Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik een aparte bestandenpartitie in zowel Windows als Ubuntu benaderen  (gelezen 1619 keer)

Offline tryer

  • Lid
Ik heb een aparte partitie (NTSF) met belangrijke bestanden. Die wil ik gebruiken door zowel Windows als Ubuntu. Ik heb deze partitie gemount met Storage Device Manager. Hoe kan ik deze partitie benaderen of in de map computer met de partities krijgen ? Op een andere computer lukt me dat wel, ik weet niet wat ik anders heb gedaan.

Offline HarzG

  • Lid
Lees a.u.b. Hoe vraag ik om hulp?
Kan de moderator a.u.b. deze topic/posts verplaatsen naar het passende sub-forum. Het mounten van partities heeft volgens mij niets te maken met "installatie".

Om een antwoord op je vraag te kunnen geven, hebben wij hier wat meer informatie over je systemen nodig.
Citaat
Ik heb deze partitie gemount met Storage Device Manager.
Dat is een Windows-programma.
Operating system:
    Server 2003, Windows 2000, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows x64, Windows XP

Als het op de andere pc wel lukt, dan zou het handig zijn als je wat meer details geeft over de pc's:
1. Gebruik je een Windows-home-server of NAS?
2. Welke systemen heb je op de 2 pc's geinstalleerd (dualboot? Windows_versie, Ubuntu_versie)?
3. Met welk besturingssysteem heb je  de partitie succesvol benaderd/gemount, is dat überhaupt met Ubuntu gelukt op de andere pc?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/07, 11:08:24 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Lexaldo

  • Lid
@ HarzG
Storage device Manager is pysdm, te vinden in synaptic.
Ik gebruik het om al mijn schijven automatisch te koppelen na iedere start.

Offline vanadium

  • Lid
Standaard wordt een ntfs partitie getoond als een icoon in het linkerpaneel van nautilus. Je moet er op klikken om die aan te koppelen. Probleem is blijkbaar dat je dergelijk icoon niet hebt?

Een andere mogelijkheid is de schijf automatisch tijdens de opstart aan te koppelen. Dit gebeurt via de oude methode, d.w.z., door de partitie op te nemen in het configuratiebestand /etc/fstab. Als je Storage Device Manager hebt gebruikt, dan heb je die methode toegepast.

Storage device Manager zal de partitie ergens aangekoppeld hebben in je bestandssysteem. Gebeurt dat in een directory onder /media of onder je home directory, dan wordt de schijf getoond op je desktop. Gebeurt dat elders, dan wordt er geen icoon getoond.

Is die schijf aangekoppeld onder /media of onder je home directory, maar krijg je toch geen icoon te zien? Dan is het aankoppelen mogelijk mislukt. Het komt wel eens voor dat een ntfs partitie niet goed afgesloten werd. Dan is die gemarkeerd als "unclean". Standaard zal Ubuntu dergelijk volume niet aankoppelen: je moet namelijk eerst de partitie controleren en herstellen. Dit kan onder Windows met de schijfcontrole-gereedschappen. Ja, ntfs is een fabrieksgeheim van Microsoft, en daarom kan alleen MS Windows voor 100% met ntfs schijven weg. Meestal gaat het om kleine problemen, die ook onder linux met 'ntfsfix' kunnen opgelost worden.

Offline HarzG

  • Lid
@ HarzG
Storage device Manager is pysdm, te vinden in synaptic.
Ik gebruik het om al mijn schijven automatisch te koppelen na iedere start.
Citaat
PySDM is a PyGTK Storage Device Manager that allows full customization of hard disk mountpoints whitout manually access to fstab.
Weer wat geleerd vandaag. Ik heb dat niet geïnstalleerd en het zit volgens mij niet in de standaard-pakketten van 9.04 of 9.10. De beschikbare versie wordt bij mij met  0.4.1-0ubuntu2 getoond. Ik ben bij pakketten die nog in de alpha/beta-fase zitten wat terughoudend. (Maar goed - ik gebruik ook ext4 en dat is ook nog niet in Debian stable volgens mij.)
Maar als het gaat om een altijd te gebruiken partitie waarvan de HD permanent aan staat dan is het schrijven van een vast mountpoint in de fstab per hand misschien de kortste klap.
Via de terminal kom je er snel achter of de HD/NAS-partitie überhaupt ergens aan gekoppeld is.
sudo mount
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline tryer

  • Lid
O.k. bedankt voor al jullie antwoorden. Vooral het antwoord van vanadium helpt me hoop ik op weg. Ik ga het een en ander nog uitproberen !