Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: paar noob vragen:)  (gelezen 2073 keer)

goofybert

  • Gast
paar noob vragen:)
« Gepost op: 2006/08/21, 00:33:12 »
hallo,ik zou me ubuntu op mijn f schijf willen instaleren,maar hier staat nog een win xp op die ik niemeer gebruik omda ik op men c schijf die os heb staan.Dus mijn eerste vraag is hoe kan ik ubuntu hier over heen schrijve en die schijf in 1 baan formateren? die schijf staat ook als slave,kan dit kwaad als ik er van wil boote?en dan nog een vraagske,welke codecs en software installeer ik best allemaal om fatsoenlijk van start te kunne gaan met ubuntu?khoop da iemand mij kan helpe.grtss

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
paar noob vragen:)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/21, 00:42:19 »
Ubuntu als enige OS installeren: hiervoor kan je kiezen tijdens de installatie van ubuntu. Je kan kiezen om de hele schijf te wissen en ubuntu erop te plaatsen en voor de rest kan ubuntu automatisch je schijf indelen, indien je dit niet zelf wenst te doen

Slave device booten: kan geen kwaad

codecs: kijk eens rond op deze 2 pagina's: https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats en https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto

software: ligt eraan wat je nodig denkt te hebben :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

goofybert

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/21, 00:58:34 »
thx,wa ik met software bedoelde was flash enzo ma da heb ik gevonde bij de codecs:) ma ben op nog 1 vraagske gekome,kan ik dan uit ubuntu men mp3's afspele,die op men c staan onder win xp?of moet ik die mee overzette?wandt dacht da ik erges geleze had da ubuntu geen ntfs kon leze ma ben daar totaal nie zeker van

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
paar noob vragen:)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/21, 01:00:18 »
Oei. Ik heb je verkeerd begrepen. Nog niet beginnen met de installatie ! :)

Ik dacht dat je je hele harde schijf wou formatteren, maar je wil enkel de partitie waarop "f:" staat wegdoen.

Ik denk dat dat via manueel partitioneren dan het beste gaat. Je moet op de ubuntu cd dan bij het partitioneren de juiste partitie vinden waar de f: op staat (dit kan je niet zien aan de letter f, want dat is typisch iets voor windows, de harde schijf zelf werkt niet met stationletters, en linux ook niet)

als je die hebt gevonden verwijder je die partitie en dan verdeel je de vrijgekomen ruimte tussen 2 partities:

1 swap partitie (meestal raad ik aan: 1,5x de grootte van je ram)
en
1 ext3 partitie (de overgebleven ruimte)

als je dan naar de volgende stap gaat zouden de koppelpunten al goed moeten staan

(de ext3 partitie wordt gemount als /)

voor de rest is het een piece of cake :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

goofybert

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/21, 01:03:49 »
hehe is nx:) was toch pas van plan om het morge door de dag te instalere dus;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
paar noob vragen:)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/21, 01:06:54 »
Citaat van: goofybert
hehe is nx:) was toch pas van plan om het morge door de dag te instalere dus;)
ik heb mijn post van hierboven geupdate met wat extra info over het partitioneren

linux (dus ook ubuntu) kan perfect NTFS lezen, het probleem zit hem in NTFS schrijven :) je kan vanuit linux dus geen dingen op een NTFS partitie aanpassen of verwijderen, maar je kan wel gewoon dingen lezen (je kan dus gewoon mp3's beluisteren die op een NTFS partitie staan)

Volledige schrijfondersteuning voor NTFS is ook geen jaren meer weg. Er worden hier goeie vorderingen gemaakt met bv. het ntfs-3g project.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

goofybert

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/21, 01:11:22 »
k,ma denk da ik u nog nie heel mee heb:) kheb dus 2 schijve,1 is c waar xin xp opstaat en waar ik die op wil behoude en dan is er een andere schijf f waar ik ubuntu op wil instalere,maar daar staat nog een versie van win xp op die ik al heel lang niemeer gebruikt heb wandt kweet nie of ge mee waart da het over 2 fysieke schijve ging?thx voor de hulp die ge al gegeve hebt tot nu toe:)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
paar noob vragen:)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/21, 01:26:47 »
Nee, dan was ik inderdaad niet mee :P maar de meeste mensen denken dat schijven en partities hetzelfde zijn, en vandaar mijn verwarring :)

Maar nu snap ik het. In ubuntu ga je volgens mij (ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik dacht dat ik dat ergens gezien had.. ik heb zelf geen pc met 2 harde schijven) de keuze krijgen om een harde schijf te kiezen om te partitioneren, en dan moet je dus de 2de schijf pakken. Ik hoop dat ik hier juist zit :)

Dan kan je waarschijnlijk daarna de optie nemen om de hele (fysieke) harde schijf te wissen en om ubuntu automatisch de partities te laten indelen

Of in het geval van manueel partitioneren: (indien je dit wil :))

Als er enkel "f:" opstaat, zal er waarschijnlijk slechts 1 partitie zijn. Die kan je dan verwijderen en dan kan je nieuwe partities aanmaken.

Citaat van: profoX
en dan verdeel je de vrijgekomen ruimte tussen 2 partities:

1 swap partitie (meestal raad ik aan: 1,5x de grootte van je ram)
en
1 ext3 partitie (de overgebleven ruimte)

als je dan naar de volgende stap gaat zouden de koppelpunten al goed moeten staan

(de ext3 partitie wordt gemount als /)

voor de rest is het een piece of cake :P
Tip: misschien wel handig om nog een extra /home partitie te maken. Dan kan je in het geval van een eventuele ubuntu reinstall al je instellingen en documenten die in /home staan nog behouden.

In dat geval zou het er als volgt kunnen uitzien:

1 Swap (ongeveer 1.5x ram aanbevolen door mij, maar andere mensen hebben meestal maar 1x hun ram ofzo)
1 ext3 van ongeveer 5 GB ofzo (er moeten wel een heel aantal globale systeembestanden enz. op kunnen, maar ik zou niet precies kunnen zeggen wat een goed getal is, misschien dat iemand anders me hier wat mee kan helpen..)
en dan nog 1 ext3 (dus in totaal 2 ext3 :P) met de resterende vrije ruimte

Bij de volgende stap zorg je er dan voor dat de grootste ext3 aan /home gekoppeld wordt en de kleinere ext3 (5 GB ofzo?) aan /

Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is, maar ik weet niet precies op welke manier je verder wil. Als de live cd werkt met internet wil ik je wel live helpen :) (bij een live cd hoort live support vind ik..)

Ik ben misschien op IRC als je mijn naam roept: profoX`
op: irc.freenode.net - #ubuntu-nl

of je mag me toevoegen aan jabber (niet altijd on line hier)
profoX (at) amessage.be
of aan mijn msn account (hier ook niet altijd on line)
profox (at) linux.be

:) je mag je vragen natuurlijk ook gewoon blijven stellen op het forum
succes

edit: onder de live cd kan je via het programma XChat op IRC en Gaim op Jabber, beide vind je onder "Internet" in het Toepassingen menu.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

goofybert

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/21, 02:29:03 »
k,heb u toegevoegd op msn,kzit nu in de instalatie en kheb een vraagske met een screen ofk nog altijd goe zit:)

goofybert

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/21, 03:03:11 »
men vorige post is niet meer van toepassing,heb het kunne instalere.thx voor de hulp:)nu kan het werk beginne van codecs en al te instalere:d weet gij mss toevallig ook een manier om hotkeys te late werke?en ook om een muis met  toetse ze allemaal te late werke?

Gast

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/21, 18:06:24 »
Hallo, is het niet gemakkelijker om een partitie te verwijderen in Windows XP zelf te doen? Gewoon te wissen.
Start - Configuratiescherm - Systeembeheer -  ...
Oei ken het niet van buiten zal het vlug even opzoeken... tot straks...
Wanneer de partitie is gewist, opstarten met Ubuntu en een install doen, die gaat dan gaan installeren op de grootste lege ruimte. Dat is toch niet moeilijk om het zo te doen.

Gast

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/21, 18:34:20 »
Hier zijn we terug...
Voor een nieuweling met Linux (Ubuntu) is het niet gemakkelijker om een partitie te wissen als men dat wilt het in het vertrouwde Windows XP te doen???!
Start - Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer
duidt nu de partitie aan door erop links te klikken
wissen kan men door nu rechts te klikken en kies voor partitie verwijderen.
Nu dit progje afsluiten en windows afsluiten.
Van nu af is die partitie verwijderd en kan men Ubuntu installeren, Ubuntu zal dit willen zetten op de groots mogelijk vrije ruimte en laat dit maar gebeuren.
Een nieuw avontuur kan beginnen...in het begin is het wel even schrikken, even wennen...na verloop van tijd en met de indien nodig hulp van dit voortreffelijk forum komt men er wel.

Sorry als ik even tegen uw winkel was voor het bovenstaande, maar voor een doorwinterde MS gebruiker schrikken bepaalde commando's in Ubuntu een beginneling toch wat af. Laat ze eerst even wennen. Laat ze op verkenning gaan en langzaam gewoon worden met het nieuwe besturingssysteem. Wees in gezel in moeilijke momenten en een gids op hun nieuwe pad.

Voila...

Ben nog geen lid, ben daar niet zo rap in....

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
paar noob vragen:)
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/21, 18:42:49 »
Citaat van: goofybert
men vorige post is niet meer van toepassing,heb het kunne instalere.thx voor de hulp:)nu kan het werk beginne van codecs en al te instalere:d weet gij mss toevallig ook een manier om hotkeys te late werke?en ook om een muis met  toetse ze allemaal te late werke?
daar was ff geleden een topic over.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2783
zie 2de en vooral 3de post

misschien kan je voor je muis eens een kijkje nemen op www.linux-gamers.net
die mensen daar hebben volgens mij wel een howto
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
paar noob vragen:)
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/21, 18:49:17 »
Citaat van: rivanda
maar voor een doorwinterde MS gebruiker schrikken bepaalde commando's in Ubuntu een beginneling toch wat af. Laat ze eerst even wennen. Laat ze op verkenning gaan en langzaam gewoon worden met het nieuwe besturingssysteem. Wees een gezel in moeilijke momenten en een gids op hun nieuwe pad.
AMEN Rivanda!!!!

Ik neem aan dat je een wijfje bent??

THAT'S MY GIRL!!!!!!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
paar noob vragen:)
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/21, 18:55:45 »
Citaat van: mcgyver
AMEN Rivanda!!!!

Ik neem aan dat je een wijfje bent??

THAT'S MY GIRL!!!!!!
Waar leidt je dat uit af ? :P
en ik vind de term "wijfje" niet echt een mooi woord voor vrouw :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
paar noob vragen:)
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/21, 19:01:35 »
Ik hoop dat het een "ze" is en ik bid dat "ze" net zoveel gevoel voor humor heeft als ik. Als het een mannetje was, was het RivandO was mijn gedachtengang.

Gast

  • Gast
paar noob vragen:)
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/21, 19:05:42 »
Mis, volledig mis.
Ben een 55 jarige man. Werk al een 25 jaar met een computer. Eerst Mallard basic, dan CP/M, Dos 3.0 tot 6.1, Windows 2 nog gekend en alle andere versies.
Nu 6 weken Linux, eerst Suse en nu 1 maand Ubuntu, met vallen en opstaan.
Moet er nog zand zijn?

Offline mcgyver

  • Lid
paar noob vragen:)
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/21, 19:10:05 »
Laatste regel snap ik niet?