Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan je de /home niet delen over verschillende Ubuntu-installaties?  (gelezen 607 keer)

Offline jozik

  • Lid
Ik heb een nieuwe versie van Ubuntu naast m'n oude gezet (allebei 7.10) omdat ik wat vage problemen had met de oude. Vervolgens heb ik bij de nieuwe installatie /etc/fstab aangepast, zodat hij naar de /home van de oude installatie kijkt.
Lijkt prima, maar Gedit, OpenOffice en Totem crashen dan als ik een bestand wil openen vanuit het programma. Als ik programma met bestand tegelijk open door dubbelklikken op b.v. een .odt, dan werkt het prima.
Als ik de fstab terugzet naar de /home van de nieuwe installatie, dan kan ik wél weer bestanden openen vanuit het programma, ook van de oude /home.
Heeft er iemand enig idee waar dit door zou komen? En wat er aan te doen is (anders dan alles te copieren van de oude /home naar de nieuwe)?
In 1987 begon ik met Windows (versie 1.0 op 5.25" diskettes). Verstand komt blijkbaar met de jaren...

Offline kihid

  • Lid
Kan je de /home niet delen over verschillende Ubuntu-installaties?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/16, 15:19:08 »
Je /home delen met andere distro's of het nu dezelfde is als waar de /home bijhoorde of een andere distro is altijd af te raden.
Of je moet exact dezelfde software versies hebben in de beide distro's en dezelfde plug-ins enz enz.
Pas je iets aan of je installeerd iets in de ene distro moet je dat ook ezact hetzelfde doen in de andere distro, tenzij je problemen wilt hebben.
Beter kun je een partitie hebben die vanuit de beide distro's te benaderen is.
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline jozik

  • Lid
Kan je de /home niet delen over verschillende Ubuntu-installaties?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/16, 17:28:06 »
kihid,
bedankt, ik begrijp het. Er staat in je /home veel meer dan je documenten, wist ik eigenlijk wel, maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat delen van de /home zou kunnen.
In 1987 begon ik met Windows (versie 1.0 op 5.25" diskettes). Verstand komt blijkbaar met de jaren...

Kan je de /home niet delen over verschillende Ubuntu-installaties?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/16, 18:06:55 »
Maar dit is tussen verschillende Distro's he ???

Hij wil nu zijn /home delen tussen 2 dezelfde Ubuntu versies, wat normaal gesproken feilloos zou moeten kunnen.

1 ding wat belangrijk is, de programma's die je in A hebt geinstalleerd zullen ook allemaal in B geinstalleerd moeten worden zodat beide versies gelijk zijn.

Dit kan vrij makkelijk door een tskst filetje te maken in de A distro en deze te kopieren naar de B distro.

Vervolgens opstarten in de B distro en dan middels deze tekst file alles installeren.
Nu is alles gelijk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jozik

  • Lid
Kan je de /home niet delen over verschillende Ubuntu-installaties?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/16, 22:55:45 »
Gandyman: het zal inderdaad wel moeten kunnen als beide installaties hetzelfde zijn, maar mijn idee was eigenlijk om een "speelversie" en een "werkversie" naast elkaar te hebben. Die zijn bijna per definitie niet gelijk en dat zal wel de oorzaak zijn geweest van m'n problemen. Ik ga maar verder met twee /home's en een aparte partitie waar ik al m'n spullen zet die ik wil delen (documenten, muziek, enzovoorts). Bedankt voor de reactie.
In 1987 begon ik met Windows (versie 1.0 op 5.25" diskettes). Verstand komt blijkbaar met de jaren...