Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home-partitie maken na installatie Ubuntu  (gelezen 5395 keer)

Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Gepost op: 2014/08/25, 16:03:13 »
Hallo,    na vorige week de nieuwe Ubuntu 14.04.1  op de PC. te hebben gegooid, schoot mij opeens te binnen dat ik vroeger met Windows altijd een aparte partitie had met daarop de Documenten , foto's  enz.       Makkelijk met het opnieuw installeren, de map Documenten bleef dan bewaard.           Op dit Forum lees ik nu dat dit natuurlijk ook zo kan in Linux, zelf heb ik dat nog nooit gedaan, ook nu niet.        Mijn vraag is dus,  hoe maak je dus een aparte partitie aan  NA  het installatie-proces om daar je Persoonlijke map op te zetten,  Ubuntu staat natuurlijk al helemaal kant en klaar op de PC.          De tips die ik binnen kreeg geven meestal aan met GParted,  ja en dan,    verder ontbreekt mij de kennis als beginner.        Ik heb  ALLEEN   Ubuntu erop staan, dus op de hele  ( enige schijf ),     via  GParted zie ik staan,    /dev/sda 1 ------ ext4  ( 294gb )    +      /dev/sda2 ----- extended ( 4gb )     +     /dev/sda5 ------- linux-swap  ( 4gb ).          Dus wat ik zoek is een soort gebruiksaanwijzing om met dat GParted verder te gaan,  met   o.a.  wat heeft dat Ubuntu voor een ruimte nodig en hoe koppel je na een eventuele herinstallatie t.z.t. die Home-map aan die nieuwe partitie .       Ben op dit Forum er met zoeken ook niet uit gekomen, dus ik hoop op wat wijze raad die mij in Jip en Janneke taal op weg helpt.           Vr.  gr.   Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/25, 16:39:37 »
Eerst de belangrijkste vraag: weet je wel zeker, dat je dit wilt? Zelf zie ik nut en noodzaak niet in:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-
Punt 2 (32), linkerkolom.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/25, 16:44:14 »
Maak gewoon een aparte partitie waar je bij alles download en bewaard.
Dus firefox en andere software die download, naar je aparte partitie laten downloaden.

Deze aparte partitie kun je via fstab koppelen aan een map in je home map.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/25, 18:20:38 »
Sterker nog.
Je kan ook andere mappen aan een eigen partitie koppelen.
Bijv. de mappen Afbeeldingen, Documenten en Downloads.
(Eigenlijk zou dit voor thuis wel interessant kunnen zijn om meer uit mijn ssd te kunnen halen.  ;) )

Maar je hebt die koppeling(en) dan wel bij elke herinstallatie zelf in fstab in te stellen.

Zelf zie ik het als voordeel van een aparte /home partitie dat je niet alle instellingen kwijt bent na een herinstallatie. (Mocht dat onverhoopt nodig zij.)
Ook (nog in een dualboot tijd) wel eens gehad dat Windows7 mijn Ubuntu (/) partitie om zeep had geholpen. De /home partitie bestond gelukkig nog aangezien die wat verder op de schijf stond.

Sommigen hebben meerdere schijven. Zoals ik, op mijn desktop staat Ubuntu op een 60Gb ssd en mijn /home partitie op een 1Tb schijf.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/25, 19:58:59 »
De tips die ik binnen kreeg geven meestal aan met GParted,  ja en dan,    verder ontbreekt mij de kennis als beginner.
Daar zeg je het. Het is dan wel niet zó moeilijk maar vraagt toch al wat technische kennis. Ik raad je aan van alles te laten zoals het is, en als je later eens wil volledig herinstalleren, het dan meteen tijdens installatie te proberen. Zoals de anderen hierboven zeggen, kan je ook eenvoudig de meeste data op een afzonderlijke partitie houden. Je home zelf, met de configuratiebestanden van je programma's, blijft dan nog op de systeempartitie staan, maar al je andere gegevens staan elders en worden dus niet overschreven tijdens installatie.

Offline softbart

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/26, 09:15:42 »
Mijn werkwijze:

Geen home patitie.
Wel een data-partitie met daar waar nodig snelkoppelingen. Deze wordt dagelijks geback-upd.
Een lege partitie voor indien nodig een nieuwe installatie.

groet,

Theo

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/26, 09:56:56 »
Maak eerst een kopie van je home map op externe media(je weet maar nooit)
Start met een Live CD/DVD/USB op.
Start gparted.
Controleer van te voren de UUID's van de beide partities (rechter muisklik op de partitie > info)
Deze moeten na het verplaatsen/schalen nog overeenkomen.
Verklein de Linux partitie naar 20-40G (aan het einde verkleinen, van het begin afblijven)
Kan dat niet omdat er teveel data op staat, verwijder dan eerst het nodige uit je home. (je hebt toch een reserve kopie? )
Waar staat je swap partitie ? aan het eind ? verschuif deze aansluitend naar links naar je Linux partitie.
Controleer van te voren de UUID's van de beide partities (rechter muisklik op de partitie > info)
Deze moeten na het verplaatsen nog overeenkomen.
Vergeet niet de wijzigingen ook daadwerkelijk uit te voeren ;) duurt wel een bak koffie of langer.
Start nu de PC opnieuw.
Installeer gparted.
Start gparted
Maak in de lege ruimte een nieuwe partitie, ext4 formaat
De wijzigingen uitvoeren.
Nog steeds in gparted geef deze partitie het koppelpunt /home.
Bij het uitvoeren constateerd gparted dat er nog files in home map staan en vraagt of je deze wil verplaatsen, en dat wil je, eveneens het opslaan van de nieuwe gegevens in fstab.
Sluit gparted.
Start direct opnieuw op en zet je eventueel verwijderde data terug.

Dit is een voorbeeld voor een installatie waarbij alleen Linux staat op één harddisk.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jenske

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/26, 12:39:58 »
Ook ik ben er inmiddels vanaf gestapt om een aparte home-partitie te maken of gebruiken. Ik ben zeker geen Ubuntu-expert (eerder een jarenlang (en tevreden) gebruiker), maar als er net één ding is dat ik niet zo goed vind (en dat overigens ook voor Windows geldt): als je iets opnieuw installeert of een distributie-upgrade doet, blijven een aantal instellingen van je vorige configuratie behouden ... ook al is dat soms echt vervelend.

Ik ben namelijk zo iemand die al eens iets probeert te installeren en dan achteraf merkt/beslist dat het toch niet draait zoals het hoort. En dat "achteraf" kan soms meerdere maanden duren. Ik wil dan, als ik het programma eraf gooi, dat werkelijk ALLES terug wordt ingesteld zoals het was voordat ik dat programma installeerde. En hoewel je kan kiezen voor "verwijder volledig" in Synaptic, blijven er toch altijd elementen behouden, ook al wil je dat soms echt niet (dat merk ik aan de verborgen mapjes/bestanden in mijn home of usr-mappen).

(Bij Windows is het nog veel erger: daar blijven de sporen van een ooit geïnstalleerd programma nog eeuwenlang meedraaien in het register en nog een stuk of wat mappen en bestanden; het vergt al een soort tapijtbombardement om echt ALLE rommel eruit te gooien die een ooit geïnstalleerd programma heeft achtergelaten.)

Maar voor iemand -- zoals ik -- die een gezonde interesse betoont in Ubuntu en die op zijn computer alleen Ubuntu heeft draaien, deel ik de mening dat het écht geen zin heeft een aparte home-partitie te maken; dit is een schijn-veiligheid. Een gecrashte schijf trekt zich van partities niks aan.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/26, 12:41:13 »
(offtopic) Zoek op: wat is een tapijtbombardement? :evil:
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/26, 17:30:57 »
Geweldig, wat een reacties,  zelfs voor en tegen, heb ik dat,  ik ga morgen eens aan de slag met die instructie van DeBaas.       Die GParted branden op een schijf was al in mijn bezit   femke98,  toen ik nog in Almere woonde en wel met Windows, ging ik altijd naar een PC.shop in Waterwijk met problemen.    In mijn huidige woonplaats krijgen ze de hik als ik Linux zeg,  tja,  het zal wel, ik heb in ieder geval veel plezier van mijn Ubuntu en dat had niet zonder dit Forum gekund.    Uiteraard heb ik wel een Backup op mijn Externe schijf staan van alles uit mijn Persoonlijke map.       Wanneer het me gelukt is laat ik het weten, dus allemaal bedankt.      Vr.  gr.   Oldtimer.   ^-^
« Laatst bewerkt op: 2014/08/26, 17:36:19 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/26, 20:18:21 »
Welke victorie dan ook in Haarlem is begonnen, níet die van Linux dus, helaas. (Of een beter computerboer zoeken)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/26, 23:54:11 »
Zo, weer een ASUS portable voorzien van een frisse W7.
De eigen versie uit de restore partitie loopt bij het updaten een keer of 20 vast en veroorzaakt onnoemelijk veel HDD fouten.
Uit arren moede maar gestart met een kale W7 versie en na 2 dagen updaten en slechts 1 maal een vastloper nu een perfecte voor W7 machine.

Welke victorie dan ook in Haarlem is begonnen, níet die van Windows 7 dus, helaas. (Of een beter computerboer zoeken)

Op dezelfde machine herinstallatie Linux met home op een aparte partitie inclusief persoonlijke aanpassingen en toevoegingen, afhankelijk van de distro en versie tussen de 7 minuten en een uur.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/26, 23:58:50 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline sidonia

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/27, 11:00:58 »
@femke98 Ligt niet aan jou.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/27, 11:40:48 »
Ja, dit ontgaat mij ook even.....
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline koos4401

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/27, 12:22:20 »
Volgens zijn profiel woont Oldtimer (nu) in Haarlem... vandaar.
Duidelijk zo?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/27, 18:19:17 »
@femke98
Het eerste deel van mijn post is een reactie op crashen van de HDD.
De installatie van een Linux is eenvoudiger dan die van een W7............
Linux installeer ik op / en /home en nee de discusie daarover doe ik niet opnieuw.

De victorie in Haarlem een persiflage op de vorige victorie ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/29, 15:40:13 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline koos4401

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/27, 20:41:16 »
Citaat
De victorie in Haarlem een persiflage op de vorige victorie ;)
Héél goed, De Baas. Helaas heb in inmiddels bedacht dat de victorie in Alkmaar (1573) en niet in Haarlem begon.
Spijt me..
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/27, 21:22:22 »
 :laugh:
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline softbart

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/28, 17:54:03 »
[offtopic]
Is al een jaar of 40 geleden. Meegereden met de stoet tijdens "Alkmaars Onzet" . Ik meen begin oktober.
Het Alkmaars Onzet is het begin van de Victorie.

groet,

Theo

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/28, 18:59:07 »
[offtopic]
Is al een jaar of 40 geleden. Meegereden met de stoet tijdens "Alkmaars Onzet" . Ik meen begin oktober.
Het Alkmaars Onzet is het begin van de Victorie.

groet,

Theo
Alkmaars ontzet was op 8 Oktober en wordt nog elk jaar gevierd.

Maar we raken wel wat erg off topic.
Helaas woon ik (nog) niet in Haarlem om te kunnen komen helpen.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/03, 12:18:51 »
Hallo,   sorry, ben een aantal dagen de grens over geweest en kon niet eerder reageren over die Home-partitie maken.     N.a.v. de Handleiding van DeBaas ben ik er gisteren aan begonnen,  opgestart met de GParted-schijf,  de UUID's genoteerd en de  / dev/ sda1 verkleinen van 294.09 G naar  40.00 G.   Dus de pijl naar links geschoven tot die  40 G, die stond dus in de wachtrij, vervolgens lees ik dat de Swap aansluitend van rechts naar links moet worden geschoven .   Als ik echter op die zwarte pijl naar links schuif, dan worden de MIB's ook minder, toen ben ik gestopt,  had ik soms die  / dev/ sda 1  ( wachtrij ) eerst moeten uitvoeren ?    Kortom,  vanaf die Swap ben ik het spoor bijster, die Swap komt toch naast die 40.00 partitie, verder gaan dorst ik niet, heb nu weer alles staan zoals voorheen, dus zonder die Home-partitie, dus, wat doe ik fout, aan de Handleiding zal het niet liggen, tips zijn welkom.      Vr.  gr.    Oldtimer.  ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/03, 19:34:50 »
Swap kan je lekker rechts op de schijf laten staan. Dat is geen enkel probleem.
Die vrij gekomen ruimte achter sda1 kan je dus gebruiken om die /home partitie te maken.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2014/09/03, 21:38:48 »
Men weet hier dat ik een aparte home partitie toe juich.
Waarom? Omdat je dan toch makkelijker een verse installatie kan doen, en dan blijven al je home zaken gewoon staan en gebeurt er niets mee.

Je kan zoals Jan11000 zegt een aparte partitie maken met GParted. Je zou daar mappen kunnen maken die nu in feite in je systeem staan, dus afbeeldingen, documenten etc. etc.

Daar maak je verwijzingen van en die verwijzingen zet je dan in je systeem. En klaar ben je.

Zo deed ik het jaren maar nu heb ik een NAS en laat die ik met fstab automatisch mounten. Heb ik dus geen aparte home meer nodig.

Ikzelf heb een Home-partitie op een USB Disk (een USB-stick van 128 Gb van XLINC) verkrijgbaar bij Conrad.
Kan ik overal mee naartoe nemen ;)  ;) in het aanstekerzakje van mijn spijkerbroek en dat ding wordt automatisch herkend bij opstarten.
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline Nero

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2014/09/03, 22:21:14 »
Ik gebruik sedert enkele jaren volgende:
- een afzonderlijke partitie gelabeld Home, met voor iedere gebruiker een subfolder, met daarin Documents, Downloads, .mozilla, Music, Pictures, .thunderbird. Eventueel ook nog .ssh, .Skype en Dropbox
- een folder aanmaken /xtra/Home
- in /etc/fstab: LABEL=Home /xtra/Home ext4 defaults 0 2- in /etc/rc.local for user in $(basename /home/*) ; do
  source=/xtra/Home/$user

  if [ -d $source ] ; then
    target=/home/$user

    for mdir in \
Documents \
Downloads \
Music \
Pictures \
Videos \
.mozilla \
.Skype \
        .ssh \
.thunderbird \

    do
      if [ -d "$source/$mdir" -a -d "$target/$mdir" ] && ! mountpoint -q "$target/$mdir" ; then
        mount -B "$source/$mdir" "$target/$mdir"
      fi
    done
  fi
done
vóór exit 0

Voordeel is dat de OS partitie beperkt kan blijven, en -in mijn geval- deze mappen in elke distro ('k heb er een 4-tal in Grub) beschikbaar zijn.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2014/09/04, 13:05:00 »

Ikzelf heb een Home-partitie op een USB Disk (een USB-stick van 128 Gb van XLINC) verkrijgbaar bij Conrad.
Kan ik overal mee naartoe nemen ;)  ;) in het aanstekerzakje van mijn spijkerbroek en dat ding wordt automatisch herkend bij opstarten.

Hoe maak je dat aan op een USB-stick van 64 Gb@, ik heb al wel een stick van 4 GB maar die staat alleen maar om te installeren.