Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scanner delen over het netwerk  (gelezen 2627 keer)

Offline Rulus

  • Lid
Scanner delen over het netwerk
« Gepost op: 2008/06/11, 10:30:14 »
Ik zou graag de scanner van mijn HP all-in-one delen over het netwerk. Ik heb een stukje van deze handleiding gevolgd, met name tot en met het aanpassen van /etc/xinetd.conf. Als ik nu vanaf de client 'scanimage -L' uitvoer verschijnt er:
No scanners were identified. If you were expecting something different,
check that the scanner is plugged in, turned on and detected by the
sane-find-scanner tool (if appropriate). Please read the documentation
which came with this software (README, FAQ, manpages).
Op de server verschijnt er gelijktijdig in /var/log/daemon.log:
Jun 11 10:23:15 tethys saned[7227]: saned (AF-indep+IPv6) from sane-backends 1.0.18-cvs ready
Jun 11 10:23:15 tethys saned[7227]: check_host: access by remote host: 192.168.1.66
Jun 11 10:23:15 tethys saned[7227]: init: access granted to roel@192.168.1.66
Jun 11 10:23:16 tethys saned[7227]: quit: exiting
Het werkt dus wel een beetje, maar ik kan nog niet scannen. De handleiding zegt dat ik op de server /etc/group zou moeten aanpassen om gebruikers die willen scannen in de groep saned te stoppen, maar welke gebruikers moeten dat dan zijn? De gebruiker van de client bestaat immers niet op de server.

Ik heb op de server in /etc/udev/rules.d/45-libsane.rules een regeltje toegevoegd:
SYSFS{idVendor}=="03f0", SYSFS{idProduct}=="5b11", MODE="644", GROUP="scanner"Zowel met GROUP="scanner" als GROUP="saned" maakt dit geen verschil. De RUN opdracht van in de handleiding heb ik er niet bijgeschreven omdat dat script op mijn systeem niet bestaat.

De server draait Ubuntu Gutsy, de client Hardy. Iemand ideeën hoe ik verder moet?

wilbert

  • Gast
Scanner delen over het netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 15:16:13 »
Xsane misschien??

Ziet de scanner vanzelf. :)

Offline Rulus

  • Lid
Scanner delen over het netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/11, 15:23:12 »
Op de server wel ja, het probleem is dat de client geen toegang krijgt tot de scanner die op de server is aangesloten. XSane op de client geeft ook de melding 'kan geen apparaten vinden', net als scanimage -L.

scanimage -L op de server geeft overigens netjes:
device `hpaio:/usb/Officejet_J5700_series?serial=CN81LCV10F04TC' is a Hewlett-Packard Officejet_J5700_series all-in-one

Offline Rulus

  • Lid
Scanner delen over het netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/20, 08:50:34 »
Opgelost, je moet 'saned' draaien in de groep 'scanner'. De /etc/xinetd.conf op de server wordt dus:
service sane-port
{
socket_type = stream
server = /usr/sbin/saned
protocol = tcp
user = saned
group = scanner
wait = no
disable = no
}

Ralphius

  • Gast
Scanner delen over het netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 00:17:55 »
beste mensen,

heb alles toegepast en het werkt gedeeltelijk; dwz , client verzoekt om acces met server maar dat verzoek wordt telkens afgewezen...

ik verkrijg ik /var/syslog

saned (AF-indep+IPv6) from sane-backends 1.0.18-cvs ready
check_host:access by remote  
host: 192.168.2.5 denied (dit is de client)
quit:exiting


iemand een idee waarom de toegang geweigerd wordt?

dank

R.

edit: ik kwam in deze draad terecht via de zoekfunctie en eigenlijk was dit een reeds opgeloste zaak... dus heb een nieuw onderwerp gestart hier:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/311253#p311253

met excuses aan de forum moderatoren..