Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met de installatie van GRUB  (gelezen 554 keer)

GTCG

  • Gast
Problemen met de installatie van GRUB
« Gepost op: 2008/03/27, 12:59:06 »
Omdat ik vond dat mijn Linux-partitie iets te weinig plaats had, had ik besloten om mijn gehele schijf opnieuw in te delen. Ik verwijderde dus eerst mijn oude Ubuntu-linux en daarna windows XP. Daarna maakte ik 2 NTFS schijven aan van respectievelijke 16gig(mijn c:) en 20 gig(D:) Alles verliep tot hier toe vlekkeloos.

De beta van Ubuntu 8.04(naam ontsnapt me nu ff) uitgekomen en die wilde ik proberen. Bij de installatie van ubuntu gaf ik aan om nog 2 partities aan te maken: 40 gig ext3 voor ubuntu zelf en 1 gig aan swap space. Alles verliep normaal bij de installatie, maar bij het installeren van GRUB liep het fout. Voor de een of andere reden wilt hij GRUB niet installeren.

Fdisk -l geeft het volgende aan: Dit kunnen jullie waarschijnlijk gebruiken:
 Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1        2040    16386268+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            2041        9733    61794022+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5            2041        4590    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            4725        9733    40234761   83  Linux
/dev/hda7            4591        4724     1076323+  82  Linux swap / Solaris

hda1 is primair, zoals ook het sterretje duidelijk maakt.

Enig idee wat ik hier heb fout gedaan?

Nog even melden dat ik vanalles geprobeerd heb in documentatie die ik gevonden heb betreffende het herstellen van GRUB, of het herinstalleren ervan in de MBR. Maar aangezien er helemaal niets van GRUB werd geinstalleerd op de PC was ik daar dus weinig mee tot nog toe.

Problemen met de installatie van GRUB
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/27, 13:43:26 »
Ik zie dat je op hda7 Niet alleen je swap hebt, maar ook Solaris. Je hebt nu 5 partities maar je harde schijf kan maar 4 partities bevatten kan anders zie de link beneden. Swap wordt niet zo gezien dus dat maakt opzich niet uit hoeveel swaps je hebt.Kijk hier eens verduidelijkt mijn stukje.
 http://doc.nl.linux.org/GUIDE/sag-nl/x1155.html
Klein stukje hieruit:
Om iets aan dit ontwerpprobleem te doen, werden extended partities uitgevonden. Deze truuk stond het toe een primaire partitie te partitioneren in subpartities. De dus onderverdeelde primaire partitie is de extended partitie; de subpartities zijn logische partities. Ze gedragen zich als primaire partities, maar worden op andere wijze aangemaakt. Tussen deze twee typen partities bestaat geen verschil in snelheid.
Er kan maar één extended partitie op een harddisk gedefinieerd zijn.
Van:
http://www.pindanet.be/linux/index.html … ities.html
Ik denk daarom dat Grub wat moeite heeft om zich te laten installeren.
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

GTCG

  • Gast
Problemen met de installatie van GRUB
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/27, 14:01:12 »
Aan mijn Fdisk te zien zou je idd denken dat Solaris daar op staat, maar dat is niet zo. hda7 is enkel de swap,niets meer. Wat de extended partities betreft: hda1 is primair, hda2 is extended(met een size van rond de 60gig) met daaronder hda5 van 20 gig, hda6 van 40 gig, en hda7 van 1 gig.

Ik heb hier wel van bijgeleerd. Als ik het dus goed op heb heb ik 2 primaire partities, waarvan de 2de(de extended) is onderverdeeld in 2 logische partities, als ik de swap niet mee reken.

Toch heb ik wel het vermoeden dat dit iets te maken heeft met een partitieprobleem.

Hoe kan ik dit dan oplossen?

PS: na het herindelen van de schijf heb ik eerst mijn XP teruggezet, daarna Ubuntu, alhoewel dit wss weinig terzake doet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Problemen met de installatie van GRUB
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/27, 14:23:34 »
Mogelijk ligt het aan het feit dat je een bèta-versie hebt geïnstalleerd. Die bevat nog de nodige fouten....

Je partitie-indeling ziet er normaal uit. Daar ligt het niet aan. Uitleg over de partities:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren