Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik converteren naar avi?  (gelezen 4941 keer)

Offline indiana

  • Lid
Hoe kan ik converteren naar avi?
« Gepost op: 2013/04/09, 20:58:59 »
Heb sinds kort een (wat oudere) mediaspeler. Het lijkt dat ik daar alleen maar avi op kan afspelen. Nu wil ik dus graag o.a. youtube bestanden(flv) converteren naar avi. Via het programma WINFF lukt dit niet. Hij geeft de melding: ¨Unknown encoder 'libxvid'¨ Nu is dus mijn vraag: hoe kan ik makkelijk avi bestanden maken? Al dan niet met WINFF.

Offline roeland

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/09, 21:26:56 »
Probeer eens via de terminal:

sudo apt-get install ffmpeg

Dit installeert het converteer programma ffmpeg.

Daarna ook via de terminal:

ffmpeg -i filename.mp4 -vcodec mpeg4 -acodec ac3 -ar 48000 -ab 192k output.avi

filename.mp4 wordt bij jou filename.flv, output.avi wordt het resultaatbestand.

Ik ben net zelf ook begonnen met videobestanden knippen en converteren.  Een kant en klaar oplossing heb ik nog niet, ook omdat testen vrij veel tijd kost.  Probeer eerst alles met een testbestand van bijv. 500 Mb (even een youtube filmpje downloaden via firfox/downloadhelper (is een handige add-on), dan kan je ook nog experimenteren met flv en mp4 bestanden) om te kijken of alles goed werkt.
Ik heb het net bij getest en het werkt wel met een foutboodschap dat je avconv moet gebruiken en het lijkt of het beeldformaat niet helemaal goed is.
Via google is er wel het een en ander te vinden over video bestanden converteren.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/09, 22:11:35 »
Hij zegt bij deze commando ´ ffmpeg -i filename.mp4 -vcodec mpeg4 -acodec ac3 -ar 48000 -ab 192k output.avi´
´No such file or directory´

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/09, 22:18:34 »
oeps sorry, moet nog ff wat prutsen. Zal straks weer reageren als ik wél de commandline goed heb ingevoerd.

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/09, 23:42:40 »
Software centrum - en zoeken achter Winff  met dat programma kunt u converteren.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/09, 23:44:14 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/10, 10:26:12 »
^Ja, dat programma heb ik dus. En als ik dan dus probeer te converteren dan opent hij een terminal venster, en zegt uiteindelijk: ¨¨Unknown encoder 'libxvid'¨.
Als ik het nu goed begrijp is winnff een visuele interface van ffmpeg. Dat verklaart ook waarom de door roeland gegeven command line ook geen effect heeft, want ffmpeg bediend via terminalvenster, of ffmpeg bediend via de interface winff, is in feite hetzelfde. Overigens, als test probeerde ik te converteren naar DVD formaat en dat doet hij dus wel. Mijn vraag is dus specifiek: hoe kan ik converteren naar avi.

Ik heb ook wel wat gekeken naar websites, maar dat is vaak met een limiet van 100mb oid.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/10, 10:28:28 door indiana »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/10, 15:53:27 »
Via het programma WINFF lukt dit niet. Hij geeft de melding: ¨Unknown encoder 'libxvid'¨

indiana, heb je al gezocht op die melding van Winff? Hier wordt geadviseerd libavcodec-extra-53 te installeren.
Geen idee of dat jouw probleem oplost, maar je zou het kunnen proberen. ;)

Hier nog een oplossing, op een vraag van iemand die naar avi wil converteren. Er staat helaas geen reactie of die oplossing gewerkt heeft.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/10, 15:57:33 door Mikkel »

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/10, 18:21:36 »
je moet kijken naar de gebruikte codec.
avi is slechts een verzamelnaam en kunt het bestand gewoon hernoemen.
Valt altijd af te raden om zelf exotische codecs te gebruiken voor je filmpjes.

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/11, 10:42:32 »
Dit pakket inmiddels geïnstalleerd: libavcodec-extra-53 , en lijkt effect te hebben. Heb net een filmpje geconverteerd. Wel wat schokkig, maar enorme vooruitgang, van niets naar iets. Bedankt voor de tips.

Offline daniel

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/12, 13:04:45 »
waarom kijk je niet met de vlc player die kan bijna alles afspelen

met openshot video editor kan je volgens mij ook flc opslaan als avi
« Laatst bewerkt op: 2013/04/12, 13:06:20 door daniel »

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/12, 19:27:06 »
wat zeg ik. is een kwestie van herbenoemen daar avi een container is.

VLC kijkt naar de gebruikte codec en de extensie maakt niets uit.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/12, 21:00:53 »
Door een mkv video te converteren naar avi maak je er geen avi bestand van. En blijkbaar heeft de OP een mediaplayertje dat enkel avi ondersteunt.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/13, 20:51:01 »
Ideaal zo'n forum, erg leerzaam als je zo veel wilt onderzoeken en dan telkens opnieuw moet beginnen, dus dank voor hulp en ervarings uitwisseling, zie mijn vraag over: hoe een HD-DVD recorder te kunnen "backuppen".
Nogmaals die VLC is een prachtig en sterk programma om video's af te spelen!

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/16, 14:28:32 »
Ik heb inderdaad een mediaplayer die geen mp4 en flv ondersteunt. Dus vlc-player is niet een optie. Bij nader inzien is WINFF toch niet ideaal om te converteren. De kwaliteit is te slecht. Nu verwacht ik niet echt dat er nog veel ontwikkelingen op dit gebied te verwachten zullen zijn, want heb toch wel de indruk dat bv mp4 steeds meer wordt aangeboden en avi op zijn retour is. Ik zou ook wel een euro of 10 over hebben voor een goede converter, maar wat ik zie zijn ze meestal 3 a 4 keer duurder dan dat. En dat heb ik voor die paar filmpjes nou ook weer niet over. Gelukkig worden er op torrent sites nog best veel avi-files aangeboden, en hopelijk blijft dat de komende 3 jaar zo en dan heeft mijn mediaspeler zijn werk wel weer gedaan.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/16, 18:12:39 »
Bij nader inzien is WINFF toch niet ideaal om te converteren. De kwaliteit is te slecht.
Dan zijn de instellingen wellicht niet goed. Kwaliteit van de omzetting hangt af van de instellingen. Hoe compacter het bestand, hoe meer je aan kwaliteit inboet. Instellingen die resulteren in betere kwaliteit, leveren grotere bestanden op. Bij het converteren van video is het aan de gebruiker om de balans te maken tussen zo klein mogelijk bestandsformaat enerszijds, en aanvaardbare kwaliteit - die functie is van de toepassing - anderszijds.

Probeer eens dit commando. Dit zou min of meer de kwaliteit van het origineel moeten behouden
avconv -i 'mijnvideo.flv' -vcodec mpeg4 -acodec libmp3lame -qscale 20 'mijnvideo.avi'
-qscale geeft een "constante kwaliteit" aan. De bitrate wordt volgens behoefte aangepast om die kwaliteit te halen. Complexe beelden zullen met een hogere bitrate (en grotere bestanden) geëncodeerd worden, eenvoudiger sequenties met een lagere bitrate. Probeer eens met verschillende waarden voor -qscale: 1 is beste kwaliteit, maar grootste bestand, 32 is laagste kwaliteit. Ga voor de laagste waarde die je bevredigende kwaliteit geeft.

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/17, 10:44:57 »
^Moet ik dan eerst nog iets installeren?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/17, 13:41:45 »
Normaal niet, als je multimediaondersteuning compleet is. avconv is denk ik standaard geïnstalleerd. (Multimediaondersteuning voltooien: https://sites.google.com/site/computertip/multimedia)

Offline indiana

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/17, 18:21:15 »
^Ik zal er binnenkort is mee aan de slag. Als ik het nu zo ff probeer zegt ie: no such file or directory. Moet een te converteren in een bepaalde map staan?


Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik converteren naar avi?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/04/17, 18:26:07 »
Je gaat eerst met het commando "cd" naar de folder waar de filmbestanden staan. Als je dan het commando uitvoert, dan zal het bestand wel gevonden worden.

cd
cd /Videos
avconv ...
De eerste cd brengt je naar je Home folder (als je er al niet was). Dan onderstel ik in dit voorbeeld dat er een folder Videos is in je home, waar zich de om te zetten bestanden bevinden.

Aan de prompt kan je zien in welke directory je bent, bijvoorbeeld
vanadium@vanadium:~$ cd
vanadium@vanadium:~$ cd Videos/
vanadium@vanadium:~/Videos$