Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkverbinding probleem 10.04 [opgelost]  (gelezen 1664 keer)

Offline ruujan

  • Lid
Netwerkverbinding probleem 10.04 [opgelost]
« Gepost op: 2010/03/09, 23:26:43 »
Vandaag Kubuntu 10.04 geïnstalleerd op m'n laptop. Ziet er goed uit maar wicd werkt niet en dus blijf ik met knetworkmanager zitten. En als ik nu de laptop uit wil zetten dan hang ik dus op het probleem dat eerst de draadloze netwerkverbinding gesloten wordt voor m'n SMB-shares geünmount worden.  >:(
Bedraad werkt het wel goed, want dan blijft de verbinding met het netwerk tot na het uitloggen.




Mod edit: topic titel aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 20:15:39 door ruujan »

Offline timosha

  • Lid
Re: Grrrmbl
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/10, 09:21:56 »
Met die oerwoudgeluiden (Grrrmbl) in de titel kan ik niets doen  ???

Kubuntu 10.04 is nog steeds in Alpha status. Als je problemen hebt dan post je vraag in het Lucid Test Topic met een duidelijke titel  :-[
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline ruujan

  • Lid
Re: Netwerkverbinding probleem 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/10, 19:49:59 »
Ach het was ook een beetje frustratie. Ik heb het niet zo op (k)networkmanager. Gebruik al tijden wicd. Maar ik kreeg de hele tijd meldingen van bad password, terwijl alles hetzelfde was als bij mijn karmic installatie. Het bleek dat de installatie van wicd niet helemaal automatisch loopt. Sommige onderdelen van networkmanager bleven staan en die zorgden voor problemen. Nu werkt het weer als altijd.

Mijn frustratie is een beetje een probleem dat ik al een paar jaar heb met die netwerkmanager. Als ik het gebruik om een draadloze verbinding te starten, dan werkt het wel, maar ik gebruik mijn laptop echt als mobiele machine. Soms hangt-ie aan een draad en soms niet. Maar ik wil altijd bij mijn shares op mijn server kunnen. Daarom staan deze vermeld in de fstab. Als ik dan bedraad werk, dan worden automatisch twee shares gemount en afgezien van wat aanpassingen in de rcX.d mappen mbt prioriteiten werkt dat fantastisch.
Maar als ik met die netwerkmanager een draadloze verbinding maak, dan wordt bij het verbinden wel de shares gemount, maar bij het afsluiten van de draadloze verbinding, is er geen enkele mogelijkheid om deze automatisch te umounten. Het resultaat is dat ik eindig met een systeem dat er een kwartier (of zo) over doet om af te sluiten. De shares kunnen kunnen niet geümount worden als de netwerkverbinding al is gesloten. Dat sluiten van die verbinding gebeurt tijdens het uitloggen uit KDE, en het sluiten van de shares pas als het het runlevel verandert.

Dat is geen bug volgens mij, maar een ontwerpfout. En dat vond ik zelf wel een oerkreet waard. Bugs worden nog voor de final release opgelost, tenminste daar ga ik van uit. Maar ontwerpfouten, tja, die hangen vast aan de filosofie achter een programma of zoals Microsoft zo mooi zegt: This behavior is by design.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 20:12:10 door ruujan »

Re: Netwerkverbinding probleem 10.04 [opgelost]
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/10, 21:26:24 »
Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel een bug is, aangezien het bij het opstarten wel goed gaat.. Heb je het al eens gemeld op Launchpad? Want zelfs al is het geen bug, dan geven ze op Launchpad alsnog advies..