Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De-installeren  (gelezen 1506 keer)

rah

  • Gast
De-installeren
« Gepost op: 2007/04/13, 17:35:18 »
Hallo,

Ik heb al gezocht, maar heb helaas geen goed antwoord kunnen vinden.
Mocht ik versie 7.04 Beta op korte termijn niet goed geinstalleerd krijgen, dan wil ik gewoon even terug naar Windows (Ubuntu kan later altijd nog), want mijn pc moet voor mijn vriendin toegankelijk blijven. Hoe kan ik Ubuntu 6.10 de-installeren?

Gr. René

Offline siegi

  • Lid
De-installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/13, 17:37:54 »
Je wil 7.04 installeren en 6.10 verwijderen?  
Dan moet je gewoon 7.04 installeren op de partitie van 6.10.  
De installer zal de partitie formateren en 7.04 installeren.

Of wil je helemaal van ubuntu af?

rah

  • Gast
De-installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/13, 17:40:56 »
Ik ga (maandag) proberen 7.04 te installeren, maar mocht dit niet lukken dan wil ik (voorlopig) even helemaal van Ubuntu af.
Hoe moet ik dan dus versie 6.10 (die al wel is geinstalleerd) de-installeren?

koos

  • Gast
De-installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/13, 17:58:48 »
dat gaat niet, netzomin je windows kunt de-installeren. gewoon de 7.04 installeren op de partitie waar je 6.10 opstaat. die hele partitie wordt dan leeggehaald. dus als er gegevens opstaan die belangrijk voor je zijn, die eerst even backuppen.

henk48

  • Gast
De-installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/13, 18:49:26 »
Gebruik de Gparted live-cd en verwijder de partitie waar Ubuntu op staat. Daarna formatteren natuurlijk. Of het een goed idee is, is een andere zaak.

Offline siegi

  • Lid
De-installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/13, 18:57:02 »
Dat verwijderen kan je ook vanuit windows xp hoor, gewoon bij system beheer ergens dacht ik.  administrator tools ofzo.
Maar ik zou eerst grub verwijderen van de mbr zodat je het boot menu niet meer ziet anders heb je problemen dat windows niet meer kan opstarten.
Daarvoor heb je de installatie cd van windows nodig, daar kies je voor recovery console en je typt
fdisk /mbr of fixboot of fixmbr

fromwalking

  • Gast
De-installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/01, 01:39:37 »
(zonder een nieuw onderwerp aan te maken ben ik gaan browsen naar dit, maar ook hier staat geen bevredigend antwoord voor mij)

:::::::Inleiding:::::::

Ok, ik ben een echte Mac dude. Maar kan ook heel goed met PC overweg. Het gaat om de computer van mijn vrouw. Mijn vrouw heeft een oude pc. Stond W98 op. Heb ik Ubuntu overheen gejast. Een maandje ofzo uitgeprobeerd. Nou ben ik niet de achterlijkste, zeker met computers, maar ik vind het hele Ubuntu zo zwaar tegenvallen! Voor werkelijk alles wat ik wil installeren moet ik heel ingewikkeld via Terminal (dus op Google zoeken naar syntaxen) en dan werkt het meestal nog niet. De kinderen kunnen geen spelletjes meer spelen en ik krijg Firefox niet zover dat ie bijvoorbeeld "uitzending gemist" afspeelt! Zwaar irritant. Oh ja, en mp3 (hebben we zo'n 2000 op de memorystick staan) speelt ie ook niet af. Ben via heeeeeeel ingewikkelde omwegen eindelijk aan een soort iTunes gekomen (soulbird) maar dat is ook shit. Ik baal als een stekker.
Kijk een PC ken ik zo even via DOS lekker formatteren, is ie weer schoon.

:::::::Maar nu komt de hamvraag:::::::

Hoe formatteer ik dit kreng?
Ik heb GEEN cd of floppy van W98 maar die hoef ik ook niet echt terug. Wel een cd met Win-Millenium. Ik zou die er graag op zetten, maar weet echt niet hoe. De cd verschijnt op bureaublad en geen een "set-up" of ".exe" herkent ie (uiteraard) dus ik moet op een of andere manier eerst de schijf wissen. Del *.* maar dan in Linux taal, via Terminal voor mijn part.

Kan iemand mij helpen aub?

De-installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/01, 01:59:24 »
Jammerlijk klopt er geen hout van je hele verhaal......
Installeren doe je niet via terminal maar met je muis en vaak in slechts 2 klikken.

Dat er geen filmpjes afgespeelt worden komt omdat je niet de juiste codecsen geinstaleerd heb.
Dit kan voor een beginneling lastig zijn maar de vele makkelijke handleidingen hier op het forum en in de wiki kan door iedereen gevolgt worden.

Maagoe

Het feit dat je niet weet dat je van een Windows cd moet booten om vervolgens deze te installeren op de HD zegt al genoeg.

Het is echt raadzaam dat je veel leest om bekend te worden met iets.

Dit geld  niet alleen voor Ubuntu maar ook voor Windows en alle proggie's die je erop wilt laten werken.

jammer hoor.

:(
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
De-installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/01, 02:51:31 »
Citaat van: fromwalking
(zonder een nieuw onderwerp aan te maken ben ik gaan browsen naar dit, maar ook hier staat geen bevredigend antwoord voor mij)





Hoe formatteer ik dit kreng?
Ik heb GEEN cd of floppy van W98 maar die hoef ik ook niet echt terug. Wel een cd met Win-Millenium. Ik zou die er graag op zetten, maar weet echt niet hoe. D
Windows ME? die stond op mijn PC toen ik hem kocht zo'n 6 jaar geleden. wat eenbagger was dat zeg en dat wil je nu gaan installeren? Als je dan windows wilt draaien pak dan xp en als je wat van Ubuntu wilt leren maak dan een dual boot, Ik ben geen computerexpert en mij is het ook gelukt.

dus niet te hoog van de toren blazen en gewoon uitproberen en met vallen en opstaan kom je er wel

fromwalking

  • Gast
De-installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/01, 02:54:13 »
Ja, het is allemaal erg roestig voor mij. Ik ben al vele jaren verlost van het "booten vanaf cd" enzo omdat er problemen zijn. Ik ben verwend met Apple. Die lopen nooit never niet vast, al had je het graag.
En inderdaad, in de RestrictedFormats in de "beginners afdeling" van dit forum ben ik eens gaan kijken naar de instellingen die ik kan aanpassen. Ben weer naar de Ubuntu computer in onze huiskamer gegaan en die lijst overlopen.
Ben benieuwd wat het geeft.
Het blijft klooien hoor! Maar goed. Ik geef het nog een weekje. Gelukkig heb ik alle tijd. Ik beloof veel te lezen en geen domme vragen meer te stellen. Mea culpa.

fromwalking

  • Gast
De-installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/01, 02:59:51 »
Sorrie, nu ik hier toch ben he, ik ben bezig met "Software verwijderen/toevoegen": heb heel die lijst in een keer aangevinkt (tenminste, die aangeraden werden hier). en toen op "toepassen" geklikt. Is inmiddels ruim een half uur geleden, maar hij is er nog steeds mee bezig! Had ik het misschien een-voor-een moeten doen, ofzo? Of gewoon veel geduld hebben?

Offline wutnubu

  • Lid
De-installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/01, 07:56:20 »
Als je dat wilt kan ik je mijn document toesturen met daarin alle stappen die ik uitvoer om hier de compjoeters te installeren.
Alles is overigens gewoon ik de wiki te vinden natuurlijk, maar als dat nieuw voor je is kan ik me voorstellen dat je daar een beetje gek van wordt.

Laat maar weten via mijn e-mail adres.

Groet en succes

Offline hello

  • Lid
De-installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/01, 11:09:00 »
Kan goed zijn dat het zo lang duurt. Als de server van Ubuntu traag is gaat het traag, installeer je veel paketten dan duurt het ook al wat langer omdat elk pakket zijn "dependencies" heeft. Dat zijn programma's waarvan dat programma ahfankelijk is. Als dat veel dependencies zijn, dan duurt het natuurlijk langer.
En als je internetverbinding niet zo snel is duurt het ook langer.