Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)  (gelezen 1623 keer)

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Gepost op: 2008/02/21, 23:10:44 »
Diegenen die mijn post Error 13 enz hebben gelezen weten dat ik nu een notebook erbij heb gekocht met Vista erop, mijn vrouw gaat daar op werken.
Op deze PC komt alleen maar Linux na alle Grub ellende.

Ik heb heb met Gparted Hda1 weer hersteld(wasFat16) geworden maar nu weet ik niet hoe ik verder moet, De ext  schijf heeft een inhoud USB1 (bootable XPsystem) en USB2 waarin alle andere zooi zoals geinstalleerde progs. (Cobian backup)
Als ik mn XP cd laat opstarten vind hij een te repareren windows op USB1

Mijn Mboard kan niet starten van USB dus moet ik deze bestanden of directorys naar Hda1 kopieren, met sudo Nautilus kom ik niet verder.  e.e.a moet met de Live CD want de er zit geen werkend OS meer op, heb wel allerlij topics bekeken die met kopieren te doen hadden maar ik vond daar niet wat ik zocht
.


Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 23:33:24 »
Nee, dat is niet de bedoeling, lees anders eerst even de topic Error 13, ik weet het niet meer.
Ik wil gewoon een Cobian backup(opUSBschijf) terug zetten op Hda1 die kapot was(Fat16) of zodat de XP schijf hem daar vindt en kan repareren.
Eigenlijk is dit nog niet eens nodig want ik wil eigenlijk mijn Thunderbird adressbook, favorieten Firefox en de mail hebben.
Ik heb een Notebook gekocht voor mijn vrouw en daar staat vista op en dan kan ze daar mee werken.
Op DEZE PC komt alleen maar Linux, heb mn buik vol van Grub
 Moet met LiveCD gebeuren want er staat geen OS meer op.
Mogelijkheden?

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 23:37:13 »
Sorry, pijn in mn kop, ik ga naar bed maar ben dankbaar voor reacties

Offline ton1

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/22, 00:28:01 »
Je hoofdpijn zal nu wel weg zijn,( ik veronderstel dat 't nu de ochtend van 22 feb. is) en stel voor dat je eens kijkt bij Pjotr's pag.
http://computertip.googlepages.com/installatieubuntu,
om het aan te pakken.
Als dit ook niet pakt, schrijf dan nog eens wat je precies wil.
Met goede groet,
ton.
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/22, 03:51:51 »
Staat volgens mij perfect omschreven wat hij wil ???

hij wil zijn bestanden terug hebben van die usb backup.

Laat ik er even vanuit gaan dat je een nieuwe HD hebt, of in ieder een legen HD.
Geen idee hoe groot dat kreng is ???
Die linux backup vergeten we even want daar stond nix belangrijks op zij je duszz

Goed
Ik hoop dat je de Gparted Live cd hebt ???
Zoniet downloaden dat ding en op cd branden.
Booten met Gparted.

Je gaat die HD te lijf, met de ubuntu livd-cd
Stel die HD is 100G.

Maak nu in deze volgorde een

1. /    13Gig
2. /home 25Gig
3. NTFS partitie van 50 Gig
4. swap 2 Gig

Je gaat die HD te lijf, met de ubuntu livd-cd
En installeer Ubuntu in de juiste partitie's
Ubuntu zou nu normaal moeten werken.

eenmaal klaar dan:

Je hebt inmiddels die USB backup van windo aangesloten.
En nu ga je die backup terug zetten naar die nieuwe NTFS partitie.

Eenmaal klaar haal je hier alle bestanden uit die je wilt hebben en die zet je in een map in je Ubuntu.

In principe heb je nu die NTFS partitie niet meer nodig he ??
Goed nu je de bestanden hebt die je wilt hebben start je de pc op en boot je weer van de Gparted Live-cd

Nu verwijder je die NTFS partitie, die is nu unallocated.
En nu vergroot je de /home partitie zodat je die 50 Gig erbij krijgt.

Er komt nu 1 addertje onder het gras uit, dus bereid je hierop voor.

Omdat je nu 1 partitie minder hebt klopt de nummering van je menu.lst niet meer.

Nu kan je 2 dingen doen.
Of je hebt van te voren Supergrub gedownload en op een livd-cd staan zodat hij hem automatisch repareerd voor je.

Of je start op in veilige modes en bewerkt met de hand je menu.lst

Dus maak wat voorbereiding, lees en print wat uit van wat je vind op het forum.
zoek ff op menu.lst  en op fstab

Schrijf tijdens dit gebeuren de nummers op van de partities.

Dan weet ik zeker dat je dit tot een goed einde gaat brengen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/22, 10:50:03 »
@Gandyman.
Hallo Ubuntero van de maand, beetje laat maar ik heb wat griepverschijnselen ondanks antigr.prik. Vandaar even wat langer tussen de vette lappen liggen draaien.
Draai nu op knoppix CD.
Nu, ik had 2 disk in de kast Hda1(80G) met XP er op in 10G partitie(NTSF)
Rest van de disk Wisselbestand met alle data zoals foto's enz(FAT32) om vanuit beide OS-en te benaderen.
Hdb1 (40G) geheel Linux (Ubuntu)
De 120G USB zet ik alleen aan als ik nieuwe backup wil maken o.i.d.

Mboard ASUS K8V SE, AMD 64 3200+, 2 Gig mem, NVidia Gforce 6200, 256Mb, sound onboard.

Na Grubproblemen Linuxschijf eraf gegooid, geprobeerd om bootable backup XP terug te zetten maar lukt me niet. De bootpartitie was veranderd in FAT16 en onleesbaar geworden. Gerepareerd. Als ik XPcd erin gooi vindt hij dat bestand op USB1 en wil repareren. Maar dat wil ik niet want de bios kan niet van USB starten.
Zoals je zelf al begreep, ik wil gewoon mn favorieten, adressen en een aantal mails terug, op stick zetten, 80 g schijf met Gparted formatteren en Ubuntu erop.
Da's alles ......... wat ik wil.
In Konqueror zie ik alles staan en kan ik bestanden slepen naar Hda1maar zegt dat hij niet kan vinden in fstab enz, ik ben nog zo groen dat ik dat soort commando's weer moet opzoeken enz
Heb Notebookje besteld met voorgeinstalleerd Vista en daar gaat mijn vrouw mee spelen, die wil ik voorlopig nog niet lastig vallen met een commands in een terminal kloppen

SVP dus even stapje voor stapje hoe ik de USB moet mounten en dan slepen naar Hda1
Bedankt, Rob

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/22, 12:44:07 »
Heb nog een poosje zitten spitten in topics over mounten, heb gedaan :
sudo mkdir  /media/disk
sudo mount -t ntsf-3g /dev/sda1 /media/disk -o force
 antw: Couldn't mount device /dev/sda1
Device or resource busy
mount failed

Misschien dat dit komt omdat ik met Knoppix Live CD ?

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/22, 12:46:40 »
Oh ja, ntfs-3g werkte niet, zonder 3g wel maar met bovengenoemde foutmelding

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/22, 18:55:56 »
Hoi, nou het is allemaal met een sisser afgelopen, op geg.moment kon ik in Naut. de USB schijf benaderen en terug kopieren naar Hda1, wilde niet repareren met XP CD. Toen met Gparted schijf opgeschoond en ingedeeld vlg recept Gandyman, 7.10 geinstalleerd 180 uodates NVIDIA driver enz en de zaak draait weer.  Ik ben dus een dotje mails, adressen een favorieten kwijt maar een schone lei is ook wel weer eens aardig niet? Thanks all, over eb sluiten maar.

met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/22, 21:15:24 »
ah, hmz ??

Nouja kwijt ??
Je hebt die backup toch op die usb staan ???
Snap ik dus ff niet ?
Zolang je die backup heb ben je nix kwijt. !

Want wanneer je Ubuntu geinstalleerd heb op je HD en hij werkt normaal, kan je volgens mij gewoon die usb benaderen en bekijken en of bestanden eraf halen.

Snap dus ook niet helemaal waarom je dit via die knoppix cd probeert ??

En als die backup ingepakt is zou je hem altijd weer moeten kunnen uitpakken, al was het maar met hetzelfde proggie als waarmee je het ingepakt hebt ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/23, 22:11:27 »
Hoi, ja alles staat nog op die USB schijf. Ben er vrij zeker van dat ik niks versleuteld heb want foto's, muziek kan ik allemaal benaderen.
Er zit nu 1 HD(80G) in mn kast, en daarop heb ik alleen Ubuntu staan.
Ik zet daar hooguit nog een andere Linux distr. bij maar geen Windows meer alhoewel ik nu weer ga twijfelen. Bij het aanzetten alleen nog maar 640x480 beschikbaar. Past wel goed bij die eeuwige terminal, waan me weer in de jaren 70.....

Maar goed, ik wil alleen mn favorieten uit Firefox en adressen en mail uit Thunderbird, ik weet niet hoe ik die eruit moet halen, adviesje?
Maandag heb ik nieuw laptopje met Vista, kan het daarmee ?

Hoe kan ik in dit forum mn posts zien met mn eigen naam, er staat de reparatie van de schermresolutie in, enkele maanden geleden, ik meen dat Ron me heeft geholpen of heb jij een verwijzing, schijnt veel voorkomend probleem te zijn.
Gr, R

Offline bootrob

  • Lid
met liveCD USBschijf naar Hda1 kopieren (Cobian backup)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/24, 12:00:02 »
Mogge, kan nog net, heb mij eigen topic over zelfde probleem (640x480) gevonden, Johanvd heeft me toen geholpen en hij staat weer goed.

Heb vanmorgen de Kubuntu install gedownload (sudo apt-get install   Kubuntu-desktop) en na 10 min begon hij met installeren, kreeg scherm met zoiets ' installeren KDM of zoiets met een lapje tekst en ok daaronder, keyboard gaf geen reaktie meer dus maar op resetknop gedrukt.
File staan natuurlijk op HD hoe kan ik dat herstarten ?