Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?  (gelezen 1327 keer)

Offline jan11000

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #25 Gepost op: 2015/11/08, 02:34:54 »
Nieuw installeren en overal afblijven wat standaard geïnstalleerd is.

Of eerst een copie maken van je nieuwe installatie, dan experimenteren.

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #26 Gepost op: 2015/11/08, 08:15:37 »
De pakketten één voor één via Zoeken of Snelfilter opzoeken.
Vervolgens  met de rechtermuisknop op het bestand klikken en kies "markeren voor installatie".
Er bestaat een kans dat sommige pakketten automatisch mee worden geïnstalleerd maar dat ziet u vanzelf bij het aanvinken.
Daarna op Toepassen klikken en alles wordt weer geïnstalleerd.
Hopelijk kan zo alles hersteld worden.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #27 Gepost op: 2015/11/08, 09:29:15 »
sudo apt-get install ubuntu-desktopzou het moeten doen, of zoals boven al werd voorgesteld alles individueel aanvinken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #28 Gepost op: 2015/11/08, 23:59:23 »
Het hele probleem is eigenlijk ontstaan omdat ik in mijn (Rsync) backup de vreemde term "zeitgeist" tegen kwam.
Mijn vraag op dit forum wat "zeitgeit" is en doet leverde verschillende antwoorden op, waaruit voor mij bleek dat ik het waarschijnlijk niet nodig had en het verwijderd kon worden.
Toen bleek dat "zeitgeist" bij sommigen niet aanwezig of met succes verwijderd was, en ik er van uitging dat door mijn instellingen het bij mij ook overbodig was, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het met aanwijzingen op het forum middels synaptic verwijderd.
Helaas ging dit mis.  :'( :'(

Toen ik zocht naar mogelijkheden het te herstellen bedacht ik me dat het probleem was ontstaan toen ik mijn backup-bestanden voorbij zag scrollen.
Dat leverde het idee op om middels die backup de verwijderde bestanden weer terug te halen en zo de computer weer in de oude stand te brengen.
Gelukkig kon ik vriend Softbart bereiken die voor mij indertijd die Rsync-backup ontworpen heeft en hem vragen om me te helpen de zaak weer terug te zetten.
Softbart hielp me, maar op andere wijze. Omdat uit mijn berichten op het forum bleek dat Nautilus verwijderd was en ik daardoor niet bij mijn "persoonlijke map" kon komen, gaf hij de volgende opdracht:
In de terminal uitvoeren: "dpkg --list | grep nautilus"
Hiermee kon hij controleren wát er in Nautilus werd gemist en/of hersteld moest worden.
Hierna in de terminal uitvoeren:   "sudo apt-get install nautilus"
Nogmaals: " dpkg --list | grep nautilus"  vervolgens 'afmelden' en opnieuw 'aanmelden'
En zie daar.....mijn persoonlijke map was weer bereikbaar; Nautilus werkt weer als voorheen .

Dat ik bij het opnieuw installeren van Nautilus in de voorbij scrollende data opnieuw "zeitgeist" zag verschijnen, neem ik maar voor lief.
Ik heb opnieuw geleerd, dingen waar ik geen verstand van heb, daar moet ik van af blijven. :o... maar ja, je bent jong en je wilt wat. =D =D =D

Softbart en alle anderen die geholpen hebben mijn problemen op te lossen heel vriendelijk dank !!!
(Ik zal dit topic opnieuw als opgelost aanvinken.)
« Laatst bewerkt op: 2015/11/09, 00:03:12 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #29 Gepost op: 2015/11/09, 01:01:20 »
Vandaar dus ook mijn advies om het te laten staan.  Waarschijnlijk gebruikt de backup programma, zeitgeist als dependency. In mijn ogen is het logisch dat een backup programma je geschiedenis 'napluist' om een backup te maken. Het wijzen naar personen die zeggen dat deze verwijderd kan worden is in mijn ogen niet helemaal terecht. In mijn ogen is het hetzelfde als vragen naar wat lijm op je binnenband doet. Wanneer er niet verteld wordt dat deze de plakker op zijn plaats houd dan krijg je al snel het idee dat overbodig rommel is. Dat kan men niet weten, er zijn nogal wat programma's die veel onnodige dingen naar binnen sleuren.  Wie dat niet geloofd mag het eens proberen met Thunar, daarbij krijg je XFCE4 paneel kado al zit je in een compleet andere werkomgeving ;)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #30 Gepost op: 2015/11/09, 10:04:36 »
Maar het is een goede les ook voor anderen!Gewoon laten staan,die bestanden..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #31 Gepost op: 2015/11/09, 12:02:55 »
In mijn ogen is het logisch dat een backup programma je geschiedenis 'napluist' om een backup te maken.
Niet echt logisch. Een backup wijst van een bron- naar een doellocatie, die de gebruiker moet instellen. Zou raar en zelfs ongewenst zijn als de backup er zelf dingen bij gaat 'verzinnen'. Er is geen enkele backup mij bekend die dit doet.

Maar het is een goede les ook voor anderen!Gewoon laten staan,die bestanden..
If it isn't broke, don't fix it.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #32 Gepost op: 2015/11/09, 17:21:25 »
@Lowlands, Uw advies:
Maar het is een goede les ook voor anderen!Gewoon laten staan,die bestanden..
...hiermee ben ik het nu hartgrondig eens !!!

@markba, Uw antwoord:
If it isn't broke, don't fix it.
...en dat betekent in het NEDERLANDS ?????????

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Tom

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #33 Gepost op: 2015/11/09, 17:26:51 »
Als het niet kapot is, repareer het dan niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #34 Gepost op: 2015/11/09, 17:45:04 »
Als het niet kapot is, repareer het dan niet.
Tom bedankt voor deze vertaling.

Nog even een opmerking, ook t.a.v. Lowlands.
Ik vond dat mijn computer steeds trager werd en meende dat "zeitgeist" daar mogelijk mede oorzaak van kon zijn.
Nu, na de herinstallatie van Nautilus (waar ook zeitgeist weer mee teruggekomen is) is mijn computer duidelijk sneller dan voordien.
Ik heb geen flauw idee waar dat aan ligt, misschien omdat een aantal zaken mbt "Unity" ook verwijderd zijn.
In mijn bericht van 8-11-2015 00.01.50 uur staat een lijstje van alle verwijderde bestanden.
Ik wilde dit toch even vermelden.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #35 Gepost op: 2015/11/09, 18:43:34 »
omdat zeitgeist indext kost dat inderdaad "wat". Dat betaalt zich uit in een iets trager systeem. Maar dat laat zich zich niet voelen op heel nieuw hardware.

Offline KeesS

  • Lid
Re: wat is en/of doet "Zeitgeist" op mijn computer?
« Reactie #36 Gepost op: 2015/11/09, 21:58:42 »
omdat zeitgeist indext kost dat inderdaad "wat". Dat betaalt zich uit in een iets trager systeem. Maar dat laat zich zich niet voelen op heel nieuw hardware.
Ik zou mijn computer niet 'heel nieuwe hardware' willen noemen.
Hij is in juli 2010 samengesteld door 'IkBenStil.nl' in Amsterdam en zij hebben er voor mij toen Ubuntu op geïnstalleerd.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden mee.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg