Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe flash player  (gelezen 4450 keer)

Offline gustaaf

  • Lid
Adobe flash player
« Gepost op: 2013/02/19, 14:17:55 »
Hallo, hier een nieuwe Ubuntu gebruiker...
Ik heb hier op beide machines Ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd...
Op de laptop die nu +- 4 jaar oud is werkt Flash player meteen na installatie....
Echter op de desktop die nu toch al zo een 10 jaar is, krijg ik flash player niet aan het werken...
Iemand suggesties ?
Dank bij voor baat...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Adobe flash player
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/19, 14:36:30 »
Dan is waarschijnlijk je processor te oud en ondersteunt hij bepaalde functies die Flash nodig heeft niet. Mogelijk werkt het in Chrome nog wel, omdat die een andere versie van Flash gebruiken, maar in alle andere toepassingen werkt het gewoon niet,

Re: Adobe flash player
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/19, 14:41:17 »
Waarschijnlijk is die processor dan ongeschikt voor de Linuxversie van Flash.

Als je dit uitvoert in de terminal:
cat /proc/cpuinfozou er tussen flags "sse2" moeten staan. Zo niet dan ondersteunt je processor geen Flash voor Linux. Of Flash onder Windows wel werkte is daarbij irrelevant.

Een mogelijk oplossing is een oudere (niet meer met veiligheidsupdates ondersteunde!!) versie van Flash installeren. Persoonlijk raad ik dat niet aan maar als je het per se wil zou je eens op dit forum kunnen zoeken, het is een bekend probleem.



Offline gustaaf

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/19, 14:51:16 »
Staat er inderdaad niet tussen  :( ....
Jammer, want op de desktop zit meestal de vrouw te tokkelen en die krijgt een beroerte als ze geen flash kan bekijken... zeg nu niet dat ik terug naar windows moet ....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe flash player
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/19, 15:03:51 »
Zoals Johan al suggereert: probeer Chrome eens (niet Chromium, maar Chrome):
http://www.google.nl/intl/nl/chrome/browser/

Installatiepakketje binnenhalen, dubbelklikken en gaan. Net als bij een Windows-installatiebestand.

Tips voor Chrome:
https://sites.google.com/site/computertip/chrome

Offline gustaaf

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/19, 15:51:55 »
Via chrome krijg ik ook de melding... kan de plug-in niet laden...
Heb het ook al via wine geprobeerd, maar daar krijg ik firefox niet in het nederlands en flash speelt er dan wel, maar schokkerig...

Re: Adobe flash player
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/19, 19:59:07 »
Staat er inderdaad niet tussen  :( ....
Jammer, want op de desktop zit meestal de vrouw te tokkelen en die krijgt een beroerte als ze geen flash kan bekijken... zeg nu niet dat ik terug naar windows moet ....


De nieuwste Flash Player op Windows werkt ook niet goed met zulke oude processors dus je hebt er weinig aan door dat te doen...

Re: Adobe flash player
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/19, 20:51:48 »
Via chrome krijg ik ook de melding... kan de plug-in niet laden...
Heb het ook al via wine geprobeerd, maar daar krijg ik firefox niet in het nederlands en flash speelt er dan wel, maar schokkerig...
Die computer is sowieso te oud om Flash-inhoud nog vloeiend weer te geven, en dat geldt vooral voor Youtube.
Ga eens naar http://www.youtube.com/html5.

Re: Adobe flash player
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/20, 12:24:46 »
Die computer is sowieso te oud om Flash-inhoud nog vloeiend weer te geven, en dat geldt vooral voor Youtube.
Ga eens naar http://www.youtube.com/html5.

Op mijn AMD1600, ook ogeveer 10 jaar oud, ook gedoe. De laatste flashversie geeft bij Youtube alleen een zwart scherm. Ik heb uiteindelijk 11.1.102.63 gedownload bij adobe

http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/installers/archive/fp_11.1.102.63_archive.zip

In die zip bladeren naar linux I386 ofzo en libflashplayer.so kopieeren naar /usr/lib/mozilla/plugins

Eventueel eerst de daar al aanwezige libflashplayer renamen.

Ideaal is het niet, ik zet de kwaliteit altijd terug naar 240, dan gaat het redelijk. Als ik de clips download en afspeel met VLC loopt het overigens op mijn bejaarde PC wel soepel.

Bart.

Re: Adobe flash player
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/20, 12:27:32 »
@Bart: De HTML5-versie van YouTube is dan een betere optie want je zit nu met een oude versie van Flash Player vol met veiligheidsgaten.

Re: Adobe flash player
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/20, 12:33:39 »
@Bart: De HTML5-versie van YouTube is dan een betere optie want je zit nu met een oude versie van Flash Player vol met veiligheidsgaten.
Eens, maar ja kiezen tussen geen youtube of veiligheidsgaten... Altijd lastig. Ik ga die HTML5 youtube wel proberen trouwens, dat zou ook soepeler moeten lopen dan Flash.

Re: Adobe flash player
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/20, 12:35:52 »
Alleen kun je in HTML5-modus weer niet alle filmpjes afspelen, voor filmpjes met reclame schakelt ie automatisch over naar Flash toch? Of is dat tegenwoordig anders (is een tijdje geleden dat ik meedeed met het HTML5-experiment)?

Re: Adobe flash player
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/20, 12:41:05 »
@Bart: Nogmaals: met HTML5-YouTube heb je dus wél YouTube. Dus er is een keuze.

@erik: Filmpjes met reclame spelen prima af in HTML5 hier.

Offline Dave

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/20, 12:49:34 »
interessant. op de al eerder aangehaald desktop die veel ouder is (een amd 800 met ubuntu 8.04 die vorige maand nog updates kreeg, ander topic) nog niet gemerkt dat iets niet weergegeven werd.
Maar laatste half jaar heeft m'n dochter er niet meer aangezeten dus ook geen filmpjes meer gedraaid.
Weer iets om uit te proberen als ik daar kom.

Offline gustaaf

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/20, 13:16:14 »
Html 5 laat inderdaad niet alle filmpjes zien...
Mischien toch eens tijd voor een nieuwe desktop....
Alhoewel ik er windows7 op draaiende had gekregen....
Wil ik nu toch echt verder met Ubuntu....

Re: Adobe flash player
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/20, 13:40:35 »
Welke filmpjes dan niet? Want ik ben er zelf nog geen een tegengekomen en ik zit elke dag op YouTube willekeurige filmpjes te bekijken...

Offline gustaaf

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/20, 13:47:45 »
Gewoon om een voorbeeld te geven, de volgende blijft gewoon zwart bij mij :
http://www.youtube.com/watch?v=yIqkRJ3mw7U


Re: Adobe flash player
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/20, 14:00:58 »
Gewoon om een voorbeeld te geven, de volgende blijft gewoon zwart bij mij :
http://www.youtube.com/watch?v=yIqkRJ3mw7U



Oké, die doet het inderdaad niet (hoewel ik bij mij wel een foutmelding krijg i.p.v. alleen maar zwart) dus ik heb het even gemeld aan Google. Kun je zelf ook doen trouwens: rechtermuisknop in de videospeler --> Report Playback Issue (of hoe dat in het Nederlands ook heet :P). Maar dit is het eerste filmpje wat ik tegenkom dat het niet doet bij mij en ik zit echt elke dag op YouTube te bladeren.

Offline gustaaf

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/20, 14:51:31 »
Die computer is sowieso te oud om Flash-inhoud nog vloeiend weer te geven, en dat geldt vooral voor Youtube.
Ga eens naar http://www.youtube.com/html5.

Op mijn AMD1600, ook ogeveer 10 jaar oud, ook gedoe. De laatste flashversie geeft bij Youtube alleen een zwart scherm. Ik heb uiteindelijk 11.1.102.63 gedownload bij adobe

http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/installers/archive/fp_11.1.102.63_archive.zip

In die zip bladeren naar linux I386 ofzo en libflashplayer.so kopieeren naar /usr/lib/mozilla/plugins

Eventueel eerst de daar al aanwezige libflashplayer renamen.

Ideaal is het niet, ik zet de kwaliteit altijd terug naar 240, dan gaat het redelijk. Als ik de clips download en afspeel met VLC loopt het overigens op mijn bejaarde PC wel soepel.

Bart.

Ik heb dit toegepast en flash werkt tot nu toe perfekt...  :P Thanks

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/20, 14:55:54 »
@Vistaus
Het is mogelijk dat jouw keuze van Youtube filmpjes anders is ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Adobe flash player
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/20, 20:01:01 »
@femke: Nee, ik heb geen school meer sinds ik gestopt ben met mijn opleiding eind vorig jaar...

@DeBaas: Klopt, maar ik bekijk ook veel willekeurige filmpjes enzo dus de kans dat ik een niet-werkende tegen zou moeten komen zou groot moeten zijn.

@gustaaf: Nogmaals: doe dat nu maar niet want je loopt daarmee een veiligheidsrisico...

Re: Adobe flash player
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/20, 23:39:33 »
Html 5 laat inderdaad niet alle filmpjes zien...
Mischien toch eens tijd voor een nieuwe desktop....
Alhoewel ik er windows7 op draaiende had gekregen....
Wil ik nu toch echt verder met Ubuntu....
Ubuntu is niet geschikt voor zo'n oud beestje. Het wordt tijd om een nieuwe computer te gebruiken als je meewilt met de techniek. Flash is een aanslag op je hardware, vooral onder Linux. HTML5, WebGL en aanverwanten kunnen nog veel meer van je computer vragen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/21, 02:25:59 »
Och als het werkt werkt het toch?
Gewoon alles mee doen wat kan en er zal vast geen belangrijke data binnen gehaald worden om te bewaren.
Kan jou die lekken schelen waar 1 op de miljoen een probleempje mee denkt te hebben ook.
Nog nooit een Linux gebruiker tegen gekomen die gehackt was en ken er velen met een heel oud systeem wat allang geen updates kreeg.

Waarom zou ik die mensen op kosten jagen omdat dan ook de hardware achter loopt?
Ik hou ze maar voor om hun fotoos op cd/dvd te branden als backup en dat gaat al jaren goed.



Re: Adobe flash player
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/21, 02:32:05 »
Och als het werkt werkt het toch?
Gewoon alles mee doen wat kan en er zal vast geen belangrijke data binnen gehaald worden om te bewaren.
Kan jou die lekken schelen waar 1 op de miljoen een probleempje mee denkt te hebben ook.
Nog nooit een Linux gebruiker tegen gekomen die gehackt was en ken er velen met een heel oud systeem wat allang geen updates kreeg.

Waarom zou ik die mensen op kosten jagen omdat dan ook de hardware achter loopt?
Ik hou ze maar voor om hun fotoos op cd/dvd te branden als backup en dat gaat al jaren goed.



Ik zeg dit omdat de hardware oud is en de techniek niet meer aankan. Je maakt er wel een heel zwart-wit verhaal van, met een Citroën DS kan ik ook autorijden, maar zuinig, snel en veilig is hij niet bepaald.
Een PC met een CPU die geen SSE2 aankan heeft ook geen PCIe-slot voor een nieuwe videokaart, simpelweg omdat praktisch alle X86-CPU's voor desktops al SSE2 aan boord hadden toen PCIe gemeengoed werd. AGP is bijna niet meer te verkrijgen en redelijk prijzig, tenzij je een tweedehands model koopt, en dan ga ik er al van uit dat die PC überhaupt een AGP-sloot heeft.

Ook al heb je dan een oude Flash-player geïnstalleerd die geen SSE2 vereist, de prestaties worden er zeker niet beter op. SSE is juist een techniek om het decoderen van media sneller te laten verlopen.

Als je video's moet kijken in 240p met een matige framerate omdat hogere kwaliteit onhaalbaar is, dan is in mijn ogen hoog tijd voor een upgrade.

Ik blijf bij mijn punt, Ubuntu is echt niet meer gemaakt voor oude bakken. Kies een lichte distro, ik hoor regelmatig goede berichten over bijvoorbeeld Lubuntu, of Bodhi Linux. Ubuntu kun je echt uit je hoofd zetten, het zal misschien installeren, maar Unity zal een diashow worden. Xubuntu misschien nog net.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/21, 02:38:53 door Cumulus007 »

Offline Dave

  • Lid
Re: Adobe flash player
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/21, 03:24:36 »
Wie heeft het over snel en veilig?
En dat veilig is ook maar een gegeven waar een reguliere Linux gebruiker enkel kennis van geeft.

Zo was er ook een tijd dat klojoos, voornamelijk windows gebruikers, verkondigden dat je vooral een Intell moest nemen en bla bla.
Maar sinds de jaren 90 is er veel veranderd.
Laat je niet gek maken met die berichten over lekken in Flash of java, tis allemaal theoretisch en allemaal willen ze je naar hun website lokken want daar verdienen ze aan.