik van sudo apt-get  remove [pakketnaam] ook 'gevaarlijk'.
In mijn situatie zou ik met sudo apt-get remove linux-image-3.16.0-4-586 -y && sudo apt-get autoremove && sudo reboot mijn hele systeem onbruikbaar maken omdat ik dan mijn kernel verwijder....... :(
Dan ook maar vermijden? Natuurlijk niet, maar wel weten wat je doet en als je dat niet weet er vanaf blijven.
Gewoon nuchter blijven en je afvragen of je iets echt nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/29, 15:33:44 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: BleachBit
« Reactie #39 Gepost op: 2016/04/29, 19:15:53 »
Citaat van: h2o
In principe is het ondeskundig gebruik van sudo apt-get  remove [pakketnaam] ook 'gevaarlijk'.
In mijn situatie zou ik met sudo apt-get remove linux-image-3.16.0-4-586 -y && sudo apt-get autoremove && sudo reboot mijn hele systeem onbruikbaar maken omdat ik dan mijn kernel verwijder

Precies! En zo zijn er nog meer terminal commamdo's die beduidend MEER schade opleveren dan wat Bleachbit doet. Maar daar hoor je vreemd genoeg niemand over. Mijn mening is dat je zolang je weet wat je doet Bleachbit geen kwaad kan. En daarnaast laat il me geen eigengereide, ongefundeerde mening van bepaalde perso(o)n(en) door me strot douwen, immers wie zijn zij om te denken dat ik naar hun pijpen moet dansen??

Re: BleachBit
« Reactie #40 Gepost op: 2016/04/29, 19:22:27 »
Je cache en cookies kan je opruimen in de plek waar ze aangemaakt worden: de browser. Verder hoeft de gewone gebruiker niet wakker te liggen van de misschien 100 MB aan bestanden die mettertijd op een systeem achterblijven zonder dat ze nog gebruikt worden. Het is trouwens een goed idee nu en dan eens ves op te waarderen, v.b. na 5 jaar, als er een nieuwe LTS is: zo heb je periodiek een echte Grote Schoonmaak.
Ik denk dat jouw mening veranderd als je een kleine harde schijf hebt waar elke 100mb verlies aan "achtergebleven troep" teveel is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #41 Gepost op: 2016/04/29, 19:31:17 »

Ik denk dat jouw mening veranderd als je een kleine harde schijf hebt waar elke 100mb verlies aan "achtergebleven troep" teveel is.
Moeilijk te vinden nog, die schijfjes. Enfin, ik denk dat de OP (als die nog terugkomt) zal begrepen hebben dat Bleachbit een beetje controversieel is, en mogelijk niet verder geïnteresseerd zal zijn om het te proberen.

Re: BleachBit
« Reactie #42 Gepost op: 2016/04/29, 19:34:31 »
vanadium, denk dat we het daar inderdaad op moeten houden. Bleachbit lijkt inderdaad controversieel en ik mis toch duidelijke voorbeelden waarom wel/niet Bleachbit. Lijkt meer op horen zeggen ipv. concrete zaken.

Enfin, ik zal deze topic op afstand bekijken wt er verder komt maar t'is interessante materie!

Re: BleachBit
« Reactie #43 Gepost op: 2016/04/29, 23:27:56 »
Nog één & laatste reactie ivm. dit programma van mijn kant. Bleachbit "ruimt je systeem op". Da's prima natuurlijk. Maar denk even na. Het legen van de cache van Firefox, het legen/verwijderen van de thumbnails in je home-map, het verwijderen van je browser-historie... Wat schiet je daar nou mee op? Waarom gebruiken programma's een cache? Het simpele antwoord is: om de volgende keer dat je eenzelfde site bezoekt de standaardlogo's en andere standaardafbeeldingen lokaal te kunnen ophoesten, ipv. ze opnieuw te hoeven downloaden. Dat is namelijk waar een cache voor dient/is uitgevonden. Resultaat is dat je sneller surft. Idem voor de thumbnails-cache. En andere caches.

Dus1. Met Bleachbit win je 250MB of daaromtrent. Standaard harde schijven zijn 1000 (250GB) tot 4000 (1TB) keer groter op dit moment. Hebben we het over een opruimwinst van om en nabij de 0,1 en 0,025%! Dus2.... waar gaat deze discussie nou eigenlijk echt over?

En ik vergat: na één of twee dagen zijn die caches en thumbnails-archieven even vrolijk weer gevuld! Dus tel uit uw winst (niet of nauwelijks dus)!
« Laatst bewerkt op: 2016/04/29, 23:54:02 door Paul Matthijsse »

Offline jan11000

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #44 Gepost op: 2016/04/30, 02:27:26 »
Ik heb bijv bleachbit nodig gehad om de cache leeg te maken, omdat bijv de browser altijd iets wilde doen, omdat er nog iets achter was gebleven van de vorige sessie, na bleachbit was dit weg.

Voor de rest gebruik ik het af en toe , zeer zeker niet elke dag of week, want op zich is het niet nodig.

Offline aartje

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #45 Gepost op: 2016/04/30, 09:22:18 »


Dus1. Met Bleachbit win je 250MB of daaromtrent. Standaard harde schijven zijn 1000 (250GB) tot 4000 (1TB) keer groter op dit moment. Hebben we het over een opruimwinst van om en nabij de 0,1 en 0,025%! Dus2.... waar gaat deze discussie nou eigenlijk echt over?

En ik vergat: na één of twee dagen zijn die caches en thumbnails-archieven even vrolijk weer gevuld! Dus tel uit uw winst (niet of nauwelijks dus)!
Precies, dat is de reden dat ik zoiets ook niet gebruik. Als het niet goed gaat heb je een hoop te doen om het weer goed te maken en dat
voor zo'n minimale opruiming. Ik zou dat soort opruimingprogramma's dus nooit gebruiken.

Dit doet me denken aan de discussie over het gebruik van KDE-programma's onder een Gnome/Mate/XFCE/etc. desktop
Daar laadt je dan ook een paar honderd MB aan extra libraries mee (big deal....). Maar ik wil de programma's als k3b, kaffeine en vast nog wel meer
toch echt niet missen en neem het risico van problemen maar. Ik heb die problemen trouwens nog nooit gehad in de ca. 22 jaar dat ik Linux
gebruik....

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #46 Gepost op: 2016/04/30, 10:39:04 »


Dus1. Met Bleachbit win je 250MB of daaromtrent.
Precies, dat is de reden dat ik zoiets ook niet gebruik.
Niet helemaal waar, alleen al de gebufferde pakketbestanden kan in één week aardig oplopen.
Met BleachBit kan je heel eenvoudig overbodige bestanden verwijderen.

Het kan natuurlijk ook in terminal, met een voor de doorgewinterde linux-gebruikers bekende toverspreuken:

sudo apt-get clean
sudo apt-get autoclean
sudo apt-get autoremove

en natuurlijk in Synaptic pakketbeheer zoeken naar de juiste pakketten die verwijderd kunnen worden, zal voor een beginner alleen te doen zijn met een handleiding van een betrouwbare bron   
« Laatst bewerkt op: 2016/04/30, 10:49:32 door RikRik »

Offline Jenske

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #47 Gepost op: 2016/07/06, 00:07:19 »
Los van deze discussie valt me het gebruik van het woord "sloopkogel" op. Daar kan ik me niets bij voorstellen: een sloophamer ken ik, een kogel ook. Maar een sloopkogel lijkt me zowat het omgekeerde van het kanon om een mug te doden.
:-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline sidonia

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #48 Gepost op: 2016/07/06, 06:07:41 »

Offline JAM

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #49 Gepost op: 2016/07/06, 10:27:32 »
Waarom niet schoonmaken met Ubuntu Tweak?
Geeft zelf aan welke pakketten verwijderd kunnen worden.
Gebruik het zelf een paar keer per week.