Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!  (gelezen 8056 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Gepost op: 2008/05/07, 18:31:00 »
Trolltech heeft even geleden versie 4.4 van hun programmeerframework Qt vrijgegeven.

Als gebruiker van de open source editie van Qt ben ik al jaren meer dan tevreden van Qt,
en daarom wil ik jullie wel eens vertellen wat er zoal nieuw is in deze versie.

Voor degenen die het niet kennen:
Qt is een open source framework waarmee op een eenvoudige wijze (met een zeer consistente API en zeer volledige documentatie) cross-platform programma's geschreven kunnen worden die draaien op onder andere Linux, Windows, Mac OS X en mobiele apparaten zoals GSM's of PDA's met Linux (via Qt Embedded of Qtopia). Sinds versie 4.4 is er ook ondersteuning voor Windows CE bijgekomen! Je schrijft met Qt 4.4 éénmaal de code op een platform naar keuze (Linux, duh!) en de code zal werken op elk ander platform dat ondersteund wordt (mits hercompilatie in de meeste gevallen).

Qt 4 is de toolkit die wordt gebruikt voor KDE 4, en is de nieuwe versie van de (ondertussen verouderde) toolkit Qt 3 die wordt gebruikt voor de huidige *stabiele* versie van KDE; KDE 3.5. Hoewel KDE 4 nog een aantal bugs bevat is dit niet de schuld van Qt 4. KDE 4 is gewoon nog relatief nieuw, maar versie 4 van de Qt toolkit zelf is al 3 jaar lang in ontwikkeling en is zeer stabiel en volwassen.

Dus, wat is er nieuw in versie 4.4?

DEMO

Het demoprogramma bij Qt 4.4 ziet er zo uit. Het geeft je een idee van wat voor user interfaces er ontwikkeld kunnen worden met Qt 4.4 door gebruik te maken van (onder andere) het Paint framework, het Animation framework, en door OpenGL overpainting (Paint + OpenGL API mix)

PS: er zitten duizenden voorbeelden in het demoprogramma, ik heb alleen de categorie "demo's" laten zien omdat deze categorie de leukste programma's bevat omdat ze wat uitgebreider zijn dan de simpele voorbeeldprogramma's.

http://nl.youtube.com/watch?v=f2qBUCghAJw

Web framework: Webkit

De Webkit webbrowser (de webbrowser die Safari van Mac OS X gebruikt, en die tegenwoordig ook beschikbaar is voor o.a. Konqueror en Epiphany) is nu geïntegreerd in Qt. Je kan webcontent en 'gewone' content met elkaar vermengen, of gewoon de technologie van Webkit ten volle benutten in je Qt 4 programma. En niet alleen rendering wordt ondersteunt, de HTML kan ook rechtstreeks bewerkt worden. Webpagina's kunnen van eender waar geopend worden (lokaal, server, resources...) dankzij integratie met de QtNetwork module.



Note: De demobrowser in Qt 4.4 is heel snel en compleet en werkt erg goed, maar het ontbreken van plug-ins zoals Flash, Java, mediaplayer... zorgen ervoor dat ik voorlopig Firefox zal blijven gebruiken. Plug-ins staan echter gepland voor Qt 4.5, maar dat zal nog een tijdje duren :) :(

Qt Everwhere: Windows CE ondersteuning



Qt 4 programma's werken sinds versie 4.4 ook op mobiele apparaten die zijn uitgerust met de mobiele Windows-versie Windows CE. Mobiele Linux-apparaten met Embedded Linux werden al langer ondersteund, dus met dit erbij kunnen er nu programma's geschreven worden voor een grote reeks van mobiele apparaten, zonder de code te hoeven aanpassen. Op Embedded Linux heeft Qt 4 trouwens geen X11 nodig zoals de concurrentie. Embedded Qt werkt rechtstreeks op de framebuffer met zijn eigen lichtgewicht 'windowing system'. Ook 3D (OpenGL ES) wordt ondersteund op mobiele apparaten!

Multimedia: Phonon

Ook nieuw in deze versie is het Phonon framework dat in samenwerking met KDE werd ontwikkeld. Dankzij Phonon is het heel erg eenvoudig om simpele audio- en videoprogramma's te schrijven die werken op elk ondersteund platform. Op Linux wordt er gebruikgemaakt van GStreamer, op Windows van DirectShow en op Mac OS X van QuickTime.

Naast het afspelen van audio en video kan de videoweergave aangepast worden via een video equalizer en kunnen er geluidseffecten toegevoegd worden aan het geluid. Meer functies en directe toegang tot de audio- en videostream zullen misschien ook mogelijk worden, maar dat zal pas gaan gebeuren in versie 4.5.

Ik heb een videootje gemaakt van de demo audio/videospeler in Qt 4.4, maar jammer genoeg kon het geluid niet juist opgenomen worden (met recordmydesktop), dus heb ik dat eruit gelaten. Beeld je maar gewoon in dat op een gegeven moment het geluid plots sneller speelt ;) http://nl.youtube.com/watch?v=2W5wIqxezY0

In het videootje zie je een video, op deze screenshot zie je een muziekbestand afspelen:


'3D Widgets': Widgets op Canvas/GraphicsView

Dit valt ook moeilijk uit te leggen, dus laat ik het je gewoon zien met een videootje: http://nl.youtube.com/watch?v=TLbO73oQaeU



Alle QWidgets (ook zelfgemaakte) kunnen op een QGraphicsView geplaatst worden en op die manier getransformeerd worden via het Transformation en Animation framework van Qt 4. Heel cool, want input redirection werkt volledig! Plasma (de desktop/panel interface) van KDE 4 zal in de toekomst (daar is men bij KDE nu mee bezig) van dit systeem gebruikmaken omdat het sneller, efficiënter en makkelijker werkt dan de huidige Plasma.

Makkelijke en schaalbare multithreading: QtConcurrent

Qt ondersteunt al zeer lang multithreading en meerdere processors (al 8 jaar lang) maar het programmeren van multithreaded programma's is niet eenvoudig, hoewel Qt altijd al beschikt heeft over inter-thread communicatie en signal/slots die werken over verschillende threads.

Qt 4.4 heeft echter een nieuw framework op poten gezet dat bepaalde taken automatisch in aparte threads kan laten uitvoeren en automatisch laat schalen over meerdere processors zonder dat je veel moet snappen van multithreading.

XQuery

Hier weet ik maar weinig van, maar het komt er dus op neer dat Qt 4.4 nu ook XQuery ondersteunt ;) Meer info: http://trolltech.com/products/qt/features/library/xml-network-db

En naast dit alles...

...is er nu ook ondersteuning voor Visual Studio 2008 (en de nieuwste versie van Eclipse)
...bestaat er nu ook een IPC (inter-process communicatie) framework dat werkt via gedeeld geheugen
...is het hulpsysteem 'Assistant' verbeterd
...is de print- en netwerkondersteuning sterk verbeterd
...zijn er natuurlijk nog een heleboel andere bestaande dingen verbeterd en uitgebreid.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gunirus

  • Gast
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/07, 18:39:50 »
nice one :D

Offline charclo

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/07, 19:15:10 »
Wat zijn de voor- en nadelen hiervan tegenover GTK+?

En is er een vergelijkbare functionaliteit ingebouwd zoals Clutter toolkit voor GTK+?

En kan je dit ook gebruiken met python?
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline eendje

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/07, 19:34:21 »
Vooral dat mobiele spreekt me wel aan :) Is PyQt ook al up to date? Als ik ooit eens tijd heb ga ik er wel eens mee bezig :D
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/07, 19:45:28 »
Citaat van: charclo
Wat zijn de voor- en nadelen hiervan tegenover GTK+?
Qt en GTK+ zijn amper te vergelijken. GTK+ is slechts een GUI toolkit die niet heel erg focust op cross-platform ontwikkeling en niet veel extra biedt behalve het renderen van widgets. wxWidgets (dewelke GTK+ gebruikt op Linux om widgets te renderen) en Qt zijn beter te vergelijken vind ik.

Ik wil geen flamewar starten, dus ik ga er niet te diep op in, maar dit zijn voor mij persoonlijk de grote voordelen:

Voordelen: meer dan alleen een GUI toolkit, Qt Everywhere (éénmaal schrijven, overal compileren), zeer modern (bevat features die nog lang niet bestaan of nog in ontwikkeling zijn bij de 'concurrentie'), zeer uitgebreide documentatie, gemakkelijke en gestructureerde API... Blader zelf eens rond in de secties "Core Features" en "Key Technologies" op de documentatie om een beeld te krijgen van de mogelijkheden van Qt: http://doc.trolltech.com/4.4/index.html

Nadeel: als je van de open source versie gebruik maakt mag je geen closed source programma's ontwikkelen. Je hebt daarvoor een commerciële licentie nodig en die kost geld. Voor open source ontwikkeling is dat echter geen probleem. Dat kan 100% gratis en je hebt alle tools tot je beschikking.

Citaat van: charclo
En is er een vergelijkbare functionaliteit ingebouwd zoals Clutter toolkit voor GTK+?
Clutter zit niet in GTK+ ingebouwd. Maar Qt 4 bevat inderdaad een vergelijkbaar systeem.

Je kan de paint/animation API van Qt 4 gebruiken om bepaalde animaties te maken die zowel in software als in 3D gerenderd kunnen worden, met één en dezelfde API! Anderzijds kan je er ook voor kiezen om volledig in OpenGL zelf te programmeren binnen Qt 4, gebruikmakend van QGLWidget. Of je kan de eigen API van Qt 4 mixen met OpenGL, zoals o.a. geïllustreerd in het Overpainting voorbeeld: http://doc.trolltech.com/4.4/opengl-overpainting.html

Kijk onder andere op deze pagina's voor meer informatie over het paintsysteem van Qt 4:
* http://doc.trolltech.com/4.4/paintsystem.html
* http://doc.trolltech.com/4.4/graphicsview.html
* http://doc.trolltech.com/4.4/qtopengl.html

Ook is er een framework voor animaties en transformaties.
Kijk onder andere op deze pagina's:
* http://doc.trolltech.com/4.4/qtransform.html
* http://doc.trolltech.com/4.4/qtimeline.html

En niet te vergeten de (simpele) voorbeeldprogramma's die ermee te maken hebben:

Graphics View: Colliding Mice, Diagram Scene, Drag and Drop Robot, Elastic Nodes, Ported Asteroids, Ported Canvas

OpenGL: 2D Painting, FrameBuffer object 1, Framebuffer object 2, OpenGL Grabber, Hello GL!, Overpainting, Pixel Buffers 1, Pixel Buffers 2, Sample Buffers, Textures

Painting: Basic Drawing, Concentric Circles, Font Sampler, Image Composition, Painter Paths, SVG Viewer, Transformations

Citaat van: charclo
En kan je dit ook gebruiken met python?
Dat kan. Dan gebruik je PyQt4.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 19:50:26 »
Citaat van: eendje
Vooral dat mobiele spreekt me wel aan :) Is PyQt ook al up to date? Als ik ooit eens tijd heb ga ik er wel eens mee bezig :D
Qt 4.4 final is volgens mij nog niet beschikbaar voor PyQt4. Maar de PyQt4 snapshot voor 4.4 wordt zeer vaak geüpdatet. De laatst beschikbare versie op dit moment is de snapshot van 5 mei. Die is bijna gelijk aan de final versie. Het zal waarschijnlijk nog een paar dagen duren.. misschien een week.. voordat de final versie ook beschikbaar zal zijn voor PyQt4.

Hou deze pagina in de gaten: http://www.riverbankcomputing.com/software/pyqt/download

PS: Mobiele applicaties kan je - in my opinion - best met C/C++ ontwikkelen. Anders moet je één of andere Python interpreter draaien op je mobiele apparaat. Lijkt me sowieso niet echt snel. Maar dat hangt natuurlijk ook van apparaat tot apparaat af.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline charclo

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/07, 20:11:52 »
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik zie momenteel de voordelen van PyQT niet tov PyGTK, maar ik zal eens een tutorial doorlopen van PyQT, misschien dat ik ze dan wel zie.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline eendje

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/07, 20:33:14 »
Citaat van: profoX
PS: Mobiele applicaties kan je - in my opinion - best met C/C++ ontwikkelen. Anders moet je één of andere Python interpreter draaien op je mobiele apparaat. Lijkt me sowieso niet echt snel. Maar dat hangt natuurlijk ook van apparaat tot apparaat af.
Tot nu toe valt het mij echt het heel erg mee. Als ik het programmatje vergelijk dat ik heb geschreven met Python + Tkinter met een native programma dan duurt het starten alleen iets langer, maar tijdens gebruik merk ik het tot nu niet echt. Wat wel een echte bottelnek is, is de RS232 communicatie, maar ja dat is ook niet gebouwd voor hoge snelheden :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Mij

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/07, 21:49:24 »
Citaat van: charclo
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik zie momenteel de voordelen van PyQT niet tov PyGTK, maar ik zal eens een tutorial doorlopen van PyQT, misschien dat ik ze dan wel zie.
het is gewoon heel anders, het ene heet ook een toolkit en het andere een framework
heel simpel voorgesteld:
bij gtk maak je gebruik van gtk, gstreamer, clutter-toolkit, webkit etc
bij qt maak je gebruik van qt ;)
het heeft ook een paar nadelen (als qt kapot is doet niks het meer), het is eigenlijk een achteruitgang in modulariteit als je het zo ziet
wel een mooi framework

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/07, 22:26:15 »
Citaat van: doan
het heeft ook een paar nadelen (als qt kapot is doet niks het meer), het is eigenlijk een achteruitgang in modulariteit als je het zo ziet
wel een mooi framework
Zeker weten dat het een mooi framework is :)

Maar die redenering van achteruitgang vind ik wel een beetje vreemd. Qt is heel erg modulair, maar heeft gewoon vanalles 'ingebouwd', je hoeft bij een programma ook niet alle onderdelen van Qt te gebruiken, Qt heeft verschillende bibliotheken. Zo heb je bijvoorbeeld QtCore voor de basis (je hoeft zelfs geen GUI te programmeren), QtGui voor de grafische weergave, QtNetwork voor netwerkfuncties, QtSql voor databases, en ga zo maar door.

Als 1 ding in Qt het niet goed zou doen - om wat voor reden dan ook - dan zal de rest het misschien nog wel doen. Kan natuurlijk ook zijn dat die bug ervoor zorgt dat het hele Qt-programma het niet meer doet. Maar dat kan bij Gtk+ ook gebeuren. Ik vind de dichte integratie juist een voordeel, omdat je geen (of weinig) gebruik hoeft te maken van externe libraries en omdat alles dan een consistente API gebruikt. Nu wil ik niet zeggen dat dat ook effectief een voordeel is voor iedereen, maar toch ook zeker geen nadeel denk ik.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 08:09:10 »
Werkt QT 4.4 nu ook al in Jambi? Of moeten we daar nog op wachten?

Ik vind QT wel een leuke toolkit, omdat het zowat alles levert in C++ wat Java standaard ook meelevert, en dat maakt het dus gemakkelijker voor mij, want ik ben eerst begonnen met programmeren in Java en wil nu met C++ beginnen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Mij

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 09:31:07 »
Citaat van: profoX
Citaat van: doan
het heeft ook een paar nadelen (als qt kapot is doet niks het meer), het is eigenlijk een achteruitgang in modulariteit als je het zo ziet
wel een mooi framework
Zeker weten dat het een mooi framework is :)

Maar die redenering van achteruitgang vind ik wel een beetje vreemd. Qt is heel erg modulair, maar heeft gewoon vanalles 'ingebouwd', je hoeft bij een programma ook niet alle onderdelen van Qt te gebruiken, Qt heeft verschillende bibliotheken. Zo heb je bijvoorbeeld QtCore voor de basis (je hoeft zelfs geen GUI te programmeren), QtGui voor de grafische weergave, QtNetwork voor netwerkfuncties, QtSql voor databases, en ga zo maar door.

Als 1 ding in Qt het niet goed zou doen - om wat voor reden dan ook - dan zal de rest het misschien nog wel doen. Kan natuurlijk ook zijn dat die bug ervoor zorgt dat het hele Qt-programma het niet meer doet. Maar dat kan bij Gtk+ ook gebeuren. Ik vind de dichte integratie juist een voordeel, omdat je geen (of weinig) gebruik hoeft te maken van externe libraries en omdat alles dan een consistente API gebruikt. Nu wil ik niet zeggen dat dat ook effectief een voordeel is voor iedereen, maar toch ook zeker geen nadeel denk ik.
wat ik dus bedoelde te zeggen dat je door gebruik van één framework afhankelijk bent van de modulariteit van dat framework. Maar je hebt gelijk, als gtk het niet doet, is de rest van de applicatie ook helemaal naar de knoppen ;)

Offline Mij

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/08, 09:44:21 »
Waarom gebruikt KDE eigenlijk niet WebKit maar nog steeds hun eigen (waar WebKit vandaan komt) KHtml? Komt dit door het verleden, dat WebKit zo anders was dat ze het niet goed meer terug konden verbeteren in Khtml? Of heeft het enige technische aspecten?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/08, 15:26:33 »
Citaat van: SeySayux
Werkt QT 4.4 nu ook al in Jambi? Of moeten we daar nog op wachten?
Nee. 't Is te zeggen, er is wel een Preview van 4.4 en waarschijnlijk zal het niet lang meer duren voor Qt Jambi 4.4 final wordt gereleased. Volgens mij is dat een kwestie van dagen, misschien weken. De huidige 'stabiele' versie is 4.3.4 (de laatste van de 4.3 reeks).

Citaat van: doan
Waarom gebruikt KDE eigenlijk niet WebKit maar nog steeds hun eigen (waar WebKit vandaan komt) KHtml? Komt dit door het verleden, dat WebKit zo anders was dat ze het niet goed meer terug konden verbeteren in Khtml? Of heeft het enige technische aspecten?
Daar zijn heel wat discussies over geweest. Er waren wel technische aspecten. Er zijn (of waren) bepaalde dingen die KHTML beter doet (of deed) dan WebKit. Wat dat precies allemaal is, geen idee. Maar omgekeerd is het natuurlijk ook zo. Webkit doet bepaalde andere dingen dan weer beter dan KHTML.

Het heeft natuurlijk ook één en ander te maken met het verleden... Bij KDE is men gewoon verdergedaan met KHTML toen Apple KHTML forkte naar WebKit. Na een tijd zijn KHTML en WebKit een eigen leven gaan leiden...

Maar het plan is wel om Konqueror in KDE 4 een KPart te geven met een WebKit engine :) En dus zou je moeten kunnen kiezen om te renderen in KHTML of WebKit. Persoonlijk ben ik ook voorstander van WebKit.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/08, 18:06:57 »
Het probleem met de webkit in kde is dat hij uit Qt komt, dus je moet eerst wachten tot Qt een nieuwe versie van WebKit integreert in een nieuwe uitgave, en daarna op een nieuwe kde met die webkit aan boord. Ik zou ook liever hebben dat khtml wordt verdergeleverd, en dat webkit een optie wordt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/15, 00:01:32 »
eendje: ik zat daarnet nog eens op de Riverbank (PyQt) website en ondertussen is er een versie 4.4 beschikbaar in de 'stable' tak.

SeySayux: Qt Jambi 4.4 staat gepland rond juni. Prerelease kan je al wel downloaden. http://trolltech.com/developer/downloads/qt/qtjambi44-preview-download
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline eendje

  • Lid
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/15, 19:03:48 »
Citaat van: profoX
eendje: ik zat daarnet nog eens op de Riverbank (PyQt) website en ondertussen is er een versie 4.4 beschikbaar in de 'stable' tak.

SeySayux: Qt Jambi 4.4 staat gepland rond juni. Prerelease kan je al wel downloaden. http://trolltech.com/developer/downloads/qt/qtjambi44-preview-download
Aaah, mooi! :) Nu nog wat tijd vinden om me er mee bezig te houden....
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

hosti

  • Gast
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/08, 23:22:55 »
deeuh.. ik gebruik QT4 al een tijdje en ik vind het meeeer dan super gemakkelijk (en logisch) werken.. alles hebben ze erin zitten! Echt: nothing beats it!

Bij deze toch nog even een simpel vraagje: bestaat er een ubuntu hardy (en volgende) repro of kan ik ergens .debs vinden van QT4.4+
Ik heb Qt4.4 manueel gecompileerd maar QDesigner geeft hier ineens een "kan qmake niet vinden" en "QDesigner is too recent for QDevelop" ..nogal lastig daar ik progressie moet maken mbt mijn eindwerk (een state of the art OCR in Qt4)


(en neen:de desbetreffende qmake staat niet in synaptic, wel de oude dus ik zou graag een repro hebben)

Tkx! Iwein

Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/09, 10:37:47 »
Ik heb hier op Mac de laatste QDesigner en Qt 4 geïnstalleerd, geen enkel probleem :). Weer één van de redenen waarom ik Synaptic/dpkg maar niets vind i.v.m. Appdirs.... Ik kreeg QDevelop ook niet aan de praat op Ubuntu, op Mac OS X draait ie als een zonnetje :).

profoX: het ziet er naar uit dat Qt 4.4 Jambi uit is... Maar eigenlijk ben ik m'n intresse in Qt ondertussen al verloren... Weet jij trouwens of er zoiets bestaat als Signals/Slots voor Java, maar dan onder een BSD/LGPL-style licentie?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

hosti

  • Gast
Programmeertoolkit/platform Qt 4.4 is er!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/13, 23:36:00 »
hier draait-ie nu ook weer als een zonnetje.. heb juist een update binnen gekregen. Ik zoek nog wel de repro.. iemand?